Vad är det för skämt till land vi lever i?

Permalänk
Medlem

Vad är det för skämt till land vi lever i?

Nu har som säkert de flesta nyhetsnördar/allmänt välpålästa och alla andra hört att vi i Sverige har fått en ny försvarsminister... Jaha tänker ni och leker på med era datorer, det andra roliga är att denna försvarsminister är en vapenvägrare. Vad betyder det? Absolut högsta hönset för Sveriges försvar är nu alltså vapenvägrare. Hur är detta möjligt? Ja, fråga inte mig. Jag kommer att rösta blankt eller PP nästa gång. För Rött eller Blått, S eller M. Det är samma skit alltihop. När ryssarna kommer, eller kineserna för den delen... Då slåss i alla fall jag för den sidan. Eller tar första bästa flyg till Island.

Vars vill jag komma med det här? Det vet jag ärligtinte, vart bara upprörd över nya försvarsministern och alla tokiga val både sossar, moderater och andra idioter har gjort genom Sveriges politiks historia.

Nä tacka vet jag Ryssland, de har i alla fall ett mål, och står upp till det.
Samma sak gäller USA. Ingen skulle ge den 3e viktigaste ministerposten till en vapenvägrare. Eller, för den delen, någon ministerpost som helst.

Permalänk
Medlem

Dock så har han ändrat åsikt sedan sin ungdom, antingen är det bara ett spel för galleriet eller så har han verkligen gjort det.
Försvarar dock inte valet av försvarsminister då jag personligen anser att hela regeringen har fel tillhörighet om man så säger.

Permalänk

men hallå vi har ju tappra finar som rysen måste kicka först, nej men seriöst detta är konstigt, sen att dom öveväger en yrkesarme är också ganska dumt,
man försvarar sitt land för att man är stolt och vill försvara landet där man växte upp i, inte för att få lön dom avlönade lär ju lägga svansen mellan benen när det blir allvar.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

@zwelegacy.

Yrkes arme, visst. Ifall de lyckas som i USA då i alla fall hälften gör det för landet,däremot hälften för pengarna. Då kan man lika gärna leasa ut försvaret till något privat vakt företag.

Sedan kan man fundera på ifall man är stolt om sitt land efter detta... Jag skäms mer över att vara svensk än att vara stolt. Blir väl Nya Zeeland efter skolan antar jag. Så långt bort från skiten som möjligt.

Permalänk
Medlem

Självklart kan han vara en kompetent försvarsminister även om han inte skjutit med automatvapen tidigare.

Är du kanske besviken på förslaget om att göra ytterligare besparingar på försvaret? Enligt min mening är det bara bra, vi kan göra bättre saker för pengarna.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
Självklart kan han vara en kompetent försvarsminister även om han inte skjutit med automatvapen tidigare.

Är du kanske besviken på förslaget om att göra ytterligare besparingar på försvaret? Enligt min mening är det bara bra, vi kan göra bättre saker för pengarna.

När världen rustar upp, rustar Sverige ned.

Tycker jag låter som det med idiotiska genom tiderna. Behövs mer sägas?
För svar på frågan: Ja, jag är besviken på det.

För att vara en kompetent försvarminister ska man klara av taktisk smarta drag. Det kan vara att rusta ner i rätt tid. Nu är inte tiden för det, att dessutom inte ha någon militär bakgrund som helst är idiotiskt. Att inte ha skjutit automatgevär, visst, inga problem med det. Men att inte klara av högre taktiska ansvar än en civil, då ska man hållas till mer "civila" ministerposter.

Permalänk
Hedersmedlem

Leni Björklund var väl kyrkobyrokrat innan hon blev försvarsminister, så detta är väl den logiska fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Leni Björklund var väl kyrkobyrokrat innan hon blev försvarsminister, så detta är väl den logiska fortsättningen.

Tyvärr...

Permalänk

Jag har ej sätt mig in i detta ännu. (vem den nya försvarsministern är och exakt vilken politik de vill ändra till)

Men jag tycker de ofta glömmer att indragning drabbar mer än bara hos dem de drar in hos, utan även alla underleverantörer och deras anställda. Så om den svenska militären istället skulle köpa utländska billigare vapen, så blir det inte riktigt så enkelt som att Sverige tjänar lika mycket som de utländska vapen är billigare.
Utan det blir en väldigt komplicerad ekvation, vilket jag tycker många förenklar vid indragningar av alla de slag.
Min åsikt alltså att man får ta med allt i beräkningarna och om det sedan visar sig att de svenska vapen är en förlustaffär för sverige, så skall vi köpa utländska. Vapenindustrin drar väl annars in mycket pengar till stadskassan från import, så det är bra att värnar om den.

