Utelämnande av personuppgifter (kreditupplysningssida) olagligt?

Permalänk
Medlem

Utelämnande av personuppgifter (kreditupplysningssida) olagligt?

Hej,
Hittade för en tid sen en kreditupplysningssida på nätet, där man kan få fram alla 10 siffrorna ur personnumret bara genom att söka på namn och stad.

Jag kontaktade kundtjänst och bad dem censurera mitt personnummer, de hänvisade mig till ett företag som de köper uppgifterna av. Men det är fortfarande e-information.se som publicerar uppgifterna offentligt på nätet.

Nu till min fråga,
Är det ens lagligt att publicera hela mitt personnummer offentligt mot min vilja?

/Buffer

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Vilken jävla sida, de ha ju allas hela personnummer utlagda på nätet som man dessutom kan söka på anonymt. Det här blir en polisanmälan om integritetskränkande samt eventuellt en stämning då de lämnar ut allas uppgifter på nätet så bedragare lätt kan handla i någon annans namn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Vilken jävla sida, de ha ju allas hela personnummer utlagda på nätet som man dessutom kan söka på anonymt. Det här blir en polisanmälan om integritetskränkande samt eventuellt en stämning då de lämnar ut allas uppgifter på nätet så bedragare lätt kan handla i någon annans namn.

Även Skatteverket lämnar ut dessa uppgifter om personer helt anonymt, så för bäst verken av din anmälan/stämning så skulle jag rikta den mot dom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarNetwork
Även Skatteverket lämnar ut dessa uppgifter om personer helt anonymt, så för bäst verken av din anmälan/stämning så skulle jag rikta den mot dom...

Men då måste man veta ett namn, på e-information.se är det bara att söka på ett namn och få alla i sverige, sen kan man testa sig fram till en bra passande. Det borde vara olagligt. Det är integritetskränkande hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Ratsit fick plocka bort sista fyra siffrorna rätt omgående det blev känt.

Permalänk
Medlem

Drog iväg ett mail till datainspektionen, undrar vad de har att säga om saken...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart väl något tjöt om det för några månader sedan. Domen blev iallfall att man endast får söka för företags syfte, samt att personen som blir kontrollerad får ett skriftligt brev hem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Det roliga är att man kan registrera sig direkt på deras hemsida. Oftast så måste man ju då uppge ett korrekt personnr, så även här.

Men här har man ju så att säga fri tillgång till personnr och kan således enkelt registrera sig i ett falskt namn.

Jaja, sånt här stör iofs inte mig det minsta.

Man har ju i alla tider kunnat få reda på detta bara genom att ringa eller besöka skatteverket helt anonymt. Utan att personen man tar upplysningar om informeras.

Permalänk
Hedersmedlem

Personnummer är ofentliga handlingar har jag för mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Personnummer är ofentliga handlingar har jag för mig?

Stämmer bra det, så det finns ingen som helst anledning till varför de skulle censureras.

De 4 sista siffrorna är inte på något sätt "hemliga" som många verkar tro.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Stämmer bra det, så det finns ingen som helst anledning till varför de skulle censureras.

De 4 sista siffrorna är inte på något sätt "hemliga" som många verkar tro.

Men de är nyckeln till någon annans liv bokstavligen talat.

Det finns 17 sidor som är godkända att hantera såna här personuppgifter, www.e-information.se är inte en av dem. Och om man inte är godkänd, hur kan man då lagligt sprida såna här uppgifter till anonyma personer?

Permalänk
Medlem

Fick svar från datainspektionen:

"Eftersom detta företag och en del andra aktörer på nätet bara förmedlar uppgifter från en databas som har grundlagsskydd (drivs av Business Check AB) kan Datainspektionen inte ingripa. Grundlag går alltid före annan lag och kreditupplysningslagens regler är alltså sattaur spel. Vi hoppas dock på en snar lagändring som ska stoppa detta. Någon laglig möjlighet att idag få bort uppgifterna finns dessvärre inte."

[edit]Saxade direkt ur hotmail, då försvann mellanslagen vid radbyten...[/edit]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror knappast att de kör med ihopskrivningar på datainspektionen. Om det nu är sant vilket jag också tror så kommer en snar lagändring ske runt år 2010 förhoppningsvis om de är snabba. Eller kanske de prioriterar detta fall som förstör för alla som finns i sverige.

Permalänk
Medlem

Svar på mail 08-01-17:

Eftersom detta företag och en del andra aktörer på nätet bara förmedlar uppgifter från en databas som har grundlagsskydd (drivs av Business Check AB) kan Datainspektionen inte ingripa. Grundlag går alltid före annan lag och kreditupplysningslagens regler är alltså satta ur spel. Vi hoppas dock på en snar lagändring som ska stoppa detta. Någon laglig möjlighet att idag få bort uppgifterna finns dessvärre inte.

MVH

xxxxx.xxxxx
datainspektionen.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Tror knappast att de kör med ihopskrivningar på datainspektionen. Om det nu är sant vilket jag också tror så kommer en snar lagändring ske runt år 2010 förhoppningsvis om de är snabba. Eller kanske de prioriterar detta fall som förstör för alla som finns i sverige.

Det är ju inte bara sno någons identitet bara för att du vet deras personnummer...

Då är väl hitta.se + ett samtal till skatteverket lika farligt?

Att slå upp "Lennart Gustavsson", sno en valfri på valfri stad, t.ex. karlstad och ringa till skatteverket och säga: "Hej, jag vill veta vad Lennart Gustavsson som bor på Träskbackevägen 23 i Karlstad har för personnummer?"

Är inte så mycket värre än att söka det på en och samma sida?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.