HDD SATA2 Master/Slave problem.

Permalänk

HDD SATA2 Master/Slave problem.

Hallå, det är så att jag har köpt en ny dator och valt 2 hårdiskar. En Raptor 74 GB 10000RPM SATA (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WD740ADFD) och en vanlig WD 500GB 72000RPM SATA2 (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WDC5000AA...).

Jag vill såklart ha Windows Vista 64 bit på raptorn och använda 500GB till lagring, så raptorn ska vara master och 500GB ska vara slave men jag får det inte att funka.

Jag har provat alla möjliga kabeldragningar som yttersta kontakten på nätaggsladden till raptorn och mellersta till 500GB men båda blir Master hur jag än kopplar.

Jag har läst om att yttersta kontakten ska bli master och mellersta slave när det gäller SATA HDD och bygla ska man nödvändigtvis inte göra?

Så hur får jag det att funka? All hjälp uppskattas.

Moderkort: GA-P35C-DS3R
Nätaggregat: Corsair HX 620W ( http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-6...)

(OBS!) Jag har inte fått med någon manual eller byglar till hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

asså ström är ström så jag färstår inte ricktigt varför du belar med strömkablaran det spelar 0 roll.

Sedan kan sata bara ha en disk pär kabel så till skillnad från pata så det fins IGEN master eller slave. ta fram bruksanvisnigen till disken brukar följa med eller stå på disken.

Sata behöver inte jumpras till master eller slave. Fins igen master eller slave. begriperi nte vad du pysslar med då du säger att båda är master för so msagt fins inte.

Om något så bör du i så fall säta raptorn på sata port 1 på sata kontrollern och WD500AAKS på sata 2 porten.

Men än så kan inte göras.

Permalänk

Så det är bara att välja att installera vista i raptorn i vista menyn som kommer upp? Alltså där det står vilken hårdisk man vill ha OS:et på .

Permalänk
Medlem

Först bör du se till att den disk du vill ha OS:et på ligger först i bootmenyn (bios).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Också måste du kolla så att du kopplar din raptor på första sata porten, jag gjorde det felet att jag hade min systemdisk på andra porten och lagringsdisk på första och då la vista en massa systemgrejer på lagringsdisken.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra så, att när jag installerar os, så har jag bara en disk kopplat, och när det är klart så kopplar in den andra disken. Då kan i alla fall inte os hamna på fel disk.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

........

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zosma
Jag brukar göra så, att när jag installerar os, så har jag bara en disk kopplat, och när det är klart så kopplar in den andra disken. Då kan i alla fall inte os hamna på fel disk.

--------------------------------------------------------------------------------
Okej! Jag testar men hur installerar jag den stora 500GB disken sedan?
Görs det med hjälp av bios och drivrutiner i Vista?

Permalänk
Medlem

Man behöver inga drivrutiner för en hårddisk, dock behöver du partionera den.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Ok, tack jag får prova mig fram, men det känns fortfarande lite osäkert.

Detta oroar mig:

Raptorn har Gränssnitt 1 x Serial ATA-150 - 7 pin seriell ATA och moderkort GA-P35C-DS3R (rev. 2.1) har dessa gränssnitt:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII2, SATAII3, SATAII4, SATAII5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

GIGABYTE SATA2 chip:
1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices - 2 x SATA 3Gb/s connectors (GSATAII0, GSATAII1) supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, and JBOD

se också
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

Spelar det någon roll om jag intallerar raptorn (SATA) till en SATAII kontakt på moderkortet?

OBS! det finns endast SATAII kontakter på moderkortet!

Försök hjälpa mig så gott ni kan.

Permalänk
Medlem

Bara att koppla in, SATA2 är bakåtkompatibelt.

Permalänk

Hur hittar jag första port?
är port 0 först porten eller?

Permalänk
Proffsmoddare

Vad frågvis du är.

Den med lägst siffra brukar vara först. Om inte port 0 är någon speciell raid port, brukar vara annan färg än de andra sata portarna om det är raid.

Har du inte någon bruksanvisning till ditt moderkort? Brukar stå väldigt tydligt i dem.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Hallå, nu försöker jag installera windows vista 64 bit på raptorn och den säger att den vill ha drivers? Jag har partionerat den och trycket på formatera är det rätt att göra så?

Permalänk
Medlem

Du vet väl att Raptorn inte har stöd för att installera windows vista, endast xp och win 2000!?

det står så här: http://www.westerndigital.com/en/library/sata/2079-001042.pdf

Permalänk

Oj okej men vad ska jag göra, jag har ju bara vista?

Jag har ett till problem nu: windows vista vill inte installeras på raptorn!

Det står : "Det gick inte att hitta någon systemvolym som uppfyller installationskraven"

Vad kan jag göra? Ska jag avbryta och gå in på bios och ändra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exampa
Du vet väl att Raptorn inte har stöd för att installera windows vista, endast xp och win 2000!?

det står så här: http://www.westerndigital.com/en/library/sata/2079-001042.pdf

Sluta trolla, du kan ju inte visa en quick install guide från 2005.

Crusial: Vad har du ställt in Sata kontrollern att gå i för läge? IDE, AHCI eller RAID?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den skall stå i IDE.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk

eller så laddar du ahci drivare som du troligtvis fick med ditt moderkort för att få stöd i installationsprogrammet för det.

Visa signatur

If it works, tweak it!