Du, med stor bokstav

Permalänk
Medlem

Du, med stor bokstav

Jag har tänkt lite på en grej. Alltid i instruktioner och avtal och liknande skrivs du och ni med versal, alltså Du och Ni. Hur kommer detta sig egentligen? Enligt mig är det otroligt irriterande, och förstör flytet i texten. I mina ögon blir det mest löjligt, när meningen med all text såklart är att den ska läsas.

Varför gör man så? Jag antar att det har att göra med att man vill visa respekt för läsaren?

Förjävla irriterande är det i alla fall. Läs följande text till exempel:

Citat:

Om Du ångrar Dig och vill ändra gör Du det enkelt i "kundvagn". Där kan Du "ändra" antal eller "ta bort" artikel. Om Du ångrar hela beställningen kan Du gå till "kassa" och trycka på "radera order". OBS! Ändringar måste göras innan ordern skickas iväg.

När man, eller åtminstone jag, läser texten betonar jag varje Du, och tappar fart.

gah, hinner inte med någon längre utläggning, måste jobba.

Permalänk
Medlem

Hehe har också stört mig på detta
Något som jag dock stör mig ännu mer på är att gud, skall stavas med stor bokstav. Jag vet inte varför men jag blir bara förbannad när man skriver det med stort G. Man kan ju tolka det som att gud är ett namn och således skall inledas med G, men min hjärna vägrar acceptera detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Hehe har också stört mig på detta
Något som jag dock stör mig ännu mer på är att gud, skall stavas med stor bokstav. Jag vet inte varför men jag blir bara förbannad när man skriver det med stort G. Man kan ju tolka det som att gud är ett namn och således skall inledas med G, men min hjärna vägrar acceptera detta

man skriver ju Herren med stort H också

Permalänk
Medlem

Gud ses väl som ett namn när man talar om kristendomens gud?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen som tycker det ser bra ut med Du och Ni längre. De som skriver så är oftast webmasters och liknande som har fått för sig att det är så man skriver bara.

Det finns i princip inga nyare reklamtexter skrivna av en professionell copywriter med Du och Ni.

Permalänk
Medlem

WTF?! EN post sen kom vi in på gud. Jag spår en utspårning av tråd + flamewar. Every god damn post.

Permalänk
Medlem

Det är väl för att betona att texten verkligen syftar på läsaren specifikt och inte du som vem som helst. Ex:

"När du går in i en affär och ska handla..."
"När Du går in i en affär och ska handla..."

Det första exemplen kan vara ett allmänt exempel med vem som helst som ska handla. Man skulle kunna skrivit den första meningen med "man" istället för "du" och den skulle få samma betydelse. Det andra syftar specifikt på Dig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag chansar på Zartax teori, med lite modifikation/utveckling.
Namn skall ju skrivas med stor bokstav men eftersom de nu byter ut ens namn mot "Du" men ändå menar dig som individ så följer de samma princip, nämligen stor bokstav. Har ingen aning om det stämmer eller inte, bara vad jag tror.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Glömsk

Från svenska wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Versalisering

Citat:

Pronomen [redigera]

Av respekt skrivs stundom de personliga pronomenen du och ni med versal, framför allt i brev. Detta bruk är dock diskuterat, och det är inte alla som uppskattar att bli tilltalad med versal.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Otroligt irriterande, men det är ännu värre när folk gör det t ex här på sweclockers eller andra forum, vilket man ser ibland.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Kidsen skriver ju stor bokstav lite överallt idag tycker jag annars. Substantiv med genomgående stor bokstav ser man ofta.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Det är nog ingen som tycker det ser bra ut med Du och Ni längre. De som skriver så är oftast webmasters och liknande som har fått för sig att det är så man skriver bara.

Det finns i princip inga nyare reklamtexter skrivna av en professionell copywriter med Du och Ni.

Senast igår fick jag ett brev av Citymail gällande lagring av post där Du och Ni förekom. Fast det är klart, den behöver ju inte vara gjort av en professionell cw

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Kidsen skriver ju stor bokstav lite överallt idag tycker jag annars. Substantiv med genomgående stor bokstav ser man ofta.

Var inte det inne bland barnen typ.. 2001? Sjukt länge sedan jag såg någon skriva så åtminstone. Fast å andra sidan hänger jag väl inte sådär jättemycket på communitys med väldigt låg snittålder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Var inte det inne bland barnen typ.. 2001? Sjukt länge sedan jag såg någon skriva så åtminstone. Fast å andra sidan hänger jag väl inte sådär jättemycket på communitys med väldigt låg snittålder.

Inte jag heller. Det skulle väl vara swec då, förmodligen här jag sett det. Ofta kanske var att ta i, men det förekommer ju.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Inte jag heller. Det skulle väl vara swec då, förmodligen här jag sett det. Ofta kanske var att ta i, men det förekommer ju.

Här? På sin höjd att man sett någon skriva typ "Hej Jag Heter Pelle. Kan Du Hjälpa Mig", vilket förvisso kanske var vad du menade, men jag tänkte mer på saker som "HeJ JaG HeTeR PeLlE". Det har väl ändå knappast hänt här mer än möjligtvis någon enstaka gång, men då har jag missat de gångerna.

Sen hänger jag iofs på ett community med folk mellan typ 10 och 25, men även där ser jag ytterst sällan folk som misshandlar språket på det sättet. Fast å andra sidan är jag väldigt sällan inne på profiler för folk under 18-23.

Permalänk

Jag Hatar Alla Som Skriver Versaler I Början Av Orden... med vissa undantag... Början på mening, namn och Ni ( dock endast där Ni menas som en tredjeperson singular, inte om andraperson plural)

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
Jag Hatar Alla Som Skriver Versaler I Början Av Orden... med vissa undantag... Början på mening, namn och Ni ( dock endast där Ni menas som en tredjeperson singular, inte om andraperson plural)

Skall vi tolka det som att du inte gillar 'Ni' med versal? Fallen då ordet används om tredje person singular (han/hon/den/det) känns ganska sällsynta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux

"Professionella" reklammakare brukar inte kunna stava heller så jag vet inte om deras beteende är så mycket att ta upp.
Särskrivning är otroligt vanligt inom reklambranschen, i IKEA-katalogen som kom för några dar sen hade de inte ens klarat det överallt. Det är en sak att dela upp ord på framsidor och liknande för att det ska se snyggt ut, men dela upp företagsnamnet i ord som egentligen ska ha bindestreck emellan är riktigt illa. "IKEA katalogen", "IKEA varuhuset".

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Skriver nån Du med versal så är det ju ett avståndstagande och det fungerar utmärkt. Får jag sånt adresserat så idiotförklarar jag personen omgående.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Skriver nån Du med versal så är det ju ett avståndstagande och det fungerar utmärkt. Får jag sånt adresserat så idiotförklarar jag personen omgående.

Exakt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Detta måste ju vara årets äldsta återupplivade tråd...

@Tempel, vad var det som triggade dig till att återuppväcka denna tråd och är det en närstående du klippt banden med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Kamphundstråden var också femton år gammal. Det kanske är någon ny trend att återuppliva gamla trådar?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Kamphundstråden var också femton år gammal. Det kanske är någon ny trend att återuppliva gamla trådar?

Det missade jag! Läste bara de arga inläggen i slutet av den tråden innan den låstes

Ja! Vi kanske ska se vad vi kan hitta i arkivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Tempel, vad var det som triggade dig till att återuppväcka denna tråd och är det en närstående du klippt banden med?

Jag fick just ett mail med ett Du och sökte på skrivregler kring det och den här tråden dök upp.

Personen ifråga är inhyrd konsult kring en flytt av en kommunal skola och är satt som vakthund (det är ju lättare att ha en extern person för sånt så kan kommunen och dess tjänstemän två sina händer)... så det kommer brytas en del regler kring läroplanen i gymnastik framförallt så jag har väl redan talat om på teamsmöten vad jag tycker sen innan

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

För mig ter det sig tämligen rimligt om man tittar på tyskan:
sie - hon
Sie - Ni (artig)
är två olika stavningar av samma ord med olika innebörd.

Ni används som artigt Singular, t ex i officiella sammanhang eller mot part man inte känner väl. Ett kontrakt är ett sådant.
Troligen har väl detta bara smittat över sig på något sätt. Du-reformen är det ett tag sen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag tolkar det som att texten är maskinöversatt och markerar mailet som spam utan att läsa vidare.

Permalänk
Medlem

Att skriva Du eller Ni i brev till kunder eller annat löst folk... handlar om att som David här ovan var inne på, att vara artig. Men också att visa respekt. Kanske något som är förlegat i dagens samhälle?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är felaktigt. Precis lika felaktigt som att avsluta sin hälsningsfras med ett kommatecken som 99,9999999 % av befolkningen gör. Jag upplever även att nästan lika många gör felet att inte använda ett mellanslag innan ett procenttecken.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att skriva Du eller Ni i brev till kunder eller annat löst folk... handlar om att som David här ovan var inne på, att vara artig. Men också att visa respekt. Kanske något som är förlegat i dagens samhälle?

Det är inte artigt eller respektfullt, utan okunnigt och störande. Det signalerar att man har dålig koll på hur man skriver svenska och hur man tilltalar andra på svenska.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte artigt eller respektfullt, utan okunnigt och störande. Det signalerar att man har dålig koll på hur man skriver svenska och hur man tilltalar andra på svenska.

Tider förändras. Mina åldriga föräldrar påstår fortfarande att man ska skriva "Ni" i formella brev etc. (För det gjorde man på 60-talet, innan Du-reformen). Päronen närmar sig 100.