"Sverige sämst på integration i hela EU"

Permalänk
Glömsk

"Sverige sämst på integration i hela EU"

Sverige får inte så bra betyg i den här undersökningen där EU-kommissionen undersökt hur nöjda folk är med integrationen i olika europeeiska städer.

http://www.metro.se/se/article/2007/07/26/17/0854-42/index.xm...

Citat:

På frågan om staden har lyckats att integrera människor från andra länder är malmöbor och stockholmare klart mest missnöjda i Europa.

Andra städer där invånarna är missnöjda med integrationen är Wien, Graz och Berlin. I EU:s nya medlemsländer är det ett stort svarsbortfall på just den här frågan. Antingen för att de inte tycker att den är viktig eller för att de har en mycket liten andel invandrare, tror undersökarna.

Kommentarer?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Inte så mycket att kommentera egentligen, jag är inte ens speciellt förvånad.

Permalänk
Medlem

Jag tror att om man skulle undersöka hur "nöjda" folk är i Sverige, snarare än hur det egentligen är, så skulle Sverige klassas som ett U-land i klass med Uganda.

Permalänk
Medlem

För mycket invandrare(läs: somalier och araber) på för kort tid är i princip den enda anledningen.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans förut att Malmö tog in ca 10invandrare per vecka och fick inget extrastöd för att bygga nya bostäder.
Tycker Sverige ska bomma igen gränsen och Eu får agera och låta lite andra länder öppna sig så vi kan fixa till vårat ganska stora problem som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Re: "Sverige sämst på integration i hela EU"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sverige får inte så bra betyg i den här undersökningen där EU-kommissionen undersökt hur nöjda folk är med integrationen i olika europeeiska städer.

Tja, i hur många städer i Europa är en fjärdedel av befolkningen född i ett annat land, som det är i Malmö? I Malmö är det inte längre frågan om en liten minoritet utlänningar som ska integreras, det är ett bisarrt socialt experiment.

Malmö kommun gjorde en enkät om varför folk flyttade från staden: http://sydsvenskan.se/malmo/article12043.ece

Två tänkvärda citat:
"Vi uppskattar inte att våra barn börjar bryta på arabiska för att accepterade av klasskamrater."

"Fyra år bodde vi i Rosengård...Vi är en invandrarfamilj som längtade efter en svensk miljö. Vi skrek och sökte hjälp. Äntligen har vi fått vår plats i Lund...Det var en lång väg till det svenska samhället."

Permalänk

Men... SOLIDARITETEN?!

KAMPEN... MOT.... KAPITALISTER!
OCH MANSGRISAR!

Open your eyes, you won't like what you see.
But we can change.

Permalänk
Medlem

Quotar mig själv ifrån en annan tråd...

Citat:


Så otroligt stor del av allt dethär tror jag beror på bostadssegregering, något som myndigheter blundar totalt för.
Istälet för att sprida ut och blanda prisklasserna på bostäderna klumpar man ihop dom. Dyra på ett ställe, billiga på andra.

Detta medför av naturliga skäl att nästan alla invandrare, ofta med ekonomiska svårigheter, bosätter sig på områden med billiga bostäder. På detta sätt integreras de inte alls i samhället. Man umgås med andra invadnrare, handlar av andra invandrare, går i skolan med bara invandrare.
Då blir det dom mot oss. Vi får lite förståelse för dom, och dom får lite förståelse för oss.
När man har det svårt är det lätt att ta den enkla vägen; brott.
Eftersom man då bor omringad av andra människor som också har det svårt ser de vad man gör, och upptäcker att det är okej. Han gör det, varför kan inte jag göra det?

För att få bukt på problemen tror jag det absolut viktigaste är att göra bättre bostadsplaneringar. Den här metoden är inte hållbar.

Framförallt språk och allmänbildning tror jag blir lidande pga. detta.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Re: "Sverige sämst på integration i hela EU"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sverige får inte så bra betyg i den här undersökningen där EU-kommissionen undersökt hur nöjda folk är med integrationen i olika europeeiska städer.

http://www.metro.se/se/article/2007/07/26/17/0854-42/index.xm...

