Reparera hörlurar! (byta stickpropp)

Permalänk
Medlem

Reparera hörlurar! (byta stickpropp)

Så, jag har fått ett uppdrag av en vän. Eftersom jag har lite löderfarenhet (eller åtminstone en lödstation.. ville han låta mig göra det eftersom det verkade hyfsat enkelt.

Det är alltså hans hörlurar som strular, själva kabeln har slitits sönder något nedtill, vid 3,5mm-stickproppen. Så han köpte en ny stickpropp med lödanslutning. Bara att knipsa av den gamla och byta, löda, tänkte vi!

Men jag är något konfunderad. Sladden från hörlurarna är ju tudelad, som de brukar vara. Men när jag skalade de två små sladdarna fanns där i varje sladd två små kablar, i par liksom.

Ett par som bestod av en kopparfärgad och en röd kabel, och ett par som bestod av en blå och en kopparfärgad kabel.

Hm, jag vet inte om jag uttrycker mig vettigt så att det går att förstå, men om någon förstår hur jag menar.. hur ska man löda egentligen?

I stickproppen finns som bara två lödanslutningar.

Visa signatur

"Det känns bättre å va nörd än å va en sån här.. kille som går omkring med nitar å grejer å försöker va häftig"

Permalänk

stickpropp har man i elskåpet käravän

sterioplugg är annars ett vanlgit namn..
det är bara att kolla hur kablarna satt på den förra och löda likadant så.

de "kopparfärgade" är jorden och ska kopplassamman där ner i kontakten de andra är vänster och höger. spelar mindre roll hur man kopplar dessa då man kan vända på hörlurarna eller ställa inmjukvaran att skicka vänsterljudet i högerluren istälelt.

Den ytersta anslutningen är jorden och den längst in tror jag är höger och den i mitten är vänster.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ground längst in på pinnen, Right är i mitten och Left är längst ut på pinnen, det är en vanlig standard 3.5mm Stereopropp.

Den du beskriver har har 2 lödpunkter, då är det inte en Stereopropp utan en Monopropp, i vilken du endast får ut en kanal, därav namnet Mono.
Köp en riktigt Stereopropp först och främst: Stereopropp

Sen när du beskriver kablarna så ser jag framför mig domdär jobbiga kablarna som har lackerade kardeller så det inte ska bli kortis i sladden utan isolering emellan GND och Right/Left, dom är lite kluriga att löda men det ska gå.

Röd är Right, Grön/Blå är Left och ofärgad/kopparfärgad är GND, detta enligt mina egna erfarenheter.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
stickpropp har man i elskåpet käravän

Det som sitter i hederliga proppskåp är keramiksäkringar i GII/GIII-propphuvar, inga stickproppar.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Njäe, det är en stereopropp jag köp, bara det att jag uppenbarligen inte hajar vilka fler lödpunkter som finns än de två uppenbara då. Tack ändå för svaret, klarade upp lite!

Visa signatur

"Det känns bättre å va nörd än å va en sån här.. kille som går omkring med nitar å grejer å försöker va häftig"

Permalänk
Medlem

Ok, då är jag med, du har ju först och främst den öglan som är i mitten, den brukar vara lite böjd/rundad.
Sen har du den som är i platt.
Och slutligen har du GND, basen, eller vad man nu vill kalla den, vilket samtidigt är en dragavlastning för kabeln, den ser oftast ut som ett stort T med spetsiga ändar och ett hål någonstans på "skaftet".

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Hmmm?

http://www.snoppmail.com/plugg.jpg

Så ser den ut. Så, left/right ska lödas till de två öglorna och gnd till basen helt enkelt?

Visa signatur