Permalänk

Min E6850 jobbar bara i 2.4ghz?

Kan inte skriva svenska tecken do jag kupt mitt tangentbord i UK. Iaf till frogan. Min E6850 jobbar bara i 2.4ghz? Ska den inte jobba i 3.0 orginal? Borde jag flasha bios till nyare eller ar det nogot annat fel?

Permalänk
Medlem

Lite mer info tack.
Moderkort?
Vad läser du av att den går i 2,4ghz?

Permalänk

Ja ursekta mig forgot the info.

Mordekort: ASUS P5N32-SLI PREMIUM

Minnen: OCZ-liquid extreme edition 9200.

Ner jag for fursta gongen satte i cpun stod det i Bios att den jobbade i 2.4ghz. Jag klockade den dock till 2.8. Men ando, borde vell ando vara 3.0 orginal?

Permalänk

Ställ upp den till 3.0 då? Om det inte funkar, stäng av speedstep ^^

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk

Funktionen kallas speedstep den gör så att multipliern sänks till 6 så processorn klockar ner sig när den inte används så mkt för att spara ström och liknande, sätt igång en benchmark av nåt slag så kommer du få se nåt kul

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma "problem" som trådstartaren (elPresidente). Enligt specifiktation ska min processor köras i 2 GHz men när jag gjorde en första koll gjorde den bara 1,6.. Den pendlade faktiskt mellan 1,2 och 1,6... Jag fick då rådet att stänga av speedstep-funktionen (C1E på mitt moko), men jag fick den ändå inte att leverera 2,0 - inte ens under stress/benchmark-test.

Det visade sig sedan att moderkortet (i default - från fabrik) hade satt multipeln på 8 trots att den ska vara 10 och den kunde alltså helt enkelt inte få processorn att gå på mer än 8 x 200 MHz = 1600 MHz.. och vad det beror på (att mokot inte satte rätt multipel alltså) har jag inte fått riktig klarhet i än så länge.. (??)

Förmodligen har du (elPresidente) fått samma problem som jag, och i så fall är det en inställning i BIOS som du ska ändra på, men ta först reda på vilken Bus/Core Ratio din processor ska ha (om det är en E6850 det gäller så ska Ration vara 9.. För min del heter inställningen i BIOS CPU Clock Ratio.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elPresidente
Ja ursekta mig forgot the info.

Mordekort: ASUS P5N32-SLI PREMIUM

Minnen: OCZ-liquid extreme edition 9200.

Ner jag for fursta gongen satte i cpun stod det i Bios att den jobbade i 2.4ghz. Jag klockade den dock till 2.8. Men ando, borde vell ando vara 3.0 orginal?

Jag höll på med ett P5N32-SLI PREMIUM idag. Eftersom det är allmänt känt att dessa behöver flashas (BIOS) så gjorde jag det direkt innan jag satte in alla andra delar, sagt och gjort så fungerade det bra att starta upp senare. Dock så registrerade brädan CPUn på samma sätt som dig, i 2,4GHz när den skulle gå i 3GHz. Fann ingen direkt lösning så att den automatiskt detekterade 3,0GHz som orginal klock, så det var bara att sätta rated fsb och mem freq på rätt värden manuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d00rkey
/.../
Det visade sig sedan att moderkortet (i default - från fabrik) hade satt multipeln på 8 trots att den ska vara 10 och den kunde alltså helt enkelt inte få processorn att gå på mer än 8 x 200 MHz = 1600 MHz.. och vad det beror på (att mokot inte satte rätt multipel alltså) har jag inte fått riktig klarhet i än så länge.. (??)
/.../

dum man kan vara och så fel man kan ha!! Givetvis fixade en BIOS-uppgradering alla dessa "problem" (som citeras här) i mitt fall.. Jag hade helt enkelt inte någon riktig koll på vilken processorversion jag köpt. Det finns två olika Intel C2D E4400, en som funkar på BIOS version F1 och en som kräver v F4.. Givetvis hade jag köpt den senare, visade det sig!

Visa signatur

Permalänk

Nytt tagentbord!

Till sak. Gick in på asus hemsida såg så klart att mordekortet bara stödjer buss 1066. Men så ser jag att dom släppt flashning till bios som "stödjer nya cpuer". Flashade om bios, vips så körde den bussen i 1333 och 3.0 orginal. Tack för all hjälp, underbart!

Permalänk
Medlem

Hehehe! .. Då hade vi i princip samma "problem" i alla fall du och jag, elPresidente..

Visa signatur