Hemmabio med mkt bra tryck och ljud ungefär 50K

Permalänk
Medlem

Hemmabio med mkt bra tryck och ljud ungefär 50K

Hejsan, jag har kollat runt lite och är rätt vilsen om att köpa rätt hemmabiosystem. Den ska kunna spela högt och med bra bas och ska kunna klara av tunga hårdrockskonserter. min budget ligger ungefär vid 50.000:- håller på bygga nytt hus och skall göra en liten biosalong Jag antar att ni är lite mer insatta och kanske kan hjälpa mig?

Visa signatur

Du är, vad du äter ^^

Permalänk

Kolla även med http://www.minhembio.com/forum/ .

Där är tjyvtjockt med audiofiler

Permalänk

I ett projekt av den här typen tror jag att det skulle vara fördelaktigt att ta hjälp av en akustiker i utformandet av lyssningsrummet. I forumet på www.faktiskt.se så finns det många som kan lite mer om rumsakustik och som säkert kan leda dig i rätt riktning.

EDIT: Fixade rätt url.

Permalänk

Jag skulle ta en promenad till din närmaste HIFI Butik och prata med dom vad det finns för olika alternativ, Är det bara förstärkare och Högtalare vi pratat om eller projektor/duk/tv/Bas m.m.?

Lite tips: I dags läget så ser jag inga alternativ till hembio förstärkare förutom Onkyo som är Ledande både i ljud och utveckling just nu i den prisklassen. om man börjar titta på 605:an och uppåt får man något rikitgt roligt för pengarna som kan spela lite musik med....

Högtalare: Lyssna dig fram.....

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Onkyo ledande? Jag skulle snarare vilja ha det till att det finns 3-4 märken man ska titta på just nu.
Men det viktigaste är att lyssna själv, gå till en vettig butik och berätta att du vill göra av med 50 loppor så kommer du garanterat få låna hem och lyssna både högtalare och förstärkare över en helg.
Sen är jag säker på at du får fler och mer uttömmande svar på www.minhembio.com

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Mja.. www.minhembio.com har möjligen en större koncentration av kepsdrängar, men vill du ha kompetenta svar så är faktiskt.se överlägset. Du kommer dock inte få några råd att köpa dyrkablar där, det är ett som är säkert

Permalänk
Medlem

Re: Hemmabio med mkt bra tryck och ljud ungefär 50K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xelator
Hejsan, jag har kollat runt lite och är rätt vilsen om att köpa rätt hemmabiosystem. Den ska kunna spela högt och med bra bas och ska kunna klara av tunga hårdrockskonserter. min budget ligger ungefär vid 50.000:- håller på bygga nytt hus och skall göra en liten biosalong Jag antar att ni är lite mer insatta och kanske kan hjälpa mig?

Om du har en sådan budget hade jag lätt köpt mig 4st JBL L820 (sat.)+ 2st JBL
JBL L8400P (sub.) + 1st JBL LC2 (center) + Valfri maffig HK-reciver.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=71409
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=71414
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=71413

OBS, det var 5.2 ifall du ska ha 7.2 kan du lägg till 2st JBL L810 (sat./sid)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=71407

Permalänk

NAD är skälvklart fabrikat på receivers idag. sen B&w / dalí högtalare runt om . eventuellt en Cerwin vega bas, då de är lite mullrigare (vilket jag föredrar vid film)

mvh

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
NAD är skälvklart fabrikat på receivers idag.

Mja... ska allt komma från hifi-klubben så är nog denon att föredra framför nad.

CW är inget ens värt att nämna om man pratar prisklass 50k.

Permalänk
Medlem

Med hemmabio menas enbart ljudet eller skall projektor och dyl ingå?

Permalänk
Medlem

Nej, jag har redan tittat på en projektor som verkar hyfsad
http://www.pricerunner.se/pi/98-1012150/Projektorer/Panasonic...

jag är bara ute efter ljud nu, jag tycker att http://www.pricerunner.se/pl/92-1042857/Hoegtalare/KEF-XQ40-S... ser lite maffigare ut och ser ut att kunna leverera. Ser lite bättre ut än jbl grejerna Det är något sådant jag är ute efter.

Visa signatur

Du är, vad du äter ^^

Permalänk
Citat:

jag är bara ute efter ljud nu, jag tycker att http://www.pricerunner.se/pl/92-1042857/Hoegtalare/KEF-XQ40-S... ser lite maffigare ut och ser ut att kunna leverera. Ser lite bättre ut än jbl grejerna Det är något sådant jag är ute efter.

