Permalänk

Allt startar utom CPU/CPU-fläkt

Jaha, precis byggt en dator och allt startar finfint utom CPU fläkten (vad ja kan se).

Jag tror dock jag vet var felet ligger, men vill kolla med er först.
Bredvid CPUn sitter ju som alla datorbyggare vet, en 4 pin ATX12V kontakt.
Till nätagget (Xilence 480W) följde de enbart med 6, 8 och 24 pin.

Satte i 24 som vanligt, 6 i grafikkortet sen ringde jag en datorbutik i stan o frågade om dom hade en adapter till en 4 pin, men då sa dom att 8 pin funkar bra. Man sätter den på ena sidan bara så ska allt funka.

Har ni varit med om liknande? Ska 8 pin funka i 4 pin kontakt?

Eftersom det är ju vid CPU området de inte verkar funka så tycker jag att felet borde vara där.

EDIT: Detta är de jag undrar: http://www.bjorn3d.com/forum/showthread.php?p=118244

Dom säger där att de ska funka, men vad är isf problemet?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Låter riktigt borde fungera bra, även om jag aldrigt behövt göra så då alla mina datorer antingen haft delbar 8 pinskontack eller både 4 och 8 kontakt

Hur länge har du haft datorn igång, kan ta ett tag innan cpu får upp tempraturen så fläkten går igång

Visa signatur

Acer Predator Helios 300