22" eller 24" hur mycket FPS tappar man?

Permalänk
Medlem

22" eller 24" hur mycket FPS tappar man?

Hej!

Jag ska köpa en ny monitor och velar mellan 22" och 24". Den viktigaste frågan nu är upplösningen 1900*1200 slöar ner grafiken väsentligt jämfört med 1680*1050? Jag har ett 8800gtx och undrar därför ifall det kortet klarar "skillnaden" mellan dessa utan problem?

Jag tycker grafikprestandan är viktigare än skärmstorleken, så det vore bra att veta!

Tack på förhand!

Visa signatur

GA-X58A-UD3R, i7 950 3,7Ghz, 12Gb OCZ Fatality 1600mhz, Intel SSD x25 80gb x2 RAID0, Gigabyte GTX460 1GB OC x2 SLI.

Permalänk
Medlem

Re: 22" eller 24" hur mycket FPS tappar man?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sangarn
Hej!

Jag ska köpa en ny monitor och velar mellan 22" och 24". Den viktigaste frågan nu är upplösningen 1900*1200 slöar ner grafiken väsentligt jämfört med 1680*1050? Jag har ett 8800gtx och undrar därför ifall det kortet klarar "skillnaden" mellan dessa utan problem?

Jag tycker grafikprestandan är viktigare än skärmstorleken, så det vore bra att veta!

Tack på förhand!

Jag har kört de mesta dagens spel med X1950Pro på en 24" i 1920x1200. Iom 384-bitars bandbred på ditt 8800 så slöar det inte ner så hemskt mycket från 1680x1050.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Fast busbredden är väl ofta inte det avgörande i det här fallet? Hur mycket långsammare det går beror på hur spelet är programmerat - förhållande mellan vertex och pixelshaderlast osv.

Men generellt sett tror jag inte den 30% större skärmen ger 30% lägre FPS. Storleksordningen 10-15% känns mer rimligt.

För min egen del hade 1200 vs 1050 pixlar på höjden lätt varit värd en viss prestandahit. Framför allt när du har ett såpass vasst kort. Det lär väl inte vara många spel där du får problem även i 1920x1200? Om det sen rör sig om 110 eller 95 fps borde vara mindre viktigt, i mitt tycke.