Permalänk
Robot

Oljekyld dator

Jag fick se något liknande på nätet och tänkte att fasen vilken bra lösning på både kyla, tysthet, stabilitet.

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=sKL35UQuFDI
http://www.youtube.com/watch?v=c2gxqRNi0EQ
http://www.youtube.com/watch?v=Dc7P0WwRiws
http://www.youtube.com/watch?v=Q-BlpFlQmCQ

Fråga: Vad har du för Olja?

Svar: Oljan är av typen transformatorolja. Vilket har bra viskositet, leder värme bra och är en bra isolator.
Letade först efter ett annat fabrikat men det fick tillslut bli VoltWay N 7 X beställd ifrån närmaste Statoil. 1600kr betalade jag för 24liter.

Fråga: Vart är pumpen?

Svar: Pump behövs inte eftersom den oljan som värms upp stiger och det blir en sorts självcirkulation.

Fråga: Vad är tempen på datorn?

Svar: Eftersom det inte finns någon aktiv kylning av oljan så är inte temperaturen något att hurra för. Men det är inte därför jag genomförde detta projekt utan det var framförallt den totala tystnaden som lockade. Tempen enligt processorgivaren är nu efter 3timmar på 48C

Fråga: Vad är det för låda?

Svar: Lådan är en ihopsvettsad aluminiumlåda med en köpt moderkortplatta i aluminium.

Fråga: Borde du inte koppla ut fläkten?

Svar: Den får gå så läge den går. Tror dock det blir i "evigheter" eftersom den alltid smörjas och det är inte något som borde överhettas om man ser till hur elektroniken är uppbyggd.

Fråga: Vad det är för prylar du har oljat in?

Svart: Datorn är inget märkvärdigt men fungerar bra som en tyst 24/7 server. Det är en AMD 2500+ med 1Gb ram. Den dyraste komponent är nog mitt Auzentech HDA X-Plosion 7.1 GOLD som ligger och guppar i oljan.

Fråga: Vad väger den?

Svar: Viket består av datorkomponenterna, Alu chassit, 4mm glasskiva men framförallt oljan. Jag skulle tippa på ca 25-30kg men har som sagt inte vägt den.

Fråga: Vad tycker kretskorts-laminatet om att bli dränkt i olja?

Svar: Jag vet att det finns kommersiella applikationer som kyls med olja. Men om dom använder samma sort kertskortslaminat som mitt moderkort eller övriga komponenter har jag 0-koll på.

Besök albumet: Oljekyld dator av Plogen2002

Permalänk
Medlem

vart är oljan?

Permalänk
Medlem

du ska väl ha lite mer olja... och vad för olja har du, samt systemet.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

coolt..gärna mer bilder

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ahh nu finns de fler bilder nu ser jag oljan du borde ha en pump som sirkulerar oljan. annars sprids inte vämen

Permalänk
Medlem

från tomshardware?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk

Svar på tal:

Oljan är av typen transformatorolja. Vilket har bra viskositet, leder värme bra och är en bra isolator.
Pump behövs inte eftersom den oljan som värms upp stiger och det blir en sorts självcirkulation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fint, lycka till

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm

Permalänk

Med du borde nog koppla ur cpufläkten, tror inte den mår så bra av det där

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

haha bra ide gr1ng0. går nog lite tung för den....

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
Med du borde nog koppla ur cpufläkten, tror inte den mår så bra av det där

varför skulle den ta skada?
det är en borstlös motor så den vet inte om fläktbladen snurrar i 100Krpm eller 0.

och varft fixade du oljan?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
varför skulle den ta skada?
det är en borstlös motor så den vet inte om fläktbladen snurrar i 100Krpm eller 0.

Sitter väl knappast en borstlös motor i den, då skulle den behöva ett fartreglage (inte bara styrning av spänningen). Dessutom så är den inte gjord för att köras med så stort motstånd, motor är överbelastad och kommer slitas ut väldigt fort. Dessutom skapar den nog mycket värme.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Sitter väl knappast en borstlös motor i den, då skulle den behöva ett fartreglage (inte bara styrning av spänningen). Dessutom så är den inte gjord för att köras med så stort motstånd, motor är överbelastad och kommer slitas ut väldigt fort. Dessutom skapar den nog mycket värme.

Jo, det sitter en borstlös motor i ALLA pc fläktar.
En borstlös motor är en motor där spolarna aktiveras oberoende av axelns position.
i en borstmotor styr nämligen axeln strömmen.

Så motorn vet inte om du snurrar fläkten baklänges, i mach 3 eller om den står still.
visst är det inte 100% sanning heller då den belastas några % mer men ingen som på något vis skulle kunna skada den. ok om bladen skulle rotera med mach 3 skulle nog motorn skadas men du fattar nog poängen.

och bara för att bevisa detta ska jag nu koppla in en 12Cm:are på 15v och stanna fläkten så folk fattar att den inte tar skada.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Man blir nästan lite sugen, för jag kan tänka mig att den är knäpptyst!

Bra jobbat!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem

lite speccs och temperaturer under idle och load?

Permalänk
Medlem

Som alla andra, temps?

Om detta är bättre än luftkylning så är det ju väldigt intressant.
Men det borde ju bli ganska varmt efter ett tag när oljan värmts upp? Man skulle ha nån typ av kylning av oljan kanske, men då blir det genast mycket jobbigare.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Helcoolt projekt Men varför inte sätta i en dränkbar pump och en enkel kylare för att kyla oljan. Visst den blir ju inte 100% ljudlös då men den lär ju va tyst ändå.

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Avstängd

Vas för inte plocka bort fläkten i från CPUn och bara köra med kyl flänsen?
Fläkten är ju onödig.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Core2Quad
Helcoolt projekt Men varför inte sätta i en dränkbar pump och en enkel kylare för att kyla oljan. Visst den blir ju inte 100% ljudlös då men den lär ju va tyst ändå.

En enkel kylare för att kyla oljan? Tror inte du vet hur det funkar med energi riktigt. Som han sa så stiger den varma oljan och det blir självcirkulation. Sen fördelas värmen över väldigt mycket material, som senare i sin tur har kontakt med omgivningsluften.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

är chassit fyllt med olja fattar inte riktigt, coolt iaf

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Vas för inte plocka bort fläkten i från CPUn och bara köra med kyl flänsen?
Fläkten är ju onödig.

det är väldigt bra att ha fläckten kvar om den fungerar i motstondet av oljan som han säger att den ska göra anledningen till att den är bra att ha är för att det är bra om oljan rör på sig lite..

Permalänk
Medlem

O, o! Såna där datorer är häftiga!
Vart köpte du oljan och vad kostade den?
Vad väger datorn skulle vara trevligt att få reda på också :).
Är den helt knäpptyst?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Avstängd

Är det mat/rapsolja eller transformator olja?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Coolt:)

Caterham: Läs igenom forumet innan du ställer idiotfrågor...

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Coolt:)

Caterham: Läs igenom forumet innan du ställer idiotfrågor...

Coolt läs igenom reglerna innan du gör några påhopp.

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Svar på tal:

Oljan är av typen transformatorolja. Vilket har bra viskositet, leder värme bra och är en bra isolator.
Pump behövs inte eftersom den oljan som värms upp stiger och det blir en sorts självcirkulation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Är det mat/rapsolja eller transformator olja?

Caterham: Läs ovan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
O, o! Såna där datorer är häftiga!
Vart köpte du oljan och vad kostade den?
Vad väger datorn skulle vara trevligt att få reda på också :).
Är den helt knäpptyst?

frågar samma sak. var och hur mkt kostade oljan?
och e de en mini,midi,elr full tower låda? (hur mkt olja har du hällt i den ^^?)

Visa signatur

u can call me ColdBlood.remember that,u'll need it in future.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut lite som ett akvarium:D, sätt in lite plast fiskar hehe.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

ja seriöst plast fiskarna skulle ju glida runt i chassit, hel coolt. Lite LOL också. kul om man har en katt som sitter vid datorn och kollar in på fiskarna...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Nice nu ska jag bygga har sett det förut men har inte vaert helt säker om det fungerar. klart hårddisken måste man ju täta ordentligt.