Permalänk
Medlem

Popcorn Hour vs. HTPC

Jag har tänkt skaffa en popcorn hour eller göra om min gammla dator till en HTPC. HTPC'n skulle du bestå av en amd 64 3000+ @ 2.2ghz, 1G ram och x1950pro. Vilken av dessa skulle spela upp filmer m.m. bäst till TVn?

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk

Popcorn har sina fördelar med ett färdigt gränssnitt, HDMI utgång samt sitt lilla format. Men med en HTPC med ett bra chassi kan man få ut mycket mer av i min mening
Båda klarar av samma typer av filformat, bara att köra in codecs..
Däremot kan man ju även slänga in en fin blueray-spelare i sin HTPC..

Mer jobb för en HTPC, men kan bli mycket bättre..

Permalänk
Avstängd

har du redan grejor skulle jag i allfall byggt en HTPC ett z1950 pro är inget dåligt grafikkort direkt så kör på HTPC du

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Jag har en Tvix, och skulle aldrig för mitt liv gå tillbaka till HTPC. Det är så sjukt bekvämt med en mediastation. Man slipper all konfigurering, och allt streamas utan problem från min Mac.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Vad har Tvixen för fördelar framför en HTPC? För mig känns en mediastreamer som en nerbantad HTPC men sen är jag ju inte så insatt heller. En sak som jag ser som stor fördel är ju att man kan ladda ner en film till HTPCn direkt (en trailer eller liknande då så klart) så slipper man överföra den till mediastreamern sen som jag också fattat har en rätt så dåligt överförningshastighet.

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem

Jag hade valt HTPC alla dagar i veckan. Skaffade mig en HTPC för några veckor sen som jag byggde själv jag måste säga att jag är supernöjd med resultatet. jag har tidigare haft en Tvix som jag var grymt missnöjd på, dock var det rätt länge sen men skulle aldrig köpa en sån igen. Uppgraderingsmöjligheter och lagringskapaciteten i en htpc och att du kan dra in båda tv-kort och bluray så har du allt i samma maskin.
Ska väl sägas att det är endel konfigurering med en HTPC om man vill få den att fungera som man vill men när man vält läst på lite om vilka codecs, program osv som ska användas så är det perfekt.

Jag kör Windows XP och MediaPortal som är ett mediacenter gränssnitt som är riktigt bra och har ett utbud av skins och plugins för dom som känner för det och det styr jag genom en Microsoft MCE Remote och det funkar perfekt.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Ja det verkar luta mot en HTPC, men klarar min 3000+@2.2ghz med 1G ram och en x1950pro sig då? Jag vet att när jag spelar vissa HD filmer på dator så kan det hacka i VLC med köra fin fint i MPC och ibland är det trvärt om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.144054

Hade också kört på HTPC:n. Den har du ju dessutom redan och behöver inte slänga ut pengar......

Vad det gäller att du får dåligt flyt i filmer så beror det på codec. Släng in Mediaportal och lägg till Coreavc och Ffdshow så lär du inte ha några större problem.

Du kan ju alltid prova först iaf. innan du ger dig på den buggiga mediaspelaren.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

VLC kör egna codecs så ska du köra hd-material med den spelaren kan det behövas bättre burk. Kör du coreavc eller cccp och ffdshow bör det flyta på helt ok med mpc, zoomplayer el dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vatsug
Vad har Tvixen för fördelar framför en HTPC? För mig känns en mediastreamer som en nerbantad HTPC men sen är jag ju inte så insatt heller. En sak som jag ser som stor fördel är ju att man kan ladda ner en film till HTPCn direkt (en trailer eller liknande då så klart) så slipper man överföra den till mediastreamern sen som jag också fattat har en rätt så dåligt överförningshastighet.

Den största fördelen tycker jag är att allt är hårdvaruaccelererat, samt att man slipper allt vad konfigurering heter. Jag slipper bry mig om codecs och annat tidsödande. Framförallt tror jag knappast att jag med en HTPC hade kunnat få den att ändra refreshrate på utsignalen beroende på vilken film som spelades upp. På Tvixen ändrar den automatiskt till 1080p/24 när det är en blurayfilm som spelas upp, 1080p/60 om det är en konsert, osv. Det hade INTE gått med en HTPC, då hade man istället fått sampla om filmen i datorn och sedan skicka ut i någon refreshrate med halvdant resultat.

Allt fungerar direkt, och det är väl det man betalar för - bekvämlighet och smidighet. Sen är den betydligt mindre också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
Jag hade valt HTPC alla dagar i veckan. Skaffade mig en HTPC för några veckor sen som jag byggde själv jag måste säga att jag är supernöjd med resultatet. jag har tidigare haft en Tvix som jag var grymt missnöjd på, dock var det rätt länge sen men skulle aldrig köpa en sån igen. Uppgraderingsmöjligheter och lagringskapaciteten i en htpc och att du kan dra in båda tv-kort och bluray så har du allt i samma maskin.
Ska väl sägas att det är endel konfigurering med en HTPC om man vill få den att fungera som man vill men när man vält läst på lite om vilka codecs, program osv som ska användas så är det perfekt.

Jag kör Windows XP och MediaPortal som är ett mediacenter gränssnitt som är riktigt bra och har ett utbud av skins och plugins för dom som känner för det och det styr jag genom en Microsoft MCE Remote och det funkar perfekt.

... se ovan

Sedan har jag heller inte något intresse av att ha någon dator i mitt vardagsrum. Mac:en står i studion, där allt lagras. Detta streamas sedan över wlan (802.11n) till Tvixen.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nurfen
Framförallt tror jag knappast att jag med en HTPC hade kunnat få den att ändra refreshrate på utsignalen beroende på vilken film som spelades upp. På Tvixen ändrar den automatiskt till 1080p/24 när det är en blurayfilm som spelas upp, 1080p/60 om det är en konsert, osv. Det hade INTE gått med en HTPC, då hade man istället fått sampla om filmen i datorn och sedan skicka ut i någon refreshrate med halvdant resultat.

Det går utan problem att göra, jag har inte gjort det själv men läst om många som gjort på mediaportal-forumet och det verkar funka utan problem. Allt HD-material är ju dock 23.976fps så kör man bara det så behöver man väl ingen annan refreshrate?

Det väl dock en smaksak om vad man väljer,
en liten burk utan större uppgraderingsmöjligheter och låst till ett gränssnitt och funktionalitet men kommer troligtvis att fungera från början
eller
en htpc där du själva får ställa in allt som du vill ha det och där man har flertalet olika mediacenter att välja mellan på både linux och windows och man får även in allt annat i den, som Bluray och Digital-tv-box, som man troligtvis kommer behöva konfiga lite granna för att få den perfekt, men eftersom det finns ett gäng guider på nätet för olika setups så tar det ju inte mer än några minuter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går utan problem att göra, jag har inte gjort det själv men läst om många som gjort på mediaportal-forumet och det verkar funka utan problem. Allt HD-material är ju dock 23.976fps så kör man bara det så behöver man väl ingen annan refreshrate?

Hehe.. Okej. Hur som helst innebär det ännu mer krångel för att få det att fungera. Dessutom lär det verkligen inte fungera på en Mac. Plus att jag som sagt inte vill ha någon dator i mitt vardagsrum.

Allt HD-material är verkligen inte i 24 fps, utan endast film. Det finns flera BD-skivor med 30 fps, t ex. Även HD-rippar från TV-kanaler är i muppiga framerates.

Vidare kollar jag ju inte bara på bluray-rippar, utan även TV-program (25 eller 30 fps), "vanliga" filmer, video, osv, helt utan krångel.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Har själv en popcorn och det är verkligen en Hata / Älska relation. Att få den att spela upp strömmande video över SMB är ju ingan problem, men börjar vi leka HD så måste du köra med protokoll X, vill du ändra skin så kör program X, ändra parameter 123123 tlll 3, scrappa all info manuelt etc etc. Så jävla mycket inställnignar för något så basic är ju löjligt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Har själv en popcorn och det är verkligen en Hata / Älska relation. Att få den att spela upp strömmande video över SMB är ju ingan problem, men börjar vi leka HD så måste du köra med protokoll X, vill du ändra skin så kör program X, ändra parameter 123123 tlll 3, scrappa all info manuelt etc etc. Så jävla mycket inställnignar för något så basic är ju löjligt.

