Permalänk
Medlem

Några frågor om överklockning...

Har några frågor;

I Gigabyte GA-P35-DS3R var hittar man signed drivers?

Jag har hållt på o överklocka lite idag.. För o se att tempereturerna är okej har jag kollat på Everest Ultimate (Även belastat datorn därifrån). Max temperaturen jag har varit uppe vid var runt 48*C så där borde väl vara okej? Eller ska man kolla på kärnornas temperaturer? Dom e ju mycket varmare, upp till 72*C blev en! Jag har en G0 Q6600.. Jag har hört nåt om att Everest visar fel temperaturer.. är det rätt?

Speedfan, Coretemp o TAT funkar inte på min dator Tror det handlar om det med "Signed Drivers" så hoppas jag löser det med det... Använder Vista Ultimate 64 bit btw.

*PROBLEM LÖST*(Prime95)

Och till det viktigaste: När jag stressar datorn, så bara den stängs av :S Är det för jag har för lite Vcore eller vad? Hände vid lägre klockningar också.. tror jag löste det genom att höja Vcore lite Någon erfarenhet, någon??

Tacktack!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

hmm inte erfarenhet med vcore ännu tyvärr.
själv sitter jag på 1.2850 på min q6600.

tips som funkade för mig idag (min första dag med)
coretemp och everest ultimate - och kolla på temperaturen per kärna/core det är den som gäller. använd även speedfan om den funkar (visade fel för mig.)

har du hittat rätta version av prime95? den som belastar alla kärnor?

sen om du tycker tempsen är höga. kolla att du inte har för mycket kylpasta och skruva till lite ordentligare på fläkten. hjälpte mig med 2-3 grader under belastning.

sen beroende på kylpasta tar det ett tag att komma igång säger dom.
tex. använder jag arctic silver 5. det ska tydligen ta upp till 200 timmar innan den när sitt bästa. och då gissar jag att man ska stänga av och på den några gånger ochså så den för tid att svalna av och värmas upp. osv.

roliga är att mina temps har gått ner 3 grader vid maxbelastning under testandet av en dag tänkte lämna 3.4 ghz över natten och se om det är några fel. eller om datorn funkar när jag vaknar om åtta timmar. då bör den vara redo att testa vid 3.6 ghz

anyways back to you. förösk hitta två program som stämmer lite överens med temperaturen.

lycka till!

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Prime95 har jag fixat ja..

Oklockad kyldes min processor runt 25 grader idle och.. jao kanske 36-37 grader load (INTE KÄRNORNA, själva CPUn), jag mätte aldrig temperaturerna vid 2400 MHz, jag klockade den till 3000MHz direkt och då var cpun 39 grader varm som MEST! och idle var 25*C +-2

Okej så det är kärnorna som bestämmer.. hmm vad säger ni e gränsen? Jag tycker själv 60-70 är för mkt.

Coretemp funkar inte, inte heller Speedfan

Ska låta prime95 testa systemet tills jag vaknar (3420 MHz, kmr inte ihåg Vcore men den låg nog runt 1.2-1.3)

edit: Kan nu meddela att min första kärna var 68 grader varm(hoppas verkligen det inte är 15*C+) och kan säkert bli uppemot 70 grader varm ... Är detta okej??

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Punkt och stor Bokstav i början på meningar är vanligt förekommade i svenska språket.

Tack för mig!

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Punkt och stor Bokstav i början på meningar är vanligt förekommade i svenska språket.

Tack för mig!

Även att det inte ska vara stor bokstav på bokstav.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

ja onödiga kommentarer om stavning.

kan medela att min själv inte klarade natten vi 1.28 vcore på 3.4 ghz. men tempsen jag hade var 59 grader max.

de flesta verkar nå över 3.5 med runt 1.31 vcore och temperaturer på 65-70.

sök efter tråden där och kolla q6600 officella tråde eller nått.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Även att det inte ska vara stor bokstav på bokstav.

äägd

Datorn stängdes bara av när jag körde igång prime så fick damp o stängde ner skiten aja fått grafikkortet nu och ska lira crysis

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Även att det inte ska vara stor bokstav på bokstav.

Som att jag inte visste detta men det var mest för att statyera exempel.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |