När klassas man som en rik jävel?

Permalänk
Medlem

När klassas man som en rik jävel?

Hur mycket pengar måste man ha för att bli klassad som en rik jävel?

Hör ofta citat som "dom rika är så själviska", "dom rika blir bara rikare och rikare", "dom rika tror dom är nå".

Nå, vad klassar du som en rik jävel?

EDIT

Lägger till en fråga.

Hur mycket pengar måste man ha för att klassas som rik?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Man är en rik jävel när man inte förstår värdet av pengarna som man har.

EDIT: Bara för att ge ett exempel; köpa champagne för 15.000 kronor på en kväll bara för att spruta på folk.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

För mig är en rik jävel någon som har få utgifter i förhållande till inkomsten. Jag vet inte vad ni anser att begreppet innebär, men för mig klingar det inte automatiskt dåligt, bara för man har tillagt en svordom.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk ser det som negativt att vara rik, är väl bara anvundsjuka. Är man rik så anser jag att man har jobbat för det och förtjänar de pengar man har. Däremot kan jag förstå att folk ser ner på dem som har en jävla massa pengar fast de egentligen inte förtjänar dom... säg Paris Hilton som egentligen skulle klassas som white trash och bo i en husvagn och hon nu inte var född som den hon är.

Men on topic då, jag anser att man är rik när man kan spendera pengar utan bekymmer, man kan köpa saker utan att tänka på hur mycket pengar det egentligen är man spenderar, för det spelar ingen roll i slutändan då man endå har en stor hög men penningar kvar. Fast det är ju fortfarande inte negativt om man har förtjänat pengarna man spenderar

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk

det jobbiga med rika, tycker jag är att de bara blir rikare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min tolkning är att en rik jävel är en person som drar in 30 lök+ efter skatt
Ett kapitalistiskt svin är en person som drar in samma summa pengar men som kommit dit han är pga: 1. familjs status i samhället 2. moderaterna
De två alternativen går även att kombinera, 1+2 eller 2+1, vilket man nu än föredrar

Permalänk

Lite lätt OT: Dock så hör man ju samma sak från de rika. "Öh de där fattiglapparna. De gör ju inget för samhället" osv.

I'm just bringing in the nyans in the debatt

onT: så tycker jag att man är rik när man har kapitaltillgångar som icke är belånade på några millar. Eller typ 5 mille på banken.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Nu var ju frågan hur man klassar en rik jävel, och för mig klingar det negativt. Det finns ju absolut inget negativt med att vara rik, men att vara en rik jävel är en annan sak.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Som någon sa tidigare i tråden så håller jag med om att rik jävel inte låter negativt i sig. Dock så tycker jag den rika jäveln låter mera negativt.

Rik jävel:
- Sen han började jobba som VD på X så har han blivit en rik jävel.

Rika jäveln:
- Den rika jäveln jobbar som VD på X.

Vad en rik jävel är vet jag inte. Beror ju på vem man pratar om.

Om Kalle 15 år får 2000kr i månaden av sina föräldrar så tycker nog hans kompisar att han är en rik jävel.

Om Kalle 25 år får 2000kr i månaden av socialen är han en fattig jävel.

Om Kalle 25 år får ut 35k+ i månaden är han nog en rik jävel.

Det är vad jag tycker.

Edit: Skulle gissa att en rik jävel är någon som har 200-300% mera inkomst personen som kallar någon det.

Permalänk
Medlem

En rik jävel är en människa som inte längre vet/inser/bryr sig om värdet på pengarna han/hon har. Man behöver inte springa runt räkna varenda krona, men man ska ju inte tappa perspektivet helt för det. Köper man en bil för 3 mille så ska man ju veta att det är ca 10 årslöner man slänger ut, så att man fortfarande fattar att vanligt folk med sina volvos inte är värda mindre för det. Exakt hur mycket pengar man sen har är mindre viktigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spixz^^
Fattar inte varför folk ser det som negativt att vara rik, är väl bara anvundsjuka. Är man rik så anser jag att man har jobbat för det och förtjänar de pengar man har. Däremot kan jag förstå att folk ser ner på dem som har en jävla massa pengar fast de egentligen inte förtjänar dom... säg Paris Hilton som egentligen skulle klassas som white trash och bo i en husvagn och hon nu inte var född som den hon är.

Det är inte negativt att vara rik, det är negativt att vara rik och tro att pengarna gör en bättre. Om nisse sitter med 10milj på banken och lever gott är det ju inget fel. Om nisse däremot kommer glidandes i sitt fina sportåk, tittar på en och fnyser "jävla fattiglapp" så är det mycket som är fel

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Min tolkning är att en rik jävel är en person som drar in 30 lök+ efter skatt
Ett kapitalistiskt svin är en person som drar in samma summa pengar men som kommit dit han är pga: 1. familjs status i samhället 2. moderaterna
De två alternativen går även att kombinera, 1+2 eller 2+1, vilket man nu än föredrar

Ursäkta?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

* Har större tillgångar än man förtjänar eller kommer göra sig förtjänt av
* Delar inte med sig om överflödiga eller resurser som kan ses som insignifikanta till behövande
* Gör orättvis vinst på andra med hjälp av redan befintligt starkt kapital
* Tror att ens rikedom skulle göra en bättre än ens nästa
* Slösar pengar på onödigheter utan sympati för dem i behov av pengar
* Söker pengar långt utöver ens behov kortsiktigt och långsiktigt behov

Säg att du träffar ~2/3 på denna lista och dessutom har mycket pengar, ja då är du nog en rik jävel.

