Permalänk
Medlem

Frågor om ritplattor

Hej! Det närmar sig jul och jag har läänge funderat på en ritplatta till datorn. Jag använder photoshop ofta, och det är därför jag funderar på en. Men, hur fungerar dem? Det värsta jag vet är att rita något på en touchscreen på en mobil, men detta kanske är en mycket bättre teknik? På en touchscreen tar det ett tag innan den reagerar på att man trycker med pennan, samt att presitionen är nästintill noll. Jag har inte tänkt rita något, utan jag hade tänkt använda pennan för att få bättre presition än vad musen ger. Men det kanske inte är vad ritplattorna är till för?

Permalänk
Medlem

Har en hemma fasst knappt aldrig använt, då man aldrig vet vart man har pennan på skärmen/plattan så det blir lite krångligt och tycker jag har bättre presition med musen men antar att man vänjer sig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Vilken har du? Har hört ryktas om att vissa ritplattor känner av vart pennan är, även när man lyfter den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vilken har du? Har hört ryktas om att vissa ritplattor känner av vart pennan är, även när man lyfter den

Ja, så är det på min iallfall. Bara man håller strax ovanför så blir det som att flytta markören bara. Det är ju lättare att dra linjer m.m. med en penna, samt att man har tryckkänslighet som går att använda på olika vis.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

hej hej, nu rycker jag in igen.
kr0owe- det där är nog för att du har fel inställningar, du har satt den till musläge istället för penläge, sedan så skall plattan registrera pennan när dne är en halv centimeter ovanför eller lägre och föra muspekaren.

MooDHooDs - alla ritplattor känner av när du lyfter den, det som är praktiskt med ritplattor är att du kan ställa in absolut positionering, alltså att varje punkt på ytan på plattan representerar samma på skärmen, det är en stor fördel mot mus då du måste dra musen medans pennan behöver du bara markera där du vet att den skall vara.
ritplattorna har mkt bättre precision än de flesta möss, att rita med en mus är som att försöka teckna med en 2m bred pensel ungefär.
du måste vara stadig på hand dock om du vill vara väldigt precis, då varje skakning i handen kommer synas så att säga pågrund av avläsningen av pennan, men om man inte är skakig på handen funkar det utmärkt.
ett förslag är att vandra iväg till närmaste applehandel och testa, de brukar ha plattor att testa på macstore elelr vad det heter.
för högre precision så föreslår jag en större platta av varianten Intuos3, om du inte har pengar till en a5 intuos3 eller större tycker jag du skall kolla på wacom bamboo som kostar ungefär hälften av vad intuos3 kostar, har dock "bara" 2000 dpi,men det räcker och blir över.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
hej hej, nu rycker jag in igen.
kr0owe- det där är nog för att du har fel inställningar, du har satt den till musläge istället för penläge, sedan så skall plattan registrera pennan när dne är en halv centimeter ovanför eller lägre och föra muspekaren.

MooDHooDs - alla ritplattor känner av när du lyfter den, det som är praktiskt med ritplattor är att du kan ställa in absolut positionering, alltså att varje punkt på ytan på plattan representerar samma på skärmen, det är en stor fördel mot mus då du måste dra musen medans pennan behöver du bara markera där du vet att den skall vara.
ritplattorna har mkt bättre precision än de flesta möss, att rita med en mus är som att försöka teckna med en 2m bred pensel ungefär.
du måste vara stadig på hand dock om du vill vara väldigt precis, då varje skakning i handen kommer synas så att säga pågrund av avläsningen av pennan, men om man inte är skakig på handen funkar det utmärkt.
ett förslag är att vandra iväg till närmaste applehandel och testa, de brukar ha plattor att testa på macstore elelr vad det heter.
för högre precision så föreslår jag en större platta av varianten Intuos3, om du inte har pengar till en a5 intuos3 eller större tycker jag du skall kolla på wacom bamboo som kostar ungefär hälften av vad intuos3 kostar, har dock "bara" 2000 dpi,men det räcker och blir över.

Tack för det väldigt utförliga svaret!
A6 verkar duga gott och väl för mig i början, iaf. Det finns ju ett antal plattor för rimligt pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224956
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=181385
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224935

Bamboo A6 ser ju mest profesionell ut, men skenet kanske bedrar?

Permalänk
Medlem

MooDHooDs: Kommer inte ihåg och vet inte riktigt vart den ligger nu men det ska vara en wacom iallafall. Den liknar denna (kanske är samma) http://www.dcviews.com/press/images/Wacom-Volito-2.jpg .

Wilwarin: Det där kan mycket väl stämma, får nog leta fram den och testa igen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

jag tycker bland de tre att valet står mellan bamboo vanliga varianten och bamboo fun, då båda har programerbara knappar, vilket är trevligt, du får mer mjukvara med bamboo fun, det är nog största skillnaden egentligen.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Eftersom jag redan har photoshop är det rätt meningslöst att fun?

Permalänk
Medlem

mjo tror det, men kolla på wacoms hemsida och jämför annars, kan vara ngt jag har missat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt detta diagram verkar ju Fun vara bättre http://www.wacom-europe.com/bamboo/index.asp?pid=260
Dock kanske det handlar om att fun är bättre endast för att elements följer med? Alltså, om man jämnför med paint (som man "får" använda med A6) så är ju elements klart bättre..

Permalänk
Medlem

Wacom är nästan det enda valet skulle jag säga. Jag har kört en Volito 1 i många år och den har alltid funkat bra. Volito 2 och Bamboo har högre upplösning och bättre tryckkänslighet så jag antar att de bara är bättre.

Trust är väl de som är störst efter Wacom, men nästan alla vänner som har köpt en Trust har bytt rätt fort igen.

Dustinhome säljer många olika Wacom-modeller.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Jag hade också tänkt att köpa en ritplatta till min syster i juklapp.

Om jag förstått det rätt så finns det vissa där man ser vad man ritat på själva plattan och vissa där man bara ser på datorskärmen?
På vilken nivå är Wacom Bamboo?

Är Wacom Bamboo det självklara tipset i övrigt?

Permalänk
Medlem

Dom med inbyggd skärm är rätt dyra, startar på runt 10k vad jag kan se.
Du kan ju söka på Wacom Cintiq.

Bamboo har med andra ord ingen inbyggd skärm.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

wacom bamboo fun är perfekt att börja med för den som vill måla/rita lite och är på en budget, om man sedan vill gå upp ett snäpp är det intuos3 serien som gäller, ungefär dubbla priset av bamboo fun modellerna och så har intuos3 större modeller A4 och A3 sitter själv med en A4.
som sagt, wacom cintiq, med skärm är väldigt dyra på grund av storlek och skärmkvalité, standard 21' cintiq kostar runt 30 000 i sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja ok, då är inte sån med skärm intressant, däremot A4 skulle vara bra, men det verkar ligga på 4-5k.

Permalänk
Medlem

japp, men de flesta klarar sig på mindre, inen fara på taket där, känner proffs som använder intuos3 A6 så. eEn bamboo fun a5 tror jag är en bra början, om du inte har pengarna är det inget fel på A6 versionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja hijacka denna tråd med en liten fråga, öh hur är det med slitage? är det någon som haft ett ritbord i flera år och funkar det i så fall lika bra?

Tänkte eventuellt köpa något begagnat ritbord nämligen

Permalänk
Medlem

brukar inte vara några direkta problem, ytan slits såklart men på intuos3 allefall kan man byta ytan, är inte säker på det med äldre iofs, går att kolla upp (de har dock slutat tillverka reservdelar till intuos1). sedan får du slitage på penspetsen, vilken du kanske byter ngn gång om året om du använt den riktigt mkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

japp, men de flesta klarar sig på mindre, inen fara på taket där, känner proffs som använder intuos3 A6 så. eEn bamboo fun a5 tror jag är en bra början, om du inte har pengarna är det inget fel på A6 versionen.

Jag passar på att fråga dig ett par saker, du verkar kunna det här.

