Cooler Master CM 690

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master CM 690

Cooler Master lanserar en datorlåda som inte bara lovar god prestanda utan även ett väldigt förmånligt pris. Vi tittar närmare på nykomlingen och jämför modellen med de mer etablerade Nzxt Hush och Antec Sonata III. Följ med på en rundtur i den splitter nya CM 690.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

tyckte den var rätt så snygg.

Permalänk
Medlem

Utseende tycker inte jag var något att prisa direkt men det verkar vara ett bra chassi men för mig blir det fortfarande nzxt hush..

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Det är fult att stava fel!!!

(riktat till mig själv om ingen fattade det)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg helt ok ut, ända funderingen är vad får man in 8800gts/gtx i lådan?

Permalänk
Medlem

Heter det inte slang ? Ville bara uppmärsama att det står slan på sidan när ni kollar in bakstycket .

Visa signatur

Mr. Livingstone , I Presume.
[-Pale-] . Rest in P.

Permalänk
Medlem

Och ännu fulare att ha två utropstecken istället för ett eller tre.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

skulle vara rätt gött med en dubbel radiator i toppen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Såg helt ok ut, ända funderingen är vad får man in 8800gts/gtx i lådan?

Dom skrev att man skall kunna få in ett 8800GTX.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

"(140 mm-fläktar kan monteras i 120 mm-platser)"

Antar att det här är ett fel.
chassit ser ju riktigt najs ut:)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
"(140 mm-fläktar kan monteras i 120 mm-platser)"

Antar att det här är ett fel.
chassit ser ju riktigt najs ut:)

Det finns skruvhål till större fläktar både i taket och i botten av lådan.

Denna kommentarstråden har nått en all-time low. Ni som hellre vill korrekturläsa än att diskutera produkten hänvisas till feedback.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd

Eftersom NVIDIA har varit med och godkänt lådan för Sli samt 8800Ultra så finns de gott om plats. De gillar jag. Tycker ännu mera om lösningarna för att lättare få bort kabel härvar samt möjligheten för bra luftcirkulation då ja tycker om passivt kylda processorer samt grafikkort. Mycke finfina finesser tycker ja. Skall byta till denna låda vid nästa uppdatering av moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Om man inte bryr sig om systems ljudnivå så bjuder ju detta chassi på väldigt bra kylningsmöjligheter till ett bra pris, samtidigt som den kan svälja ett 8800gtx. Jag skulle aldrig köpa en sådan låda med tanke på alla ventilationshål, men den verkar ju klart schysstare än Antec NineHundred (som är en liknande konstruktion).
Hårddiskburen dödar ju effektivt luftflödet från fronten, men i detta fall är ju det mindre viktigt eftersom man har ett insug från botten och utblås i toppen.
Vad gäller problemen att installera pata-diskar, så borde väl det lösas genom andra kablar? Kablarna borde ju dessutom gå att dra på ett annorlunda sätt, jämfört med det ni gjorde. Tack för ännu en chassirecension, de uppskattas verkligen!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Om man inte bryr sig om systems ljudnivå så bjuder ju detta chassi på väldigt bra kylningsmöjligheter till ett bra pris, samtidigt som den kan svälja ett 8800gtx. Jag skulle aldrig köpa en sådan låda med tanke på alla ventilationshål, men den verkar ju klart schysstare än Antec NineHundred (som är en liknande konstruktion).
Hårddiskburen dödar ju effektivt luftflödet från fronten, men i detta fall är ju det mindre viktigt eftersom man har ett insug från botten och utblås i toppen.
Vad gäller problemen att installera pata-diskar, så borde väl det lösas genom andra kablar? Kablarna borde ju dessutom gå att dra på ett annorlunda sätt, jämfört med det ni gjorde. Tack för ännu en chassirecension, de uppskattas verkligen!

Det är själva kontakterna som tar emot och inte bara kabeln, o det gäller både datakabeln och molexen, så det blir svårt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

En polare har köpt en sådan där skadeskjuten burk som läcker oljud. Visst att kylningen är bra och man märker ju att det fungerar bra med flödet för att kyla.. men går det verkligen inte att hitta en lösning mellan kylning och låg ljudnivå?
Ahhh.. just det det finns det ja, men det kostar

Nämen, skulle jag köpa dnna skulel det vara för att ha som tung dator, som står på andra sidan min då uppsågade vägg, för att slippa oljud.
Alternativt kör man ständigt med hörlurar.
När jag tänker efter så kör polaren ofta med hörlurar eller hög musik.. så skitsamma lixom.

Kan tyckas vara lite dyrt med tanke på att man inte får med nätagg. Menjag säger bara, värt det!
Sen att det är stålplåt är svårt att förstå. Massa gram och visst det håller, men ljuddämpande egenskaper som en tjockare och segare plåt ger mot alluminium försvinner om man har HÅL I CHASSIT
Och jag gillar inte hål i botten, kommer drömma mardrömmar om hur datorn här får hål i botten och suger upp både dammråttor, geléråttor och råttor. Såklart ha rman utblåset där men.. dah! DAH! DaaaaaaAAAAHHH!

Chassit verkar vara gjort för användaren som inte vet vad den vill. Eller kanske för den schizofrena. Eller för den kompromissande familjen. Eller för den som vill ha allt och lite till. Eller för den som bara byr sig om billig kyla

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
En polare har köpt en sådan där skadeskjuten burk som läcker oljud. Visst att kylningen är bra och man märker ju att det fungerar bra med flödet för att kyla.. men går det verkligen inte att hitta en lösning mellan kylning och låg ljudnivå?
Ahhh.. just det det finns det ja, men det kostar

Nämen, skulle jag köpa dnna skulel det vara för att ha som tung dator, som står på andra sidan min då uppsågade vägg, för att slippa oljud.
Alternativt kör man ständigt med hörlurar.
När jag tänker efter så kör polaren ofta med hörlurar eller hög musik.. så skitsamma lixom.

Kan tyckas vara lite dyrt med tanke på att man inte får med nätagg. Menjag säger bara, värt det!
Sen att det är stålplåt är svårt att förstå. Massa gram och visst det håller, men ljuddämpande egenskaper som en tjockare och segare plåt ger mot alluminium försvinner om man har HÅL I CHASSIT
Och jag gillar inte hål i botten, kommer drömma mardrömmar om hur datorn här får hål i botten och suger upp både dammråttor, geléråttor och råttor. Såklart ha rman utblåset där men.. dah! DAH! DaaaaaaAAAAHHH!

Chassit verkar vara gjort för användaren som inte vet vad den vill. Eller kanske för den schizofrena. Eller för den kompromissande familjen. Eller för den som vill ha allt och lite till. Eller för den som bara byr sig om billig kyla

låter lite osmidigt att ha utblåset nere i datorn eftersom varm luft är lättare än kall luft och därmed rör sig uppåt. så att ha utblåset i botten skulle innebära en jäkla massa fläktar som enbart försöker tvinga ner luften. smidigare med ett par hepa filter.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apple
Och ännu fulare att ha två utropstecken istället för ett eller tre.

Det är lättare att ingorera mina inlägg helt. Provat det??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Chassit verkade ju helt underbart, ända tills ja såg att nättagget va placerat precis framför fläktplatsen i botten. Ja menar, hur fasen har dom tänkt att luften ska komma in om 20kg sladdar ligger för luftflödet?
Annars grymt chassi, kommer nog köpa det istället för cosmos (ca 2,3k)

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett schysst chassi för kylning. Är prexis i bytartagen, så det blir nog en sån här eller Sonata III... kan inte bestämma mig Vill gärna ha tyst i första hand.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 3060 12GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 3 SSD + 2 HD, Aerocool 850W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk

bra recension men jag kommer personligen aldrig mer köpa ett chassi med hål i sidorna. har erfarenhet sedan tidigare av det flygplansliknande brummandet från skadeskjutna chassin. Nej Antec Performance 182 FTW! dammfilter, låg ljudnivå och helnice att dra kablar i. visst det är dyrare men ska man köpa ny dator varför inte köpa en ORDENTLIG dator?

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Avstängd

Dåligt att den har ventilationshål.
Damm och oljud.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett riktigt fint chassi för det priset. Skulle helt klart kunna tänka mig detta vid nybygge.

"Hårddiskar med pata-gränssnitt får inte plats"

Är det ett problem? Själv tycker jag att alla tillverkare som diskret ger vinken att nu är det slut med gammalt skit ska ha en eloge. Bort med PATA!

Permalänk
Medlem

Jävligt snygg för att vara en budgetlåda, och extra fläktplatser är ju aldrig en nackdel såsom jag ser det, den väckte faktiskt ett smått ha-begär men jag har redan ett utmärkt chassi, om jag någon gång skulle behöva ett till så är detta en stark kandidat.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Underbart att platser för 140mm fläktar har kommit in mer och mer på marknaden. Jag förstår dock inte varför man skulle vilja ha en 80mm fläkt på höger sida...

Jämför denna med Sharkoon Rebel9. Mycket lika. Däremot så är det väl Sharkoon som har tagit designen från Cooler Master Stackers, inte vice versa.

Rebel9 får man bara plats med 120mm fläktar.

Så himla sugen på att trycka in x antal Cooltek 140mm fläktar i den där...

Grymt nice burk faktiskt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det finns skruvhål till större fläktar både i taket och i botten av lådan.

Denna kommentarstråden har nått en all-time low. Ni som hellre vill korrekturläsa än att diskutera produkten hänvisas till feedback.

Ta de lungt, jag trodde bara att det var tvärtom och att ni hade skrivit fel, att man kunde sätta en 120 fläkt i en 140mm plats. Det är väl klart att det är förvirrande! Jag läste recensionen för att det var interresant! Inte för att klaga på han som skrivit den!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ser inte så dåligt ut men jag hatar att den vita plåten syns i fläkthålen.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Denna låda var inte mycket snyggare än stavmixerskåpet Cosmos. Denna låda är nog mer meningen att den ska vara instängd i en garderob eller ett mörkt rum?

Jag skulle villja se lite recensioner på Micro-ATX lådor, så man vet om det fårplats endel saker men ändå håller lika bra kylning som ett miditower.

Vad finns det för lådor som har plats med ett Ultra-120 eX och kan ha nätagget i botten?

Permalänk
Hedersmedlem

Blev faktiskt rätt imponerad av detta chassi. Jag som har låg budget skulle nog säkerligen skaffa detta chassi om jag letade efter ett.

Permalänk
Medlem

Nya nexuschassit Caterpillar skulle vara kul att se ett test på! Den liknar Hush en hel del och ligger i samma prisklass.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Varför inte en 250 mm fläkt i sidan som snurrar i 800 rpm? Låter garanterat inte mycket och kyler antagligen bättre än två 120 mm fläktar?