Permalänk
Medlem

Tysta och effektiva fläktar sökes

Behöver 2st nya chassifläktar, 120mm.

Har för närvarande tre st installerade.
Söker tysta och effektiva fläktar, de får gärna kosta upp emot 200-250:-.
Har en Noctua 800rpm som jag fick gratis. Satte den i fronten som inblås, jäkligt tyst men lite svag när det gäller att flytta luft tycker jag.

Nu ska jag byta ut mitt inblås på sidan, samt utblåset på baksidag. Funderar starkt på 2st Noctua 1200rpm. Detta för att de är så otroligt tysta! Däremot är jag lite orolig över luftflödet. Å andra sidan blåser väl mina kärnreaktorfläktar som jag har nu inte speciellt mycket de heller..

Men för 250:- tycker man att man kan få en tyst fläkt som flytter bra med luft. Eller?

Har läst omkring lite på forumet men inte kunnat bestämma mig. Så nu säger vi såhär:
Kosta vad det kosta vill. Jag vill ha 2st riktigt grymma 120mm-fläktar!

Tips uppskattas!

Visa signatur

E8500 @ 3.68ghz , 2gb Corsair PC6400, ASUS P5N-E SLI, 4870x2, SB X-fi Xtreme music

Permalänk
Medlem

http://www.scythe-eu.com/en/products/fans/slip-stream-120.htm...
Scythes nya slip stream tycker jag ser bra ut. Har dock bara sett dem i USA hittils. Dock inte så dyra. runt $9/st. Har läst någon enstaka recension, verkar vara grymma som chassifläktar, dock lär de va sämre som radiatorfläktar för vattenkylning.

De finns bla på http://www.petrastechshop.com/120x25mmfans.html om du inte orkar vänta tills de dyker upp i någon butik här hemma.

Annars är även Scythes S-Flex serie väldigt bra.

Permalänk

Vet att det finns Noctua 1200RPM fläktar, är de också så gott som knäpptysta och flyttar mer luft än 800RPM:aren?

Hört att Nexus ska vara mkt bra också.

Permalänk

Nexus har mycket prisvärda fläktar, ta en titt på dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Nexus har mycket prisvärda fläktar, ta en titt på dem.

Prisvärda? Nja, dom är riktigt bra men prisvärda vette f*n. Nexus fläktarna är ju annars ett bra alternativ och dom däremot ÄR prisvärda. Billigaste just nu är nog Inet.se. 71 kr.

GAAAH! Kan inte delete min post. Ignorera allt jag skrev, läste lite för fort och läste Noctua istället för Nexus. Håller som sagt helt och hållet med jonathan82.

Permalänk

noctuas 1200rpm 120mm fläkt flyttar ca 49cfm (kubikfot per minut) vet inte hur mkt 800 varianten flyttar men det är lite mindre iaf. sägs att den låter ca 17dB. kan stämma men det som låter är sällan själva fläkten utan turbulensen den skapar när den passerar kylfenor / galler. en fläkt som på pappret har låg ljudnivå men bra flås kan då i flera fall låta mer än en med hög ljudnivå och dåligt flås.

har t.ex en noctua 1200 på min thermalright kylare och den låter mer än antecs 120 mm tricool fläkt (31.7cfm) som ja har som utblås i bak. Denna ska enligt uppgift ge ifrån sig 25dB vid lägsta hastighet. detta trots att noctuan är monterad i mitten på lådan mot silikonlister och med gummiband.

Slutsatsen man kan dra av detta är väl att man egentligen kan köpa en lite billigare fläkt som enligt uppgift låter lite mer, bara den flyttar bra med luft. runt 25dB anser jag som tyst. Vad man däremot kan göra för att reducera ljudet från chassifläktar är att ta bort fläktgallret och "bygga in fläktarna" i någon slags låda man sätter utanpå chassit, gärna fodrad med någon slags ljuddämpande material.

här är förövrigt några referenspunkter för olika ljudnivåer:

# 50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik
# 15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
# 0 dB – Hörtröskeln; det lägsta ljud en normalhörande person (18-24 år) kan uppfatta vid 1000 Hz.

Som chassifläkt kan jag dock endå bara rekommendera noctuas 120mm fläkt eller eventuellt arctic coolings vibrationsdämpade 120mm. den sistnämnda påstås ge ifrån sig märkbart ljud från lager / motor vilket jag inte kan bekräfta då jag inte lyssnar på en dagligen. har dock byggt flera datorer som innehåller denna och tyckt det låtit bra då.

Permalänk

Du kan inte få en tyst fläkt som inte låter om den ska flytta mycket luft, är liten och är monterad i ett chassi. Det finns fläktar (Nexus mfl) som i praktiken inte har några lagerljud men de blir ändå inte helt tysta.

Det bildas alltid (detta har vetenskapen inte löst än) turbulens kring fläktbladen spetsar som ger ljud. Dessutom så blir det ljud från själva luften som flyttas eftersom det finns saker som stör luftflödet. Själva luftflödet i sig själv skapar oxå ljudvågor som hörs.

Så för att få det tyst gäller det att flytta mycket luft i låg hastighet vilket kräver en väldigt stor fläkt.

Permalänk
Medlem

Noctua's fläktar är inte de tystaste om de får mycket motstånd, som t.ex. då man har dem på processorkylaren. Normal då de används som chassiefläktar är de dock mycket bra.
De har en ny variant som är designad för att vara tysta även med motstånd, men den ser inte ut att ha dykt upp i butikerna ännu.

De kanske inte är de mest prisvärda fläktarna då en nexus eller S-Flex kostar hälften så mycket, men med tanke på hur mycket luft de kan flytta och samtidigt vara så tysta kan de helt klart vara värda sitt pris.

Visa signatur

Q6600@3.2Ghz | Xpertvision 8800GT@713/1711/951 | Corsair HX620 | ASUS PK5-E WI-FI | Chieftec Dragon | Corsair XMS2 DHX PC6400 CL4 2x1Gb | Creamware Scope | Hyundai W241D-PVA

Permalänk
Medlem

Jag har gjort så här. Till mitt chassi har jag köpt 5 st 120mm nexus fläktar på inet för 71kr och till min kommande CPU kylare TRUE har jag köpt en noctua 120mm 1200RPM fläkt. Har ej testat det ännu vilket jag heller ej kommer göra för jul.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Lista på bra fläktar:

Nexus
Noctua
Adda
Yate Loon
Papst
Silverstone
Scythe
Cooltek
Acoustifan
AC Ryan
Arctic Cooling
Enermax
Sharkoon
Panaflo
Delta (gör inte bara extremt högljudda)
Sanyo Denki

... finns säkert fler jag har missat

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Noctua eller Nexus ska du ha!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Nexus 120mm är iaf min favorit, även om det säkert finns fler bra modeller. På Silent PC Review är nexusfläktarna väldigt populära, vilket säger det mesta om man är intresserad av tysta datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

Ingen som tycker att Zalman 120mm duger? Jag tycker rent generellt att den är ljudlös. (Om man jämnför med resten av fläktarna i datorn.)