Fortsättning på tråden "Nya bärbara datorer för 1000kr"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macgyver919
Så här står det om min order på 2co

Total at Checkout ¤ 1038.49 Swedish Kronor
Order Date 2007-08-26 07:46:40
Date Shipped 2007-08-25 03:26:27
Tracking Number 00000000
Vendor Medison

skumt att det står 2007-08-26 som order date när jag lade ordern 2007-07-22

Har du hört nått mer efter du fått mailet förresten? Trackingnummer eller nått alls?

Permalänk

Stackars 2Co har det inte lätt i sitt eget forum.

En medarbetare berättade som tidigare nämnt att han träffad Valdi under 2 dagar men ville sen inte avslöja NÄR detta utspelade sig eller vad som sades.

Favoritkommentaren till det är nog denna.

Citat:

"-With an absolute minimum amount of respect. You are just giving us bull…
I find it hardly unlikely that you could spend 2 days with Valdi AND not ask a single relevant question. If this is the case, I hope your boss kicks you out of the office. This cannot be the way 2co should operate.
What about _any_ evidence of “the Medison production plants” (would increase the belief in 2co)?
What about _any_ evidence of a product (would increase the belief in 2co)?
What about _any_ evidence of shipment (would increase the belief in 2co)?

When this burst, you have all missed any chance of clearing the name of 2co…

Btw, I “worked” with Valdi during 2001 (listened to an endless amount of bs, like, on this board)…. I know this character"

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom trådarna, såå, är det någon som har beställt och fått hem en laptop? Och i så fall, hur var den?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Ett talande citat, SneClocker, hitills har Valdi inte gjort något annat intryck på mig än ungefär just det.

Det kommer ingenting konkret och användbart ur munnen på den mannen, han måste ha snöat in på business-siter och sen blivit värsta papegojan

Cred dock till att han verkar, åtminstone inledningsvis när folk möter honom, ha en viss grad av charm så att han kan prata bort dem som "inte lyssnar". Men så fort man börjar lyssna på vad karln egentligen säger, ridå.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ett talande citat, SneClocker, hitills har Valdi inte gjort något annat intryck på mig än ungefär just det.

Det kommer ingenting konkret och användbart ur munnen på den mannen, han måste ha snöat in på business-siter och sen blivit värsta papegojan

Cred dock till att han verkar, åtminstone inledningsvis när folk möter honom, ha en viss grad av charm så att han kan prata bort dem som "inte lyssnar". Men så fort man börjar lyssna på vad karln egentligen säger, ridå.

Bara att hålla med!

Permalänk
Medlem

Open letter to 2Checkout: Time to take responsibility

To: 2Checkout.com, Inc

By: Tommy Truthseeker
August 29th
Gothenburg, Sweden

Dear Sirs and Madams and To Whom It May Concern,

Let me first state that everything told in this letter is based upon facts if nothing else is stated. If you have any questions regarding the source of information of any given statement, please contact me and I will provide the source.

This letter addresses the concerns and issues with 2Checkout.com, Inc (2co) supplier Medison Europe Limited (Medison) and/or Valdi Ivancic (Valdi) and 2co’s role, responsibility and handling of this matter.

1. The first question I ask why 2Co, as the serious company you claim to be, continue to have Medison as a supplier, after being notified about that the following about Medison and/or their CEO Valdi:

* The company and/or it’s CEO Valdi has at multiple occasions lied and exaggerated about their history, the products they sell and many more things.

* The company doesn’t have any valid contact options for its customers. No phone or fax-numbers. No monitored e-mail. No valid shipping or visiting address.

* They don’t answer any questions from the press after being confronted about a confirmed lie.

* A company who’s only employed person and CEO are applying for a head position at a Swedish county, this with a CV consisting almost only of lies and exaggerations.

* A company and person whose past in business only has managed to loose money and doing suspicious things.

* A company that violate several laws in the country that they are based.

* A company that several times have proven not to have the competence or possibility to pull of a project like this.

* A company that even can’t provide any information on what the final price will be, not even how much shipping are and how it will be paid.

* A company that can’t provide any information when their product will be shipped.

* A company that can’t even update their own website with correct information. For example, “Due to the unexpectedly high traffic to our support line past 24 hours it broke down” has been stated on their site for over one month.

Again, why oh why would ANY sane, serious company do business with a proven unserious and incompetent company and/or person like this?

My next questions are regarding 2Co’s previous and current handling of this matter.

2. For almost four weeks ago, one of your employees wrote on your forum: “We're definitely working with Medison to clarify the shipping issues. You'll see more information made available as it becomes available.” No new information has been given since then. Why is this?

