Permalänk
Avstängd

Liten köpguide till laptops

[B]Guide för laptop köparen![/B]

Tittade igenom den gamla köpguiden, som dock är ganska utdaterad.
Så jag bestämmde mig för att skriva en liten guide för nutidens laptopköpare.
Jag kommer inte gå in djupare på specifika delar utan mer tipsa om inköpsställen och andra generella tips.
Ok, lets go...

Du ska alltså ha en laptop?

Till att börja med, gör klart för dig vad du ska ha den till, spel, film, musik, skolarbete.

Surf/Kontor:

Här är det nästan bara att välja billigaste man hittar, dock med vissa reservationer.

Minne:

Om du inte ska köra några tyngre program så är 1gb RAM minne tillräckligt, 512 fungerar, men är inte att rekomendera, så det borde vara din första kriterie.

CPU

Sen är generellt Intels processor kallare och tystare, vilket medför längre batteritid, än AMDs mobila processorer.
Intels Core 2 Duo (AMDs Motsv: Turion X2) är steget över, dubbelkärning och med högre arbetsfrekvens blir den varmare men presterar också mycket bättre.

Skärm

Sen har vi skärmen, själv föredrar jag 14.1", vilket är en bra kompriss mellan prestanda/batteritid.
Dock så har jag en förkärlek till 12" också, tyvärr brukar priset sticka i höjden då.
Ju större skärm, ju mer batteri tar den.

HD/Grafik

Storleken på hårddisken är helt upp till köparen, om man vill ha stor eller liten påverkar inte prestandan i allmänhet.
Grafikkorten vi pratar om här är oftast IntelGMA950, eller Intel GMA X3000, prestandan på dom är inget att hänga i julgranen om du ska spela spel, klarar nog enklare spel så som det gamla CS och liknande, dock inget du kan sätta dig ner och lira Crysis med.

Var ska jag handla?

I Skrivande stund så är Zepto det bästa valet för dig.
Med priser runt 3000-3500kr för en bra presterande laptop.
Hos zepto kan du även välja bort operativsystem om du redan har ett hemma som du kan använda.
Dock verkar det som att drivrutiner till WindowsXP är svåra att hitta, och Windows Vista är mera stött.
(Kan dock ändras på en dag, drivrutiner kan ploppa upp när som)

Lyxigare?

För kontor och surf med ypperlig prestanda och enkelthet finns det inget bättre än en MacBook, det är inget att sticka under stolen med, med priser runt 10.000 så är det mycket pengar det handlar om.
Men..
Du får nu med det nya Leopard OS'et som har fått mycket bra kritik.
Har inte mycket att säga här, om du vill ha en fin dator, som ser bra ut, fungerar och har "det bästa" OS'et. Så välj MacBook, du kommer inte bli besviken.

Mellanting?

Det finns givetvis steg mellan 3-10tusen, visst finns det det, dock handlar det om större HD, mer minne, och i vissa fall bättre grafikkort, dock hoppar då datorn över till nästa sektion,
nämligen...

Surf/Spel/Film:

Till er som vill kolla mycket film, spela dom nyare spelen, kanske inte på max-inställnignar, men med fullgoda inställningar ändå.
Här finns det lite mer att kolla på:

CPU

processorn spelade inte så stor roll innan, dock har den en stor påverkan på prestandan nu.
Här är en processor med dubblakärnor (DVS C2D eller Turion X2) ett måste om du inte vill förlora onödigt mycket prestanda.
Jag hade även rekommenderat minst 1.83ghz C2D.

Minne

2gb minne är en lika stor del här, hoppet från 1 till 2gb är otroligt stort och hjälper upp prestandan mycket.

Grafik

Sen kommer vi till det "nya" för denna kategorin, grafikkortet.
nVidia är nog det som dominerar marknaden för tillfället här.
8600GT är t.ex. ett bra val, jag tänker inte posta några poäng eller speciella FPS här.
Men med min erfarenhet klarar det t.ex. CoD4 i 1440x900 utmärkt, även HalfLife2 EP2 funkar perfekt.
8700GT är en lite snabbare variant också.
nVidia har även 7900 och 7950 korten, dessa går att överklocka (det kommer jag inte gå in på här) och presterar mycket bra.
Fördelen med 8600/8700 är att dessa har DX10 stöd, vilket inte säger så mycket kanske, enkelt sagt ger det lite coola effekter i Windows Vista och vissa spel.
Även om nVidia dominerar så har även Radeon ett par kort ute på marknaden.
Deras X1800 eller X1900 skulle jag tro motsvarar nVidias 86/8700GT, dock kan jag inte säga säkert då jag mest ser och sysslar med laptops med nVidia kort i nuförtiden.

Skärm

Skärmen här är nog minst en 14.1" med 1440x900 upplösning om du vill t.ex. kolla på 720p filmer och se spelen lite finare.
15" funkar perfekt här också enligt mig, hoppar du ytterliggare ett steg upp till 17" eller mer så börjar det bli ett gränsfall om det än en liten bärbar för film och spel, eller mer en så kallad desktop replacement, dvs nånting att ersätta sin stationära med.

Dom stora 17" modellerna tänker jag inte gå in på, då du ska ersätta en stationär dator med en laptop ökar priset markant.
Här finns både diskar i Raid och grafikkort i SLI om man så önskar.
Dock är det inget jag är helt hemma på och har inte satt mig in i så lämnar den delan till någon annan.
Återigen tillbaka till den lilla smidiga laptopen då

Vad ska jag köpa nu då?

Vilka modeller som gäller här är lite svårare.
Dells M1330 modell som har en lång tråd här på sweclockers har fått mycket bra kritik verkar det som.
Även Zeptos 6324/6224 har fått bra kritik, då dom är billigare än Dells, dock utan operativsystem och du tar "risken" om det ens är någon risk, att handla från ett reletivt nytt företag.

Liten notis ang Zepto:
Dom har haft problem tidigare med värme och dålig byggkvalité, jag har dock inhandlat 3 zepto-datorer inom loppet av en månad.
Ingen av dom har haft problem med värme eller dålig byggkvalité, som det står i mitt inlägg lite neråt, så är den i klass med/bättre än min HP TX1020
Värme probemen verkar ha försvunnit med nyare BIOS uppdateringar på dom flesta av deras datorer också.

Slut

Det var allt jag hade att skriva, är det nån som ser nåt som är helt fel eller vill tilläga något så är det bara att posta i tråden så trycker jag på ”edit” knappen

Detta är mina åsikter, du kan mycket väl köpa en laptop för bara surf med 21" skärm eller en speldator med 7"skärm och 640x480 upplösning, i slutändan är valet ditt

Permalänk
Inaktiv

Jag har en invändning mot att du sa att i skrivande stund så är zepto det bästa valet, deras laptops har inte den absolut bästa byggkvalitén och har väldigt ofta problem med värme.

Permalänk
Avstängd

Tänker inte försvara zepto in i döden, men tycker byggkvalit'en på min 6324 och 6224 är bättre än på min HPTX1020.
Och värme problem har jag inte haft.
Kan inte tala för dom andra modellerna dock, men vad jag har sett så har värmeproblemen ofta försvunit med nyare BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att de verkar ha värmeproblem.

X1800 och x1900 är "mycket" sämre än 8600/8700gt

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tycker att Acer´s nya chassit är otroligt bra. Finns en del skrivet om den på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag tycker inte att de verkar ha värmeproblem.

X1800 och x1900 är "mycket" sämre än 8600/8700gt

Nej verkligen inte, x1800 är snäppet sämre än 8600m gt och x1900 presterar ungefär lika bra som ett 8600m gt. Dock så är 8700m gt bättre.
Baserat på 3dmark06 resultat från notebookcheck.com , visst ska man ta den listan med en nypa salt men den ger ändå en fingervisning.

Sen att x-korten inte klarar dx10 kan ju ses som en nackdel.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

kan vara värt att nämna vilka märken som erbjuder 2 års garanti istället för 1 år ? är också bra att veta att man generellt endast har 6 mån garanti på batteriet