Är du rolig eller? Att slänga upp en NFS-server är ju hur enkelt som helst, finns guider på MPCclub.com. Skins har jag inte gett mig in på, jag ska kolla på film, inte menyer.

Jag måste lägga min röst på Popcorn Hour. Jag fick min för några dagar sen och har inte haft några problem hittils, den tar allting jag matar den med. Ett par saker du bör tänka på dock:
-Den kan inte streama .iso-filer via Syabas programvara(iHome) utan det måste göras med en tredjeparts NFS- eller SMB-server. NFS är att föredra, då många har problem med HD-material via SMB.
-Den kan inte läsa .img-filer alls, dock är .img filer till 99% egentligen .iso så det är bara att byta ändelse.
-Mjukvaran är i utvecklingsstadiet. Buggar finns, dock kommer det ut nya firmwares titt som tätt.
-Långsam att bläddra med. Tidigare spelade jag upp film från min laptop, och att bläddra fram filmen i nätverket är oerhört mycket snabbare där.
-Man kan bara ha 5 NFS/SMB-utdelningar sparade.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

Jag röstar på HTPC'n. Just för att man inte blir begränsad, nu eller i framtiden, eller beroende på ett företags förmåga att släppa uppdaterad mjukvara (som de lär sluta med så fort det kommer en ny modell).

Har haft min HTPC i över ett halvår, använder den till att spela in TV och till att titta på film med. Kör Vista Media Center, fungerar helt perfekt. Använder aldrig tangentbord/mus, fjärren räcker.

När jag köpt en bättre TV så behöver jag bara slänga in en billig bluray-spelare sen är jag färdig med det. En sådan kostar 1000kr just nu, och sjunker.

Sen att man kan spela emulatorspel på den är en rätt kul bonus. Plugga in en xbox360-kontroll i fronten, starta spelet via Media Center, och börja spela...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Som sagt; problemet är att med en HTPC är det man själv som fixar allting. Jag har inte den orken, eller tiden för den delen - den lägger jag hellre på något roligare.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Så vitt jag kan förstå:

HTPC:
+ Frihet när det gäller hårdvara. Har PCI platser och stöder allt som operativsystemet stöder.
+ Större utbut av applikationer. Stöder allt som operativsystemet stöder.
+ Större frihet när det gäller användargränssnitt.
+ Stöder intern optisk enhet.
+ Större chans att den stöder framtida filformat.
- Kan bli riktigt dyrt om man vill ha bra hårdvara.
- Högre effektförbrukning vilket ökar priset ytterligare.
- Kan kräva en massa inställningar och pyssel för att få att fungera.
- Aktiv kylning, vilket höjer ljudnivån.
- Lider av samma problem som en vanlig dator lider av.

Popcorn Hour:
+ Klar att använda ur paketet.
+ Liten och tyst.
+ Billig med låg effektförbrukning.
- Programvara fortfarande omogen med lite buggar här och där.
- Mindre utbud av applikationer. http://www.networkedmediatank.com/viewforum.php?f=13
- Kan bara använda externa optiska enheter.

Mycket av detta kommer av att PCH är en ganska ny enhet, medan HTPC's har funnits i flera år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jens Flens
Är du rolig eller? Att slänga upp en NFS-server är ju hur enkelt som helst, finns guider på MPCclub.com. Skins har jag inte gett mig in på, jag ska kolla på film, inte menyer.

Jag måste lägga min röst på Popcorn Hour. Jag fick min för några dagar sen och har inte haft några problem hittils, den tar allting jag matar den med. Ett par saker du bör tänka på dock:
-Den kan inte streama .iso-filer via Syabas programvara(iHome) utan det måste göras med en tredjeparts NFS- eller SMB-server. NFS är att föredra, då många har problem med HD-material via SMB.
-Den kan inte läsa .img-filer alls, dock är .img filer till 99% egentligen .iso så det är bara att byta ändelse.
-Mjukvaran är i utvecklingsstadiet. Buggar finns, dock kommer det ut nya firmwares titt som tätt.
-Långsam att bläddra med. Tidigare spelade jag upp film från min laptop, och att bläddra fram filmen i nätverket är oerhört mycket snabbare där.
-Man kan bara ha 5 NFS/SMB-utdelningar sparade.

