Permalänk
Mattecoach
Skrivet av SwedZi:

Vad bör man kräva i lön som KAM aka key account manager för ett bolag som omsätter runt 1 miljard? Alltså relativt stora kunder man hanterar.

Väldigt olika beroende på bolag. Vet vissa som har runt 80', jag sökte till en liknande tjänst och de kunde inte ge 50'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffest:

Swec-Consulting

Nja, så föråldrad syn tycker jag inte. Har du suttit ett år på ett större ställe i Göteborg och varit nyexad junior utvecklare så har du oftast inte erfarenheten att kräva 50+, det är min erfarenhet. Speciellt inte om du sen under intervjun fokuserar på hur mycket nån ska hålla dig i handen. Då är du inte driven och självgående nog. Med det sagt så kan du vara grym efter ett år, men då ska du kunna visa det också. Jag ville mest påvisa att tron på att kunna kräva vilka löner helst och att utvecklare tjänar grova pengar har rotat sig lite överallt. Bara för att man är utvecklare så är det inte garanterat en hej dundrans lön för det men det har nästan blivit en mytbildning runt det.

Gällande konsult så har de bolag jag varit på varit mycket mer restriktiva med att ta in juniora som du säger men faktiskt även de konsultmäklare jag pratat med. De är väldigt fokuserade på säljbarheten och hur mycket erfarenhet en sitter på.

Vad gäller LIA håller jag helt med och har skrivit det också tidigare nånstans. Går du YH så måste du ta för dig och göra jobbet i plugget och, med tanke på enligt mig den låga nivån och avgränsningen på yh, verkligen läsa på och bredda vyerna så att du får en bredare bild av utveckling och kodande. Lägg sedan ner själ och hjärta på LIAn så är du hemma sen.

50k/mån efter 1 år är överdrivet. Men om du bidrar till kultur och andra viktiga aspekter på ditt företag så är 40-45 med 2-3 års erfarenhet inte omöjligt alls faktiskt.

Konsultmäklare är en ren mellanhand, tänk Ework, Developers Bay, Randstad etc dom kan oftast ingenting mer än att läsa innantill en kravspecifikation och försöka matcha ”antal års erfarenhet” som kunden har sagt krävs för att bygga en modul på deras hemsida… så säljbarhet för dom är någon som tickar alla boxar dom får i sin kravspecifikation. Som anställer aldrig folk utan tar bara 3-20% emellan på timpengen mot slutkund. Kan prata i dagar varför konsultmäklare är skit men det är OT.

Skrivet av ChrisDev:

Har också märkt att en del nya verkar sakna lite verklighetsförankring kring löner etc. Antar att de googlar snittlöner och tänker "Jävlar, 45k/mån för att göra lite webbsidor på en sandstrand?! I'M IN!" men de kanske inte tänkt på att man förmodligen inte är så produktiv och inte helt självgående när man är ny, så lite komiskt att kräva feta löner då. Sedan är ju en del inte ens intresserade av själva ämnet vilket visar sig rätt tydligt vad gäller ren teknisk kunskap etc.

Man ska alltid sikta mot stjärnorna! Även om du inte får 45 så kommer du garanterat att få lite mer än den som nöjer sig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Ok, men då är det i praktiken övertidsersättningen du förhandlat bort eftersom du får flextimmar. Det är ju en bättre/normalare deal. 1 sem vecka = 80tim 50% övertidsers. Bortsett semestertillägget du också förlorar.
Du fick det att låta som att du jobbade gratis vid övertid.

Nu har jag kollat vidare på det hela - jag hade fel i mitt förra uttalande. Jag får varken betalt eller flex för övertid.
Så det är helt gratis. Allt jag får är min veckas extra semester. Vad är rimligt att kräva i extra ersättning egentligen? Skall ta upp detta med min chef. Har gjort cirka 40 timmar övertid just nu på 4 månader och känner att det börjar bli väldigt ovärdigt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Nu har jag kollat vidare på det hela - jag hade fel i mitt förra uttalande. Jag får varken betalt eller flex för övertid.
Så det är helt gratis. Allt jag får är min veckas extra semester. Vad är rimligt att kräva i extra ersättning egentligen? Skall ta upp detta med min chef. Har gjort cirka 40 timmar övertid just nu på 4 månader och känner att det börjar bli väldigt ovärdigt.

Hos oss är det 10% lönepåslag och 5 dagar semester vid inlöst övertid och byte till förtroendetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Väldigt olika beroende på bolag. Vet vissa som har runt 80', jag sökte till en liknande tjänst och de kunde inte ge 50'.

Okej, vad kunde dom ge då som du sökte till?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vad bör man kräva i lön som KAM aka key account manager för ett bolag som omsätter runt 1 miljard? Alltså relativt stora kunder man hanterar.

Du vill oftast få % av de du säljer/ditt konto

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Hos oss är det 10% lönepåslag och 5 dagar semester vid inlöst övertid och byte till förtroendetid.

Okej, och ni har inga som helst krav på att ni ska jobba en viss mängd övertid?

Min chef vill att jag ska räkna på den förväntade mängden övertid jag är beredd att göra och så kan jag få ett visst påslag för det. Men då antyder han att jag faktiskt ska nå upp i den mängden timmar också.

Jag vill inte ha ett krav på att jag måste jobba en mängd övertid "bara för att" jag har fått ett litet påslag. Jag vill göra övertid när vi har en viss deadline att nå och jag behöver göra några extra timmar för att vi ska nå dit. Samtidigt vill jag inte ha som nu - jag får ingen som helst kompensation.

Tycker personligen att 10% utan krav låter rimligt. Då är i alla fall sannolikheten mindre att jag förlorar på det i de långa loppet - även om man säkerligen vissa år kommer upp i närheten eller en liten bit över 10%. Men med 0% och 5 dagar så kommer jag definitivt förlora på det majoriteten av alla år.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av kwame:

Tycker personligen att 10% utan krav låter rimligt. Då är i alla fall sannolikheten mindre att jag förlorar på det i de långa loppet - även om man säkerligen vissa år kommer upp i närheten eller en liten bit över 10%. Men med 0% och 5 dagar så kommer jag definitivt förlora på det majoriteten av alla år.

Ett vanligt upplägg med bortförhandlad övertid är mellan 5-10% på lönen och/eller 5-10 dagar extra semester. Där någonstans brukar man hamna. Vanligast som jag stöter på är 5 dagar och 5-7% lön.
0% och bara 5 dagar är lågt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Okej, och ni har inga som helst krav på att ni ska jobba en viss mängd övertid?

Min chef vill att jag ska räkna på den förväntade mängden övertid jag är beredd att göra och så kan jag få ett visst påslag för det. Men då antyder han att jag faktiskt ska nå upp i den mängden timmar också.

Jag vill inte ha ett krav på att jag måste jobba en mängd övertid "bara för att" jag har fått ett litet påslag. Jag vill göra övertid när vi har en viss deadline att nå och jag behöver göra några extra timmar för att vi ska nå dit. Samtidigt vill jag inte ha som nu - jag får ingen som helst kompensation.

Tycker personligen att 10% utan krav låter rimligt. Då är i alla fall sannolikheten mindre att jag förlorar på det i de långa loppet - även om man säkerligen vissa år kommer upp i närheten eller en liten bit över 10%. Men med 0% och 5 dagar så kommer jag definitivt förlora på det majoriteten av alla år.

Inget formellt krav på viss mängd, nej. Jag jobbar på ett produktbolag med strategifrågor så det är inget tidrapporterande mot projekt eller specifika kunder.

Jag skulle vilja lyfta ett varningens finger för att lösa in övertiden om du inte planerar dina uppgifter själv. Vad är poängen med förtroende tid om du ändå ska kollas på timmar du jobbat? Skriv isf övertid när du gör övertid (och se till att få betalt för den). Hos oss när man löser in övertiden sker det genom ett tilläggsavtal med ömsesidigt uppsägningstid om 3 måndader så att man kan ångra sig, kan vara en bra sak att ha med sig.

Permalänk
Medlem

Alldeles för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Inget formellt krav på viss mängd, nej. Jag jobbar på ett produktbolag med strategifrågor så det är inget tidrapporterande mot projekt eller specifika kunder.

Jag skulle vilja lyfta ett varningens finger för att lösa in övertiden om du inte planerar dina uppgifter själv. Vad är poängen med förtroende tid om du ändå ska kollas på timmar du jobbat? Skriv isf övertid när du gör övertid (och se till att få betalt för den). Hos oss när man löser in övertiden sker det genom ett tilläggsavtal med ömsesidigt uppsägningstid om 3 måndader så att man kan ångra sig, kan vara en bra sak att ha med sig.

Alright, jag jobbar också på ett produktbolag. Fyller enbart i X antal timmar varje dag, där summan ska bli 40 per vecka, men behöver aldrig precisera upp någonting vad jag jobbat på.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av mastrovious:

50k/mån efter 1 år är överdrivet. Men om du bidrar till kultur och andra viktiga aspekter på ditt företag så är 40-45 med 2-3 års erfarenhet inte omöjligt alls faktiskt.

Konsultmäklare är en ren mellanhand, tänk Ework, Developers Bay, Randstad etc dom kan oftast ingenting mer än att läsa innantill en kravspecifikation och försöka matcha ”antal års erfarenhet” som kunden har sagt krävs för att bygga en modul på deras hemsida… så säljbarhet för dom är någon som tickar alla boxar dom får i sin kravspecifikation. Som anställer aldrig folk utan tar bara 3-20% emellan på timpengen mot slutkund. Kan prata i dagar varför konsultmäklare är skit men det är OT.

Man ska alltid sikta mot stjärnorna! Även om du inte får 45 så kommer du garanterat att få lite mer än den som nöjer sig.

Möjligt, men blir nog svårt att behålla jobbet om man bara är där för pengar och inte vill lära/bredda sig.
Sedan finns det väl säkert de som tjänar rejält med pengar men då också har rejält med ansvar och en del sömnlösa nätter etc.

Permalänk
Medlem

Ålder: 23 år.
Yrke: Egenföretagare, IT-konsult (utveckling och arkitektur).
Inkomst: Debiterar 1090 kr / timme (ex. mäklarandel och moms). Skippar man semestern skulle det som mest kunna bli kring 170 - 180k / månad i bruttolön utslaget på ett år (med vanliga 40-timmars veckor), utan tjänstepension, tack vare utdelningen. Jag låter dock merparten av kapitalet växa inom bolaget.
Utbildning: Civilingenjör i Datateknik, blev klar i år.
Erfarenhet: Blandning av deltids- och heltidsjobb som utvecklare sen 2018, började som självlärd utvecklare 2011.
Område: Stockholm.
Annat: 100 % remote i mitt team och knappt några möten på nuvarande uppdraget (slipper sprints och relaterade aktiviteter), dock 1 veckas uppsägningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLamp:

Ålder: 23 år.
Yrke: Egenföretagare, IT-konsult (utveckling och arkitektur).
Inkomst: Debiterar 1090 kr / timme (ex. mäklarandel och moms). Skippar man semestern skulle det som mest kunna bli kring 170 - 180k / månad i bruttolön utslaget på ett år (med vanliga 40-timmars veckor), utan tjänstepension, tack vare utdelningen. Jag låter dock merparten av kapitalet växa inom bolaget.
Utbildning: Civilingenjör i Datateknik, blev klar i år.
Erfarenhet: Blandning av deltids- och heltidsjobb som utvecklare sen 2018, började som självlärd utvecklare 2011.
Område: Stockholm.
Annat: 100 % remote i mitt team och knappt några möten på nuvarande uppdraget (slipper sprints och relaterade aktiviteter), dock 1 veckas uppsägningstid.

Var sitter uppdragsgivaren? Hur stort är företaget och i vilken bransch verkar de i? Hur långt är kontraktet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Var sitter uppdragsgivaren? Hur stort är företaget och i vilken bransch verkar de i? Hur långt är kontraktet?

Mitt nuvarande uppdrag är på ett globalt spel-bolag med flera tusen anställda, men jag fick samma erbjudande (remote, pris) på andra mindre bolag (inom andra branscher) också så det är nog inte alltför udda. Uppdraget är tänkt att bli kring 18 - 24 månader, men förlängs 6 månader åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Du vill oftast få % av de du säljer/ditt konto

Hej,

Ja, det vet jag om, men brukar oftast även vara en ganska hög fast del.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Uppdatering från 2016:
Yrke: CIO
Lön: 70 000 kr
Övrigt: Tjänstebil á 750KSEK
Erfarenhet: 15 år
Utbildning: 3 år - ej tagit examen/C-uppsats
Ålder: ~40 år
Plats: Göteborg

Dvs: Ca 3.3KSEK höjning per år vilket inte känns som jättemycket nu när man räknar på det.

Det är nästan 6% påslag per år i snitt. De flesta på arbetsmarknaden har fått runt 3% de senaste åren så jag tycker det är ganska mycket.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är nästan 6% påslag per år i snitt. De flesta på arbetsmarknaden har fått runt 3% de senaste åren så jag tycker det är ganska mycket.

Allt under inflationen är en löneminskning

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Allt under inflationen är en löneminskning

Vad är det du vill säga med det egentligen, jag tror alla här vet det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Förlåt ifall detta är OT, men har en fråga angående tjänstebil. Säg att jag får en tjänstebil av jobbet då jag har mycket kundmöten i tjänst. Jag har sedan 8 mil enkel väg att pendla till jobbet, betalar företaget då oftast den bränslen? Eller åker jag på detta privat ändå?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förlåt ifall detta är OT, men har en fråga angående tjänstebil. Säg att jag får en tjänstebil av jobbet då jag har mycket kundmöten i tjänst. Jag har sedan 8 mil enkel väg att pendla till jobbet, betalar företaget då oftast den bränslen? Eller åker jag på detta privat ändå?

Betala ska du allt göra, sen är där nog fall där företag myglar med detta för att ge personen mer förmån.

Detta är några av alternativen jag känner till att det kan gå till på. Möjligt att där är fler.
* Du betalar all soppa, sen får du milersättning för allt du kör i tjänst.
* Du har ett betalkort från jobbet, sen får du hålla koll på alla mil du kör privat och så får du betala för det du kört privat.
Hade för mig jag kunde en till men kommer inte på den nu. I vilket fall måste du hålla någon form av loggbok...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förlåt ifall detta är OT, men har en fråga angående tjänstebil. Säg att jag får en tjänstebil av jobbet då jag har mycket kundmöten i tjänst. Jag har sedan 8 mil enkel väg att pendla till jobbet, betalar företaget då oftast den bränslen? Eller åker jag på detta privat ändå?

Min far jobbade som resande mekaniker (kunder inom en radie på ca 100km), och hans kontrakt sa att han utgick hemifrån, så det allra mesta kunde räknas in som jobbade kilometer

Beror på hur man skriver i avtalen. Är din hemmabas kontoret eller hemma eller hos din primära kund?

Permalänk
Medlem

Jag har slutat köra lastbil och arbetar numera som arbetsledare på ett lager. Lönen är densamma, runt 27,000 kr netto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Jag har slutat köra lastbil och arbetar numera som arbetsledare på ett lager. Lönen är densamma, runt 27,000 kr netto.

Vad är bruttolönen? Känns som ett bättre mått tycker jag.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av SwedZi:

Okej, vad kunde dom ge då som du sökte till?

Vet ej. Då jag hade fått högre erbjudande var jag inte intresserad av att fortsätta diskussionen. På rekryterarens ton lät det dock som att vi var väldigt långt ifrån varandra så skulle tro under 40'. Värt att nämna att de sökte en civ. ing. med erfarenhet.

Skrivet av SwedZi:

Förlåt ifall detta är OT, men har en fråga angående tjänstebil. Säg att jag får en tjänstebil av jobbet då jag har mycket kundmöten i tjänst. Jag har sedan 8 mil enkel väg att pendla till jobbet, betalar företaget då oftast den bränslen? Eller åker jag på detta privat ändå?

Om det verkligen är en tjänstebil så får du inte köra den privat, den ska bara användas i tjänst. Däremot är det många som säger "tjänstebil" trots att de menar "förmånsbil". Rent praktiskt kan man säga att en förmånsbil fungerar som en all-inclusive leasing för dig som privatperson. Dvs. du betalar allt för nyttjandet (t.ex. bränsle) och företaget betalar allt för bilen (t.ex. försäkring). Man får ersättning för bränsle för det man kör i tjänst (resan hemifrån till jobbet är en privat resa om man inte har avtalat något annat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är bruttolönen? Känns som ett bättre mått tycker jag.

Lönen efter skatt är ju det man har att leva på men visst, har runt 36,300 kr, brutto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Lönen efter skatt är ju det man har att leva på men visst, har runt 36,300 kr, brutto.

Fast du löneförhandlar väl inte i nettolön? Säger du också till din arbetsgivare att nu när du gjort lite ROT-avdrag, ränteavdrag, etc., så kan du ta en motsvarande lönesänkning, för målet är att din nettolön ska vara 27.000:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast du löneförhandlar väl inte i nettolön? Säger du också till din arbetsgivare att nu när du gjort lite ROT-avdrag, ränteavdrag, etc., så kan du ta en motsvarande lönesänkning, för målet är att din nettolön ska vara 27.000:-?

Detta är ett forum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Om det verkligen är en tjänstebil så får du inte köra den privat, den ska bara användas i tjänst. Däremot är det många som säger "tjänstebil" trots att de menar "förmånsbil". Rent praktiskt kan man säga att en förmånsbil fungerar som en all-inclusive leasing för dig som privatperson. Dvs. du betalar allt för nyttjandet (t.ex. bränsle) och företaget betalar allt för bilen (t.ex. försäkring). Man får ersättning för bränsle för det man kör i tjänst (resan hemifrån till jobbet är en privat resa om man inte har avtalat något annat).

Här kan väl också tilläggas att det också är ganska vanligt (om än generöst) att arbetsgivaren står för alla drivmedelskostnader. Dock så tillkommer då förmånsbeskattning av drivmedlet som används för privat bruk. Så man behöver föra loggbok över vilka resor som är privat och vilka som är i tjänst. Jag känner en en hel del som har det upplägget.

Permalänk
Medlem

Nytt jobb, gick från konsult till anställd hos kund Högre lön samt andra trevliga förmåner.

Yrke: Mekansik konstruktör
Erfarenhet: 3½ år varav 2½ som projektledare/konstruktör inom automation
Utbildning: Yrkeshögskola utb. Automationsingenjör
Lön: 41 000kr
Förmåner: 4000kr/år friskvård, 60h ATF samt andra förmåner i form av 10% ersättning vid föräldrarledigt, Benify och liknande också
Ålder: 31
Län: Skåne

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |