Permalänk
Avstängd

Jo, jag har i stort emigrerat dit. Mycket bra forum, men lika tråkig sökfunktion. Personligen har jag alltid varit förtjust i Samsungs SyncMaster- modeller men även Dells 24"are är trevliga. Så länge det är S-ips då...

Permalänk
Medlem

Det kan skilja en hel del mellan olika skärmar även om de har samma panel.

Permalänk
Avstängd

Syftade mer på Dells gamla panel- lotteri som var för något år sedan.

Permalänk
Medlem

Lite otydligt kanske men jag syftade mer på KniFFs och WhateveRs inlägg

Permalänk

Var ute och kollade på skärmar idag.

Märkte faktiskt ingen noterbar skillnad i betraktningsvinklar mellan T220 och 254BW.

En ganska stor nackdel med 2493HM är att den drar hela 100W till skillnad från t.e.x. T240 som drar 65W.

Såg även G900WA (G2400W:s mindre kusin) och efter att ha sett den blir det definitivt inget köp av någon G2400W. Skärmen hade nämligen utan tvekan de torraste och mest urvattnade färgerna av de 20-tal skärmar jag tittade på. Nu förstår jag de som menar att G2400W är en av få nya LCD-skärmar där bilden verkligen känns som en LCD-bild.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Eizo s2431w (den gråvita modellen) som det var kampanj på hos Eizo Återkommer givetvis med en liten kort recension när den har anlänt.

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Medlem

Beställde en 2493HM utan usb, för någon kvart sedan... va mellan den och G2400W. Men har aldrig gillat Benq, dock så läste jag att dom va typ lika bra... men men får se om jag blir nöjd eller inte.

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem

Fick precis min S2431W, är mycket nöjd med den. Enda problemet är att den låter med brightness under 75.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

precis beställt en eizo s2431w å hoppas så klart på det bästa.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Skickar in min 2493 HM idag, död pixel. Ingen garanti på det.

Får se om de blir någon annan 24" eller om jag skiter i det, efter lite noggrannare titt så såg benQ skärmen bättre ut på backbleedning fronten.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Fick hem min s2431w (beställde från Eizo - den grå som det är kampanj på) här om veckan och har har nu suttit med den en del. Lite sammanfattande kan jag väl säga att inom bildbehandling, kontorsanvändande, vanligt windowsanvändande etc. är den helt klart den bästa skärm jag suttit vid. Mycket skarpare och finare än mina gamla crt-skärmar.

För spel är den helt okej, dock märker jag skillnad med mina gamla crt:er. Jag märkar dock inga eftersläpningar över huvud taget, inte heller någon ghosting eller lysande kanter (corona-effect?) kring snabbt rörande objekt. Vad som istället existerar är lite typ rörelseoskärpa vid snabba rörelser. Dock verkar detta vara något som i princip samtliga lcd-skärmar dras med. Skärmen funkar hur som helst jättebra att spela på och med en utmärkt interpolering behöver inte alla spel köras i 1920x1200 utan det ser nästan lika bra ut i 1680x1050. Dock är jag väldigt kräsen (och nu menar jag väldigt kräsen) när det gäller just sådana saker som rörelseoskärpa så det blir nog att köra med dubbla skärmar och crt:n för fps-spelen, medan mindre snabba spel lär köras på s2431w:n.

Men för den som inte är lika sjukligt kräsen som jag är jag relativt säker på att s2431w:n fungerar helt felfritt även för de snabbaste fps-spelen.

Avslutningsvis var jag även orolig att den grå färgen skulle få skärmen att se gammal och tråkig ut. Det är möjligt att den svarta skärmen är något lite vackrare, men själv tycker jag att utseendet, färgen och foten (den "trekantiga") är riktigt snygg(t).

Så slutbetyget är väldigt bra. Är du dock dig veterligen, som jag, sjukligt kräsen när det gäller fps-spel kan det nog bara en idé att köra dubbla uppsättningar skärmar och köra spel på den ena och allt annat på s2431w, för bättre skärm går nog knappast att hitta, åtminstone inte bland de jag testat. Och som sagt, den fungerar trots allt riktigt bra till spel, jag skulle säga ungefär i samma klass som Samsungs 226bw, kanske något yttepyttelite sämre, dock knäcker skärmen givetvis 226:an hejdlöst när det gäller färgåtergivning och allt annat som inte har med spel att göra.

PM:a gärna om det är någon som undrar något så ska jag försöka svara så gott jag kan!

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Medlem

Gött att du e nöjd me den, dock så verkar ju alla skärmar variera lite i kvalite trots att det e samma modell så vi får hoppas att vi andra oxå får fina exemplar.

