Permalänk

Problem: Vista startar inte

Tjenare!

Datorn vägrar starta, Windows Vista Home Premium. När jag startar upp den vanligt kommer jag till "Windows startade inte korrekt förra gången" (eller liknande) och så får jag välja vilket sätt jag vill starta Windows.

På "Normal" laddar den ett tag tills den visar blåskärm med error:
*** STOP: 0x0000C1F5 (0x00000000, 0x00000000, 0x00000000, 0x0000000)

På "Safe Mode" visar den "Loading Windows Files" .. scrollar ner och laddar några filer tills samma blåskärms-error blinkar till (STOP: 0x0000C1F5) och datorn startas om. Samma sak gäller Safe Mode with Networking och Safe Mode with Command Promt.

På "Last known good configuration" så visar den samma error.

Jag har även testat att boota från Recovery DVD'n, då visar det liknande "Tryck på valfri tangent för att starta från CD/DVD". Jag trycker på en tangent och det kommer fram en laddningsekvens där det står "Windows is loading files..." och när den kommer till slutet kommer samma bluescreen error upp, nämligen *** STOP: 0x0000C1F5 (0x00000000, 0x00000000, 0x00000000, 0x0000000).

Tacksam för svar!

Mvh
Fredrik

Visa signatur

Mvh
Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

Generella tips:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=743...

En Googlesökning på STOP-koden ger tyvärr inga bra svar.

Permalänk
Snusfri

Låter som något hårdvarufel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

@mor_tuta, jo.. jag har nog börjat förstått det nu :/ lite taskigt med en så ny dator... de flesta kan nog kanske lista ut vilket märke det var

Visa signatur

Mvh
Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Testa koppla ur allt "onödigt" som extra hårddiskar osv, dom mest mystiska problem kan uppstå bara för att man har en nätverkskabel inkopplad (om man sitter på ett skit-moderkort)
Som föredetta Asrock-ägare så har jag vart med om en del sådant (hände väldigt ofta att datorn inte startade om jag hade urb-kablar i när jag hade flyttat den)

Permalänk

Jag har inget alls kopplat till datorn, har även testat utan el-sladd.

Men jag testade däremot att boota med en gammal oem xp skiva som jag hade liggandes, och den kunde starta utan problem. Alltså, jag kom fram till menyn där man kan välja typ installera/reparera xp.

Så då tänkte jag att det kanske är min vista skiva det är fel på.. men det visade sig att den funkade på min gamla dator ;P

Jag misstänker dock att det kan vara nvidia drivers som jag installerade som kan vara fel på, kan jag "avvaktivera" denna på något sätt?

Visa signatur

Mvh
Fredrik