Kylning av Shuttle SN95G - klara, färdiga, omstart

Permalänk

Kylning av Shuttle SN95G - klara, färdiga, omstart

Hola.

Såhär är det; jag hjälpte mitt ex att skaffa en Shuttle (SN95G) för typ en månad sedan då hon blivit så förtjust i mina egna XPCs när vi bodde tillsammans och så, men problem har uppstått som jag antar har med värmen att göra då det ju är så lätt för en så kompakt dator att gå varm.

Den startar nämligen om sig med ojämna mellanrum - vanligtvis ett par gånger om dagen, särskilt när den väl en gång har börjat. Det märks som allra mest när hon spelar någonting eller pular i Photoshop, men kan lika väl ske under tiden som hon inte gör någonting mer påfrestande än chattar på MSN eller diktar i Word.

Så jag har föreslagit att hon ska skaffa sig åtminstone en ny fläkt - antingen till GPUn eller CPUn. Skulle bara först vilja höra vad ni själva har att föreslå då jag är lite borta på fläktfronten.
Problemet med denna Shuttle är f.ö att lådan är så pass trång så någon muskelfläkt i stil med Zalmans VF-700 inte ryms på grafikkortet för då får man inte på chassit igen :/

Hårdvarumässigt har hon ett GeForce 6800 samt en AMD Athlaon 64 3500+

Temperaturer just nu:

CPU - 57
HD - 56
System - 48

Temp efter att ha kört WoW en kvart:

CPU - 67
HD - 54
System - 53

Lyckas inte i något program mäta GPU-tempen, tyvärr...

Edit: Nu när vi testade demot av Penumbra på datorn så kom CPU-tempen upp i 70 t.o.m.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Låter absolut som om det är dålig kylning i hela burken.
Det är ovanligt att HDD:n kommer upp i 56°C i en ventilerad burk.
67° på CPU efter en kvart är också alldeles för högt men det kan hända att det löser sig med bättre chassiventilattion (behöver kanske inte byta cpu-fläkten)

Har inte koll på vad det finns för fläktfästen i chassit men det verkar som att det inte finns ngn ugående fläkt eller att den är alledeles för klen.

edit: Gjorde en sökning på google och såg att man kan ställa in smart Fan i Bios.
Testa att slå av och kolla temp/ljud.

Permalänk

Jag tackar för tipset, det kan absolut vara så att vi bör göra någonting åt chassifläkten istället för den blåser nå djävulskt mycket varmluft verkligen - ganska svalt och skönt på den sida som grafikkortet sitter på men bak på chassit just där fläkten blåser ut luft är det verkligen hett.

Fast jag har FÖR mig att jag ställt in Smart Fan redan... eller det vette katten förresten, jag kan ha missat det när jag installerade allting. Ska kika närmare på den saken och se vad som kan göras.

Tackar igen.

Edit: Oj det blev lite skillnad när jag stängde utav Smart Fan och istället satte fläkten till Medium! När jag gick in i BIOS och fixade detta hade datorn just startat om sig efter att processorn legat på runt 62 grader, och nu när den har fått stå såhär och blåsa i ett par minuter så är jag nere på 48 grader istället! HD 47 och system 41. Så jo, jag ska nog framförallt se till att byta just chassifläkten. Såhär högljudd kan hon nämligen inte ha den.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG