Köpråd: Systemkamera för max 20k ?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Systemkamera för max 20k ?

Hej!

Jag ska köpa en systemkamera att ha i jobbet, ska fota både på avstånd och närbilder.
Har fått fria händer att välja ut det jag vill ha till en kostnad av max 20000:- inkl tillbehör(objektiv, väska, minne, batteri, stativ? osv..)

Är det nån som har tips/råd på vad jag ska välja ?

Helst så vill jag kunna kolla på displayen när jag tar kort, tyvärr så finns det inte så många systemkameror man kan det på, har bara sett några stycken.

Sen vill jag gärna att den har antiskak (bildstabilisator)

Objektiv funderar jag på att köpa 2 olika, ett för att ha vid närbilder och ett som funkar på längre avstånd.

Sen är det kanske bra att ha ett par olika filter typ uv & pol filter.

Den ska klara dåliga ljusförhållanden, inte alltid det är bra ljus när man fotar.
Sen så ska det bli bra kvalite på bilder så man kan skriva ut dom på A4papper med bra kvalite.

Tacksam för alla tips & råd!
Med tanke på att det rör sig om mycket pengar så vill jag gärna välja nåt som är bra

Permalänk
Medlem

Om du köper ett stativ har du löst problemet med dåliga ljusförhållanden. Valfritt märke med en superzoom och ett makro-objektiv skulle nog passa perfekt.

T.ex.

Nikon D80 + AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED + Nikon AF-S 60/2,8 G ED
18075:- från Cyberphoto

Permalänk
Medlem

Det jag funderar över i förslaget som mixdisk postade tidigare är om du inte skall ha ett Tamron 17-50/2.8 istället för det fasta 60/2,8 microobjektivet. Det beror lite på vad du menar med närfoto. Om du vill ge upp lite ljuskänslighet för att få ytterligare störrre zoomomfång kan Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED vara intressant också.

Nikon D80 + Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED + Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di II LD Aspherical (IF) = 16570kr

Ett annat alternativ kan vara:

Nikon D80 + Sigma EX 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS + Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di II LD Aspherical (IF) = 17975 kr

I det senaste förslaget finns det dock ett ganska stort glapp i zoomomfånget... Ett bra stativ kan också vara mycket värt att köpa, exempelvis:

Manfrotto 190 XPRO B + kulled Manfrotto 486RC2 + stativväska Soligor Classic Line L = 1985 kr

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem

Det som jag ska använda kameran till är att fota nymontering av hydraulik och smörjsystem, på grävmaskiner, hjullastare/traktorer och lastbilar m.m

Dessa foton ska sedan läggas ihop med en ritning, som sedan ligger i en databas som montörer kan gå in på och ladda ner ritning och bilder och skriva ut till den modellen de ska montera på för att se hur allt är draget, så alla modeller blir lika och kunderna nöjda

Permalänk
Medlem

Det låter som om ett skarpt macroobjektiv är det som du är ute efter, eller ett vanligt fast objektiv av typ Nikon AF 50/1,4 D. Det är ett väldigt ljusstarkt objektiv som också ska vara skarpt och går på strax under 3000 kr på cyberphoto.se. Ett annat alternativ är att safta på ordentligt och köpa ett
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor för 8300 kr.

Om du bara väljer ett litet fast objektiv har du möjlighet att välja en Nikon D300 istället för D80.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larssonm
Det som jag ska använda kameran till är att fota nymontering av hydraulik och smörjsystem, på grävmaskiner, hjullastare/traktorer och lastbilar m.m

Dessa foton ska sedan läggas ihop med en ritning, som sedan ligger i en databas som montörer kan gå in på och ladda ner ritning och bilder och skriva ut till den modellen de ska montera på för att se hur allt är draget, så alla modeller blir lika och kunderna nöjda

Då tror jag inte att du behöver ett makro-obejktiv. Valfritt hus och en bra normalzoom täcker troligtvis dina behov. Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8 är bra och prisvärda normalzoomar.

En blixt kanske skulle vara en fördel om det är skumma ljusförhållanden?

Makro-objektiv behöver du om du vill komma såhär nära:

(En gaffel).

Permalänk
Medlem

Till den här typen av teknisk dokumentation tror jag det räcker med en bra kompaktkamera.

Det som däremot är viktigt oavsett vilken kamera du använder är att satsa på en ordetlig belyning som kan framhäva alla detaljer i bilderna. Oavsett hur dyr kamera du använder annars, så kommer bilderna bli otydliga.
Så jag skulle tipsa om att du satsar en stor del av budgeten på belysningen, men det bästa är nog att du tar dig till en specialliserad fotobutik som kan ta fram ett paket som passar för dina behov.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är jag (dessvärre) störtförälskad i min D300 och det är en riktigt bra kamera.. men frågan är om det inte är lite väl mycket overkill för den här uppgiften.

En lösning som skulle funka riktigt bra är en D70 (begagnad) eller D80 ihop med Nikons fasta 50/1,8. Billigt och jäkligt funktionellt. Lägg till en bra blixt, gärna en SB-800 eller SB-600 och lär dig hantera den bra så kan du få bra bilder så länge det inte är extremt små saker som ska fotograferas.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||