Jag håller på och pular lite med bildredigering i PS CS3, och tänkte att det är hög tid att skaffa en ritplatta. Jag tänker inte syssla med varken rita eller måla.

Idag ska jag ställa upp min nya monitor ( Eizo 2431 wide ) jag har även en Dell 21" CRT och kanske jag kommer köra med dubbla skärmar.
Hursomhelst, så gjorde jag igår en beställning hos Dustin (såg inte denna tråd) på en Vacom Intous A5 wide. Men är lite orolig att den kanske är i största laget. Men jag fick för mig att det kanske är bra med wide när man även har en wide skärm ?

Vad tror du, ska jag avbeställa och kanske ta en vanlig A5 eller en A6 wide ?

// Hasse

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem

a5 wide funkar nog aldeles utmärkt till din 24' , om du inte skall måla blir den perfekt, ngn som målade mkt skulle jag kanske rekomendera en a4 till en 24' skärm, men det är bara kanske, beroende på stil som jag nämnt förut.
med de nya drivrutinerna från usa kan du även ha det så att du trycker på en knapp på plattan så byter platan mapping till den andra skärmen, mkt användbart, finns inte i europeiska drivrutinerna, s du får gå in på wacom americas och ladda ner dem, de är de bästa hittils enligt mig.
wide är bra med wide skärm då du kan använda hela ytan på plattan proportionellt mot skärmen, vi som har vanliga måste mappa om så vi förlorar en bit på höjden på plattan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

a5 wide funkar nog aldeles utmärkt till din 24' , om du inte skall måla blir den perfekt, ngn som målade mkt skulle jag kanske rekomendera en a4 till en 24' skärm, men det är bara kanske, beroende på stil som jag nämnt förut.
med de nya drivrutinerna från usa kan du även ha det så att du trycker på en knapp på plattan så byter platan mapping till den andra skärmen, mkt användbart, finns inte i europeiska drivrutinerna, s du får gå in på wacom americas och ladda ner dem, de är de bästa hittils enligt mig.
wide är bra med wide skärm då du kan använda hela ytan på plattan proportionellt mot skärmen, vi som har vanliga måste mappa om så vi förlorar en bit på höjden på plattan.

Det låter kanon !

Jag ska abolut inte ägna mig åt att måla eller rita. Endast redifering av bild i Photoshop CS3 samt andra bild och videoprogram.

Tackar för tipset om drivrutinerna. Är det något från den medföljande CD:n som jag behöver installera tror du ? Eller finns själva programvaran med drivisarna från USA.
Jag får även se om jag kan använda två skärmar. Det börjar bli vansinnigt trångt här i min datorhörna :- Men jag ska absolut testa. Det kan ju inte vara helt fel att ha paletter och verktyg på en skärm, och bara bilden/filmen på en egen. Men å andra sidan så kanske det räcker med 24 wide ändå ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skall funka bra med bara de drivrutinerna fårn wacom america, funkar finfint för mig allefall.
du kan även göra så att du mappar plattan oproprtionerligt och maparn den till båda skärmarna samtidigt, funkar det med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man får bort on screen tangentbordet som kommer upp på inlogningsskärmen i vista? Har en bamboo och sen jag installerade den så har jag altid ett tangentbord på skärmen när jag loggar in.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

skall funka bra med bara de drivrutinerna fårn wacom america, funkar finfint för mig allefall.
du kan även göra så att du mappar plattan oproprtionerligt och maparn den till båda skärmarna samtidigt, funkar det med.

Låter bra !

Då är det bara att ladda ner drivrutinerna och vänta på plattan. Jag beställde faktiskt jubileumsutgåvan av Intous3 A5 wide ser jag nu !

Det skiljer bara någon hundring i pris mot vanliga. Brädan kommer med en extra penna, och är lackad i någon flashig svart metallic !

Om man tittar på sida där drivisarna finns , så skriver dom lite om den här utgåvan. Men där får man en hel massa extra lull-lull, får hoppas det kommer med min också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

specialutgåvan ser riktigt nice ut, man får med en penna som annars kostar 1500:- i svensk butik...

Visa signatur