Permalänk
Geeks
Säljchef

Att knacka på hos grannen och be dem dämpa sig är ju givetvis alltid första alternativ.

Men om du inte vet mer om grannen än att det sjungs WP kareoke, dunkas i väggar samt slängs glasflaskor i trappuppgången då hade inte ens jag knackat på.. Brukar normalt inte ha svårt för sånt.

Men i ett dylikt fall skulle självbevarelsedriften vara för stor.
Är det regelrätta skinnskallar som fått i sig för mycket så finns det sällan gränser för vad dem hittar på.. Vad sägs som en halvliters oöppnad öl smaskad i nacken på polaren. Någon cm ifrån potentiell förlamning. Eller vad sägs om att bli uthängd ifrån motorvägsbron, med 15m fall ner till nästa väg, i benen?

Eller vad sägs om John Hron, hade gjort INGENTING, och blev ihjälsparkad/slagen med träpåkar av 5 skallar. Detta är ett fåtal insidenter som jag har kommit i kontakt med i min hemstad under åren. Finns betydligt fler och man känner sig lyckligt lottad att ha sluppit råka ut för dylikt själv.

Nej du Derox jag håller med dig, man skall absolut försöka agera själv och vara "vettig" i de flesta situationer. Men det är knappast så att dem du försöker samspråka med alltid är lika vettiga.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Mjo det är ett jätte bra alternativ i den här stan

kommer ihåg att jag gjorde det en gång hemma hos min flickvän, blev bara iväg knuffad och mordhotad 46 ggr av typ 10 pers.

sen konstant bankande och plingande på våran dörr i 3 timmar och ett antal paket tända tändstickor och 2 thunderkings i brevlådan den natten

älskar den här stan

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vi bor i Sverige hörru du. Svenskar är rädda för social kontakt. "TÄNK OM DE VET ATT DET VAR JAG SOM KLAGADE, HJÄLP!". Blir så trött ibland. Gå över och be dem sansat att dämpa sig, gör de inte detta ringer man polis/störningsjour. Gör man inte steg ett borde steg två inte äns få finnas, då är man inte värd att få dem och dämpa sig.

Men du som är så osvensk bla bla bla, vad gör det om polisen kommer och bankar på dörren? Är ju bara att säga sorry vi ska dämpa oss... Men du går säkert och stör dig hela kvällen och större delen dagen efter på vilken mes som inte vågade säga till... Fan spela roll, du som verkar så cool/normal lär ju inte ha nått problem att hantera polisen så vart ligger problemet? Men ok jag förstår att man kan störa sig på "fegisar" men egentligen, mycket att bry sig i...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Mjo det är ett jätte bra alternativ i den här stan

kommer ihåg att jag gjorde det en gång hemma hos min flickvän, blev bara iväg knuffad och mordhotad 46 ggr av typ 10 pers.

sen konstant bankande och plingande på våran dörr i 3 timmar och ett antal paket tända tändstickor och 2 thunderkings i brevlådan den natten

älskar den här stan

Cheeesus! Snacka om att knacka på fel dörr. o_O

Som sagt, det gäller att veta vilka grannar man kan snacka med och vilka man ska ringa störningsjouren/polisen direkt på.

I det här fallet hade jag ringt störningsjouren/polisen. Pajar man glasflaskor i trapphuset så är man förmodligen inte så "stabil".

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Tja när Farsan hade 60-års fest så var det enda grannars soms kulle kunnas störas inbjudna.

Annars är det väll ringa och säga att dem slår klackarna i taket med alkoholflaskor i handen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
Att knacka på hos grannen och be dem dämpa sig är ju givetvis alltid första alternativ.

Men om du inte vet mer om grannen än att det sjungs WP kareoke, dunkas i väggar samt slängs glasflaskor i trappuppgången då hade inte ens jag knackat på.. Brukar normalt inte ha svårt för sånt.

Men i ett dylikt fall skulle självbevarelsedriften vara för stor.
Är det regelrätta skinnskallar som fått i sig för mycket så finns det sällan gränser för vad dem hittar på.. Vad sägs som en halvliters oöppnad öl smaskad i nacken på polaren. Någon cm ifrån potentiell förlamning. Eller vad sägs om att bli uthängd ifrån motorvägsbron, med 15m fall ner till nästa väg, i benen?

