Permalänk
Medlem

Kan det vara så att det måste till högre spänning för att köra dem i dual channel? Kolla vilken spänning du ska ha till stickorna. Mina stickor vill ha 2.1 volt, mobot defaultar till 1.8 volt.

Kolla också vad mobot identifierar minnena som. Vilken FSB och minnes multiplier den vill köra med och så vidare. Kolla timingarna med, tryck CTRL F1 i huvudmenyn så kan du mickla med det med.

Så, kolla vad minnet ska köras som, spänning, dividers och timings, kolla sen att allt är rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClaesB
Tja ja jag hade massor igång på burken Det var bara ett test för att se om "writebackcache" var något att ha. RAID1 visade det sig att det INTE är något att ha. Raid0, rock on.

Jag har bara en fet raid0 på 1 TB, en fet raid1 på 0.5 TB. Jag delade inte upp det i mindre "raidar" utan jag partionernade bara upp raiden i mindre delar.

Jag tänkte inte ens på att skapa en separat 70 GB raid 0 för systemet, borde jag kanske ha gjort. Gjort är gjort i alla fall.

Moderkortets xpresse recovery tänkte jag ju använda också, men det stöjder INTE raid. Grr.

Det är lite märkligt det här med Raid0 och siter som ska veta bra. De menar ofta på att det inte är någon poäng att raida systemdisk, att du inte upplever att "vanliga" program går fortare. I beg to differ, jag upplever stora skillnader de gånger jag jämfört.

Jag har byggt mina senaste fyra burkar, om man räknar med jobbet, 2 där, och kommer aldrig att köpa en färdig burk igen, kommer alltid att raida med, om inte någon 15k drive blir tyste istället för att låta som en jetmotor.

Stripesizen spelar roll för prestandan med, vilken har du kört med? Jag har 128k, lite fegisval där, varken det ena eller det andra.

Hehe, där ser man..

Aha! Ja du skulle kört en mindre partition för OS, jag kan säga att jag kände en jävla stor skillnad mot att ha en hel array som en enda partition. Att packa upp semesterfilmerna, installera eller starta stora program och att flytta saker eller att söka på diskarna märks det verkligen en förbättring av!

Hehe, express recovery har jag inte läst på något om, vad gör det mer exakt?

Nä, en färdig burk är ju bara för familjer eller företag som helt enkelt inte orkar spara pengar anser jag

Jag kör på 128KB stripesize, testade runt med det också i början och som majoriteten av folket säger så är faktiskt 128KB den bästa stripe-sizen för RAID 0 verkar det som. Iaf när det gäller mycket blandade filer.
Fast har man bara stora filer på en hel raid 0 array så kan man nog vinna på att ha så hög stripe-size som möjligt. Dock har man inte orkat avancera och vara superseriös med att göra egna såna jämförelser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
Jag har inget annat än problem med detta kort.
Fick ett nytt för att e-satan inte fungerade och spottade ut felmeddelanden och hackade tills datorn kraschade och startade om.
Fick ett rev2.0, och inte funkade det med e-satan på det heller och nu efter ett litet tag så börjar datorn hacka och spotta ut felmeddelanden om atapi time out error mm.
Och jag har inte ens e-sata plåten installerad utan kör min externa disk på USB, fick felemeddelanden och hackande när jag körde min externa disk via firewire med.
Så endast USB funkar som det ska.
När datorn börjar hacka så börjar hårddisken med C: låta lustigt, den liksom piper till i ett surrande läte, det var likadant när felen kom på det gamla moderkortet så jag köpte en ny hårddisk av annat märke och som sat den låter likadant när felen uppstår.

Kan den få för lite juice från nätagget eller kan rent utav processorn vara defekt?
För den har varit så här sedan dag 1...förutom med detta rev2.0 som började bete sig lustigt i fredags kväll.
Har aldrig varit med om dessa fel förut någongång med tidigare datorer.
Kan IRQ ha något med det att göra?
Men kan inte hitta några som har samma IRQ nummer.

Undrar om det kan vara dina minnen som är trasiga? Har du provat felsöka dom? Klent nätagg kan också ge lustiga fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kakann
Får ej Dual channel att fungera, kör 2x1gb Ballistix PC8500. Stoppar minnena i port 1/3 eller 2/4 men det vill inte fungera, datorn startar upp några sekunder och stänger sedan av sig. Det funkar dock hur bra som helst när jag kör port 1/2, några bra förslag på ändringar i bios eller så som jag behöver göra?

Vad kör du för DDR2 voltage? Du skall ha den på 2.2V (+0.40) i alla fall. Funkar inte det så kan du testa upp till +0.50 och se om de hoppar igång.

Jag har fått uppleva att t.ex dual channel eller att x16 på PCI-E porten inte hoppar in när man har för lite kräm till nån komponent eller att nätagget inte klarar att leverera tillräckligt med kräm till hela systemet.
Det har då lett till att man fått single channel eller x1 på PCI-E porten. Vilket är rätt lustigt!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

tror ni att en Scythe Ninja Plus REV B passar?

och vad menas med fins bent upwards? alltså, ja, jag förstår att det betyder uppåtböjda.. men måste man skaffa nån ny sorts monteringsdel, eller kör man med vanliga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ivy
tror ni att en Scythe Ninja Plus REV B passar?

och vad menas med fins bent upwards? alltså, ja, jag förstår att det betyder uppåtböjda.. men måste man skaffa nån ny sorts monteringsdel, eller kör man med vanliga?

Ja den passar utan problem. Alla kylare passar på de med den mindre kylningen. Och det är i princip bara de moderkort man får när man köper de nu för tiden.

Fins bent upwards betyder att flänsarna måste böjjas uppåt, på kylaren då antar jag Men de gäller bara den första revisionen med stora klumpa kylningen på moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Undrar om det kan vara dina minnen som är trasiga? Har du provat felsöka dom? Klent nätagg kan också ge lustiga fel.

Hade den tanken med, men har inte fått fel i memtest när jag kört det nu under lördag och söndag.

Har ett Hiper Type-R 580 nätagg, har ju visserligen läst lite om det att Hiper kan vara lite kassa ibland med ampere mm.
Jobbigt och dyrt att köpa nytt för att testa, känner ingen som har ett bra nätagg som jag kan låna för att testa med.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade den tanken med, men har inte fått fel i memtest när jag kört det nu under lördag och söndag.

Har ett Hiper Type-R 580 nätagg, har ju visserligen läst lite om det att Hiper kan vara lite kassa ibland med ampere mm.
Jobbigt och dyrt att köpa nytt för att testa, känner ingen som har ett bra nätagg som jag kan låna för att testa med.

Aha! Antar att du menar memtest86 då!

Ok, det ska ju räcka gott och väl för ditt system. Så där ligger nog inte problemet, om nu inte något är trasigt med det. Hm.

Vad har du för aktuell spänning på +12v +5v och +3.3v när du har datorn igång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

XPressRecovery tillåter dig att göra en backup av hela windows, den sparas på samma partion som windows ligger. Du kan från bios återställa till den backupen.
Kan ju vara bra om du får virus eller annat. Det är alltså hela windows, inte bara registret eller så.

Det är nog så att eftersom den körs från bios så stödjs inte raid, då har ju inte raid "drivisiar" laddats eftersom de ligger på hårddisken, och bios har nog bara native stöd för vanliga IDE eller SATA diskar.

Jo, angående schyte, jag har kört revB på ett version 1.0 av mammakortet, det går utan några böjda fins och annat. Kylarna tar dock i varandra, so what? Det fungerade utan problem för min del. Nu kör jag en annan kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

XPressRecovery tillåter dig att göra en backup av hela windows, den sparas på samma partion som windows ligger. Du kan från bios återställa till den backupen.
Kan ju vara bra om du får virus eller annat. Det är alltså hela windows, inte bara registret eller så.

Det är nog så att eftersom den körs från bios så stödjs inte raid, då har ju inte raid "drivisiar" laddats eftersom de ligger på hårddisken, och bios har nog bara native stöd för vanliga IDE eller SATA diskar.

Det var som fasen!
En sådan funktion har jag längtat efter hur länge som helst, att jag har missat en sådan funktion är ju helt otroligt.

Nu blev jag sugen på att unraida en av diskarna och fixa detta. Dock blir jag ju tvungen att förlora alla 670GB jag fyllt upp.. Fast de är inget som inte går fixa tillbaka igen.. Hmm..

Det är ju riktigt skönt att ha en backup på ett fräscht OS med allt installerat. Jag har som en vana att installera om windows 1 gång varannan månad nämligen... dålig vana sen windows 98-tiden, hehe

Fast nu kom jag på en sak... jag testade för nån vecka sen att skapa en FAT32 partition på en av mina RAID-arrayer. Bara för att testa om jag kunde uppdatera BIOS via den genom att trycka på END vid post för att starta Qflash, och det gick ju alldeles utmärkt. Så detta bör funka kanon om man har en FAT32 partition som systemdisk. Eftersom den tydligen kan accessa arrayen redan därifrån.

Men frågan är dock om man ska våga gå över till FAT32, som förr. Och om det ens går att köra Vista på FAT32. Hmm..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Aha! Antar att du menar memtest86 då!

Ok, det ska ju räcka gott och väl för ditt system. Så där ligger nog inte problemet, om nu inte något är trasigt med det. Hm.

Vad har du för aktuell spänning på +12v +5v och +3.3v när du har datorn igång?

+12v = 12.19v
+5v = 5.03v
+3.3v = 3.36v

Det ser ju relativt normalt ut, förutom att det kanske är lite för mycket V.

finns det något program för att se hur mycket ampere som agget ger ut?

Visa signatur

JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Problem med 4x1gb Ram

Jag har läst en del i tråden, men långt ifrån allt, så om detta tagits upp tidigare så ber jag om ursäkt (vore bra att kunna söka inom en tråd, går inte så vitt jag kunde se i varje fall).

Jag har problem med att mitt system blir instabilt med 4x1GB Minnen. Jag har testat båda setsen separat, och jag har testat alla slotsen på moderkortet (dvs, 1-3 och 2-4 funkar utmärkt med bara 2 stickor). Kör senastste bios och har en PSU på 600w (dock ett coolermaster, som jag misstänker håller lite lägre kvalitet).

Minnena är Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500.

Är det ett problem som någon hört något om? Eller är det någon som har ett förslag på vad man kan testa? Sitter på jobbet nu och funderar på om man kanske skulle testa att klocka ner minnena och ge dem lite mindre ström för att se om det är det som är problemet? Förslag på lämpliga siffror i så fall?

Hela systemet är oklockat och det systemet fungerar felfritt tills det stressas (via spel eller stress-program i runt timmen.

Permalänk
Medlem

Skillz, minns du mitt minnespoblem för någon sida sedan? I alla fall, efter ett memtest på 6.5h och 0 fel så är det antagligen att utesluta minnesproblem och jag får fortfarande BSOD när windows ska installeras.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Citat:

+12v = 12.19v
+5v = 5.03v
+3.3v = 3.36v

Det ser ju relativt normalt ut, förutom att det kanske är lite för mycket V.

finns det något program för att se hur mycket ampere som agget ger ut?

Ah det ser jättebra ut, själv har jag alltid haft min 12v på ~12.3 under flertalet år, så den ska inte vara någon fara! Har för mig att det får diffa mellan 11.5-12.5.

Jag får återkomma med idéer på vad det kan vara.

Finns inget program för att se det nej, du får gå efter aggets specs och ta V * Ah för att få reda på hur många watt varje lina lämnar..
Dock stämmer inte alltid specsen på agget vilket kan vara grymt irriterande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fehrlund
Jag har läst en del i tråden, men långt ifrån allt, så om detta tagits upp tidigare så ber jag om ursäkt (vore bra att kunna söka inom en tråd, går inte så vitt jag kunde se i varje fall).

Jag har problem med att mitt system blir instabilt med 4x1GB Minnen. Jag har testat båda setsen separat, och jag har testat alla slotsen på moderkortet (dvs, 1-3 och 2-4 funkar utmärkt med bara 2 stickor). Kör senastste bios och har en PSU på 600w (dock ett coolermaster, som jag misstänker håller lite lägre kvalitet).

Minnena är Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500.

Är det ett problem som någon hört något om? Eller är det någon som har ett förslag på vad man kan testa? Sitter på jobbet nu och funderar på om man kanske skulle testa att klocka ner minnena och ge dem lite mindre ström för att se om det är det som är problemet? Förslag på lämpliga siffror i så fall?

Hela systemet är oklockat och det systemet fungerar felfritt tills det stressas (via spel eller stress-program i runt timmen.

Kör du dina minnen på den specifierade spänningen? Du har 1.8v ddr2 voltage som standard, så tar du t.ex +0.3 så har du 2.1v till dom osv. En grej du kan testa är att om du kör dom i runt 1000-1100Mhz så prova på 2.2v eller 2.25v och se om det löser ditt problem, de kan behöva lite extra spänning tack vare att man utnyttjar alla minnesslottar.

Coolermaster ska vara jättebra kvalité vad jag vet, absolut inget fel på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarg
Skillz, minns du mitt minnespoblem för någon sida sedan? I alla fall, efter ett memtest på 6.5h och 0 fel så är det antagligen att utesluta minnesproblem och jag får fortfarande BSOD när windows ska installeras.

Mja.
Hmm, hur är det med hårddisk, cdrom eller grafikkortet i datorn? Något du försökt felsöka eller byta ut för att se om det ger något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, jag skulle gärna ha den funktionen med, men jag tycker windows blir mindre windoze med raid0 disk. Hela tanken var att windows skulle snurra fort, diskarna är ju största hindret för det, alla andra komponenter är ju vrålsnabba i jämförelse.

Tyvärr så låter ju snabba singeldrivar som en jetmotor, det klarar jag inte heller.

Borde väl finns någon utility som inte körs från bios som kan göra något sånt här? Från en extern disk kanske? Boota doos bara, kopiera över allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, jag skulle gärna ha den funktionen med, men jag tycker windows blir mindre windoze med raid0 disk. Hela tanken var att windows skulle snurra fort, diskarna är ju största hindret för det, alla andra komponenter är ju vrålsnabba i jämförelse.

Tyvärr så låter ju snabba singeldrivar som en jetmotor, det klarar jag inte heller.

Borde väl finns någon utility som inte körs från bios som kan göra något sånt här? Från en extern disk kanske? Boota doos bara, kopiera över allt?

Hehe, sant sant.

Jag ska se vad jag kan göra åt detta. Håller på att letar lite info och kolla vad det finns för alternativ. Vill ju självklart behålla alla RAID-arrayer och inte använda mig av något annat än det. Återkommer med resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, där ser man..

Aha! Ja du skulle kört en mindre partition för OS, jag kan säga att jag kände en jävla stor skillnad mot att ha en hel array som en enda partition. Att packa upp semesterfilmerna, installera eller starta stora program och att flytta saker eller att söka på diskarna märks det verkligen en förbättring av!

Hehe, express recovery har jag inte läst på något om, vad gör det mer exakt?

Nä, en färdig burk är ju bara för familjer eller företag som helt enkelt inte orkar spara pengar anser jag

Jag kör på 128KB stripesize, testade runt med det också i början och som majoriteten av folket säger så är faktiskt 128KB den bästa stripe-sizen för RAID 0 verkar det som. Iaf när det gäller mycket blandade filer.
Fast har man bara stora filer på en hel raid 0 array så kan man nog vinna på att ha så hög stripe-size som möjligt. Dock har man inte orkat avancera och vara superseriös med att göra egna såna jämförelser

Vad kör du för DDR2 voltage? Du skall ha den på 2.2V (+0.40) i alla fall. Funkar inte det så kan du testa upp till +0.50 och se om de hoppar igång.

Jag har fått uppleva att t.ex dual channel eller att x16 på PCI-E porten inte hoppar in när man har för lite kräm till nån komponent eller att nätagget inte klarar att leverera tillräckligt med kräm till hela systemet.
Det har då lett till att man fått single channel eller x1 på PCI-E porten. Vilket är rätt lustigt!

Nu har jag testat alla möjliga kombinationer och t.o.m. matat på med +0.60v, det vill åndå inte hoppa igång i dual channel. Några mer idéer på vad jag kan göra för att få det att fungera? Tycker att mitt: http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=138009 borde klara mitt system utan problem. Se system i sign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har jag testat alla möjliga kombinationer och t.o.m. matat på med +0.60v, det vill åndå inte hoppa igång i dual channel. Några mer idéer på vad jag kan göra för att få det att fungera? Tycker att mitt: http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=138009 borde klara mitt system utan problem. Se system i sign.

Jag sa upp till +0.50 inte +0.60... :/ +0.60 kan vara direkt skadligt för dom!

Ja det nätagget bör klara dina specs.

Prova memtest86 och boota upp med det och kolla om du får några errors på minnena. Kör 1.8v i 800Mhz och 2.2v i 1066Mhz 5-5-5-15 timings när du kollar dom med memtest86.

Har du provat öka MCH, FSB eller PCI-E overvoltage något? Räcker med att du provar +0.1 med en enskild i taget.

Prova även att göra en clear cmos och starta upp in i windows direkt utan att ändra något i BIOS.

Funkar inte det så.. gå in i bios och prova att sätta disable på USB keyboard support och mouse.
Har nämligen sett folk få skumma fel med DS4 när folk haft de på, men de lustiga felen som uppstått har försvunnit när man disablat dom. Hur det hänger ihop vet jag inte. Men det verkar vara en del små helt ologiska fel på en del kort. Dock skulle jag skicka in det för RMA om det var några såna konstiga buggar.

Återkom med svar efter du provat de ovannämnda så ska jag försöka komma med lite mer tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej undrar om ngn vet vart man sätter pci porten på 33mhz på detta mkort eller är det förinställt, kan inte hitta det iallafall. Tacksam för svar

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnieee
Hej undrar om ngn vet vart man sätter pci porten på 33mhz på detta mkort eller är det förinställt, kan inte hitta det iallafall. Tacksam för svar

Du behöver inte leta efter den, för den inställningen existerar inte i BIOS Det är f.ö låst från början.

Du kan däremot låsa PCI Express Frequency på 101Mhz om du ska överklocka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaret

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag sa upp till +0.50 inte +0.60... :/ +0.60 kan vara direkt skadligt för dom!

Ja det nätagget bör klara dina specs.

Prova memtest86 och boota upp med det och kolla om du får några errors på minnena. Kör 1.8v i 800Mhz och 2.2v i 1066Mhz 5-5-5-15 timings när du kollar dom med memtest86.

Har du provat öka MCH, FSB eller PCI-E overvoltage något? Räcker med att du provar +0.1 med en enskild i taget.

Prova även att göra en clear cmos och starta upp in i windows direkt utan att ändra något i BIOS.

Funkar inte det så.. gå in i bios och prova att sätta disable på USB keyboard support och mouse.
Har nämligen sett folk få skumma fel med DS4 när folk haft de på, men de lustiga felen som uppstått har försvunnit när man disablat dom. Hur det hänger ihop vet jag inte. Men det verkar vara en del små helt ologiska fel på en del kort. Dock skulle jag skicka in det för RMA om det var några såna konstiga buggar.

Återkom med svar efter du provat de ovannämnda så ska jag försöka komma med lite mer tips.

Nu har jag provat följande:

Återställt systemet till original.

Höjt volten till RAM med 0.5v
0.1v till FSB
0.1v till NB
0.1v till PCI-E.
Ratio till 1:1 (667mhz), SPD timings (både manuella och automatiska).
Ratio till auto (1066MHz)

Disablat USB keyboard/mouse support.

Provat minnena i alla tänkbara möjliga platser, fungerar bara i 1/2 och 1/4. Fungerar inte i 3/4, 2/3, 1/3 eller 2/4.

Kört memtest86 utan error.

Permalänk
Medlem

P35-DS4 rev 2.0

Nån som vet vart man skall vända sig för att vara garanterad att få rev. 2.0 av GA-P35-DS4 ?

Permalänk
Medlem

Re: P35-DS4 rev 2.0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crowlie
Nån som vet vart man skall vända sig för att vara garanterad att få rev. 2.0 av GA-P35-DS4 ?

Jag fick rev. 2.0 av komplett.se för 4-5 dagar sen!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hullet
Läste lite i tråden. Om du har ett USB minne ska du kunna använda det att flasha med.

Jag kom på en sak man bör nämna. När jag flashar så identifieras USB-minnet som en floppy (B:), man kan ju lätt bli fundersam och inte tro att man hittar sitt USB-minne (det kanske kallas A: för er andra, jag har ivf en riktigt floppydrive kvar i maskinen).

Citat:

Det går inte att jämföra resultat från olika program. Tror mina diskar ska vara aningens snabbare än 250 du har, i alla fall visar väl tester det?

Men jag vill köra min diskar i raid10 så slipper man backup och annat skit.

Finns det något rimligt prissatt raid pcie kort, jag kör bara ett graffekort, som kör raid10 bra? De få reviewerna jag hittat visar bara på usla resultat i raid10.

Raid10 med fyra diskar borde alltså ge samma läsprestanda som 4diskar i raid0 och samma skrivprestanda som två diskar i raid0 på ett ungefär.

Har inte sett ett enda kort komma i närheten av det där.

Går ju knappt att hitta ett kort som ger raid1 vad det ska, dubbel läsprestanda och enkel skrivhastighet. Märkligt att det ska vara så svårt.

Eller har jag missat något?

RAID 1 (i någon kombination) tar inte bort behovet av backup. Hårddiskar är förbrukningsvara och går sönder. Att köra RAID 1 gör ju att man slipper extra arbeta om disken skulle krasha (behöva åsterställa ev. installera om OS om det låg på den disken och sen in med backuperna).

Har du läst specifikationerna på ICH9R specifikt som du klagar på prestandan? Det är ju mest en finess att kontrollern kan läsa från dem på lika sätt som man använder RAID 0, men rent strikt så kan det köra RAID 1 bara genom att aldrig läsa från mer än 1 disk. Om ICH9R har finessen vet jag inte, därav undran om du klagar på något som ska finnas där eller något du förmodade skulle finnas.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har jag provat följande:

Återställt systemet till original.

Höjt volten till RAM med 0.5v
0.1v till FSB
0.1v till NB
0.1v till PCI-E.
Ratio till 1:1 (667mhz), SPD timings (både manuella och automatiska).
Ratio till auto (1066MHz)

Disablat USB keyboard/mouse support.

Provat minnena i alla tänkbara möjliga platser, fungerar bara i 1/2 och 1/4. Fungerar inte i 3/4, 2/3, 1/3 eller 2/4.

Kört memtest86 utan error.

Hmm, mycket märkligt.

Kör du det senaste BIOS förresten? Har du provat med F8, F9 och F10 också?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crowlie

Datorbutiken. Köpte mitt där för många månader sen och då fick jag rev2.0, så skulle bli föga förvånad om de inte har tömt lagret på äldre rev.

Det är första revisionen man inte vill ha pga kylningen för CPU kan vara problem. resten är ju i princip likadana. Bara de att det är 8st usb-portar på I/O plåten på rev2.0 istället för att medfölja på USB-bracket så man får 8st usb. (totalt 12st usb på alla).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, mycket märkligt.

Kör du det senaste BIOS förresten? Har du provat med F8, F9 och F10 också?

Datorbutiken. Köpte mitt där för många månader sen och då fick jag rev2.0, så skulle bli föga förvånad om de inte har tömt lagret på äldre rev.

Det är första revisionen man inte vill ha pga kylningen för CPU kan vara problem. resten är ju i princip likadana. Bara de att det är 8st usb-portar på I/O plåten på rev2.0 istället för att medfölja på USB-bracket så man får 8st usb. (totalt 12st usb på alla).

Kör senaste biosen, krävs för CPUn (E8400). Funkade dock inte med biosen som var installerad från fabrik heller, F5 tror jag det var.

Kan det ha någonting med Non executable memory protect eller vad det heter att göra?

Permalänk
Medlem

Har upptäckt en lustig sak, det kanske står om det i manualen...men den har jag inte framme just nu.
Har 4 likadana minnen, men de i minnesplats 1&3 står det 800mhz på i everest och cpu-z, och de i minnesplats 2&4 står det 667mhz på.
I BIOS är det inställt på 1066mhz som minnena är på enligt tillverkaren OCZ.

Som sagt, det kanske ska vara så?
Tycker det verkar lite lustigt dock.

Visa signatur

JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag köpte mitt i Januari från DB.com och fick ett rev 1.1 :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör senaste biosen, krävs för CPUn (E8400). Funkade dock inte med biosen som var installerad från fabrik heller, F5 tror jag det var.

Kan det ha någonting med Non executable memory protect eller vad det heter att göra?

Jotack jag vet!
Därför jag nämnde de andra BIOS-versionerna, dock skrev jag en för mycket. Menade på F9 och F10 också. För F11 är senaste och wolfdale-stöd kom redan med BIOS F9.

Varför inte prova, så ser du om det funkar? Dock tvivlar jag på det då din dator inte ens startar med minnena i dual channel config tydligen!?
Syftar på.
"Provat minnena i alla tänkbara möjliga platser, fungerar bara i 1/2 och 1/4. Fungerar inte i 3/4, 2/3, 1/3 eller 2/4."

Vad menar du med "fungerar inte" ?! Vi vet ju redan att dual channel inte funkar när du kör dom i dual channel-slottarna (1/3 och 2/4). Men eftersom du även nämner 2/3 och 3/4 under "fungerar inte" så blir jag väldigt fundersam. För du har väl inte försökt få igång dual channel genom att ha minnena i 1/2 eller 1/4 för att ändra i BIOS och sedan stoppa minnena i 1/3 eller 2/4?! Isf är det ju bara att göra RMA på moderkortet. För så ska man inte behöva gå tillväga.

Citat:

Har upptäckt en lustig sak, det kanske står om det i manualen...men den har jag inte framme just nu.
Har 4 likadana minnen, men de i minnesplats 1&3 står det 800mhz på i everest och cpu-z, och de i minnesplats 2&4 står det 667mhz på.
I BIOS är det inställt på 1066mhz som minnena är på enligt tillverkaren OCZ.

Som sagt, det kanske ska vara så?
Tycker det verkar lite lustigt dock.

Ett hett tips är att inte stirra dig blind på vad SPD har för värden, det är bara ett minne i minnet som anger vilken hastighet, timings coh spänning minnet ska ha vid respektive frekvens och timing-inställning. Har inget att göra med moderkortet eller vad minnena körs i för aktuell hastighet.

Vill du veta vilken hastighet minnena körs i så ska du kolla under fliken "memory"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Jag köpte mitt i Januari från DB.com och fick ett rev 1.1 :/

Det låter ju väldigt konstigt. Låter som om dom skickat dig ett kort som varit använt och blivit tillbaka-skickat av någon som redan köpt det innan. Dvs du har fått ett begagnat kort fast med oöppnade kablar och allt det andra.

För jag har svårt att tro att dom bara tar moderkort på måfå eftersom de själva vill bli av med de äldsta hårdvaran först och inte de nyaste. Eller så har det blivit tokigt sorterat i lagret hos dom

Något konstigt tror jag iaf att det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mja.
Hmm, hur är det med hårddisk, cdrom eller grafikkortet i datorn? Något du försökt felsöka eller byta ut för att se om det ger något?

Hårddisk har jag uteslutit då raptorn som sitter i denna burken får samma fel när jag stoppar in den i andra. cdromen fungerar som den ska i 3 olika datorer plus att jag idag får en annan idag som jag ska använda, så det borde inte vara det. Grafikkortet vet jag inte, men kan inte tänka mig hur det skulle kunna framkalla felet? Det är ett nyinköpt gainward 8800gt.

Kanske är moderkortet? Även om jag inte förstår varför det skulle vara det. Ska försöka fixa fram andra minnen jag kan testa med, och se ifall det är annorlunda då. Kompletts support verkar inte vilja godta en RMA av minnena om memtest inte hittar några fel på dom, för övrigt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk

Jag har lite strul efter det att jag satte in 2 gig minne till (har 4 gig nu exakt likadana moduler) Allt verkar funka i XP, men när jag drar igång Crysis eller COD4 så minnesdumpar maskinen. Tar jag ur minnena (2 gig kvar alltså) så funkar allt igen. Har provat stänga av swappen eller att öka den. Har alla uppdateringar för XP. Har f7 bios för mitt dS4. I övrigt så har jag e6850 ocklockad just nu. Minnena är Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4, konfade att köra i 4,4,4,12 med 2.1 v. Inte för att jag behöver 4 gig minne (eller 3,5 som det blir) men nu har jag köpt det och vill gärna att det funkar. Tacksam för alla tips.

Visa signatur

Magnus
Asus Sabertooth, 2600K @ 4 GHz, Arctic Freezer 13, 8 Gb Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz, Fractal Design Tesla 650 W 80+, Gigabyte 660 TI OC och detta sitter i en lådan Core 3000 från Fractal Design.