Angående försvaret så tycker jag det räcker med ett litet, men där vi samarbetar med flera länder som de pratar om. Även om vi inte skulle ha andra länder som hjälp, så kan vi bara göra som vissa i Irak om ryssen skulle invadera. Enda problemet är om Ryssarna skulle börja avrätta oss direkt, men det tror jag inte mycket på. Dessutom har vi andra länder som hjälper oss så..
*edit*
Irak hade en stor vältränad arme, den gjorde knappt något motstånd alls. Men civilbefolkningen som är emot Usas intåg, har gjort ett mycket större motstånd i många år. Vilket säger att en arme inte är allt utan det går att försvara sig bra utan med. Såvida invaderade landets syfte inte är att avrätta oss direkt.
Nu är jag som sagt för en mindre arme och mer samarbete, som den borgliga regeringen pratar om och inte ett försvarslöst land.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Appropå din topic "Vad är det för skämtland vi lever i" så har jag också undrat detta många gånger. Vill inte bli för politisk men det är bara i Sverige som en person som Mona Sahlin kan bli partiledare... och kanske även Sveriges nästa statsminister. Jag har också stora planer att immigrera utomlands, men måste få min gratis utbildning i Sverige först

Permalänk
Medlem

@Janeway. Word på det Utbildingen fixar man, sen försvinner man och är en förlust affär för svensk statskassa.

Permalänk
Medlem

Rösta på SD om du är för ett försvar.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
@Janeway. Word på det Utbildingen fixar man, sen försvinner man och är en förlust affär för svensk statskassa.

Du ska att det inte riktigt är så enkelt... CSN kan jaga dej överallt inom EUs nuvarande gränser, samt till USA/Australien/Kanada mm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du ska att det inte riktigt är så enkelt... CSN kan jaga dej överallt inom EUs nuvarande gränser, samt till USA/Australien/Kanada mm

Nu var det väl utbildningen som var gratis, inte livet i övrigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Rösta på SD om du är för ett försvar.

rösta på SD om du är för smygrasism och en finanspolitik som måste vara ihopsnickrad under en gymnasiekurs i ekonomi.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
rösta på SD om du är för smygrasism och en finanspolitik som måste vara ihopsnickrad under en gymnasiekurs i ekonomi.

Eller om man är för ett förbud mot moskéer. Dock kan jag inte se hur detta har med försvarsfrågan att göra.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Eller om man är för ett förbud mot moskéer. Dock kan jag inte se hur detta har med försvarsfrågan att göra.

jag fick uppfattningen att du menade att en röst på SD skulle vara en bra röst. därför påpekade jag två, i mitt tycke, mycket negativa saker med nämnda parti. det är möjligt att jag missförstod dig.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
en finanspolitik som måste vara ihopsnickrad under en gymnasiekurs i ekonomi.

Skulle du kunna utveckla detta? Jag sitter här och jämför Sverigedemokraternas och Vänsterpartiets ekonomiska och finanspolitiska program och jag ser ingen större skillnad mellan hur dessa är utformade.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är underbart. Sverige fortsätter att vara på topp, och visar världen ett gott exempel.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

För att vara en kompetent försvarminister ska man klara av taktisk smarta drag. Det kan vara att rusta ner i rätt tid. Nu är inte tiden för det, att dessutom inte ha någon militär bakgrund som helst är idiotiskt. Att inte ha skjutit automatgevär, visst, inga problem med det. Men att inte klara av högre taktiska ansvar än en civil, då ska man hållas till mer "civila" ministerposter.

Beror väl lite på vilken inställning man har, själv tycker jag det är mer idiotiskt att resten av världen rustar upp. Kan inte komma mycket gott ur det.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om alla hoppar från en klippa så gör du det med? Bara för alla gör någonting är det inte bra. Sen är det ju ingen större mening för oss i Sverige att rusta upp eftersom vi varken har manskraften eller de ekonomiska tillgångarna för att göra någon skillnad ifall vi går i krig med något land. Möjligen skulle vi kunna hålla emot våra grannländer (danmark, norge) ifall vi rustade upp. Men jag tror knappast risken att de anfaller oss är stor nog för att motivera en ökning av försvaret.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Personligen tycker jag att Sverige, Finland och Norge borde slå ihop sina försvar.