äru miljonär lr något? =D

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

haha, KEFfa högtalare där, kan de va nåt..

försök satsa på helt symmetriska högtalare istället. på den här nivån är det iof säkert en del jobb med klangmatchningen men det slår ändå inte perfekt symmetri för ett lägre pris, för att inte tala om samma.

andra tips är att gå direkt på separata slutsteg och processor då stegen åldras värdigare än processorer så kan sådana system bli billigare i längden. (dock oftast lite dyrare vid första inköp givetvis)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kanske SER maffigare ut men det är ju trots allt utan sub och det vill du väl ändå ha när du har hembio?

I JBL-paketet, jag visade, la jag tom till en extra sub, en räcker länge till en hemmaanvändare men två skapar riktigt maffigt "bio-tryck".

Edit: Vet inte om du la märke till att sub'arna var aktiva.
Det betyder att du inte behöver en förstärkare som levererar kraft utav hel#("/te. Satsa på en som ger ut rent och bra ljud till sat, center istället.

Permalänk
Medlem

Titta på några bra B&W högtalare, de låter grymmt bra. Stärkare finns många alterativ. men jag har alltid gillat H/K och NAD.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Om det är bio du vill ha i första hand skulle jag rekommendera att du tittar på ett Klipsch högtalar system. Då jag aldrig har hört någon högtalare oavsett prisklass med en sådan finkänsla och dynamik kombinerat.
Dessa högtalare i kombination med H/K receiver eller Onkyo som exempel skulle vara en guldkombination.

Du får gärna tala om lite mer vad du har tänkt dig att köpa för de 50k du pratade om.

Permalänk

Jag tycker oftast det är rätt tramsigt när det börjar skramla bakom soffan och det är rätt sällan man ens hör bakhögtalarna i filmer så om musiken är viktig för dig tycker jag du ska satsa på stereo. En rejäl förstärkare på 2x200W tillsammans med ett par JBL 15" basar + mellanregister och diskant fyller ett rum på 30 kvadrat riktigt fint. Men detta är dock en riktig förstärkare av märket Vincent som kostar runt 30k (hittade den begagnad för 15) och väger in på över 30kg. Kan säga att det märks ordentlig skillnad mot den tidigare förstärkaren, på samma högtalare som är lättdrivna, som var yamahas finaste för ett antal år sedan. Yamahan var inte mycket svagare enligt spec, 2x150W, men den spelade på ett helt annat sätt. Basen var mer ett konstant bröt i bakgrunden på höga volymer till skillnad från Vincenten som bonkar med rappa slag och dessutom en bra bit djupare toner.

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker surround är överhypat och att stereo räcker. En förstärkar i din budget ska väga MYCKET, det märks på ljudet mer än man tror och sist men inte minst, kolla begagnatmarknaden. Stereo har funnits länge så det är inte som med projektorer att allt begagnat är omodärnt.

Än sånn här förstärkare har jag nöjet att sitta på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2468

Kan du hitta något begagnat från Krell så är det etter värre http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=101 tex en kav-250 som dyker upp på blocket ibland.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Vad jag vill ha sagt är att jag tycker surround är överhypat och att stereo räcker.

om ens uppfattning om bra ljud sträcker sig till ett par 15" basar + "nått mellanregister och diskant" (..wtf?) så kan man ifrågasätta den värderingens vikt även (eller särskilt snarare kanske) med en Vincent på 30kg..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
om ens uppfattning om bra ljud sträcker sig till ett par 15" basar + "nått mellanregister och diskant" (..wtf?) så kan man ifrågasätta den värderingens vikt även (eller särskilt snarare kanske) med en Vincent på 30kg..

Nänä det är JBL alla högtalarna. Dom har väl 10-15 år på nacken nu men det är fina grejer. JBL säljer motsvarande för typ 50k, 2 högtalarlådor med en bas och en mellan i varje. JBL känner du väl iaf till? Dom gör världens finaste komersiella högtalare (typ). Dom gör ett bilslutsteg för över 70k kr =S

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jo dom är säkert bra men det finns fler märken än JBL! Sen ville trådskaparn ha tips på hemmabio prylar, inte 2kanals-ljud.
Jag tycker fortfarande trådskaparn ska ut och lyssna i butikerna och försöka låna hem grejer. Är bara dumt att chansa när det handlar om så mycket pengar(iaf för mig). Ingen här inne vet vilket ljudideal du har, alla tycker vi ju olika det ser man inte minst på tipsen du fått i den här tråden.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nänä det är JBL alla högtalarna. Dom har väl 10-15 år på nacken nu men det är fina grejer. JBL säljer motsvarande för typ 50k, 2 högtalarlådor med en bas och en mellan i varje. JBL känner du väl iaf till? Dom gör världens finaste komersiella högtalare (typ). Dom gör ett bilslutsteg för över 70k kr =S

ursäkta mig, jag fattade inte att du skämtade i förra inlägget. den förtydligade satiren i detta hjälpte dock.

Visa signatur

Permalänk

Om trådskaparen fortfarande läser tråden så rekomenderar jag honom till att starta en ny på minhembio istället, du får nog fler kvalitativa svar där...

Visa signatur

Lian-Li PC7 V3 scand | Intel E6750 @ 3.6 GHz | Gigabyte P35 DS3 | Corsair 2x1024 mb PC6400 Cl4 | Corsair 520w | Scythe Infinity | Inno3d 8800gts 320 mb @ 621/918/1512 | WD 500gb AAKS |4 x Nexus "real silent" | Scythe KamaMeter |

Tempz:proc: ~40 idle, ~70 load, graf: ~60 idle, ~75 load

Permalänk
Medlem

Jorå, jag läser och funderar. Men det jag egentligen ville ha är ett "Paket" som jag tidigare skrev som ska kunna leverera. Visst man skulle väll kunna plocka ihop en massa saker det kanske är bätte? Men ett paket färdig plockat och klart känns ju lite smidigare. Men man kanske får mer för pengarna om man plockar ihop själv? Sen så ser ju högtalarna som jag länkade tidigare lite maffigare och större och ser ut att vara bättre. Men storleken kanske inte har någon betydelse?

Visa signatur

Du är, vad du äter ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

ursäkta mig, jag fattade inte att du skämtade i förra inlägget. den förtydligade satiren i detta hjälpte dock.

Wow, snyggt sätt att spela överlägsen.

Bara för att killen inte har järnkoll på märken, mätkurvor och rumsakustik behöver det inte betyda att han inte uppskattar välljud, vad det nu innebär för honom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jorå, jag läser och funderar. Men det jag egentligen ville ha är ett "Paket" som jag tidigare skrev som ska kunna leverera. Visst man skulle väll kunna plocka ihop en massa saker det kanske är bätte? Men ett paket färdig plockat och klart känns ju lite smidigare. Men man kanske får mer för pengarna om man plockar ihop själv? Sen så ser ju högtalarna som jag länkade tidigare lite maffigare och större och ser ut att vara bättre. Men storleken kanske inte har någon betydelse?

Kolla lite närmre på paketet som jag plockade ihop till dig så får du en kanon hemmabio/musik-anläggning (5.2/7.2) för en bra slant.
Du kommar inte bli missnöjd.

Edit: 5.2 ca 31000:- / 7.2 ca 35000:-
+förstärkare ca 8-12000:-

Kandidat till förstärkare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127802
Skulle passa perfekt till JBL-paketet.

Permalänk
Citat:

That happens to me all the time! Folk som tror att jag skojar, varför händer det? :*(

Jag har lyssnat på många anläggningar runt 30k kr bestående av stereo eller 5.1 med små lådor och 8" - 10" - 12" - tummare som spelas av många olika hajfajförstärkare. Dock med två faktorer gemensamt; att de går att lyfta på en arm och att de inte orkar fylla ett stort rum. Bra tips iaf att om möjligt lyssna på så många system som möjligt men det finns inte allt för många säljare ens i en stor stad som göteborg. Tubular boy kom med lite prisförslag där men jag skulle nog vilja lägga mer på förstärkaren för det är verkligen synd att sitta med en som inte gör högtalarna till godo.

Visa signatur

Permalänk

En av anledningarna till att folk inte tar dig på allvar kanske är att du stavar HiFi, hajfaj...
Men, visst JBL gör bara grejer.
Jag driver mina högtalare med två NAD steg på 12,5 kilo vardera, men jag kan ändå inte säga att det är de bästa förstärkarna jag hört, fått spö av mycket i 10 kg klassen

Att trådskaparen kan lägga 50 000 på bara ljudet i sin bioanläggning gör mig lite ledsen ögat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Wow, snyggt sätt att spela överlägsen.

Bara för att killen inte har järnkoll på märken, mätkurvor och rumsakustik behöver det inte betyda att han inte uppskattar välljud, vad det nu innebär för honom.

spela? antingen är man eller så är man inte.

wohoo! lyckades igen!