Kommentarer?

Tja, det där säger väl inte så mycket egentligen. Kan bero på flera saker.

Svenskar är mer missnöjda generellt.
Svenskar är mer medvetna om problemet än andra.
Svenskar har högre krav på vad de kallar "lyckad intregration".
Slumpningen av de 500 tillfrågade är dåligt gjord. (500 är dessutom lite i underkant)

osv, osv.

Undersökningen visar knappast nått absolut värde på hur bra man lyckats.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
För mycket invandrare(läs: somalier och araber) på för kort tid är i princip den enda anledningen.

Bingo. Mycket bra sagt. Men det är ju typiskt svenskt, denna kritiken.

Politiskt korrekta anusbarn: "Vi måste ta in mer invandrare! Det är det enda rätta. Dåliga sverige som inte engegerar sig mer."

Sverige: "Ja, Ok, då gör vi väl det. Vi tar in så många flyktingar och räddar dem från krig och helvete så att folket ska bli nöjda."

PKA: "Men vafan, nu är de så dåligt integrerade! Sämst i Europa!"

Sverige: "Men för FAN blir ni aldrig nöjda?"

Jag vill inte låta rasist, är själv invandrare (flydde från krigszonen som är Chicagos gator ), men Sverige tar ju faktiskt in mer folk än vad vi klarar av. Väldigt bra solidariskt, men inte så praktiskt. De andra länderna som har "bättre" integration enligt deras folks ÅSIKTER, har antagligen också mycker färre invandrare relativt sätt.

Samt att 500 tillfrågade var faktiskt jävligt mycket i underkant. Felmarginalen på den frågeställningen skulle ju lätt kunna hamna på 8%. Inte särskilt trovärdigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
För mycket invandrare(läs: somalier och araber) på för kort tid är i princip den enda anledningen.

Anledningen till vad?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Anledningen till vad?

Att integrationen går dåligt. Det är lättare att integrera personer i ett samhälle som är någorlunda lika i värderingar och kultur.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Att integrationen går dåligt. Det är lättare att integrera personer i ett samhälle som är någorlunda lika i värderingar och kultur.

Vad du antar och vad Pscionisct också lyckas vilseleda till i rubriken är att vad folk tycker och hur det faktiskt är, är samma sak. Det behöver det inte vara. Vad det handlar om är folks attityder. Det är även rätt intressant att en medlem i SKP börjar generalisera över vissa folkgrupper. Jag trodde att grundpelaren i liberalism var individualism.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad du antar och vad Pscionisct också lyckas vilseleda till i rubriken är att vad folk tycker och hur det faktiskt är, är samma sak. Det behöver det inte vara. Vad det handlar om är folks attityder.

Kanske det, men jag ser ju hur dålig integrationen av ovannämda grupper är. Håller du inte med?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Kanske det, men jag ser ju hur dålig integrationen av ovannämda grupper är. Håller du inte med?

Se min edit.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Men har de inte varit i Paris förorter heller!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Se min edit.

Sveriges Kommunistiska Parti tänker jag aldrig gå med i :D:D

Jag med många upplever somalier och araber dåligt integrerade, gör inte du det? Du verkar mellan raderna mena att integrationen av dessa inte fungerar dåligt.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
För mycket invandrare(läs: somalier och araber) på för kort tid är i princip den enda anledningen.

Haha, varför just somalier och araber?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Haha, varför just somalier och araber?

Jadu, det får du fråga migrationsverket om. Varför dessa obildade muslimer släpps in i stor utsträckning kan man verkligen fråga sig då de inte fyller någon större funktion och är mycket mer svårintegrerade än italienare och serber.
Men det är väl bakomliggande socialdemokratiska tankar som gör att det ser ut som det gör, "ta hand om de svaga" och sådär.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jadu, det får du fråga migrationsverket om. Varför dessa obildade muslimer släpps in i stor utsträckning kan man verkligen fråga sig då de inte fyller någon större funktion och är mycket mer svårintegrerade än italienare och serber.
Men det är väl bakomliggande socialdemokratiska tankar som gör att det ser ut som det gör, "ta hand om de svaga" och sådär.

man släpper inte in invandrare för att dom fyller en funktion, utan för att de behöver hjälp.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jadu, det får du fråga migrationsverket om. Varför dessa obildade muslimer släpps in i stor utsträckning kan man verkligen fråga sig då de inte fyller någon större funktion och är mycket mer svårintegrerade än italienare och serber.
Men det är väl bakomliggande socialdemokratiska tankar som gör att det ser ut som det gör, "ta hand om de svaga" och sådär.

Vad är detta, var inte du nyliberal alldeles nyss? Och nu börjar du prata om 'släpps in i stor utrsträckning' var det så att liberalismen inte sträckte sig längre än rätten att inte betala skatt?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad är detta, var inte du nyliberal alldeles nyss? Och nu börjar du prata om 'släpps in i stor utrsträckning' var det så att liberalismen inte sträckte sig längre än rätten att inte betala skatt?

Nyliberal/liberal javisst. Det betyder inte att jag inte kan ha åsikter om nuvarande politiska situation i Sverige. Att jag vill ha minskad invandring beror dels på att jag inte tycker svenska skattebetalare ska behöva betala för andras uppehälle som inte varit med och bidragit, och dels för att jag ogillar att få hit religiösa personer med annan kultur.

Bara för att jag är liberal innebär det förstås inte att jag tycker att allt som finns i dagens Sverige som också skulle finnas i en framtida liberal stat är rätt i nuläget.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Precis. Tror det bara är så att åsikterna måste vara kompatibla med nuvarande styrelsesättet. Därför många tycker liberala åsikter kan vara lite knasiga, då de inte går ihop med det samhälle vi lever i idag.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad du antar och vad Pscionisct också lyckas vilseleda till i rubriken är att vad folk tycker och hur det faktiskt är, är samma sak. Det behöver det inte vara. Vad det handlar om är folks attityder. Det är även rätt intressant att en medlem i SKP börjar generalisera över vissa folkgrupper. Jag trodde att grundpelaren i liberalism var individualism.

Det där är metros rubrik. Och nej jag försöker inte vilseleda. Ditt problem är att du försöker läsa in sådant bara för det är jag som skapat tråden och du inte gillar mig eller mina åsikter. Det tycker jag är ganska otrevligt.

Med det sagt. Metros artikel är intressant. Invandring är sveriges tabuämne f.n. Väldigt sällan man hör någon form av opinionsundersökningar om ämnet. Det här är vad jag vet den första! Det skulle vara intressant med en lite noggrannare dock, 500 pers är inte sådant säkert underlag. Men generellt så verkar de flesta vara missnöjda med den förda invandringspolitiken, i alla fall om man ser till tidigare trådar om ämnet.

Edit: På diskussionen liberalism och invandringspolitiken så är det enkelt. Antingen har man öppna gränser men ingen bidragspolitik, en "klara-dig-själv-politik" så att säga. Eller en mer socialliberal: man har kontrollerade gränser och bidragspolitik. Man kan inte ha både öppna gränser och bidragspolitik, det går inte ekonomiskt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Bingo. Mycket bra sagt. Men det är ju typiskt svenskt, denna kritiken.

Politiskt korrekta anusbarn: "Vi måste ta in mer invandrare! Det är det enda rätta. Dåliga sverige som inte engegerar sig mer."

Sverige: "Ja, Ok, då gör vi väl det. Vi tar in så många flyktingar och räddar dem från krig och helvete så att folket ska bli nöjda."

PKA: "Men vafan, nu är de så dåligt integrerade! Sämst i Europa!"

Sverige: "Men för FAN blir ni aldrig nöjda?"

