Permalänk
Medlem

Inget CSN bidag

Halloj!

Kan börja med lite bakgrund:
Hösten 2005 började jag plugga civiling. utbildning på MDH. Det gick någolunda bra, har 2-3 tentor kvar.
Hösten 2006 började jag på en annan utbildning, civil IT på KTH. Den här utbilningen tyckte jag var ganska crap så det blev inte mycket plugga och jag klarade bara några labbar så jag har totalt 4.5 poäng från den här utbildningen. Jag hoppade av när höstterminen var slut.

Nu har jag jobbat ett halvår och ska börja plugga 3årig datornätverks utbildning på MDH i nästa vecka.
Dock har jag tydligen blivit nekad studiemedel från CSN för att jag bara klarade 4.5poäng under föregående studieperiod... Man måste tydligen klara 33 högskolepoäng för att kunna få stuidemedel nästa studieperiod... Jag trodde det bara gällde när man fortsätter plugga innom samma program. Inte när man hoppat av och börjar om på nytt senare. Nån som har bra koll på sånt här?

"För att kunna få studiestöd nu måste du klara av ytterligare 28.5 högskolepoäng. Du har rätt till fortsatta studiemedel från och med veckan efter den vecka då du har uppnått detta resultatkrav." Det här måste väl betyda att om jag klarar 28.5 poäng i höst så kan jag få studiemedel i vår?

Det blir lite surt om jag inte får studiemedel i höst, svårt att leva på 0kr i inkomst...

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att du ska ta och ringa dem och förklara din situation för dem så kanske det blir enklare att förstå.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Du måste väl klara 75% av alla poäng du skriver upp dig på för att få beviljat lån/bidrag nästa läsår. Har du gått en höst borde det vara 15 gamla poäng eller 22.5 nya (Bolognaprocessen). Ibland kan man få dispens, men jag tror inte det var gäller dig om du tog 4.5 av 20 p en termin.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Man ska klara av minst 20p första året man någonsin studerar fulltid efter gymnasiet. Därefter måsta man klara av 30p varje år. Så var det när jag läste i alla fall.

Man måste ju visa upp att man faktiskt gör något under studietiden för att ha rätt till CSN. Annars kan ju varenda tjomme bara sitta hemma och få pengar. Det heter inte studiestöd för ingenting och 4.5p bevisar att du antingen inte studerar eller att du inte klarar av det.
Man får ju inte lön bara för att dyka upp... eller?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Halloj!

Kan börja med lite bakgrund:
Hösten 2005 började jag plugga civiling. utbildning på MDH. Det gick någolunda bra, har 2-3 tentor kvar.
Hösten 2006 började jag på en annan utbildning, civil IT på KTH. Den här utbilningen tyckte jag var ganska crap så det blev inte mycket plugga och jag klarade bara några labbar så jag har totalt 4.5 poäng från den här utbildningen. Jag hoppade av när höstterminen var slut.

Nu har jag jobbat ett halvår och ska börja plugga 3årig datornätverks utbildning på MDH i nästa vecka.
Dock har jag tydligen blivit nekad studiemedel från CSN för att jag bara klarade 4.5poäng under föregående studieperiod... Man måste tydligen klara 33 högskolepoäng för att kunna få stuidemedel nästa studieperiod... Jag trodde det bara gällde när man fortsätter plugga innom samma program. Inte när man hoppat av och börjar om på nytt senare. Nån som har bra koll på sånt här?

"För att kunna få studiestöd nu måste du klara av ytterligare 28.5 högskolepoäng. Du har rätt till fortsatta studiemedel från och med veckan efter den vecka då du har uppnått detta resultatkrav." Det här måste väl betyda att om jag klarar 28.5 poäng i höst så kan jag få studiemedel i vår?

Det blir lite surt om jag inte får studiemedel i höst, svårt att leva på 0kr i inkomst...

Bara bita i det sura äpplet och skaffa ett jobb samtidigt som du pluggar.
CSN lär inte lyfta ett finger förens du tagit dina poäng.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Personligen tycker jag att du ska ta och ringa dem och förklara din situation för dem så kanske det blir enklare att förstå.

CSN förstå? För att han inte gillade utbildningen? heh, CSN bryr sig inte förens det är nått rejält fysiskt fel på dig och du blivit sängliggande ett antal månader för att du tappade ett ben på senaste kravallen eller nått.

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz
Bara bita i det sura äpplet och skaffa ett jobb samtidigt som du pluggar.
CSN lär inte lyfta ett finger förens du tagit dina poäng.

CSN förstå? För att han inte gillade utbildningen? heh, CSN bryr sig inte förens det är nått rejält fysiskt fel på dig och du blivit sängliggande ett antal månader för att du tappade ett ben på senaste kravallen eller nått.

Nja det där stämmer väll inte riktigt, jag hoppade själv av ett program efter 2 månader då jag inte trivdes(och var för korkad vad det gällde matten , samt att jag missade första veckan av utbildningen då jag gjorde lumpen). När mjag efter 2 år av jobb började plugga på ett annat program nekade CSN mig pengar. Men det vara bara att överklaga genom att skriva ett personligt brev till dom.

Inte säkert att det skulle fungera i OP:s fall, jag bytte nämligen från en civ.ing utbildning till en humanvetarutbildning. Stog i brevet från csn att dom godkände överklagan pga det.

Permalänk

CSN beslut är riktigt då du inte hade klarat deras krav på studieresultat. Men som sagt skrev ett brev och överklaga, de på överklagningsnämnden kan dock ibland vara väldigt tvära. Ett program byte brukar gå fint, likaså om man har läkarintyg till sitt "dåliga" studieresultat.
Men annat är det värre med.
Jag själv glömde skicka in studieförsäkran en gång, jag fick självklart ingen påminnelse utan bara ett avslagsbrev hemskickat. Överklaga hjälpte inte och att jag fick 5:or i de både kurserna som jag läste var inte tillräckligt bevis på att jag verkligen hade läst kurserna.
Men som sagt försök.

Annars är min rekommendation att försöka klara av de kurserna som du tidigare har läst. Även om du nu skall läsa ett helt annat program så är de kurserna inte bortkastade, speciellt inte kurser från två civil.ing program. *edit* Det blir alltså då att läsa det nya programmet nästa år, om nu inte överklagan fungerar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Nja det där stämmer väll inte riktigt, jag hoppade själv av ett program efter 2 månader då jag inte trivdes(och var för korkad vad det gällde matten , samt att jag missade första veckan av utbildningen då jag gjorde lumpen). När mjag efter 2 år av jobb började plugga på ett annat program nekade CSN mig pengar. Men det vara bara att överklaga genom att skriva ett personligt brev till dom.

Inte säkert att det skulle fungera i OP:s fall, jag bytte nämligen från en civ.ing utbildning till en humanvetarutbildning. Stog i brevet från csn att dom godkände överklagan pga det.

Jag skulle tro att studieavbrott pga militärtjänstgöring är ett av csn godtagbart skäl till att man inte läst klart en kurs.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Kan ju skriva ett brev till dem och se vad de säger. Är osäker på att de godkänner mitt fall. Hoppade av KTH för att jag vantrivdes både i med programmet och klassen. Insåg också att jag inte är av civ.ing materiell. Därför jag valt en mer praktisk utbildning nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Tack för era svar. Kan ju skriva ett brev till dem och se vad de säger. Är osäker på att de godkänner mitt fall. Hoppade av KTH för att jag vantrivdes både i med programmet och klassen. Insåg också att jag inte är av civ.ing materiell. Därför jag valt en mer praktisk utbildning nu.

Tips inför framtiden: Om du hoppar av igen, skaffa ett jobb (eller flytta hem) och sluta ta lån så kommer det ordna sig nästa gång.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag ska börja på en utbildning nu om 2 veckor, tänkt gå de medans jag gör några special tester och försöker fixa massa papper, för att söka till en annan utbildning. Tänkt att om jag inte kommer in på den andra så går jag kvar. Men kommer jag in så tänkte jag hoppa av och jobba tills den andra börjar (januari 2008).
Om jag nu bara läser fram till slutet av september, kommer jag inte få bidrag nästa år då jag börjar på nya utbildningen för jag inte läst tillräckligt med poäng?

Då de är borta i staterna så skulle bidrag och ev. lån vara väldigt behövande...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Jag ska börja på en utbildning nu om 2 veckor, tänkt gå de medans jag gör några special tester och försöker fixa massa papper, för att söka till en annan utbildning. Tänkt att om jag inte kommer in på den andra så går jag kvar. Men kommer jag in så tänkte jag hoppa av och jobba tills den andra börjar (januari 2008).
Om jag nu bara läser fram till slutet av september, kommer jag inte få bidrag nästa år då jag börjar på nya utbildningen för jag inte läst tillräckligt med poäng?

Då de är borta i staterna så skulle bidrag och ev. lån vara väldigt behövande...

Här
http://www.csn.se/Avdelningar/Studerande/HogskolaOchUniversit...
kan man läsa bland annat följande
"Om den senaste beviljningsperioden är högst tolv veckor och studieresultaten från denna period inte är tillräckliga för att få nya studiemedel ska den beviljningsperioden och den närmast föregående beviljningsperioden prövas tillsammans."
Nu står det i och för sig inte vad som händer om man inte har någon beviljningsperiod sedan tidigare, men de verkar ju vara lite förlåtande.