Dold text

skämt åtsidan, det var inte det jag hakade upp mig på utan det allmänna avfärdandet av flerkanaligt samtidigt som man menar att stereo kan ge en bättre filmupplevelse oavsett förutsättningar. (dvs, jag har ytterst svårt att tro att nån verkligen kan få till ett bra filmljud med ett par 15 år gamla högtalare modell hemmadisco än ett ens moderat prissatt grupp bioburkar av idag)

Citat:

That happens to me all the time! Folk som tror att jag skojar, varför händer det? :*(

Jag har lyssnat på många anläggningar runt 30k kr bestående av stereo eller 5.1 med små lådor och 8" - 10" - 12" - tummare som spelas av många olika hajfajförstärkare. Dock med två faktorer gemensamt; att de går att lyfta på en arm och att de inte orkar fylla ett stort rum. Bra tips iaf att om möjligt lyssna på så många system som möjligt men det finns inte allt för många säljare ens i en stor stad som göteborg. Tubular boy kom med lite prisförslag där men jag skulle nog vilja lägga mer på förstärkaren för det är verkligen synd att sitta med en som inte gör högtalarna till godo.

nu var jag inte helt allvarlig som Olegh noterade.

så visst, men nu vet vi inte ens vad han har för rum. i fel rum (neråt i storlek) blir dina högtalare potentiellt mer felplacerade än underdimensionerade modeller. kort sagt, de är sällan lämpliga eller lättplacerade för uppgiften och jag tror inte du fått upplevelsen av en bra hembio ännu, för det handlar om mycket mer än att kunna kräma på. därav blev jag lite onödigt irriterad måhända.

ursäktar kraften i mitt inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa

Jag driver mina högtalare med två NAD steg på 12,5 kilo vardera, men jag kan ändå inte säga att det är de bästa förstärkarna jag hört, fått spö av mycket i 10 kg klassen

ja som sagt, utvecklingen går fort på allt, men dock lite olika fort på varierande saker. rena steg skulle jag säga oftast håller längst (i ljudkvalitet per krona) högtalare åldras aningen sämre, och andra saker i systemet ännu fortare.

Visa signatur

Permalänk

Att hårdrock nämndes fick mig att tro att musik var minst lika viktigt som film och att spela musik på 5.1 är mer förkastligt än att spela film på 2.0 nicht war? Om högtalare spelas så åldras de positivt de första 1000 timmarna och sedan händer det inte mycket med dem under en mycket lång tid. JBLs gamla 15tummare har dock en gummiring runt konen istället för papper och denna torkar efter ett tag och måste då bytas. Jag vill tryck igen på att en riktig förstärkare är viktig! Gick alltså från yamahas dyraste stereoförstärkare från 90-talet till en Vincent. Yamahan var ingen dålig bit, den vägde 18kg och gav 2x150W, men när man ställer den bredvid Vincenten så ser man skillnaden mellan hajfaj och hajfaj. Det är liksom mer industristuk på det. Inga rattar, bara knappar för kanalval, volym och power, detta trots att det är en fullt integrerad stereoamp. Ljudskillnad är iaf som natt och dag, vet inte hur mycket det beror på att det är en klass A...

Vill du se bild på bästen kan du se här där dom dessutom kör på ett par liknande JBL-högtalare. http://my.hifi.nl/index.php?user=374 nederländsk sida... tjaa google gav mig den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

och att spela musik på 5.1 är mer förkastligt än att spela film på 2.0 nicht war?

Om högtalare spelas så åldras de positivt de första 1000 timmarna och sedan händer det inte mycket med dem under en mycket lång tid.

JBLs gamla 15tummare har dock en gummiring runt konen istället för papper och denna torkar efter ett tag och måste då bytas.

Ljudskillnad är iaf som natt och dag, vet inte hur mycket det beror på att det är en klass A...

Vill du se bild på bästen kan du se här där dom dessutom kör på ett par liknande JBL-högtalare. http://my.hifi.nl/index.php?user=374 nederländsk sida... tjaa google gav mig den.

nja, en 30 piskrapp är det väll iof för att använda simulerade ljudfält på stereoinspelningar som inte är tänkta för surround alls. men dels finns det ju faktisk riktiga flerkanalsinspelningar, och dels så behöver man ju inte använda alla högtalarna alltid bara för att de står där och skräpar. (vilket jag iof misstänker är exakt hur många här resonerar) *rys*

jag menade mer utvecklingen av ljud i sig, inte att gamla högtalare blir sämre relativt sin egen teknik med tiden. vissa hävdar ju åas att även själva kabinettet vinner med tiden, kanske för att det drar åt sig fukt och blir mindre resonabelt eller nått. fan trot..

papper är la att ta i, men det ska gå att behandla såna där gamla upphängningar så att de inte torkar annars.

inte avstängbar?

aha, jag fattade att du hade några modulbaserade burkar. nevermind, en bild på hur dessa (nyare modell dock tror jag) hade sett ut i filmmiljö då: http://www.hifigalleri.dk/uploads_large_wm/1707.jpg?10-01-200... tror det behövs en lite större TV för att den inte ska se fånig ut jämte dom där..

Visa signatur