När klassas man som en rik jävel?

Permalänk
Hedersmedlem

Ekonomiskt oberoende.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

När man kan läsa den här tråden och skratta åt hur mycket folk läger på kläder,och sen tänka fan har inte bönderna råd med nått bättre.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

:D;)

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Enligt det där så är nog 99% av alla i Sverige rika jävlar.

Det tror jag inte, träffar du själv 4 punkter på listan och har dess utom mycket pengar?
Försök också se det från en u-lands invånares ögon.

Permalänk
Medlem

Man är rik när man har råd att spendera 15k på ett jävla paraplyställ

Permalänk

"äeh det finns gott om jobb, folk är bara lata!"

Säger man det och tror på det är man antingen en rik jävel, 40-talist eller så har man tappat greppet om verkligheten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
"äeh det finns gott om jobb, folk är bara lata!"

Säger man det och tror på det är man antingen en rik jävel, 40-talist eller så har man tappat greppet om verkligheten

Det finns faktiskt gott om jobb, det är bara det att det är riktigt hårda jobb, såsom skogen, gruva mm.
Fast jag förstår att inte någon vill ha ett sånt jobb och kanske vara tvungen att ligga ute i veckorna, men att säga att det inte finns jobb är en lögn, det är bara lite obekvämt att ta dom som finns

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Det finns faktiskt gott om jobb, det är bara det att det är riktigt hårda jobb, såsom skogen, gruva mm.
Fast jag förstår att inte någon vill ha ett sånt jobb och kanske vara tvungen att ligga ute i veckorna, men att säga att det inte finns jobb är en lögn, det är bara lite obekvämt att ta dom som finns

Så vitt jag vet så har vi inte särskilt gott om gruvor här nere i Skåne och skogshuggeri tror jag det inte är allt för mycket av heller.
Lite orealistiskt att förvänta sig att någon ska flytta till andra sidan landet för ett jobb.
Jobb finns det, men om det är inom rimliga gränser så blir det desto svårare.
Men nu var ju detta inte vad tråden handlade om ^^

Permalänk
Medlem

När andra vet att du har mycket pengar, då är du en rik jävel

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

En rik jävel är den vars son/dotter kör runt med en M3, S3, Skyline eller dylikt utan att ha arbetat en enda dag i sitt liv. Andra områden gäller förstås också.. inte enbart bilar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

kort o gott..

En person som inte har förtjänat pengarna.

har man jobbat sig till de så tycker jag inte man är en "jävel" där med rik
har man vunnit xxx miljoner så kanske det är en sak?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Folk med mycket pengar som tror sig vara bättre än folk med med mindre pengar.. Det är rika jävlar.
Alla kan inte nå ekonomisk framgång i livet.

Även folk som väljer kompisar efter märket på deras kläder.. ja fy för dem också.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
När man kan läsa den här tråden och skratta åt hur mycket folk läger på kläder,och sen tänka fan har inte bönderna råd med nått bättre.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

:D;)

Skulle vilja gå ett steg längre och säga att om man tänker som trådskaparen är man iallafall inte fattig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Folk med mycket pengar som tror sig vara bättre än folk med med mindre pengar.. Det är rika jävlar.
Alla kan inte nå ekonomisk framgång i livet.

Även folk som väljer kompisar efter märket på deras kläder.. ja fy för dem också.

Alla KAN nå ekonomisk framgång (inte som i alla på samma gång, men att tänka att det är ingen idé att försöka för alla kan inte är fel). Det är bara en frågan om vilka som försöker och lyckas.

Om man inte äns försöker skall man inte klaga.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Så vitt jag vet så har vi inte särskilt gott om gruvor här nere i Skåne och skogshuggeri tror jag det inte är allt för mycket av heller.
Lite orealistiskt att förvänta sig att någon ska flytta till andra sidan landet för ett jobb.
Jobb finns det, men om det är inom rimliga gränser så blir det desto svårare.
Men nu var ju detta inte vad tråden handlade om ^^

Jag var bara lite ironisk och förstår mycket väl att ingen skulle flytta för ett sånt skit jobb

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Mycket avundsjuka känns det som

Är man en rik jävel om man har räkningar på max 6000:- och få ut 18000:- efter skatt?

Jobbar som it nisse och bor hyfsat, lever bra och är nöjd med allt.

Rik ? nja, problem med pengar? nej

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Att vara otrevlig är ingen fin egenskap men knappast något kopplat till rikedom och är man egentligen inte en lite bättre människa om man är rik? Sannolikt besitter man kvaliteter som snittet saknar.

Då får du definiera en bättre människa också. Bara för att man har lyckats bli rik så behöver man ju inte vara en bättre människa för det. Många som är rika är hänsynslösa och känslokalla. Att de lyckats ta sig uppåt kan ju knappast definiera en människa som bättre. Inte i mina ögon iaf. Där är en bra människa någon som bryr sig och visar kärlek, behandlar andra med respekt. Jag skulle vilja säga att om man är en (med min definition) bra människa OCH är rik, då skulle man kunna påstå att det är en lite bättre människa. Men att dra alla "rika" över en kam, är inte bättre än att göra det med de "fattiga".

Och för mig är en rik jävel helt enkelt någon som inte uppskattar pengars värde utan tror sig vara förmer än andra enbart baserat på personliga tillgångar. Precis så som en jävla massa ungar är nuförtiden. Visst, jag har inte haft en svår och knaper uppväxt, men jag har knappast strött pengar om mig heller. Pengar som jag inte tjänat in själv. Det de där asen inte fattar att de bara är socialbidragstagare med högre bidrag, så hur de kan se ner på "riktiga" människor (nej, jag ser inte dem som riktiga människor) är bortom vad jag kan begripa.

Permalänk
Medlem

Sverige behöver fler "rika jävlar". De är dom som får fart på ekonomin.
Förhoppningsvis blir man en inom en överkomlig framtid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Då får du definiera en bättre människa också. Bara för att man har lyckats bli rik så behöver man ju inte vara en bättre människa för det. Många som är rika är hänsynslösa och känslokalla. Att de lyckats ta sig uppåt kan ju knappast definiera en människa som bättre. Inte i mina ögon iaf. Där är en bra människa någon som bryr sig och visar kärlek, behandlar andra med respekt. Jag skulle vilja säga att om man är en (med min definition) bra människa OCH är rik, då skulle man kunna påstå att det är en lite bättre människa. Men att dra alla "rika" över en kam, är inte bättre än att göra det med de "fattiga".

Och för mig är en rik jävel helt enkelt någon som inte uppskattar pengars värde utan tror sig vara förmer än andra enbart baserat på personliga tillgångar. Precis så som en jävla massa ungar är nuförtiden. Visst, jag har inte haft en svår och knaper uppväxt, men jag har knappast strött pengar om mig heller. Pengar som jag inte tjänat in själv. Det de där asen inte fattar att de bara är socialbidragstagare med högre bidrag, så hur de kan se ner på "riktiga" människor (nej, jag ser inte dem som riktiga människor) är bortom vad jag kan begripa.

"Bättre" människa i den mening att den troligen är intelligentare och handlingskraftigare. I synnerhet kan vi utgå från att fattiga är "sämre" människor eftersom de troligen har en eller flera icke högt värderade egenskaper (brister) så som låg intelligens, låg förmåga till fördröjd tillfredsställelse och bristande strategiskt tänkande.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Folk är så bittra, det bästa som finns är människor som lyckats i livet. Som har råd med den där resan, bilen eller bara gå runt och känna sig som a billion dollars :). Sen tycker jag inte att man är mindre ödmjuk för att man kör runt i en lambo än en volvo 142. Kan tillägga att jag tjänar nog mindre än alla er här innan ngn eldar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Bättre" människa i den mening att den troligen är intelligentare och handlingskraftigare. I synnerhet kan vi utgå från att fattiga är "sämre" människor eftersom de troligen har en eller flera icke högt värderade egenskaper (brister) så som låg intelligens, låg förmåga till fördröjd tillfredsställelse och bristande strategiskt tänkande.

Så en utbildad civilingenjör som inte får något jobb är en sämre människa med lägre intelligens?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Så en utbildad civilingenjör som inte får något jobb är en sämre människa med lägre intelligens?

Från t.ex. IQ-testet i den akademiska avdelningen av Swec. går det att läsa att snitt-IQ bland amerikanska college-studenter är 115, snittet för hela populationen är runt 100. College-stundenter är mer sannolika att få en hög inkomst och mindre sannolika att vara arbetslösa än någon som bara gått ut High school eller lägre. Fördelningen blir alltså att intelligentare människor också är mer sannolika att bli rika.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Bättre? Nej
Mer värd? Nej
Intelligentare och handlingkraftigare? Ja

Pengar höjer inte människovärde eller gör någon till en bättre människa. Det kan ge dem bättre förutsättningar att själv bättra sig, men pengarna i sig gör ingenting ens i närheten av det. Inte heller går det säga att människor med mycket pengar per automatik bli bättre av någon annan anledning, eftersom de lika gärna kan ha ärvt, vunnit eller kanske till och med stulit pengarna. Har man dock verkligen jobbat sig till sina pengar. Lagt ner tiden och arbetet på att få ihop tillräckligt för att kallas rik, ja då är man en bra företagare, en bra affärsman eller liknande. Och antagligen är man betydligt bättre på vad det nu är man sysslar med än gemene man, men en bättre människa är man ändå inte.

Och att du "i synnerhet" utgår från att fattiga är sämre är ju minst sagt vridet. Du menar alltså med andra ord att massvis av människor på planeten idag på något sätt är sämre människor för att de inte fått ihop ett välfyllt sparkonto (ja, det finns miljoner av människor som lever i vad vi kallar fattigdom)... i brist på bättre ord så skulle jag kalla det en rent ut sagt vidrig människosyn. Det enda som krävs för att bli "fattig" är lite otur, ett dåligt beslut eller en olycka. Att bli "fattig" är betydligt enklare än att bli rik och det kan hända nästan alla. Så att koppla ihop någons tillgång till pengar med deras ställning som människor är ju helt uppåt väggarna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Bättre? Nej
Mer värd? Nej
Intelligentare och handlingkraftigare? Ja

Pengar höjer inte människovärde eller gör någon till en bättre människa. Det kan ge dem bättre förutsättningar att själv bättra sig, men pengarna i sig gör ingenting ens i närheten av det. Inte heller går det säga att människor med mycket pengar per automatik bli bättre av någon annan anledning, eftersom de lika gärna kan ha ärvt, vunnit eller kanske till och med stulit pengarna. Har man dock verkligen jobbat sig till sina pengar. Lagt ner tiden och arbetet på att få ihop tillräckligt för att kallas rik, ja då är man en bra företagare, en bra affärsman eller liknande. Och antagligen är man betydligt bättre på vad det nu är man sysslar med än gemene man, men en bättre människa är man ändå inte.

Och att du "i synnerhet" utgår från att fattiga är sämre är ju minst sagt vridet. Du menar alltså med andra ord att massvis av människor på planeten idag på något sätt är sämre människor för att de inte fått ihop ett välfyllt sparkonto (ja, det finns miljoner av människor som lever i vad vi kallar fattigdom)... i brist på bättre ord så skulle jag kalla det en rent ut sagt vidrig människosyn. Det enda som krävs för att bli "fattig" är lite otur, ett dåligt beslut eller en olycka. Att bli "fattig" är betydligt enklare än att bli rik och det kan hända nästan alla. Så att koppla ihop någons tillgång till pengar med deras ställning som människor är ju helt uppåt väggarna.

Precis som jag förklarade ovan så är sambandet mellan intelligens och inkomst relativt starkt, sedan finns det givetvis en enstaka som har otur och råkar ut för en olycka e.d. men det påverkar inte statistiken så mycket.

Notera skillnaden i ordvalen "bättre" och "mer värd". Precis som man objektivt kan bedömma om en bil är bättre än en annan bör detta också gå att göra med en människa, sedan betyder detta givetvis inte att denna person i demokratisk mening är mer eller mindre värd. Det är väl t.ex. en rätt okontroversiell uppfattning att Raoul Wallenberg var en bättre människa än Josef Goebbels?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Citat:

Från t.ex. IQ-testet i den akademiska avdelningen av Swec. går det att läsa att snitt-IQ bland amerikanska college-studenter är 115, snittet för hela populationen är runt 100. College-stundenter är mer sannolika att få en hög inkomst och mindre sannolika att vara arbetslösa än någon som bara gått ut High school eller lägre. Fördelningen blir alltså att intelligentare människor också är mer sannolika att bli rika.

Jag tror det är på tiden att vi generaliserar på riktigt och säger att alla fattiga (ej högavlönade) är dumma i huvudet. Vi kan även med samma generalisering säga att rikt folk är smarta, mer än 115 i IQ. I vilket universum är 115 i IQ att vara smart??
Sen att många går på universitet "over there" för att ta droger gör ju genast att man börjar omvärdera just hur smart man behöver vara för att gå på ett amerikanskt universitet.

Så länge man själv är nöjd med inkomsten och inte låter självnöjet gå ut över andra kan man nog tjäna bra mycket pengar utan att bli en jävel.

Att sno folks pengar a la omvänd Robin Hood eller att slå på folk som redan ligger är väl aldrig OK fast verkar vara politiskt korrekt just nu för tiden.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk

Min tolkning:
Rik jävel: Egenskap hos vissa som har gott ställt, finns många olika varianter. Som rik och sniken eller slösaktig. Även sådana personer som ser ner på dem som har sämre ställt. Personen behöver ej vara svinrik utan typ en vanlig lön räcker, det är beteendet som gör personen inte pengarna.

Rik: När en person har mycket mer pengar än de man jämför emot, behöver ej vara slösaktig eller snål. Personer som har sitt kapital bundet, kan enligt mig ha mer kapital utan att behöva klassas som rik. Det är skillnad på att ha 5miljoner bundet i ett företag som man arbetar 7dagar i veckan i, eller ha 5miljoner och ett arbete utöver det.

Svinrik är det de flesta här pratar om, och enligt mig är det när en person har väldigt mycket pengar mer än de man jämför emot. En vuxen i sverige så skulle jag nog säga att de som har över 10miljoner i ej bundna pengar. Men visst har någon en extrem hög inkomst, så behöver den inte ha lika mycket kapital.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Vi kan även med samma generalisering säga att rikt folk är smarta, mer än 115 i IQ. I vilket universum är 115 i IQ att vara smart??

I detta universum. Standard ligger på 100, tror det var 92% som låg i 95-105 eller hur det var.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis som jag förklarade ovan så är sambandet mellan intelligens och inkomst relativt starkt, sedan finns det givetvis en enstaka som har otur och råkar ut för en olycka e.d. men det påverkar inte statistiken så mycket.

Notera skillnaden i ordvalen "bättre" och "mer värd". Precis som man objektivt kan bedömma om en bil är bättre än en annan bör detta också gå att göra med en människa, sedan betyder detta givetvis inte att denna person i demokratisk mening är mer eller mindre värd. Det är väl t.ex. en rätt okontroversiell uppfattning att Raoul Wallenberg var en bättre människa än Josef Goebbels?

'Visst är det skillnad mellan bättre och mer värd, men då ska man också göra skillnad på människan i sig och dennes sysselsättning/egenskaper. Att man då har gjort sig en förmögenhet på aktier, driva sitt företag, komma på någonting o.s.v. gör en till bättre inom just det, inte som människa överlag. Om sedan denna framgång inom vad det nu kan vara har att göra med någon skillnad mellan människorna i sig är ju ingenting man kan säga hör ihop, då jag kan garantera att det finns någonting som den icke framgångsrika människan gör bättre än den framgångsrika, bara det att man kanske inte tjänar pengar på just det, eller att kraven inom just den saken är annorlunda o.s.v.

För det finns ju faktiskt människor här i världen som inte kan knäppa en skjorta själv och har ett IQ långt under vad vi ens anser vara normalt, men som trots detta smiskar oss andra "intelligenta" eller rika totalt när det gäller vissa saker.

Edit**
Kanske ska sägas att jag själv räknas till de "intelligenta" människorna. Enligt senaste testet har jag ett IQ på 147, vilket är mer än de flesta andra. Trots detta suger jag totalt på t.ex. ekonomi, och jag kan inte säga dig vad ett verb är för det har jag ingen aning om. Däremot är jag riktigt bra på språk, eller ja, jag skulle vara om man ska tro mina språklärare, om jag bara inte tyckte det var så fördömt tråkigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
I detta universum. Standard ligger på 100, tror det var 92% som låg i 95-105 eller hur det var.

Ahh, men att vara standard är väl inte att vara smart väl...

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Min tolkning är att en rik jävel är en person som drar in 30 lök+ efter skatt
Ett kapitalistiskt svin är en person som drar in samma summa pengar men som kommit dit han är pga: 1. familjs status i samhället 2. moderaterna
De två alternativen går även att kombinera, 1+2 eller 2+1, vilket man nu än föredrar

"och jantelagen är min bibel"... kanske du missade att skriva med?