Eller vad sägs om John Hron, hade gjort INGENTING, och blev ihjälsparkad/slagen med träpåkar av 5 skallar. Detta är ett fåtal insidenter som jag har kommit i kontakt med i min hemstad under åren. Finns betydligt fler och man känner sig lyckligt lottad att ha sluppit råka ut för dylikt själv.

Nej du Derox jag håller med dig, man skall absolut försöka agera själv och vara "vettig" i de flesta situationer. Men det är knappast så att dem du försöker samspråka med alltid är lika vettiga.

nog för att skinnskallar är ett släkte med idioter, men sannolikheten att de försöker sig på att slå ihjäl för att någon snällt ber dem sänka volymen är icke-existerande.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Men du som är så osvensk bla bla bla, vad gör det om polisen kommer och bankar på dörren? Är ju bara att säga sorry vi ska dämpa oss... Men du går säkert och stör dig hela kvällen och större delen dagen efter på vilken mes som inte vågade säga till... Fan spela roll, du som verkar så cool/normal lär ju inte ha nått problem att hantera polisen så vart ligger problemet? Men ok jag förstår att man kan störa sig på "fegisar" men egentligen, mycket att bry sig i...

Varför jag stör mig på fegisar i det här fallet? I de allra flesta fall kommer grannen säga "oj förlåt, vi ska dämpa oss". I dessa fall SLIPPER polisen åka till platsen, och kan bekämpa riktiga brott såsom våldtäkter. Inte undra på att det begås så många av dessa, poliserna är ju fast i nått lägenhetshus och får leka bud för att vi inte vågar ringa på själva.

Saker är inte gratis, var gång polisen blir inblandad kostar det massor med pengar. Samma sak med föräldrar som tar sina förkylda barn till läkaren, stör mig på dem också, de borde aldrig fått skaffa barn. Plågar barnet med att sitta i väntrummet i flera timmar, tar läkarens tid (kostar samhället pengar) bara för att denna skall säga "gå hem och bädda ner honom/henne". Stör mig på att vi blir mer och mer handlingsförlamade.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför jag stör mig på fegisar i det här fallet? I de allra flesta fall kommer grannen säga "oj förlåt, vi ska dämpa oss". I dessa fall SLIPPER polisen åka till platsen, och kan bekämpa riktiga brott såsom våldtäkter. Inte undra på att det begås så många av dessa, poliserna är ju fast i nått lägenhetshus och får leka bud för att vi inte vågar ringa på själva.

Saker är inte gratis, var gång polisen blir inblandad kostar det massor med pengar. Samma sak med föräldrar som tar sina förkylda barn till läkaren, stör mig på dem också, de borde aldrig fått skaffa barn. Plågar barnet med att sitta i väntrummet i flera timmar, tar läkarens tid (kostar samhället pengar) bara för att denna skall säga "gå hem och bädda ner honom/henne". Stör mig på att vi blir mer och mer handlingsförlamade.

Ok det var alltså en ekonomisk fråga. Fattade det som att mer störde dig på "det svenska" beteende i sig och inte den ekonomiska påföljden... Men ok då jag själv e rätt snål håller jag med dig. För personligen är det just ur det ekonomiska perspektivet som jag hellre ser att man personligen löser saken... Men i detta fallet vette fan om jag inte ringt ändå då det låter som en normalt bara högljudd fest... För vissa personer tar påpekanden på ett bra sätt och andra på ett mindre bra sätt (typ matte54)...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
nog för att skinnskallar är ett släkte med idioter, men sannolikheten att de försöker sig på att slå ihjäl för att någon snällt ber dem sänka volymen är icke-existerande.

Bra skit!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför jag stör mig på fegisar i det här fallet? I de allra flesta fall kommer grannen säga "oj förlåt, vi ska dämpa oss". I dessa fall SLIPPER polisen åka till platsen, och kan bekämpa riktiga brott såsom våldtäkter. Inte undra på att det begås så många av dessa, poliserna är ju fast i nått lägenhetshus och får leka bud för att vi inte vågar ringa på själva.

Saker är inte gratis, var gång polisen blir inblandad kostar det massor med pengar. Samma sak med föräldrar som tar sina förkylda barn till läkaren, stör mig på dem också, de borde aldrig fått skaffa barn. Plågar barnet med att sitta i väntrummet i flera timmar, tar läkarens tid (kostar samhället pengar) bara för att denna skall säga "gå hem och bädda ner honom/henne". Stör mig på att vi blir mer och mer handlingsförlamade.

Givetvis har du rätt i princip, men man får ju också väga in sannolikheten att de fulla festprissarna bryr sig om en ensam kille som kommer och gnäller. Beter de sig som kompletta idioter med ashög volym så har de ju liksom redan satt ribban för vilken hänsyn de anser sig behöva ta. Väg det dessutom mot risken för hämndaktioner så kan mycket väl bli ett rationellt beslut som inte har det minsta med feghet att göra.

Störningsjour är dock att föredra framför polisen. Ger troligtvis samma effekt men polisen har oftast mycket annat att göra också.

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
nog för att skinnskallar är ett släkte med idioter, men sannolikheten att de försöker sig på att slå ihjäl för att någon snällt ber dem sänka volymen är icke-existerande.

icke-existerande är att förutsätta att det inte finns en chans att det kommer ske.
Finns jättemånga helt oprovocerade grova misshandelsfall av vanliga svensson som begåtts av skinnskallar. Att säga att risken inte existerar låter lite galet i mina öron.

Btw polaren som fick ölburken i nacken hade 10 sek innan givit den till en av killarna för att vara lite snäll och hoppas på att slippa någe trubbel. Polaren är helsvensk, med ett fullt normalt utseende och klädstil.

Om man ser saker som att bjussa på en öl som provocerande vad är då inte knacka på och be dem sänka volymen?

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
icke-existerande är att förutsätta att det inte finns en chans att det kommer ske.
Finns jättemånga helt oprovocerade grova misshandelsfall av vanliga svensson som begåtts av skinnskallar. Att säga att risken inte existerar låter lite galet i mina öron.

Btw polaren som fick ölburken i nacken hade 10 sek innan givit den till en av killarna för att vara lite snäll och hoppas på att slippa någe trubbel. Polaren är helsvensk, med ett fullt normalt utseende och klädstil.

Om man ser saker som att bjussa på en öl som provocerande vad är då inte knacka på och be dem sänka volymen?

Exakt, finns ju personer som helt enkelt bara är totalt körd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Givetvis har du rätt i princip, men man får ju också väga in sannolikheten att de fulla festprissarna bryr sig om en ensam kille som kommer och gnäller. Beter de sig som kompletta idioter med ashög volym så har de ju liksom redan satt ribban för vilken hänsyn de anser sig behöva ta. Väg det dessutom mot risken för hämndaktioner så kan mycket väl bli ett rationellt beslut som inte har det minsta med feghet att göra.

Störningsjour är dock att föredra framför polisen. Ger troligtvis samma effekt men polisen har oftast mycket annat att göra också.

Visst, sannolikheten att de bryr sig är kanske inte i alla fall så hög. Men risken att du blir misshandlad ligger nog nånstans där vid att krocka med bilen. Visst det händer, men jag tycker inte man ska behöva stänga sig inne för det.

Sen har ju trådskaparen sagt att det inte var nazister utan bara fulla människor som lyssnar på nationalistisk musik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Exakt, finns ju personer som helt enkelt bara är totalt körd...

Visst finns det sådana, men de är inte så många.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Musikälskare

Bra gjort, finns inte mycket mer att säga

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Samma granne har nu fest...igen. Den här gången behövdes inte polisen.

När jag gick för att titta i hålet i min ytterdörr vad det var som lät, så såg jag när ordförandet i styrelsen gick upp för trappen och knackade på hos han och fick en utskällning. Ajaj...han kan inte ligga bra till

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Ni som tjatar om att man ska prata med grannen innan man ringer snuten ger jag inte mycket för. Visst, om det är grannfamiljen man har lite kontakt med, småpratar i trapphuset osv så är det ju ingen fara. Typ om föräldrarna reser bort och barnen festar till det lite för mycket (lätt hänt) då går man över och pratar med dem, man ringer ju knappast snuten i det läget.

Men om det däremot är det smått pundiga och lite asociala paret med "patriotiska" vänner på 4e våningen så skulle i alla fall jag ringa polisen och inte försöka gå och prata med dem, just för att folk man inte har någon kontakt med/känner kan reagera rätt olika under påverkan av alkohol. Tycker ni att det beslutet är konstigt/dumt så tycker jag att ni är dumma. ^^

Permalänk
Avstängd

Ringa snutarna är att föredra, om man inte vill att någon annan ringer och man själv får 3år vilkorligt... självförsvar existerar inte i detta land fast det var 10 fjortisar/brats mot 1 trött finne

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
icke-existerande är att förutsätta att det inte finns en chans att det kommer ske.
Finns jättemånga helt oprovocerade grova misshandelsfall av vanliga svensson som begåtts av skinnskallar. Att säga att risken inte existerar låter lite galet i mina öron.

Btw polaren som fick ölburken i nacken hade 10 sek innan givit den till en av killarna för att vara lite snäll och hoppas på att slippa någe trubbel. Polaren är helsvensk, med ett fullt normalt utseende och klädstil.

Om man ser saker som att bjussa på en öl som provocerande vad är då inte knacka på och be dem sänka volymen?

det är klart, framställer din polare sig själv som en total råmes och bjussar på bärs och fjäskar i största allmänhet så är det klart de kommer garva läppen av sig och inte lyssna på vad han säger, oavsett om det är skinnskallar eller ej.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
det är klart, framställer din polare sig själv som en total råmes och bjussar på bärs och fjäskar i största allmänhet så är det klart de kommer garva läppen av sig och inte lyssna på vad han säger, oavsett om det är skinnskallar eller ej.

Nu var det trots allt så att herren som fick ölen var en tidigare bekant. Men som emigrerat till den "mörka sidan". Man tror knappast att man skall bli smackat i nacken utan orsak av någon man tidigare kännt bara för att personen helt plötsligt börjat hata "allt?".

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=653809

I rest my case...

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
Nu var det trots allt så att herren som fick ölen var en tidigare bekant. Men som emigrerat till den "mörka sidan". Man tror knappast att man skall bli smackat i nacken utan orsak av någon man tidigare kännt bara för att personen helt plötsligt börjat hata "allt?".

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=653809

I rest my case...

du baserar dina argument på lösryckta artiklar, jag baserar mina på att jag under ett gäng år under min uppväxt festade min skinnskallar rätt regelbundet, och var mindre bråk med de mupparna än med någon annan subkultur jag kommit i kontakt med.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
du baserar dina argument på lösryckta artiklar, jag baserar mina på att jag under ett gäng år under min uppväxt festade min skinnskallar rätt regelbundet, och var mindre bråk med de mupparna än med någon annan subkultur jag kommit i kontakt med.

Alla har vi egna erfarenheter och upplevelser. Saker och ting är olika på olika platser och olika människor har olika värderingar.

Det finns idioter inom alla kulturer, subkulturer, religioner osv. Det förändrar dock inte det faktum att många människor har blivit utsatta för oprovocerat våld av just skinnskallar. Därav är då iaf jag mer försiktig när det gäller dem. Mina tankegångar och argument baseras knappast på några lösryckta artiklar utan till stor del av saker som hänt i min omgivning under åren jag växt upp. Bor i en ganska "skinnskalletät" ort.

Sedan tyckte jag att just denna artikel kom lägligt till pass i denna tråd då den ploppade upp i en annan. Är ju bara ett "bevis" av tusentals att det förekommer oprovocerat våld mot både svenskar, invandrare m.m bland skinnskallar.

Det förändrar dock inte på något sätt att det sker i de allra flesta typer av kulturer, subkulturer och religioner. Idioti finns överallt. Jag skulle dock ha svårt att påstå att skinnskallarna har gjort sig oförtjänt av sitt rykte.

Men som du säger, det finns säkerligen mängder som klarar av att uppföra sig som "folk" trots sina speciella värdingar.

Personligen skulle jag då inte chansa på motsatsen i önödan, mer än så min hälsa värd. Speciellt när man har fler än en som är beroende av mig.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk

Störningsjour finns av en anledning. Man ringer dit om folk har högljudda fester, kort och gott. Dock om man känner grannen och vet att dom är OK så kanske man kan knacka på, men är det en "okänd" skulle jag ringt jouren direkt, då det ändå "ingår" i hyran med en sådan.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX