Permalänk
Medlem

internet sluta fungera !!:(

hejsan

det hände idag att jag satt och spelade cs ! plötsligt så blev jag disconnectad och sedan dess har jag inte kunnat gå ut på internet !! min ip ändrades från 192.168.x.x till 169.254.x.x vet inte om det har med det att göra jag är inte så haj på det där med nätverk har en router dlink dir-100 och ett syxel modem snälla behöver hjälp

värt att tilllägga att dator nr 1 funkar perfekt men inte dator nr 2 !!

mvh / patric

Permalänk

kör->cmd->ipconfig /renew

Permalänk
Medlem

har redan försökt med det men det funkar ej :/

Permalänk

prova att skriva ipconfig /all i cmd på datorn som fungerar och kopiera allt som går utom ip-adressen till kontrollpanelen->nätverksanslutningar->anslutning till lokalt nätverk\egenskaper->internet protocol\dubbelklick. och på ip:n ska det såklart bara vara annorlunda på den sista gruppen.

Permalänk

låter som att din router inte svarar på din DHCP request, prova att starta om den.

annars kan du prova att ändra dina inställningar manuellt till

192.168.1.2
255.255.255.0
192.168.1.1

dns:
192.168.1.1

förutsatt att detta är rätt, dock så är min hypotes att det inte kommer funka att sätta statisk p.g.a om inte routern svarar på dhcp requesten så kommer den nog inte svara på något annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

okej ska testa det

Permalänk

kolla nätverkskabeln från router till dator. Kan ha åkt ut eller blivit glapp.

Permalänk
Medlem

När du har kollat alla dessa tips är ett annat att du byter port i din d-link.
D-linkar har ju en tendens att göra lite som de vill, så det skulle inte förvåna mig ett dugg om en port bara har lagt av sådär...

-- fredrik

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

jag har fixat det nu bytte nätverkskort men tack för alla tipps