Permalänk

Vi som inte anklagar alla som är rika för att vara dåliga människor då?
Jag definerar rik som väldigt rik, dvs. inte bara vanlig årslön på någon miljon eller så, utan _väldigt_ mycket pengar. Några miljoner per år och uppåt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
* Har större tillgångar än man förtjänar eller kommer göra sig förtjänt av
* Delar inte med sig om överflödiga eller resurser som kan ses som insignifikanta till behövande
* Gör orättvis vinst på andra med hjälp av redan befintligt starkt kapital
* Tror att ens rikedom skulle göra en bättre än ens nästa
* Slösar pengar på onödigheter utan sympati för dem i behov av pengar
* Söker pengar långt utöver ens behov kortsiktigt och långsiktigt behov

Säg att du träffar ~2/3 på denna lista och dessutom har mycket pengar, ja då är du nog en rik jävel.

Enligt det där så är nog 99% av alla i Sverige rika jävlar.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

En rik djävul är någon som tror att de pga sin förmögenhet är förmer än någon annan.

Jag känner en som får ut 10mille om året men som är lika trevliga och glad som han jag känner som får ut 150'000 om året. Att den ene har en ny BMW och den andre har en volvo 740 bekommer dem inte så mycket och det blir lika goda biffar på en grill från EKO:- som på en rostrfri grill från landmann.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

menar ni att om man har minst 120k är man rik?

ja jisses:rolleyes:

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

En rik jävel. uhm ja rik är man väl om man tjäönar bra med oengar och inte behöver oroa sig för pengar över huvudtaget. jävel är man väl om man är jävlig..:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vissa av er säger att en rik jävel är en som har "större tillgångar än den förtjänar".
De flesta rika har skapat värde som andra personer har satt; och betalat för, man blir inte rik utan anledning.
Vem är ni att bedömma att personen inte är värd så pass mycket ?

Vissa av er säger också att en rik jävel är en som konsumerar onödiga saker.
Men om alla rika personer går och köper en lyxbil, en Volvo s80 eller liknande, onödigt visst, men det resulterar i att Volvo kan betala ut lön till arbetare, och kanske anställa fler personer. Det vore värre om pengarna samlades på hög.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin17
Vem är ni att bedömma att personen inte är värd så pass mycket ?

Snälla säg att det där bara är väldigt dåligt formulerat, eller menar du på allvar att någons värde som eprson går upp för att denne har mycket pengar?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ens kriterier för "en rik jävel" är beroende på hur mycket pengar man har själv. T.ex. har jag 100 miljoner så tycker jag inte en "fattig" stackare som har 10 miljoner är en rik jävel medans han, eller hon, är en sådan för någon annan.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vad en "rik jävel" är för något hör inte hemma i akademiska ämnen.

*Flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

En rik jävel enligt mig är en person som precis som någon skrev innnan, köper champagne för 15 lök o bara ska spruta ut den. En person som fastän han har massa pengar ändå röstar blått. Jag kan förstå folk i arbetarklassen som får ut runt 11000 efter skatt som röstar blått, dom hoppades kunna få en extra 1000lapp som faktiskt gör skillnad för dom.

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Snälla säg att det där bara är väldigt dåligt formulerat, eller menar du på allvar att någons värde som eprson går upp för att denne har mycket pengar?

Jag tror (och hoppas ) han menar "... inte är värd så pass mycket [pengar]?". För har man arbetat ihop sina pengar fair and square så är det ju ingen som kan påstå att man inte är värd pengarna.

T.ex. Bill Gates.. Från wikipedia:

Citat:

At age 14, Gates also formed a venture with Allen, called Traf-O-Data, to make traffic counters based on the Intel 8008 processor. That first year he made $20,000; however, when his age was discovered, business slowed.

Vilket skulle motsvara ungefär 60k i månadslön i dagsläget. Ganska snitisgt för en 14-åring.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
En rik jävel enligt mig är en person som precis som någon skrev innnan, köper champagne för 15 lök o bara ska spruta ut den. En person som fastän han har massa pengar ändå röstar blått. Jag kan förstå folk i arbetarklassen som får ut runt 11000 efter skatt som röstar blått, dom hoppades kunna få en extra 1000lapp som faktiskt gör skillnad för dom.

Så du menar att bara för att man är rik vill man inte behålla mer av det som man tjänar? (Nej, jag vill inte göra detta till någon politisk debatt, utan bara få ett förtydligande.)

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Med personens värde menar jag dens produkter/färdigheter/arbetsinsats och så vidare.

dvs personens värde i arbetslivet kanske man kan säga.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia

Så du menar att man är en jävel för att man tycker att även andra ska ha chansen att tjäna pengar?

Jag röstade blått men knappast för att få en tusenlapp mer i plånboken (tar studielån) utan för att jag tror att det är rätt metod att styra landet för de flestas bästa. Ibland blir man bara så trött på alla politiska och ideologiska fördomar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Bullshit att större delen av de som har mkt pengar i dag har tjänat det utan en högre status från början, som gett denne person större möjligheter redan från början.

Permalänk
Medlem

if ( (wealth >= rich) && (bastard_rating > bastard_threshold ) ) { ... }

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Att vara otrevlig är ingen fin egenskap men knappast något kopplat till rikedom och är man egentligen inte en lite bättre människa om man är rik? Sannolikt besitter man kvaliteter som snittet saknar.

Tror som någon tidigare sa att en "rik jävel" är någon som tjänar en viss procent mer en den som säger det (spekulativt måste även denna part tjäna under ett visst belopp), sannolikt är även den yttrande parten småsint och har en intern konflikt över sina livsval.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Så du menar att bara för att man är rik vill man inte behålla mer av det som man tjänar? (Nej, jag vill inte göra detta till någon politisk debatt, utan bara få ett förtydligande.)

Jag tänker inte heller starta någon politisk debatt så jag utvecklar inte mer än att jag inte tycker att mycket ska ha mer när lite får ännu mindre.