Tja igen. som du säger så har även mitt ex samma problem med rörelseoskärpa vid snabba rörelser i titan quest. lite irriterande men ska se om man kan justera något för att minska på det.

annars känns den super. Min crt e vid sidan om å testar lite.

en till edit: testat lite fps lir ex call of duty 4 å ut3 å jäklar vilka super färger man får i ex ut3 å jag märker inte av rörelseoskärpan i dem. går la för snabbt. funkar ruskigt bra i ut utan v-sync. I titan quest så var jag tvungen att sätta på det dock för att slippa en nervös bild så att säga.

impad att skärmen e så jäkla jämn i färgerna å ingen back light bleeding alls. ska testa hur många ms skärmen ligger jämfört med crt när jag hittar nått sånt progg..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Funderar på en ny skärm nu istället för en HTCP. Budgeten ligger på 4k. Ska mest användas till film. Då måste man ha HDMI för att få "äkta" HD eller hur funkar det egentligen? Sen är jag lite orolig då jag har hört att det är dålig garanti på skärmar. Om man får en skärm med pixelfel "från början", går det returnera den då? Kan någon vänlig själ hjälpa mig i skärmdjungeln?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Funderar på en ny skärm nu istället för en HTCP. Budgeten ligger på 4k. Ska mest användas till film. Då måste man ha HDMI för att få "äkta" HD eller hur funkar det egentligen? Sen är jag lite orolig då jag har hört att det är dålig garanti på skärmar. Om man får en skärm med pixelfel "från början", går det returnera den då? Kan någon vänlig skäl hjälpa mig i skärmdjungeln?

HD är ju definitonen av hur hög upplösning en monitor eller en tv visar, eller dess lägen.

Du kan få HD-bild via VGA/DVI/HDMI och via Komponent klarar iaf X360 att köra 720P (vet inte om det går högre via komponent).

Bäst är givetvis HDMI om du tar ut ljud + bild via samma utgång, eller DVI om du kör separat. VGA kommer därefter och skiljer sig inte enormt men givetvis litegrann.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
HD är ju definitonen av hur hög upplösning en monitor eller en tv visar, eller dess lägen.

Du kan få HD-bild via VGA/DVI/HDMI och via Komponent klarar iaf X360 att köra 720P (vet inte om det går högre via komponent).

Bäst är givetvis HDMI om du tar ut ljud + bild via samma utgång, eller DVI om du kör separat. VGA kommer därefter och skiljer sig inte enormt men givetvis litegrann.

mvh

Jag kan alltså få 1080p med typ, denna och HDMI? Vore extremt bra isåfall! Ska köpa 4870 så kommer ha HDMI med ljud. (men har ju separata högtalare, så spelar ingen roll?) Sen funderar jag lite på TN och "icke TN". Om man har TN, blir det ungefär som "laptop-effekten" dvs. färgerna muppar om man tittar från sidan? Är nog inget problem för mig eftersom jag kollar rakt på skärmen / vrider den om jag kollar från sängen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Funderar på en ny skärm nu istället för en HTCP. Budgeten ligger på 4k. Ska mest användas till film. Då måste man ha HDMI för att få "äkta" HD eller hur funkar det egentligen? Sen är jag lite orolig då jag har hört att det är dålig garanti på skärmar. Om man får en skärm med pixelfel "från början", går det returnera den då? Kan någon vänlig själ hjälpa mig i skärmdjungeln?

När det gäller pixelgarantier kan du kasta en blick på den här länken.
Som du märker nämns standarden ISO 13406-2. Den är grundläggande för de flesta leverantörer. Vad den står för får du svar på om du följer länkarna på sidan.

Dell finns inte med i listan. De har egna pixelpolicys. För "Ultrasharp"-skärmarna är de mer långtgående än för andra i deras sortiment. Att få fram den exakta informationen om Dells pixelpolicy låter sig dock inte så lätt göras. Deras hemsida är inte särskilt informativ eller lättnavigerad när det gäller djupare kunskaper om deras produkter och policys - i synnerhet inte när det gäller just pixelpolicyn. Enklast är faktiskt att ringa deras tekniska support och be dem skicka informationen - den finns (men, enligt vad jag fick veta senast jag hade kontakt med dem ang. pixelpolicy för Ultrasharp-skärmar: endast för internt bruk, d.v.s. informationen är endast tillgänglig för de som jobbar inom Dell!!).

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jibo-san
Som du märker nämns standarden ISO 13406-2. Den är grundläggande för de flesta leverantörer. Vad den står för får du svar på om du följer länkarna på sidan.

