Permalänk
Medlem

Liten, snabb och tyst, målet är nått!

Nu har jag nått min målsättning med nya burken!

Liten:
Silverstone SG03, SFF-chassi, mATX.

Snabb:
Drygt 14k i 3dMark06 vittnar om spelpotensial.
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=5612707

Tyst:
Silverstone NT06 CPU-kylare utan fläkt går precis in under PSU:n som i sin tur ju är tempreglerad, så till vardags hörs den inte och vid bench eller längre spelpass går PSU-fläkten upp lite i varv men hörs inte då heller om man inte har helt tyst och verkligen lyssnar.
Grafikkortet har Gainwards org. dubbelslotskylare och fläkten går på 30% så den hörs inte heller.
I Chassit har jag 2 st. Noctua 800rpm:are som ventilerar och dom hörs inte heller förren man lägger örat emot fronten.

Prollen går i 427x8 och graffet i 730/1830/920.
Prollen får jag inte stabil högre med min tysta kylning och graffet går att klocka rätt mycket mer utan artifacts men det ger inge mer poäng, så jag kör här!

Allt detta är stabilt >8 timmar i Everest stab.test och >3 timmar i Crysis eller 3dMark loopning.

Prollen ligger på ~70 grader vid 100% load och
graffet ligger på 73 grader i load med fläkten på 30% och 68 med fläkten på dynamiskt.

Förövrigt kör jag Vista x64, 4Gb Gail-6400 och en Seagate 7200.11 500Gb

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Nice, funderar själv på att bygga något litet och tyst men ändå hyffsat snabbt... Du kan väl slänga på en lågvarvig och knäpptyst fläkt på cpun? Det borde ju göra skillnad utan att ljudvolymen ökar.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Nice, funderar själv på att bygga något litet och tyst men ändå hyffsat snabbt... Du kan väl slänga på en lågvarvig och knäpptyst fläkt på cpun? Det borde ju göra skillnad utan att ljudvolymen ökar.

Nope, får inte plats!
CPU-kylaren sitter ca 2mm ifrån PSU-fläkten så i praktiken funkar ju PSU-fläkten även som CPU-fläkt.
Ända nackdelen är att PSU:n får i sig varmluft, men den är ju tempstyrd och reglerar upp sig själv om det behovs, märks vid Prime-körning!

MVH
Swed

[EDIT] Lägger upp ett par bilder för att visa hur trångt det är!

Graffe till vänster, minne CPU-kylare och PSU rakt fram

HD till vänster och graffe rakt fram

Chassit utan front

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Swed nice

hehe trodde du hade ett SG01 först blev lite fundersam när jag såg chassit o tänkte nä det ser inte ut som ett sådant sen läste jag igen o såg att du hade skrivit SG03

Hatar att jag läser så fel

Hur klocker ditt P5E-VM HDMI? ska köpa ett själv?..

Har lite idér på bättre kyllning till Silverstone chassina ska klura lite till sen kan ja dela med mig av idén. vill inte visa en halv dålig ide.

// Carbon

Visa signatur

Keep up the good work

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbon
Swed nice

hehe trodde du hade ett SG01 först blev lite fundersam när jag såg chassit o tänkte nä det ser inte ut som ett sådant sen läste jag igen o såg att du hade skrivit SG03

Hatar att jag läser så fel

Hur klocker ditt P5E-VM HDMI? ska köpa ett själv?..

Har lite idér på bättre kyllning till Silverstone chassina ska klura lite till sen kan ja dela med mig av idén. vill inte visa en halv dålig ide.

// Carbon

Hehe, du var snabb på att ändra, jag skulle precis skriva att det stod SG03 både i min sign och i texten, men du hann före ;)!

Jo brädan klockar hyffsat bra, men vdroppar nåt grymt, jag har 1,5V i bios och får 1,34 typ vid load och 1,4 i idle!
Finns blyertsmod som ska lösa detta, men har inte gjort den än!

Återkom gärna med kylnings ideer!

SG03 & NT06 som jag har är anpassade för varandra!

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Jag har också fixat tyst dator (sign).
Jag har Zalmans ZM600-HP nätagg som är riktigt tyst, 1st 120mm och 1st 80mm som blåser in, 1st 120mm och 1st 80mm som blåser ut, samt 120mm på cpukylaren, alla reglerade med fläktkontroller. Sen har jag ljudistolerat med 2cm isoleringsmattor för bilar. Det ända som låter är grafikkortsfläkten som är orginal, men det är bara när jag spelar.

http://www.chucknorris.nu/user/virro/Dator%20Inside.JPG

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

hmm nått blev fel nu med mitt försök att göra en ny tråd^^ aja trevligt för dig

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Ser ut som just samma fläktkonfig för framsidan som i min sg03 : ) Kom på att två 120mm drar för mycket enfaldigt damm genom maskinen och in i filtret dock, så kör bara med en nu.
Enda i min maskin som låter(det enda med tempstyrda fläktar) är seasonic-nätagg; vet int riktigt hur jag ska komma undan det. Den beter sig precis som en tempstyrd CPUfläkt.
Hårddiskknattret hörs dock, så jag antar att den inte låter så mycket 'objektivt'.

Hursomhelst - det syns inte rikigt - har du nätagget vänt med inblås mot CPUflänsen eller mot utsidan?

Trevligt chassi är det hursomhelst )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Ser ut som just samma fläktkonfig för framsidan som i min sg03 : ) Kom på att två 120mm drar för mycket enfaldigt damm genom maskinen och in i filtret dock, så kör bara med en nu.
Enda i min maskin som låter(det enda med tempstyrda fläktar) är seasonic-nätagg; vet int riktigt hur jag ska komma undan det. Den beter sig precis som en tempstyrd CPUfläkt.
Hårddiskknattret hörs dock, så jag antar att den inte låter så mycket 'objektivt'.

Hursomhelst - det syns inte rikigt - har du nätagget vänt med inblås mot CPUflänsen eller mot utsidan?

Trevligt chassi är det hursomhelst )

Mot CPU-flänsen, skulle aldrig funka annars!
Vad har du för CPU-fläns?

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Zalman CNPS8000
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2480&session=e9b25...
Hittade aldrig någon NT06 med AM2clips.

Mitt är vänt åt andra hållet, dvs insug från sidan, genom 'fönstret'. Ska kanske prova vända på den (om det ens går; hmm, det kanske det inte gör nej) .

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Zalman CNPS8000
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2480&session=e9b25...
Hittade aldrig någon NT06 med AM2clips.

Mitt är vänt åt andra hållet, dvs insug från sidan, genom 'fönstret'. Ska kanske prova vända på den (om det ens går; hmm, det kanske det inte gör nej) .

OK, får du nå vettiga temperaturer med den då?

Prova att vända på nätagget och koppla ur fläkten på Zalmanen, skulle tro att det funkar, den borde ju sitta ganska nära!

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
OK, får du nå vettiga temperaturer med den då?

Prova att vända på nätagget och koppla ur fläkten på Zalmanen, skulle tro att det funkar, den borde ju sitta ganska nära!

MVH
Swed

Jaru, den dagen jag hittar något program som kan läsa korrekta BE-2350-temperaturer så kan jag tala om det Rightmark och Coretemp säger 13C för det mesta. När jag körde med båda chassifläktarna sade de 5-7...bara BIOS verkar realistiskt.

Har S2 380Wagget, så förmodligen rätt identiskt ditt; tänkte prova vända på det nu. Får läsa temper i BIOS. Stand by for update.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Swed

Mmmm vet du någon guide över "blyertsmod"?

Kör du din prolle i orginal hasighet? lr klockat?

//Carbon

Visa signatur

Keep up the good work

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Jaru, den dagen jag hittar något program som kan läsa korrekta BE-2350-temperaturer så kan jag tala om det Rightmark och Coretemp säger 13C för det mesta. När jag körde med båda chassifläktarna sade de 5-7...bara BIOS verkar realistiskt.

Har S2 380Wagget, så förmodligen rätt identiskt ditt; tänkte prova vända på det nu. Får läsa temper i BIOS. Stand by for update.

Har du provat Everest?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbon
Swed

Mmmm vet du någon guide över "blyertsmod"?

Kör du din prolle i orginal hasighet? lr klockat?

//Carbon

Det finns en blyertsmod för Vdrop till mitt mobo, som dessutom visst skall vara rätt lätt att göra, men man måste ut med brädan och jag har inte orkat.
Min vdropar grymt, jag har 1,52V i bios och det ger 1,43 idle och 1,39 load i Everest, men det funkar och ger OK temperaturer så jag kör så länge!

Min prolle rullar i ~3,4 (427x8) och minnena går 1:1, endast vcore som är ändrat, allt annat på auto.

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk

Du, inte dåligt alls...! =D

Permalänk
Medlem

Swed: Näe, ej provat Everest. Det sägs dock att det visar samma temps som coretemp för BE-processorerna, men.

Iaf: vände agget; istället för
Chassi: 30
CPU 32-33

blev det
Chassi: 29-30
CPU: 29-30

Jag undar om inte agget får jobba mer (och därmed låta mer) eftersorsom det suger varmare luft..äsch, orkar inte byta tillbaka.

Snyggt klockat iaf )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Swed: Näe, ej provat Everest. Det sägs dock att det visar samma temps som coretemp för BE-processorerna, men.

Iaf: vände agget; istället för
Chassi: 30
CPU 32-33

blev det
Chassi: 29-30
CPU: 29-30

Jag undar om inte agget får jobba mer (och därmed låta mer) eftersorsom det suger varmare luft..äsch, orkar inte byta tillbaka.

Snyggt klockat iaf )

Intressant!
Jo jag har också hört att Everest och Coretemp visar likadant, men dels så funkar inte CoreTemp för mej
(64-bits problem tror jag) och så har ju Everest allt man kan begära och lite till.

Vad det gäller dina temps, så du sänkte CPU-tempen med ett par grader genom att vända på nätagget,
hade du Zalman-fläkten inkopplad då?

Mitt nättagg börjar att varva upp lite när jag pressar min prolle i hög klock,
när mina coretemps börjar närma sig 60 grader så hör jag agget, vilket jag inte gör annars.
Och det känns ju ganska naturligt då det fungerar som CPU-fläkt också, sen om nätagget tar skada
av det i längden vet jag inte, känns som om dom borde vara gjorda för att klara det!

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.