Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Nja, crysismotorn skalar inte så bra och med det menar jag att det finns mycket som inte går att avaktivera. Jämför med source-motorn som skalar ned till directX7.
Dx7 och 8 är det möjligt att Crysis inte har stöd för. Det kan jag inte försvara.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag tycker TF2 är med råge det snyggaste spelet just nu. Känns som man är med i en pixar film.
Slår Crysis och COD4 med hästlängder. (enligt mig, of course)
Jo fast när du skriver att TF2 är snyggare än Crysis så får man börja fundera vad man anser är snyggt egentligen.
Talar du som jag om själva grunden för motorn? Hur det är uppbyggt, vad för texturer och hur stora texturer en motor klarar av att leverera, effekter och sedan titta på bilden i spelet och förstå att allt som du till exempel skjuter på går sönder och hur de går sönder. All fysik i spelet. Ett träd tillsammans med djuren i Crysis är förmodligen mer avancerat än vad hela TF2 är.
Världen är en dynamisk värld, alla skuggor, träd, löv, vatten, människor, djur, moln, you name it. Allt går i r-e-a-l tid. Det är något som är snyggt och extremt bra gjort. Vad i TF2 går i realtid min vän?
Sedan att _du_ tycker TF2 är snyggare för dig är självklart ingenting konstigt. Men när man ställer två spel mot väggen kan man lätt och enkelt avgöra vilket spel som är snyggare om man tittar på vad motorn har att leverera och hur spelet är uppbyggt samt hur allt ser ut. Förstår du vad jag menar? Tänk om alla recensenter gick på vad deras hjärna tyckte om spelet "tycka om grafik" mässigt. Då hade det sett annorlunda ut idag.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Att säga att Crysis är det bästa spel som gjorts är löjligt.
Det må se bra ut, det är stort och öppet (om man nu kan kalla det det.) men det är inte mycket spelglädje. Så fort chocken av grafiken släppts så blev det segt (enl. mig).
CoD4 å andra sidan ser bra ut - riktigt bra ut (den som säger annat bör spela spelet). Ljussättningen är galen (lys i nattmörkret är det bästa som finns) och det är fartfyllt. Ok, det är scriptat. Ok, det är samma samma. Men det är iaf action som heter duga.
Crysis var bra, men det var inte så bra. Bioshock, TF2, HL2, F.E.A.R och Cod4 är alla spel som i mina ögon är spel som ser bättre ut (på min burk) och som är roligare.
Jämför grafik bäst ni vill, spelglädje är det enda som betyder ngt.
Jag håller med. Spel glädje är det som betyder något. Men det var inte därför denna diskussionen började kring prestanda/grafik. Någon tog upp det och jag rättade till felen bara. Sedan om Cod4 är ett bättre spel eller ej är ju en smaksak så klart.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av AkUs
Förstår inte vad du försvarar?
Crysis är inget annat än en flopp. Allt från vapenkänslan till hitboxen är totalt skit om man jämför med HL2 COD4 MOHA. Bara för naturen/modellerna e godis, så e spelkänslan i motorn helt värdelös. Sköt en vanlig soldat i foten 12 ggr med pikkan o han stod up XD? Detta i "superspelet" crysis. Och när vi pratar om AI? Vilken AI, det enda smarta en soldat har gjort är att skjuta en nödraket. Förutom det så är dom lika dumma som Q4 zombier...
Nä tyvärr... Förmycket snack, förlite hockey av Crysis.
Som en skribten här sa. "Crysis får mig att må illa"
Jag försvarar Crysis på grund av att jag tycker Crysis är ett bra spel, precis som du ratar Crysis så försvarar jag Crysis, alltså inget fel. För mig började diskussionen kring prestanda/grafik.
En sak jag har reagerat på är att de flesta som har ratat Crysis (tänker inte på dig) har haft mediokra grafikkort, enligt mig kort man inte kan spela bra med, medans de som tyckt Crysis vart bättre har haft bättre system. Tror du det kan ligga någonting i det? Jag vet att det gör det.
1.
Folk hade sådana extrema förväntingar och fick för sig att Crysis kunde maxas i alla möjliga inställningar även om jag också trodde det. Dock blev jag inte besviken som större delen av alla som provat Crysis blev....prestanda mässigt.
2.
