Permalänk
Medlem

Rekommenderad Sys. temp?

Hej!

Jag har nu gått å dragit mig för att klocka min dator(sign) och tycker nu att det får va nog med snack å mer verkstad.

Har den mesta informationen jag behöver men vill veta en sak till.

Vad är rekommenderad system temp? Och vad mäts system tempen på? Är det nordbryggan? För det kan inte vara 35 grader vid mitt moderkort på annat ställe än cpu, syd/nordbrygga då jag har mycket chassi ventilation. Den sjönk inte heller när jag tog bort massa onödigt tjafs i BIOS som sänker belastningen på moderkortet.

Jag har en CPU temp på 47 i load och siktar på att få upp FSB till 400 och multi till 8 = 3200mhz. Jag borde väl klara en sån höjning utan att överstiga 70 grader i load? =P

Har en G0 med en zalman cnps 8700 LED för övrigt

EDIT: Har tänkt att ha dessa inställningarna i BIOS när jag har klockat.

Ser dem bra ut? Har timings på 4-4-4-12 istället för 5-5-5-18 men eftersom minnes mhzen inte kommer ändras då jag ändrar cpu ration borde inget hända. Om det inte blir stabilt med dessa settings skall jag prova att öka FSB och nordbrygge spänningen?

Tack!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Lånar för en fråga...Hur vet jag om jag har en GO ?

Permalänk
Medlem

kolla i CPU-Z

nu över till mina frågor igen tack

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Re: Rekommenderad Sys. temp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
Hej!

Och vad mäts system tempen på? Är det nordbryggan? För det kan inte vara 35 grader vid mitt moderkort på annat ställe än cpu, syd/nordbrygga då jag har mycket chassi ventilation.
Tack!

Ungefär här ligger sensorn för systemtemp:

Min temp ligger på ca 38-40grader å då har jag ljudisolerat burken

Permalänk
Medlem

Ah ok, då kommer den sjunka inom ett par dagar, ska ha en sån där utsugs kylare som man sätter fast i PCI slotsen :P. Om den sitter där så påverkas den ju av grafikkortet vilket jag tycker är rätt så korkat. Grafikkorten är ju varma som satsingen nu för tiden.

Visa signatur