Modifiera Radeon till Firegl med drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Modifiera Radeon till Firegl med drivrutiner

En kinesisk webbplats har idag publicerat en drivrutin till Radeon HD 2900 XT-baserade grafikkort vilket modifierar om dem till Firegl V8600-kort. Radeon HD 2900 XT kostar mycket mindre än det profesionella grafikkortet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
En kinesisk webbplats har idag publicerat en drivrutin till Radeon HD 2900 XT-baserade grafikkort vilket modifierar om dem till Firegl V8600-kort. Radeon HD 2900 XT kostar ungefär fyra gånger mindre än det profesionella grafikkortet.

Läs nyheten

Shit, fyra gånger mindre? Ni menar inte en fjärdedel då? Mellanstadiespråk hör kanske inte hemma här. Allra helst inte när ni är så korrekta att ni envisas med att skriva Ati istället för ATI.

Permalänk
Medlem

Är vi helt säkra på att detta är enligt regler? :S
Visst, jag litar på att Sweclockers kollar sina källor.. men har källan kollat upp vad som gäller?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Är vi helt säkra på att detta är enligt regler? :S
Visst, jag litar på att Sweclockers kollar sina källor.. men har källan kollat upp vad som gäller?

Vadå enligt regler? Du lär väl knappast få Amd's godkännande om det är det du tror, allt lär såklart vara på egen risk..däremot lär risken vara relativt begränsad ifall det är drivrutiner det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Vadå enligt regler? Du lär väl knappast få Amd's godkännande om det är det du tror, allt lär såklart vara på egen risk..däremot lär risken vara relativt begränsad ifall det är drivrutiner det rör sig om.

Varför skulle risken vara "begränsad"?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ens hört talas om någon som förstört sitt grafikkort med hjälp av en softmodd.

Dessutom är det ett grafikkort man har köpt i vanlig handel, man har inte accepterat någon Eula. Om man installerar standarddrivrutiner måste man acceptera Eula. Men om man installerar helt andra drivrutiner, som saknar EULA, så har man inte accepterat någonting.

Man har köpt hårdvaran, den är ens egen, man får modda den hur man vill.

Däremot de som har skapat själva den moddade drivrutinen kan eventuellt ha brutit mot något, men knappast jag för att jag använder den.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Varför skulle risken vara "begränsad"?

Tror han menar att det är mindre risk att göra modifikationen med drivrutiner än att t.ex. löda på kortet.

Permalänk
Inaktiv

kan vara intressant om man mest håller på med CAD. jag spelar mest och håller inte på så mycket med CAD (3dsmax eller maya när det händer) och kommer nog inte skaffa dessa drivrutiner när jag ävl får mitt kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Shit, fyra gånger mindre? Ni menar inte en fjärdedel då? Mellanstadiespråk hör kanske inte hemma här. Allra helst inte när ni är så korrekta att ni envisas med att skriva Ati istället flr ATI.

Men snälla-_-. Du har nog för lite att göra, du kanske rentav ska kolla upp hur man använder kommatecken för att få ett bättre flyt i det du skriver, eller varför inte lära dig att stava det komplicerade ordet för?

Permalänk
Medlem

Skönt med så många sakliga inlägg...

För oss som jobbar med video, och då speciellt After Effects, så skulle en sån här mod vara guld värd om den levererar.

Jag är mycket nyfiken på om någon testat det och vilket resultat som kunde uppmätas.

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag har aldrig ens hört talas om någon som förstört sitt grafikkort med hjälp av en softmodd.

Dessutom är det ett grafikkort man har köpt i vanlig handel, man har inte accepterat någon Eula. Om man installerar standarddrivrutiner måste man acceptera Eula. Men om man installerar helt andra drivrutiner, som saknar EULA, så har man inte accepterat någonting.

Man har köpt hårdvaran, den är ens egen, man får modda den hur man vill.

Däremot de som har skapat själva den moddade drivrutinen kan eventuellt ha brutit mot något, men knappast jag för att jag använder den.

Då är vi fullständigt med

Men kommer dessa drivisar prestera lika bra som icke moddade? Nu får man väl ingen kommentar av någon som verkligen testat båda.. men det är inte helt osannolikt tycker man ändå.
Men om man enbart förlorar halva prestandan för priset av en fjärdedel (varsågod -Boris- ) så är det ju en vinst på 100%, och det är inte lite det.
Bara inte buggar uppkommer pga moddingen så är det ju en perfekt driv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett ATI 9800PRO som har gått som ett FireGL X2 i en arbetsstation i ett par års tid nu. Skulle detta visa sig fungera blir det uppgradering.

Permalänk
Avstängd

80mb drivrutin.
Aj då, usch vad dåligt.
Banta den!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
80mb drivrutin.
Aj då, usch vad dåligt.
Banta den!

Ja.. Folks systemdiskar ligger bara på 10-talet gigabyte (för dem med Raptor och liknande) och 100-tals för de med andra. 80 MB är tametusan en piss i sjön.

När folk som använder denna drivrutin lär ha mer än 2 GB interminne så spelar det än mindre roll.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

80mb drivrutin.
Aj då, usch vad dåligt.
Banta den!

Om drivisarna gör vad som sägs så är det värt det.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

Drivrutinerna är antagligen inte i sitt "final stage" så om de fungerar bra så blir de nog antagligen bättre och mera bantade med tiden.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den officiella drivrutinen (för firegl) ligger på 76 mb så är det väll inte så illa?

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk

kinasnubbarna kan sin sak ;]

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Jadu, vågar man prova?

Jag är för feg för att prova detta... men skulle uppskatta om någon kunde prova och säga hur det gick. Om det blev mycket skillnad osv.

Permalänk
Medlem

Kom igen någon, prova Hade nog provat om jag hade köpt ett 2900XT ist för mitt 8800GTS.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Avstängd

plzzzzzzz vart tankar jag detta :D?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
plzzzzzzz vart tankar jag detta :D?

http://www.newdisk.cn/?wesley8

prova gärna, säg sen ifall det funkade

dock på egen risk

Permalänk
Avstängd

thx ^ ^ Tankar det jusst nu, Tack ennu en gång Sweclockers och Kineserna som kämpat i värmen

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Kan ingen som fått hem den lägga den på nån smidigare sida, typ:
http://www.megaupload.com

Den är ju inte snabb killens sajt direkt

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kite
Kan ingen som fått hem den lägga den på nån smidigare sida, typ:
http://www.megaupload.com

Den är ju inte snabb killens sajt direkt

Jag håller på och laddar upp den där nu

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Jag håller på och laddar upp den där nu

Gött :). Skulle ta timmar att ladda hem från "orginalhemsidan" om jag nu får kalla den det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SA3L
Men snälla-_-. Du har nog för lite att göra, du kanske rentav ska kolla upp hur man använder kommatecken för att få ett bättre flyt i det du skriver, eller varför inte lära dig att stava det komplicerade ordet för?

Slinta på en knapp kan vem som helst göra. Men ska man jobba på en nyhetsredaktion som är nitiskt korrekta på så dumma saker som att skriva förkortningar med små bokstäver, så ska man väl ändå kunna använda sig av ett språk som inte är helt bakvänt?

Permalänk
Citat:

80mb drivrutin.
Aj då, usch vad dåligt.
Banta den!

Äsh... småpotatis ju!

Permalänk
Medlem

Är detta helt värdelöst i vanliga spel?
(om man endast kör med 1x 2900xt)

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ja.. Folks systemdiskar ligger bara på 10-talet gigabyte (för dem med Raptor och liknande) och 100-tals för de med andra. 80 MB är tametusan en piss i sjön.

När folk som använder denna drivrutin lär ha mer än 2 GB interminne så spelar det än mindre roll.

Det beror på hur man ser det. Jo, jag instämmer jag har en 500 gb hårddisk.
80 mb är ingenting. Det är sant, det stämmer.
Men för en drivrutin så är det jävla mycket...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!