Jag vill inte låta rasist, är själv invandrare (flydde från krigszonen som är Chicagos gator ), men Sverige tar ju faktiskt in mer folk än vad vi klarar av. Väldigt bra solidariskt, men inte så praktiskt. De andra länderna som har "bättre" integration enligt deras folks ÅSIKTER, har antagligen också mycker färre invandrare relativt sätt.

Samt att 500 tillfrågade var faktiskt jävligt mycket i underkant. Felmarginalen på den frågeställningen skulle ju lätt kunna hamna på 8%. Inte särskilt trovärdigt.

Politiskt korrekta personer bryr sig inte om integration. Det handlar bara om "stoppa rasismen genom att förbjuda den!!!!!1111" och att "TA IN FLER FLER FLER FLER FLER FLER". En politisk korrekt person bryr sig inte om invandrarna, den bryr sig bara om sin egen ideologi.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
man släpper inte in invandrare för att dom fyller en funktion, utan för att de behöver hjälp.

Man släpper in FLYKTINGAR för att de behöver hjälp. Man släpper in invandrare för att de fyller en funktion.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Nyliberal/liberal javisst. Det betyder inte att jag inte kan ha åsikter om nuvarande politiska situation i Sverige. Att jag vill ha minskad invandring beror dels på att jag inte tycker svenska skattebetalare ska behöva betala för andras uppehälle som inte varit med och bidragit, och dels för att jag ogillar att få hit religiösa personer med annan kultur.

Bara för att jag är liberal innebär det förstås inte att jag tycker att allt som finns i dagens Sverige som också skulle finnas i en framtida liberal stat är rätt i nuläget.

Aha, så nu börjar du prata om främmande människor i grupper. Brukar inte nyliberaler mässa om individualism? VIlket får mig att återigen fundera på om din s.k. liberalism slutar vid rätten att inte betala skatt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Aha, så nu börjar du prata om främmande människor i grupper. Brukar inte nyliberaler mässa om individualism? VIlket får mig att återigen fundera på om din s.k. liberalism slutar vid rätten att inte betala skatt.

Jag kan inte riktigt se var problemet ligger ? Att jag inte vill ha hit religiösa människor för det är en grupp och samtidigt är liberal?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jadu, det får du fråga migrationsverket om. Varför dessa obildade muslimer släpps in i stor utsträckning kan man verkligen fråga sig då de inte fyller någon större funktion och är mycket mer svårintegrerade än italienare och serber.
Men det är väl bakomliggande socialdemokratiska tankar som gör att det ser ut som det gör, "ta hand om de svaga" och sådär.

Problemet är ju att det är EXAKT samma sak som man kom fram till på i mitten på 90-talet, fast då var det just serber m.fl som var dom otäcka vildarna som inte gick att integrera. Viktigt här är nog att det är en jävla skillnad på integration och assimilation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Problemet är ju att det är EXAKT samma sak som man kom fram till på i mitten på 90-talet, fast då var det just serber m.fl som var dom otäcka vildarna som inte gick att integrera. Viktigt här är nog att det är en jävla skillnad på integration och assimilation.

Ja det är det, men integration är banne mig inte dumheter som skolor som vägrar hissa flaggan på nationaldagan eller inte sjunger nationalsången för att det är "rasistiskt", Det är inte att vägra ens titta på de problem som invandring för med sig för det ligger nått mögligt tabu över det och det är inte att behöva följa sin fästmö hem om kvällarna för att hon riskerar att bli nersparkad eftersom hon är "helsvensk"...

Det här landet har enorma problem med integration och det mesta annat som rör invandring, och att bara låtsas om att problemen inte existerar är inte en lösning. Så att Sverige skulle vara sämst i EU på integration tvivlar jag inte en sekund på, men det beror inte på integrationen eller invandringen i sig, utan på att de ansvariga dansar runt på nått drömmoln av rosblad där allt är frid och fröjd istället för att inse att det finns nackdelar och konsekvenser som måste tas itu med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.