3. Almost three weeks ago one of your employees wrote on your forum: “The order form *will* be corrected. Unfortunately, my point team on resolving many inquiries was collectively unavailable but you'll see the some presentment changes and clarification made soon”. Also the information that this problem existed was notified almost five week ago. This issue has not been resolved and it still says “Scandinavia – FREE” as only shipping option, when Valdi him self has stated that all customer must pay for shipping. Why hasn’t this been fixed as you stated it would be? How do you define “soon”?

4. When confronted about the fact that the recent shipping notices didn’t contain any tracking numbers for the shipping, you answered: “We do not need a tracking number to do verifications this is done by telephone”. When asked about if Medison would need to provide tracking numbers earlier, you reply was: “We will require tracking information in this case. Due to the large number of orders we will undoubtedly permit an alternative method for supplying 2Checkout with that information in place on having to individually enter tracking information for each order”. Why did you change your standpoint on this?

5. You previously stated:
“We've been really supportive and responsive to many questions but, at the end of the process, customers who ordered and have not already canceled will receive one of two communications from 2CO:
a). We're canceling your order, or;
b). Your order is ready to be shipped -- please reauthorize this sale”.
Now the shipping notices were just sent out without any more information and money was withdrawn. Why was this changed?

Let’s continue with some current customer concerns:

6. How long time do you estimate that the shipping will take? When will you start to contact customers that have had their order marked as shipped?

7. How do you handle customers in different time zones when calling for verification?

8. How long will a customer need to wait until they get a full refund if no computer arrives?

9. If a customer claims that they haven’t received any computer, but Medison claims that they have shipped it, how will you handle it if you don’t have any tracking numbers? Let’s say that 10 customers say that they have received computers and 10 say that they haven’t.

10. If a customer receives a defective unit or feels that the order doesn’t meet his or her expectations, how will this be handled, especially when there isn’t any way for customers to contact Medison? Will the customer need to pay for shipping for returns and/or service if this is needed?

11. From where are the orders shipped?

12. How many orders will you verify before any money is transferred to the supplier? Will you halt the payment process if just one or two persons claim that they haven’t received any shipment?

Last but most important question:

13. What would make you to stop your artificial life support of this whole mess? When the customers have waited xx months for their shipments? When the first customer claims to have received something else than a computer? When the second batch of computers isn’t shipped after xx months? When you get to know that Medison can’t handle returns or service of the sold units?

And please don’t just reply with the standard “the customers’ money is safe”, “we can’t comment on this or that”, or that “we have to wait it out” for an undefined period of time. This is bigger that that. The longer you keep your support of this alive, the more you show potential scammers how easy it is to scam people (not trough you, but in general) and are enabling other companies or persons to get hurt in the meantime in other ways because they think that this is 100% legit since you still are supporting it so strongly.

Please try to understand that I only do this in the interest of the customers and consumers in general. I have absolutely nothing to gain from this personally at all, I just do it pro bono.

Regards,

Tommy Truthseeker
http://www.medisonscam.info - Medison Celebrity: Scam or just a bad idea?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Har inte orkat läsa igenom trådarna, såå, är det någon som har beställt och fått hem en laptop? Och i så fall, hur var den?

räcker med att läsa typ ett inlägg för att få svar på den frågan....

Permalänk
Medlem

Tommy,

mycket välformulerat! Det ska bli intressant att se om det blir någon respons, eller om de fortsätter låtsas som att det småduggar. Oavsett, mitt bestående intryck av 2CO.com är att de är minst lika skumma, om inte mer skumma, som Valdi. Skillnaden är att de är bara så mycket mer skickliga, det är därför de har haft en gående business och det är därför Valdi har behövt vända sig till dem(som kan något). Men det kan inte vara bra för deras affärer när alla börjar prata om hur oseriösa de är, alltså borde de snart ta Valdi i örat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Den här Valdi bor väl i Karlskrona om jag har förstått det rätt. Vore spännande att träffa på honom på gatan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Den här Valdi bor väl i Karlskrona om jag har förstått det rätt. Vore spännande att träffa på honom på gatan...

Var Valdi bor är väl lite oklart. Enligt sin jobbansökan till turistchefsposten funderar han på att flytta hem till Europa från Brasilien, men enligt Folkbokföringen är han skriven i Karlskrona eller Huskvara. (När jag kollade upp honom för ett par veckor sedan stod han skriven i Huskvarna, men många andra hävdar Karlskrona.)

PS. Jag har kvar mitt gamla optionsavtal från Intelligentia hemma. Innehåller bl.a. en äkta Valdi-autograf. Kanske något att slänga upp på Tradera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vonAnka
Var Valdi bor är väl lite oklart. Enligt sin jobbansökan till turistchefsposten funderar han på att flytta hem till Europa från Brasilien, men enligt Folkbokföringen är han skriven i Karlskrona eller Huskvara. (När jag kollade upp honom för ett par veckor sedan stod han skriven i Huskvarna, men många andra hävdar Karlskrona.)