Då kan vi börja snacka om lite större styrkor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Personligen tycker jag att Sverige, Finland och Norge borde slå ihop sina försvar.

Då kan vi börja snacka om lite större styrkor.

Om jag kollat siffrorna rätt så har Finland mer soldater än Norge och Sverige tillsammans vid krigs tid så dom klarar sig nog fint ^^

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Ja Finland går det ingen nöd på

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag tycker det är underbart. Sverige fortsätter att vara på topp, och visar världen ett gott exempel.

Om du inte var ironisk så håller jag med.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har som säkert de flesta nyhetsnördar/allmänt välpålästa och alla andra hört att vi i Sverige har fått en ny försvarsminister... Jaha tänker ni och leker på med era datorer, det andra roliga är att denna försvarsminister är en vapenvägrare. Vad betyder det? Absolut högsta hönset för Sveriges försvar är nu alltså vapenvägrare. Hur är detta möjligt? Ja, fråga inte mig. Jag kommer att rösta blankt eller PP nästa gång. För Rött eller Blått, S eller M. Det är samma skit alltihop. När ryssarna kommer, eller kineserna för den delen... Då slåss i alla fall jag för den sidan. Eller tar första bästa flyg till Island.

Vars vill jag komma med det här? Det vet jag ärligtinte, vart bara upprörd över nya försvarsministern och alla tokiga val både sossar, moderater och andra idioter har gjort genom Sveriges politiks historia.

Nä tacka vet jag Ryssland, de har i alla fall ett mål, och står upp till det.
Samma sak gäller USA. Ingen skulle ge den 3e viktigaste ministerposten till en vapenvägrare. Eller, för den delen, någon ministerpost som helst.

¨
Tycker det du skriver är fjantigt, jag jämför det med: "Nej dom har höjt priset på Falukorv med 300kr/kg, jag måste fly landet jälva slaktare"

Sverige kommer nog inte bli attakerade eller attakera något annat land för den delen, en eventuell nedrustning av försvaret gynnar alla andra som det ser ut nu.

Sen skulle alla fly för samma lillaskitsak som du tar upp nu skulle inte många vara kvar i detta landet, för Sverige är minsan inte perfekt men det är inte dåligt heller.

Citat:

Håller med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sturmovik
Om jag kollat siffrorna rätt så har Finland mer soldater än Norge och Sverige tillsammans vid krigs tid så dom klarar sig nog fint ^^

Mot ryssland?
I think not!

Och, the more the merrier

Permalänk

Försvarsministern kan väl vara vapenvägrare om han vill, han ska ju inte stå vid frontlinjen ändå för han är ju en viktig riksdagsman.

Permalänk
Medlem
Citat:

Med en liten ändring är jag fullständigt benägen att hålla med om detta.
Sverige är inte på topp, men rör sig däromkring, upp och ner går det men vi håller oss däromkring.

Att rusta upp för att andra rustar upp är lite att provocera fram krig. Istället för att mycket effektivt sätta in strategin att göra sig osårbar genom diplomatiska och ekonomiska kontakter så gör man sig till ett hot, om än litet..
Och den som är rädd för ryssen.. well, flytta till ryssland, det är faktiskt bäste idéen jag hört hittills. "Var är vargen?"
Och sätter vi bara ner vår lilla fot och skriker gällt att "vi vill inte rusta!", ja då kollar kanske jättarna på oss storögt och undrar varför..
Vem vet, vi kanske skulle kunna komma till historien som första landet som helt la ner sitt försvar av principskäl, och det var början på den långa kampen till en värld i fred? Drömma kan man..

Och kom nu ihåg att vårt försvar kostar, oavsett.
Skulle vara intressant att se hur sverige skulle må om vi inte la ner en krona på ett försvar vi inte vill använda. Skulle vi då ha skatt för våra vägar eller skulle vi privatisera el och vatten? Well, jag vet inte.. jag är ingen ekonom.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är ganska snyggt det där. Ministrar som bråkar om vad som är möjligt och inte möjligt. När de som kan säger att det inte bara går att kapa några miljarder från försvaret så byts de ut mot någon som tror annorlunda.

Tänk att man måste göra sånna nedskärningar när man tar över styret mitt i den starkaste högkonjukturen någonsin. Men det är klart, överklassen måste ju få ha pigor hemma. Det är viktigt.