Piratkopiering.
Sweclockers är enligt mig förmodligen sveriges bästa dator-relaterade forum, och det står sig även internationellt. Det är seriösa trådar, folk är vänliga och det råder en god forumkultur här där man blir inspirerad att ta sig tid att hjälpa andra och får även hjälp (snabbt dessutom) när man själv behöver det. Det är såhär ett forum SKA fungera.
Men det är något som har plågat mig länge, en nagel i ögat så att säga. Det är inte ert ogillande av all form av piratkopiering, utan det är inskränkandet av användarnas rätt att, när det är befogat, nämna det. För som jag läser paragraf 7 så får en användare inte nämna, antyda eller för den delen öppet säga att han eller hon själv innehar piratkopierat material. Visserligen får man säga att man har tänkt att piratkopiera, att man hade tänkt att skaffa sig en kopia som någon annan knäckt kopieringsskyddet på eller att ens vänner har det och så vidare om man skall tolka paragrafen, men inte antyda att man själv har det och inte heller länka till relaterat material eller tala om för andra _hur_ man gör.
Vad är egentligen meningen? Som ett framstående forum bland andra så borde ni snarare ligga i framkant i den revolution som kultur- och mjukvarubranchen är på väg att genomgå. Ni borde rida högst upp på vågkammen och blicka framåt istället för att försöka motverka den och riskera att backa in i framtiden. Om ni är av det slaget som inte vill uppmana till brott, i omsorg av en seriositets-image kanske, så kan jag förstå det fullt ut även om jag själv menar att det är skillnad på brott och brott (över den rättfärdige råder ju som bekant ingen lag, det är är några av bibelns klokaste ord) men då borde paragrafen helt enkelt inrymmas i §8, och vill man vara tydlig kan man även påpeka detta i just §8 "det inkluderar, men är inte begränsat till, all form av illegal hantering av mjukvara, sk. 'piratkopiering'" eller något liknande.
Som ni förstår är jag själv en av dom där hemska människorna som inte anser att piratkopiering är något brott i moralisk mening om inte det finns speciella skäl. När jag framför den åsikten i sammanhang som dessa så blir jag alltid påhoppad och folk ser ner på mig, de anser ofta att jag stjäl och roffar åt mig av girighet och lathet, och därför känner jag att jag vill försvara mig och förklara mina privata skäl.
För kultur (video, musik, böcker osv) helt enkelt därför att det är en kulturrevolution. Plötsligt kan alla, oavsett plånbok, tillgodogöra sig kultur ifrån hela världen. Med samma formel som man mäter genetisk mångfald kan man också mäta kulturell mångfald, genom att vår kultur befruktas av annan kultur kommer det något nytt. Ideer går nästan alltid ut på att man tar två gamla ting och sätter ihop dem till något nytt. Formeln för antalet ideer kan skrivas ungefär såhär: Ideer = antal personer * (kunskap + inspiration). I den här vågen blir antalet personer, den kultur de kan tillgodogöra sig och den inspiration man får mångdubbelt mer. Det är mångfald, och inte enfald. Det är rikedom (för alla), inte fattigdom.
Det motverkar den kraften pengar har på människor (artister) också, om det inte finns lika mycket pengar i branchen (och när skivbolag är överflödiga eller har reducerats till blott bokningsfirmor) så minskar risken att konsten, för musik och film med mera är konst, anpassar sig till vad som säljer bäst och undviker att vara allt för nyskapande, det samlar sig kring en intetsägande likformad mittfåra. De artister som gör musik eller film kommer inte att få leva barskrapade på backen för det, fans kommer alltid att köpa t-shirtar, samlaralbum, gå på live-koncerter och så vidare. Är du artist och spelar någonstans får du dessutom gage.
Kort sagt, kulturen blir rikare och de enda som hotas är möjligen bolagsdirektörer och andra.
Vad gäller programmvara är det inte riktigt lika lätt, jag tycker att man ska stödja enskiljda programerare som tagit sin tid att knåpa ihop en programvara och tar ett pris för den som inte är allt för övermaga. Men för ett jättebolag som massproducerar operativsystem som ständigt är i beta-version, och som ytnytjar sin makt och storlek på marknaden till att kväva andra och försämra konkurrensen, och som beter sig ganska så illa allmänt (läs: Microsoft) så tycker jag inte att det finns skäl att betala tusenlappar för ett av deras betastadie-OS. Där anser jag att det är upp till var och en att sätta sin egen gräns.
Det är därför jag inte anser att det är att stjäla, utan att främja kultur och mångfald. Det är en komplex etisk struktur, inte lika enkel som att rakt av säga vad som är rätt och fel (t.ex låta lagboken tala för en) men det är så jag tycker, och det är också mina skäl till att skriva detta inlägg för att tala om vad jag tycker om §7 i Sweclockers regelbok.
Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white