PS. Jag har kvar mitt gamla optionsavtal från Intelligentia hemma. Innehåller bl.a. en äkta Valdi-autograf. Kanske något att slänga upp på Tradera?

Testa e-bay

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Har följt denna tråd sen den startades men har inte reggat mig förens nu.

Ingen kommer ju att beställa längre om de inte skickar ut datorerna vilket inte känns så möjligt längre. tänkte först beställa en dator men sedan börja jag läsa denna tråd och valde att vänta.
Är glad att jag väntade då detta verkar som en solklar bluff.

Permalänk
Medlem

Klockrent mail där TheNisse!

Visa signatur
Permalänk

Har inte orkat läsa igenom hela den andra tråden, men visst ska de väl fungera att installera XP (eller Ubuntu) på den(tänkte på drivrutiner osv)?

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

Både XP och Linux varianter fungerar klockrent på denna
fantasi pc.
Jag hade tänkt själv en XP light + Fedora el. Knoppix installation när/OM
jag får den... Ärligt talat tvivlar jag själv nu... Men men, det är ju smällar
man får ta.
Jag tycker synd om den stackars studenten som satt sprätt på sitt studiemedel för att skaffa denna (uhm...) fina bärbara pc...
Ni som vill skaffa en "ny" billig bärbar pc som fungerar kan skaffa en sådan via
en svensk site där jag ofta köper mina. Lämna mig ett msg så lämnar jag länken dit...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheNisse
Again, why oh why would ANY sane, serious company do business with a proven unserious and incompetent company and/or person like this?

?

2CO affärsidé är att skydda konsumenten från bluffar. Sålänge 2CO har koll på läget har de allt att vinna i den här situationen. Det är ju precis för sådana här situationer som 2CO lever på.
Att fega ur bara för att Medison skulle vara en bluff ger inte ett seriöst intryck - visst skulle man ha förståelse pga. proportionerna i detta fall. Men svikna konsumenter är inte riktigt så förlåtande.

Det finns två (övergripande) scenarier.
1. Datorerna levereras.
2CO har då fått bra mycket PR för sig själva och en hel hög med nöjda kunder.

2. Det är en bluff, ingen dator levereras.
2CO skickar tillbaka pengarna och kunderna blir extremt lojala mot 2CO eftersom de gått på en bluff men trotts det inte förlorat något. Beroende på mycket så kan detta scenario vara det allra bästa för 2CO.

Detta under förutsättningen att 2CO sköter sitt bra.
Det kan vi inte förutspå men sålänge 2CO själva ger sken av att vara seriösa så har de alla anledningar att fortsätta ha hand om Medisons ärenden.

Om 2CO skulle dra sig ur så får de däremot massa irriterande kunder.

Säg mig, finns det något scneario där 2CO (oavsett om Medison och/eller 2CO är skumma eller ej) där 2CO borde lägga ner detta?
Sålänge de själva anser sig ha kontroll över situationen - vilket de hittils alltid hävdat.

Permalänk
Medlem

Tja, med de proportioner det tagit uppmärksamhetsmässigt sätt så oroar sig säkert 2CO för att det ska se ut som att DE är lättlurade som överhuvudtaget startade ett samarbete med Medison/Valdi och upplät sina resurser.

Men samtidigt, ju längre det pågår, desto mer badwill får 2CO för att de ger cirkusen konstgjord andning.

De måste helt enkelt ta tjuren vid hornen och kosta på sig en smärre prestigeförlust för att slippa en som är ännu värre.

Jag tror inte att kunder är nöjda med att ha sina pengar reserverade i XX-veckor och hållna på halster utan vederhäftig information för att nångång kanske få dem tillbaka. Där har 2CO ingen som helst goodwill att vinna.

Som sagt, dags för 2CO att ta tag i sörjan, även om den luktar illa och är kletig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

TheNisse, känns det inte tradigt att lagt så mycket tid och se att sidan fortfarande är uppe och allt rullar på som vanligt? :s hoppas det händer något snart... lycka till med mailet, ska bli kul o se vad de svarar :/

Kanske ska va glada att det är 2CO som tar hand om pengarna iaf, de har nog bättre koll än andra ställen. Synd de får så mycket kritik och mail

Permalänk
Medlem

Bolt Thrower ! ! !
(Danne_Jaha)
De är wonderbaum !
Var bla de som tacksamt drog mig in i metals underbara värld.
Just det, jag är också tacksam för att 2co fnular och pular så vi är
säkra... heh...
Carrry on!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
TheNisse, känns det inte tradigt att lagt så mycket tid och se att sidan fortfarande är uppe och allt rullar på som vanligt? :s hoppas det händer något snart... lycka till med mailet, ska bli kul o se vad de svarar :/

Kanske ska va glada att det är 2CO som tar hand om pengarna iaf, de har nog bättre koll än andra ställen. Synd de får så mycket kritik och mail

Visa signatur
Permalänk

”Kanske ska va glada att det är 2CO som tar hand om pengarna iaf, de har nog bättre koll än andra ställen. Synd de får så mycket kritik och mail ”

Jag förstår inte varför ni är så glada över 2CO. De har ju bevisligen begränsad ”förhörsförmåga” då de lyckats tala med Valdi i två hela dagar (enl. egen information) utan att kunna presentera ett enda vettigt svar på alla lögner eller ett enda bevis på att datorerna skickats eller ens finns…

Det är i dagslägen enkom 2CO som håller denna historia vid liv och de gör det med berott mod trotts att de tagit del av all information om Medisons och Valdis förljugna historik.

Tycker det är ganska tydligt att 2CO är ett företag med synnerligen förhandlingsbar företagsmoral… (det intressanta nu är varför 2CO förhandlar med sin moral…)

Permalänk
Medlem

Pengar !
Det handlar bara om pengar.
Hursomhelst, 2co tjänar pengar i slutändan ändå.
Varesig vi har fått våra pc eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ian_Superfly
”Kanske ska va glada att det är 2CO som tar hand om pengarna iaf, de har nog bättre koll än andra ställen. Synd de får så mycket kritik och mail ”

Jag förstår inte varför ni är så glada över 2CO. De har ju bevisligen begränsad ”förhörsförmåga” då de lyckats tala med Valdi i två hela dagar (enl. egen information) utan att kunna presentera ett enda vettigt svar på alla lögner eller ett enda bevis på att datorerna skickats eller ens finns…

Det är i dagslägen enkom 2CO som håller denna historia vid liv och de gör det med berott mod trotts att de tagit del av all information om Medisons och Valdis förljugna historik.

Tycker det är ganska tydligt att 2CO är ett företag med synnerligen förhandlingsbar företagsmoral… (det intressanta nu är varför 2CO förhandlar med sin moral…)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jovisst tjänar de pengar, men får de för dåligt rykte kan de förlora pengar i det långa loppet. Om alla tipsar alla om att 2CO är sega och hala och har dålig kundservice kommer det att bli mindre populärt att förmedla sina varor genom just dem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

2co har säkerligen haft kunder som Medison tidigare.
DEt är en spottstyver för dem, och något dåligt rykte får de knappast.
Tiden och nya kunder slätar över all dålig reklam för 2co:s del.
Bortglömt inom några dagar/veckor...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte omöjligt, men samtidigt tycks Medison ha fått i sammanhanget ovanligt mycket publicitet.

Men så är det förstås den saken, att all reklam är bra reklam dvs att 2COs namn figurerar; även om det är i mindre lustiga sammanhang, gör tyvärr att namnet fastnar i minnet hos folk.

Namnet kommer de ihåg, men det är inte säkert att de kommer ihåg det dåliga. Hmm.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Besök från lunarstorm?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem


det verkar inte bättre

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

det verkar som om tråden börjar dö ut. vore kul med lite nytt a la EmmaXX :- )

Permalänk
Medlem

Någon skrev:
"Jag har nu bett min bank att spärra betalningen till medison. Jag rekomenderar er att göra det samma. Ni som redan har fått sinna pengar dragna kommer tyvärr bli av med dem. Mitt råd till er är att vänta tills slutet av sep och har det inte kommit någon Barbary tills dess, så går ni och gör en polisanmälan. Seden hör ni av er till er bank med polisanmälan vissar upp den för banken och gör en reklamation. Sen är det bara att be en stilla bön att ni får era pengar tillbaka. Det var såhär jag fick det förklarat för mej inne på banken att jag skulle göra."

Påstods det inte att 2CO betalar tillbaka pengarna direkt vid anmodan? Polisanmälan kan man nog glömma. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer och t ex konka. Det är ju inte heller något svenskt bolag inblandat.

Jag skulle rekommendera de som tycker 1000:- inte är fikapengar att genast försöka få tillbaka pengarna och bara följa utvecklingen. Ni kan ju vänta tills i morgon då de skulle levereras men jag anser det helt osannoligt att det kommer några datorer. Kommer kanske ett besked om x dagars försening och karusellen snurrar vidare.

Alltså vänta med köp av någon bärbar tills de finns och är testade av helst en seriös tidning. Det är väl ingen panik att bli av med pengar. Och köp en bättre. Man får mycket för 6000:- nu.

Permalänk
Medlem

...men stor skillnad mellan 1000 kronor och 6000 kronor...

Permalänk
Medlem

jag beställde en dator den 23 juli,
fick confirmation mail 24 juli,

fick leveransmail 25 aug.

vi får väl se om det dyker upp något i brevlådan idag eller imorgon.
enligt många sidor så har ju datum varit satt till 31:e.