Detta skapar ett omedvetet "ej-tycka-bra-om" för har man blivit bombaderad av filmer och bilder på ett spel om hur pass snyggt det ska vara så är det mycket enkelt för en människa som oftast inte kan kontrollera sina känslor, att hamna i exstas där de för första gången ska starta spelet. Det första de märker är hur pass jäkla hackande spelet är och då tappar man lusten för handlingen också.
3.
De flesta får säga vad de vill men vi är människor och människor tycker om när saker ser bra ut. Tjejer, killar, bilar, hus, tatueringar, apparater, sängar, gardiner, datorer och till och med grafik i spel.
Vad skapar det för effekt när ett spel man vet om ser riktigt bra ut och man vet också om att man är tvungen att ställa ner grafiken ganska ordentligt? Logiskt tänkande så skapar detta en negativ effekt. De flesta sitter inte med 8800GTX som jag eller en quad core som jag. De flesta sitter med en AMD 64, Intel Pentium 4 eller snäppet högre kanske. Grafikkortet idag som är bland de vanligaste från Nvidia är 6600GT. Bland de vanligaste från ATi är X8xx serien. Dessa människor kan aldrig spela spelet snyggt och flytande på samma gång. Så klart de blir besvikna och skapar en dålig reaktion. Visserligen kan de inte spela Cod4 snyggt och flytande heller men min poäng var försvaret mot att Crysis är en flopp som du skrev. Floppen har inte skapats av Crytek och Crysis utan av den som sitter bakom datorn.
Du tycker att AI'n är dålig? Jag förstår inte hur du kan tycka det. När jag spelade (visserligen det svåraste) så skulle jag påstå att AI'n är mycket bra och betydligt bättre än i Cod4 bara för att jämföra med något. Har du spelat Crysis och Cod4 på det svåraste? Om du har, analysera en gång till hur AI'n fungerar AkUs. Här finns det ingen smaksak om vi tittar på ett mer professionelt sätt. Antingen så vet man hur man ska titta och finner det eller så har man ingen aning om det och anser att AI'n är dålig. Precis som med 30fps vs 60fps. Vissa tycker att de inte ser skillnad men det ÄR skillnad och många ser skillnad för att de vet vad de ska titta på, tyvärr.
Men det kanske var en bugg för dig för jag har provat det där själv nu några gånger innan jag skrev detta. Skulle det vara att du inte tror på mig kan jag spela in det för dig.
Jag har inte tänkt så mycket på hitbox så jag kan inte uttala mig där riktigt. Jag vill inte försöka förstöra ett spel genom att tänka på alla buggar första gången jag spelar ett spel. Jag spelar spelet och går ut spelet och sedan när jag är klar med spelet så letar jag upp buggar. Prova med det så skulle du förmodligen tycka om fler spel oftare.
Det skribenten skrev om att "Crysis får mig att må illa" hade ingenting med handlingen utan endast grafiken och hur pass krävande grafiken var.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Visst har dom fifflat med nåt för att få det att flyta så bra?
Inte speciellt mycket kan jag tänka mig. Så pass kräver inte Crysis att man inte kan få det där att flyta. Sedan tror jag inte de spelar i 1920*1200 med AA på men i 1680*1050 med allt på max i DX9 skulle inte vara några problem.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Carolus12
Aldrig anade jag när jag skapade den här tråden att känslorna var så heta om dom här spelen.
Båda spelen är bra på sitt sätt och ibland känner man för att bara panga på och ibland för lite mer avancerat men det betyder ju inte att man måste ställa spelen mot varandra.
Jag tycker inte att ngn behöver bevisa något om dom här spelen, allt jag undrade var vad som skillde dem åt, då CoD flöt så oerhört bra på min burk medans Crysis inte gjorde det och att jag tyckte CoD hade fin grafik.
Nu när jag tagit del av allt som skrivits här, vet jag vad som skiljer dels banstorleken dels fysiken.
Det jag däremot funderar över är om det är värt att lägga till sådana detaljer som träd som ramlar o.s.v om grafiken blir så krävande att det knappt finns ett high end kort i dag som klarar spelet på max.
Men som ngn skrivit här Crysis skall vara för framtiden, ok men då undrar jag hur det är med lovsången om fyrkärniga prollar .
Jag har haft en tråd förut om quad och core duo ,och ett av det vanligaste argumentet då, var att Crysis och div. andra spel skulle komma och vara optimerat för quad, min åsikt då var att det skulle dröja minst två år innan det kom ngt spel som till fullo använde quad.
Titta på Crysis ,inte sjutton är det optimerat för quad, faktum är att det i dag inte finns ngt spel som använder alla fyra kärnor till fullo och att det kommer att dröja länge än.
Crysis fixar inte heller SLI , så min slutsats är att quad har man mest nytta av i musikinspelningsprogram och inte om man är en gamer.
En sista fråga : vad är TF2 för ngt ??? Ett spel ??? berätta gärna
Godus julus
Givetvis så är det värt med alla effekter idag. Det finns inget grafikkort som kan maxxa spelet men ärligt talat, om ett grafikkort som presterar bäst på marknaden lanserades för ungefär ett år sedan. Hur stor risk är det att det , 1 år gamla grafikkortet kan maxxa ett spel som kommer 6 månader sedan som dessutom är ett sådant omtalande spel till grafik som Crysis?
Det många inte vill och försöker förstå är att G80 (8800GTX och Ultra) samt andra grafikkort är gamla grafikkort. Crysis lovade att man kan spela Crysis utan större problem med datorer upp till 3 år gamla. Crysis höll precis vad de lovade för jag har en sådan dator hemma, dessutom är den snart 4 år gammal. Crysis höll allting utan eventuellt Quad stödet
Det var däremot en grej de flesta reagerade över, stöd för quad. Men saken är den här att Crysis kan mycket väl stödja Quad men Quad processorerna idag är förmodligen bättre än vad Crysis kan pressa de till. Det finns inget spel idag som utnyttjar alla 4 kärnorna till 100% bortsett från eventuellt Supreme Commander som är programmerat för att CPUn verkligen ska användas.
Skillnaden mellan de som utvecklat Supreme Commander och Crysis är att Crysis är betydligt bättre optimerat jämfört med Supreme Commander på alla sätt och vis.
Det jag störde mig på framförallt var att min quad aldrig kom över 30% av användning på EN kärna, och detta var i DEMOT framförallt. I retail spelet så utnyttjade Crysis lite mer, upp mot två kärnor har jag för mig. Min gissning är helt enkelt att processorn är inte flaskhalsen idag utan det är grafikkorten, förmodligen har jag rätt också.
Conroe arkitekturen är något fruktansvärt bra och jag ser ingen anledning till hur Crysis ska utnyttja så mycket av en processor när spelet är så pass bra optimerat?
Titta på grafikkort. 8800GTX har jag ett som släpptes för mer än ett år sedan. Jag spelar i en upplösning som de flesta inte spelar i, 1680*1050 är den upplösningen i Crysis (spelar normat i 1920*1200). Det är vanligare idag än för 2 år sedan eftersom många köper 22" LCD widescreen och då får man en upplösning om 1680*1050 som är native.
Jag spelar i den upplösningen med allt på high i Crysis och ligger ca 50fps AVG, avarage, alltså genomsnitt. Tycker du det är en dålig fps tanke på hur nytt spelet är till skillnad från mitt graikkort som är mer än ett år gammalt? Jag tycker inte det är så och så är det inte heller. Bara detta visar på att Crysis är väldigt bra optimerat.
För att gå tillbaka till quad stödet. Om det är så att Crysis idag inte stödjer quad så kommer de så klart släppa en patch som gör att stödet finns där. Om Crysis inte stödjer quad så har de förmodligen en anledning till att de inte släppt patch och den anledningen kan lika gärna vara att man inte behöver stödet än. Men tror du ärligt talat att det stödet kommer att göra stor nytta? Varför tror du det i så fall? Tror du inte arkitekturen är tillräckligt bra för de processorer idag som har 4 kärnor (även om 2 utnyttjas) klarar av att hantera Crysis ändå? Det vet jag att de gör men kan inte till 100% säga att det inte blir en stor skillnad, men förmodligen inte då det är grafikkort idag som är flaskhalsen för det spelet och inte processorerna.
Deras stöd om quad kan också vara menat på ett annat sätt. Jag menar på att Crytek har ju sagt att det finns effekter som man inaktiverat i Crysis tanke på att grafikkorten idag inte har stöd för det. När de implementeras i en patch och grafikkorten har stöd för de effekter som Crysis implementerat, DÅ kanske man behöver stöd för quad och det kanske är så Crytek har menat på att Crysis faktiskt har stöd för quad? Jag vet inte. Jag kanske har fel men jag har inte sett någonstans där någon från Crytek har gått ut och sagt att Crysis stödjer quad från realise dagen, möjligt jag har fel.
Mvh Albin