Dell finns inte med i listan. De har egna pixelpolicys. För "Ultrasharp"-skärmarna är de mer långtgående än för andra i deras sortiment. Att få fram den exakta informationen om Dells pixelpolicy låter sig dock inte så lätt göras. Deras hemsida är inte särskilt informativ eller lättnavigerad när det gäller djupare kunskaper om deras produkter och policys - i synnerhet inte när det gäller just pixelpolicyn. Enklast är faktiskt att ringa deras tekniska support och be dem skicka informationen - den finns (men, enligt vad jag fick veta senast jag hade kontakt med dem ang. pixelpolicy för Ultrasharp-skärmar: endast för internt bruk, d.v.s. informationen är endast tillgänglig för de som jobbar inom Dell!!).

Tack så mycket! 10p svar :), ska läsa på ordentligt där.
(Bara lugn det blir ingen He.. jag menar Dell skärm )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jibo-san

Här finns en del läsbart om Dell:s "Ultrasharp garanti" och vad den innebär:
http://www.dell.com/downloads/ap/services/ultrasharp_premium_...

Permalänk
Medlem

Verkar som om BenQ G2400WD har kommit lite tidigt...
Finns i lager på Komplett o InWarehouse...3190:- + frakt

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade denna som verkar billig och bra. Någon som har erfarenheter av den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hittade denna som verkar billig och bra. Någon som har erfarenheter av den?

den är ful...?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
den är ful...?

Jag tycker motsatsen

EDIT:
Ingen som har erfarenheter av den eller kan rekommendera en annan 24":are med HDMI, som kostar under 4k?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
Verkar som om BenQ G2400WD har kommit lite tidigt...
Finns i lager på Komplett o InWarehouse...3190:- + frakt

Nån som orkar dra skillnaderna mellan BenQ G2400WD och BenQ G2400W?

Permalänk
Medlem

BenQ FP241W vs Eizo 2431W (den på kampanj)

Vilken är det bästa valet? Känns just nu som att det lutar åt Eizo skärmen.

Sitter just nu med en Samsung 2493, men saknar pixelmapping.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på att skaffa mig en 24" skärm. Det jag framför allt eftersöker är bra skalning så jag kan spela i 1680x1050 på ett vettigt sätt. Vill inte behöva köpa värsta grafikkortet för att kunna spela i 1920x1200. Tips?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

jag vet inte, men jag antar att benqen e ett jäkla bra val om du hittar den. om den nu är så bra som det har testats på swec när det gäller inputlagen för min eizo ligger mellan 15ms-30 ms efter crtn. fast jag märket inte det när jag spelar utan gör det enbart i testet. sen så lider ju eizon av rörelse-skärpa i rpg spel såsom titan quest. lite irriterande men det kan vara så att alla tft har det, å att det e bara vi som gått över från crt till ftf som märker det.

måste dock säga att eizon har så klart bättre färg återgivning än benq:en å svärtan e excellent.... nästan som en 3d bild har mina polare sagt på grund av den djupa svärtan.

sen känns skärmen verkligen solid å retro med sin gråa färg å den tunna ramen, men bengen e ju apsnygg den me.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad jag vet är benqen väldigt ljusstark, lite för ljusstark, de kunde inte få den till det de brukar kalibrera den på även när de körde ner brightness på 0. så om du störs av ljus är den nog ingen bra idé eizo skärmen är mkt bättre på den punkten och håller färger på låg ljusstyrka oxå. men inte lika bra för gaming antar jag som föregående talare sagt. ngtn som vet om det kommer nya 24' snart? från eixo eller nec eller nått? skall vänta på lite csn nu sedan blir det nog ett köp.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Benq G2400WD och V2400W har tydligen samma panel.

Däremot har G2400W en annan panel med tråkigare färger och 5 ms istället för 2 ms responstid. Därför är det nog värt att lägga på 300 för att få en G2400WD istället för G2400W.

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1237718&page=32

På komplett har förövrigt G2400W och G2400WD samma pris. Än så länge har ju bara 3 butiker fått in WD i sortimentet.

Permalänk
Medlem

BenQ G2400W kommer att fasas ur marknaden och ersätts av G2400WD.

Skillnad .. WD har overdrive - 2ms GTG samt dynamisk kontrast 4000:1 båda dessa funktioner kan stängas av.

Enl. olika källor skall V2400W och G2400WD ha samma skärm vilket gör att färgerna ser något mer "livfulla" ut, dock ingen jätte skillnad mot W-modellen.

Permalänk
Medlem

Va på PC-city idag och hittade en Acer AL2416W. Den kostade 2495 så jag slog till. Va det ett bra köp? verkar vara en ganska gammal modell.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e