Uppkoppling som dör runt 22:00 - Comhem support...
Hej.
Har precis pratat med comhem support.
Jag har för en tid sedan haft ett långvarit problem med min uppkoppling. Många kvällar i veckan har den runt 22 tiden på kvällen börjat gå ner, för att sedan komma upp igen. Detta bekymmer har varit väldigt oregelbundet. Ibland har det varit 1 gång per kväll ibland har det varit om och om igen tills man givit upp och lagt sig istället. När detta hänt har även telefonen lagt ner. (den är kopplad via comhems kabelmodem, inte via telefonuttaget alls, eftersom jag specifik velat undvika det uttaget) Comhem påstod att telefonen inte skulle drabbas av bredbandsproblem innan jag beslöt mig för att skaffa detta abonnemang.
Jag har comhem kabelmodem som jag fick med vi beställningen av märkter scientific atlanta och en d-link trådlös router. Omstart av dessa har visat sig inte ha påverkat mina bekymmer det minsta. (jag använder en sluten nyckellåst trådlös uppkoppling)
I början när problemen kom ringde jag endast och lämnade en akut felanmälan på kvällarna när problemet dök upp. Detta visade sig vara dumt eftersom när jag pratade med comhems dagsupport dom inte hade några uppgifter om mina inlämnade felanmälningar. Efter att jag pratat med dagsupport och dom enligt uppgift satt tekniker på fallet har problemet inte dykt upp mer.
Idag pratade jag med comhems support om att säga upp mitt abonnemang på canal+ samt att säga upp mina andra abonnemang som jag varit missnöjd med.
När jag berättar om mitt problem med bredbandet säger hon direkt att det inte är några fel på min uppkoppling, utan att det är min router som ev ändrar inställningar av sig självt eller krånglar på andra vis och detta då uppenbarar sig enbart mellan 22:00-02:00 pga hög belastning på nätet. Om det finns flera routrar i byggnaden kan även det påverka routrarna och göra dom knasiga.
Jag uttalar min skepsis om att detta skulle uppenbara sig på detta sätt när allting fungerar wunderbaum fram till kvällen.
Efter detta kommenterar jag min telefon där jag fått till mig att det inte ska vara några problem med telefonen när bredbandet krånglar och hon säger återigen att det inte beror på uppkopplingen utan då är det mitt modem som är felprogrammerat och vad det nu var hon sade. Jag uttrycker min skepsis och hon säger att jag ska pröva ta bort min router så ska jag se att uppkopplingen fungerar minsann finfint då och telefonen beror på modemet.
Jag Frågar då hur det kommer sig att allting fungerar bra nu efter att jag pratat med support och dom påstått att dom satt tekniker på mitt problem. Hon säger då att sådan är hårdvara, den kan knasa lite hursom.
Jag är oerhört skeptisk till visheten denna flicka besitter. Jag hoppas att det finns lite kunniga människor här som kan ge mig lite klarhet.
Ber om ursäkt att det blev lite långt, jag hoppas att någon orkar ta sig tid att läsa, behöver lite åsikter.
mvh
Daniel.
Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3