Uppkoppling som dör runt 22:00 - Comhem support...

Permalänk
Medlem

Uppkoppling som dör runt 22:00 - Comhem support...

Hej.

Har precis pratat med comhem support.

Jag har för en tid sedan haft ett långvarit problem med min uppkoppling. Många kvällar i veckan har den runt 22 tiden på kvällen börjat gå ner, för att sedan komma upp igen. Detta bekymmer har varit väldigt oregelbundet. Ibland har det varit 1 gång per kväll ibland har det varit om och om igen tills man givit upp och lagt sig istället. När detta hänt har även telefonen lagt ner. (den är kopplad via comhems kabelmodem, inte via telefonuttaget alls, eftersom jag specifik velat undvika det uttaget) Comhem påstod att telefonen inte skulle drabbas av bredbandsproblem innan jag beslöt mig för att skaffa detta abonnemang.

Jag har comhem kabelmodem som jag fick med vi beställningen av märkter scientific atlanta och en d-link trådlös router. Omstart av dessa har visat sig inte ha påverkat mina bekymmer det minsta. (jag använder en sluten nyckellåst trådlös uppkoppling)

I början när problemen kom ringde jag endast och lämnade en akut felanmälan på kvällarna när problemet dök upp. Detta visade sig vara dumt eftersom när jag pratade med comhems dagsupport dom inte hade några uppgifter om mina inlämnade felanmälningar. Efter att jag pratat med dagsupport och dom enligt uppgift satt tekniker på fallet har problemet inte dykt upp mer.

Idag pratade jag med comhems support om att säga upp mitt abonnemang på canal+ samt att säga upp mina andra abonnemang som jag varit missnöjd med.

När jag berättar om mitt problem med bredbandet säger hon direkt att det inte är några fel på min uppkoppling, utan att det är min router som ev ändrar inställningar av sig självt eller krånglar på andra vis och detta då uppenbarar sig enbart mellan 22:00-02:00 pga hög belastning på nätet. Om det finns flera routrar i byggnaden kan även det påverka routrarna och göra dom knasiga.

Jag uttalar min skepsis om att detta skulle uppenbara sig på detta sätt när allting fungerar wunderbaum fram till kvällen.

Efter detta kommenterar jag min telefon där jag fått till mig att det inte ska vara några problem med telefonen när bredbandet krånglar och hon säger återigen att det inte beror på uppkopplingen utan då är det mitt modem som är felprogrammerat och vad det nu var hon sade. Jag uttrycker min skepsis och hon säger att jag ska pröva ta bort min router så ska jag se att uppkopplingen fungerar minsann finfint då och telefonen beror på modemet.

Jag Frågar då hur det kommer sig att allting fungerar bra nu efter att jag pratat med support och dom påstått att dom satt tekniker på mitt problem. Hon säger då att sådan är hårdvara, den kan knasa lite hursom.

Jag är oerhört skeptisk till visheten denna flicka besitter. Jag hoppas att det finns lite kunniga människor här som kan ge mig lite klarhet.

Ber om ursäkt att det blev lite långt, jag hoppas att någon orkar ta sig tid att läsa, behöver lite åsikter.

mvh

Daniel.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Hedersmedlem

Har bråkat med ComHem i ett halvår.

Varje gång var det modemet som syncat fel eller liknande.

Dock tog det priset när de i stället för att fixa min uppkoppling helt sonika stängde ner den (telefoni och bredband). Ringde ett par dagar senare och påpekade att ingenting fungerade och de startade upp den...

De som sitter i kundtjänsten är helt ointresserade av att lösa ens problem och skyller på routrar och liknande (varför dör telefonin också då?).

Har skickat brev efter brev till deras reklamationsavdelning (som inte går att nå via tfn. eller kundtjänst).

Det hela slutade med att jag endast betalade in mina samtalskostnader och kompletterade med ett brev där jag bestred abonnemangskostnaderna då de icke levererade en fullgod tjänst.

Detta gjorde att det blev liv i luckan och jag blev kontaktad av dem för en gångs skull.

Fick då prata med en riktig trevlig och tillmötesgående man som var lite vettig. Han erkände även att problemet låg hos ComHem och att de var medvetna om att detta problem fanns i mitt område...

Problemen jag haft/har igen är att allt dör i en till ett par timmar per dygn. Är relativt oregelbundet, men upplever att det oftast är på kvällarna (å andra sidan är det då man är hemma och märker av det).

Iaf. blev jag informerad att problemet var löst för två veckor sen och det fungerade toppen i ca två veckor för att nu åter igen gå ner intermittent.

ComHem har stora problem i vissa områden. Om du är säker på att felet inte ligger hos dig (hör gärna med grannar etc.) så bestrid fakturan. Det verkar vara det enda som får dem att överhuvudtaget reagera.

Permalänk
Medlem

Två veckor sedan låter precis som för mig. Jag bor också i Göteborg, sisjön/askim närmare bestämt. Har dock inte märkt av att mitt skulle ha börjat igen.... *rädd*

Du råkar inte vet vad denna tillmötesgående man heter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Berörs telefonin så är det inte routerns fel iaf kan jag säga direkt. Skulle den dock inte beröras är det troligen routerrellaterat. Skulle tippa på någon typ av störning som kommer intermetent som deras tekniker har svårt att hitta eftersom den kanske försvinner när de är ute och letar. Det eller modemfel möjligen. Supporten kan bara se signalen "just nu", dvs när du ringer och då kanske det fungerar/ser bra ut. Om man lägger en felanmälan kan annat folk kika på statestik som den UBR ditt modem kopplar emot sparar om modemet.

comhem har endel riktigt ratiga områden i Götet dessvärre. Lär ta tid innan 8mbit i upload lanseras där.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohrstrom
Två veckor sedan låter precis som för mig. Jag bor också i Göteborg, sisjön/askim närmare bestämt. Har dock inte märkt av att mitt skulle ha börjat igen.... *rädd*

Du råkar inte vet vad denna tillmötesgående man heter?

Tänkte vidarebefodra denna tråd till honom/dem.

Permalänk
Medlem

Comhem är ofta ute efter hårdvaran i första rummet eller handhavande fel. Har efter många samtal kommit fram till att de inte är så kunniga. Finns bra folk, men sällan. Oftast ringer jag två till tre gånger för att få en lösning på mina problem. Den ena säger att det är min router som är fel på, eller min hårdvara överhuvudtaget. Den andre säger att jag ska sitta med x antal gånger innan jag ringer dem igen. den tredje fixar antingen problemet eller skickar en tekniker på det så det inom timmar eller två dagar är löst.

Jag önskar jag överdrev, men har vid flertalet tillfällen råkat ut för detta. detsamma gäller när jag vill ändra min bredbandshastighet, den ena kan inte göra det förrän nästa månad medan nummer två jag pratar med gör det direkt och dagen efter sitter jag på bättre fart.

Beskyller ingen kundtjänst för detta i sig, utan ledningen som uppenbarligen inte ser till att folket man ringer kan sina saker. funderar på att ta jobb där då vilken dåre som helst verkar kunna sitta där utan att egentligen kunna eller göra något.

Tror alla kundtjänster lider av samma sjukdomar, frågan är väl till vilken grad. Ska bli intressant nästa månad när jag ska ändra mitt abonemang för bredband och säga upp TV delen...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag bor i Ystad. Det är ofta det ligger nere periodvis mellan 16:00-03:00. Både hos mig nere i stan, och mina föräldrar i utkanten.

De skyller _alltid_ på ens egna utrustning. Den enda support de har är för de som inte vet hur man ställer DHCP på sin Windows XP-dator, eller hur man skruvar fast LNB-kontakten i modemet.

De har dessvärre stora problem med sina nät, jag vet inte vad det är, för jag har själv fått signalstyrka uppmätt av proffs (hos föräldrarna) med gokänt. Jag tror mer på nån form av kanal-kollisioner. De försöker pressa in för mycke på samma stamkabel.

Igår låg det nere mellan ~22 till 7-8 imorse för mig.

Jag vetefan vad man ska göra, de känns som att de har vunnit. Vad man än gör så händer det inget. Känns surt att nedgradera till ADSL från 8/8.

Permalänk
Medlem

Det är standardsvaret hos comhem. Det är aldrig deras fel utan alltid dina egna saker som strular. Känner till detta problem med helt värdelösa kundtjänsten hos comhem rätt bra då man varit i kontakt med dom ett par gånger. Mitt tips är att vägra ge med er och säg att att ni kör eran dator direkt i modemet, ingen router och ingen switch osv (oavsett om det är sant eller inte). Glöm inte att ni prövat med en extra dator, den givetvis också direkt inkopplad på modemet. Då har dom inget att skylla på hos er och brukar faktiskt kolla upp vad problemet är.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Det är standardsvaret hos comhem. Det är aldrig deras fel utan alltid dina egna saker som strular. Känner till detta problem med helt värdelösa kundtjänsten hos comhem rätt bra då man varit i kontakt med dom ett par gånger. Mitt tips är att vägra ge med er och säg att att ni kör eran dator direkt i modemet, ingen router och ingen switch osv (oavsett om det är sant eller inte). Glöm inte att ni prövat med en extra dator, den givetvis också direkt inkopplad på modemet. Då har dom inget att skylla på hos er och brukar faktiskt kolla upp vad problemet är.

Glömm inte att råka ge dom tex 192.168.0.1 adress när dom frågar efter ip adress då kan dom flesta dra slutsatsen att rouern fortfarande är ikopplad.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det kan ge att ljuga då supporten bakom de ni pratar med (deras Second line) har rätt bra koll, bättre än vi i fält ibland och ser de inget fel kommer inte ärendet längre trots allt. Normalt sett skickas inte tekniker om de inte tror felet löses i fält vilket "uppkopplingen bryts" bara i 50-75% av fallen gör. Förutom att det ökar loaden på deras supporten och tekniker så att alla fel lösas saktare så riskerar ni att bli debiterade om ni aldrig ens testat utan tex en router och nu uppgett detta till supporten.

Säger ni förövrigt att ni har kopplat ur routern kan smarta på supporten (även om det är få) endå se att det inte är gjort genom att modemet sparar den senaste ansluta macadressen kopplad till modemet och den kan de se i sina verktyg. Finns drösar med sidor där man sedan kan slå upp vilket företag macadressen tillhör och därmed ganska snabbt anta att det är en router.

Ytsad är inte heller helt okänt som ett område med nedkopplingsproblem vad jag minns (Skellefteå, i think not, för litet och nytt nät) men antog att det skulle vara åtgärdat vid dethär laget. Under sommaren kanske de har svårt att hinna med. Kanal-kollisioner? Har de för många kunder får de först och främst DHCP-rellaterade problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ytsad är inte heller helt okänt som ett område med nedkopplingsproblem vad jag minns (Skellefteå, i think not, för litet och nytt nät) men antog att det skulle vara åtgärdat vid dethär laget. Under sommaren kanske de har svårt att hinna med. Kanal-kollisioner? Har de för många kunder får de först och främst DHCP-rellaterade problem.

Jag gissar på att det är för många inkopplade. Så när alla (tusentals?) modem försöker söka upp en datakanalplats (De söker igenom en frekvenstabell i svar på parametrar) så översvämmas nätet, och ingen kommer fram. Ungefär som en broadcast-storm i ett gammalt hubbat Ethernet.

Men det kan fungera bra i månader, sen bara börja gå ner igen. Det "håller" liksom aldrig långvarigt.

Permalänk
Medlem

Tror snarare på intermetenta returstörningar men men. Ledigt med frekvenser har de längre än vad de har tillgängliga IP-adresser. Börjar IPadresserna ta slut så bestämmer de om de har plats för att allokera fler adresser under macdomänen utan att upstreamfrekvenserna blir fulla och då gör de eventuellt också en noddelning.

Förvisso kan de ju projektera nätet helt fel så att det du beskriver uppstår (inte exakt som du beskriver) men det har jag aldrig varit med om.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Tänkte vidarebefodra denna tråd till honom/dem.

Hlr gärna av dig till mig på mail eller PM eller dylikt om du får fatt i honom eller så. Kommer behöva tala med deras kundtjänst igen för abonnemanget ska avslutas, bara att jag vill avsluta telefonen med fastän jag har bindninstid, eftersom jag anser att dom inte varit uppriktiga mot mig. Vore kul att tala med en människa med sans då.

tjofejs!

EDIT: Jodå, nu har den börjat gå ner igen, underbart. Nu ska jag ställa in min trådlösa dongle på full duplex sade supportgubben innan samtalet bröts, och berodde inte på min mobil kan jag säga.

Visa signatur

Permalänk

ComHem = anus

Har haft UPC Chello tills dom förvärvades av ComHem.

Har nu ett 24/1 Comhem-abonnemang och har inte haft så mycket problem på alla de år jag haft Chello som jag har haft de senaste 4-5 månaderna med Comhem. Bor på Södermalm.

Har gjort felanmälan, haft tekniker ute. Gjort ny felanmälan som kommit bort eller något liknande. Måste nu göra ny felanmälan. Hastigheten pendlar mellan 0,1Mbit och ca 5-6Mbit.

Betalar alltså 339kr för att oftast köra i modemhastighet. Har varit hutlösa svarstider när kundtjänst testat mot modemet.

Problemet verkar inte vara prioriterat av ComHem över huvudtaget. Därav skickade jag idag in en uppsägning av abonnemanget och skaffar ett abonnemang hos ett företag som kan driva en fungerande ISP-tjänst samt förstår nyttan i att ha nöjda kunder.

Skall bli intressant att se om dom svarar på mitt brev. Det låter ju inte som att man skall hoppas på för mycket. Man kanske får åka till ComHems kontor och ställa sig och skrika för att få respons?!

/Johan

Permalänk
Medlem

Ja dom är sannerligen rötna, nu går min uppkoppling upp och ner som en jojo dagtid också vad det verkar, varit så sen igår. Senast när jag pratade med dom ändrade dom så jag fick köra på ett vanligt nätverkskort och med halv duplex bla blah blah, utan router. Det fungerade ju precis lika jävla illa som med router så påstår dom nåt nu när jag sitter i kön tänker jag säga upp det på momangen.

Visa signatur

Permalänk

Idag funkar mitt comhem hur bra som helst efter nå veckors problem. Är det fler som uppfattar förändring från idag?

Visa signatur

Tja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohrstrom
Ja dom är sannerligen rötna, nu går min uppkoppling upp och ner som en jojo dagtid också vad det verkar, varit så sen igår. Senast när jag pratade med dom ändrade dom så jag fick köra på ett vanligt nätverkskort och med halv duplex bla blah blah, utan router. Det fungerade ju precis lika jävla illa som med router så påstår dom nåt nu när jag sitter i kön tänker jag säga upp det på momangen.

Det du beskrev i början av topicen och det du skriver nu påminner exakt problemet jag hade.

I mitt fall var det ett skåp som satt vid sidan av fastigheten (bor i radhuslänga) där alla trådar från alla lägenheterna gick in i och vidare till stationen.
Den skarven i det skåpet hade erjat (eroderat, vet ej hur detta stavas :D, oxiderat kanske man kan säga också) ja i alla fall så gjorde teknikerna om skarven och det funkade lysande efter det.

Och detta sa han var vanligt på skåp som satt på sidorna av fastigheterna och som hade några år på nacken.

Så om ingen börjar kolla hur pass bra kablaget är och försöker kolla bakåt från ditt uttag i lägenheten så kan dom felsöka i evigheter.

Och ja jag hade tur när teknikern var ute för just då så var signalen skitkass.

Alla andra gånger utom en gång (när jag väl fick ut teknikern) så sa de att det inte var något fel på signalen.
Problemet var ju att det tog så lång tid att komma fram så signalen blev bra igen varje gång och de ansåg då att problemet var löst.
Så det gäller att ligga i lite tyvärr.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Sonata III Earthwatts 500w| Intel Core2Duo E6850 @ 3.5Ghz | Asus P5KC | Corsair XMS2-6400 DDR2 CL4 @ 880Mhz (4-4-4-12) | Gigabyte 460GTX 1GB @ 845Mhz | WD Raptor 74Gb | Samsung 160Gb Sata II | SB Audigy 2.......

Permalänk
Medlem

vill bara ge er mer kött på benen angående supporten

jag har fortfarande problem med att få mina 4:ip-nummer
(vet iaf varför tack vare phunky, mer info finns i stora comhemtråden)

hur som helst när jag ringde kundsupport i början och förklarade mitt problem , utspelades det ungefär följande:

kund säger: bla bla bla *problem med att erhålla* bla bla bla *ipnummer* bla bla *flera datorer*

dom där 3 sakerna verkar trigga en sak hos supportpersonalen: det måste va fel på kundes råååjter!

så hon ber mig då starta om routern.
problemet som hon då uppenbarligen inte fattar är att jag använder en switch eftersom jag ska få 4 ip:n från comhem.

så med andra ord hade hon inte _en jävla aning_ om vad mitt problem är. ändå sitter hon och utbrister som en robot att jag ska starta om min router.

visar ju bara att supportpersonalen hos comhem har precis 0 kunskap om nätverk etc.

jag har efter 4 samtal fortfarande inte fått hjälp, en förklaring till problemet, eller kompensation (detta eftersom supporten prompt yrkar på att "det inte finns något rapporterat problem" och därför "måste det va fel hemma hos mig")

det intressanta för att kortfatta det är att phunky bekräftat att comhems tekniker är medventa om att gamla upc-kunder har problem med DHCP/ipnummer tilldelning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt

Haha så sant!

Och som flera säger så säger dem på "kundtjänsten" PRECIS ALLTID olika saker och verkar inte veta/kunna ett skit.

Det var alltid lika spännande o ringa till dem när man hade deras LAN tjänst där det inte existerar varken modem eller router, utan bara antingen en helt vanlig switch som är helt transparant eller att man helt enkelt sitter med 1 meter lång kabel direkt i kontakten och har testat med 4 datorer och får samma fel med alla, för då har dem ingen router att skylla på och dem har inget modem att skylla på eller någon signal som är för taskig/svag, MEN dem har alltid något att skylla på, det kan ni lita på, och precis som vanligt kan man ringa flera gånger om samma problem och få helt o hållet olika svar...

Som jag alltid brukar säga när det gäller ComBort AB (R) "Ska man börja skratta eller gråta?"

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med comhems alla tjänster sedan tidig vår detta år.

Allt från dålig signalstyrka på digital tv:n till långa och plötsliga avbrott på bredbandet och telefonin.

Ibland får man ta till ip adresserna om man vill surfa då DNS inte funkar hehe.

Polaren 100 m från mig har samma strul.

Även i min nya lya som jag flyttade till för 2 månader sedan är problemen samma.

Stöööörigt!!!

Bor i malmö, slussplan,

//Johan

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Har haft tekniker på besök nu.

Det visade sig att i kåken jag bor i har ett sling-nät av något slag. En inkommande och en returkabel, som går vidare runt till lägenheterna. Tydligen så hade dessa blivit förväxlade en gång i tiden i mitt uttag.

Så jag fick ett nytt uttag med galvanisk seperation för jorden och kablarna på rätt plats. Så nu funkar både TV och bredband kanon.

Vi fårse hur länge detta håller i sig nu!

Permalänk
Medlem

maDa: WTF? Vilken tabbe! Kan ju aldrig fungerat så bra för dig om det nu var det som var fel... Ystad har haft endel generella störningar också och dessa löser inte detdär.

De entrepenörer som fastighetsägarna i vissa fall väljer (valet går nästan alltid till de billigaste) för aktivering och korrigering av fastighetsnätet innan de godkänns för bb/tele hos comhem är inte alltid lika bra som comhems egna tekniker tyvärr.

Visa signatur

Dooh!