Men varför skall jag behöva slänga upp en NFS server? SMB är ju garanterat mer utbrett och mer lätthanterligt. För att vara en maskin där allting skall fungera ifrån början och stödja "Allt" är den tämnligen fattig.

Kan du strömma 1080p över SMB?
Kan du streama ifrån RAR arkiv?
Kan du få den att arbeta utifrån ett bibliotek istället för att gå via filer?
Etc Etc.
Visst, det mesta går att lösas via mjukvara, men då går skiten emot sig själv istället.
Uppgraderingar i all ära, men sådana uppenbara brister som att den tar väldigt lång tid på sig att bläddra i filer, att undertexter ritas upp i 2 separata segment, att musik delen är värdelös etc är ju bara löjligt att det inte är löst ännu.

Och sitter jag på Mac, Woopiedoo, måste köra buggiga mjukvara x ett som krashar då och då, vägrar dela ut det som inte finns i HOME mappen etc.

Skall du bara spela upp fil X via en extern disk eller liknande, fine, då är maskinen kanon. Skall du ha ett komplett mediacenter, skaffa för all del en HTPC.

Sedan filvyer i all ära, men det är en sådan enorm skillnad mot en NFS som popcorn gentemot ordentligt HTPC mjukvara. Sålänge man har möjligheten så hade jag satsat att dra en ordentlig kabel till sin TV, köra XBMC eller någon annan HTPC mjukvara.

Visa signatur

<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Jag som älskar bygga/pilla med datorer skulle inte välja nåt annat än HTPC..
Har haft tillfälle att bekanta mig både med Poppcorn och Tvix och tycker inte att det slår en fin HTPC..
En födel är att mediaspelarna har mindre format, sen är man låst till FW.
Har själv HTPC och känner att man är så begränsad med mediaspelarna, mycket större frihet med HTPC.
Har större möjlighet att ändra hårdvaran, mjukvaran osv.
Själv använder jag min HTPC till att göra mer än att bara titta på filmer och lyssna på music som dom flesta mediaspelarna är gjorda för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Theli
Så vitt jag kan förstå:

HTPC:
+ Frihet när det gäller hårdvara. Har PCI platser och stöder allt som operativsystemet stöder.
+ Större utbut av applikationer. Stöder allt som operativsystemet stöder.
+ Större frihet när det gäller användargränssnitt.
+ Stöder intern optisk enhet.
+ Större chans att den stöder framtida filformat.
- Kan bli riktigt dyrt om man vill ha bra hårdvara.
- Högre effektförbrukning vilket ökar priset ytterligare.
- Kan kräva en massa inställningar och pyssel för att få att fungera.
- Aktiv kylning, vilket höjer ljudnivån.
- Lider av samma problem som en vanlig dator lider av.

Popcorn Hour:
+ Klar att använda ur paketet.
+ Liten och tyst.
+ Billig med låg effektförbrukning.
- Programvara fortfarande omogen med lite buggar här och där.
- Mindre utbud av applikationer. http://www.networkedmediatank.com/viewforum.php?f=13
- Kan bara använda externa optiska enheter.

Mycket av detta kommer av att PCH är en ganska ny enhet, medan HTPC's har funnits i flera år.

På din minussida för HTPC har du lagt in Aktiv kylning och att det kan bli dyrt. Man får ju en HTPC för under 5000 kr för allting som behövs, lite dyrare än en såndär men dock mycket större frihet. Min HTPC är helt knäpptyst två fläktr i 7v och allt annat passivt utan problem, vad jag läst är popcornen inte helt knäpptyst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

På din minussida för HTPC har du lagt in Aktiv kylning och att det kan bli dyrt. Man får ju en HTPC för under 5000 kr för allting som behövs, lite dyrare än en såndär men dock mycket större frihet. Min HTPC är helt knäpptyst två fläktr i 7v och allt annat passivt utan problem, vad jag läst är popcornen inte helt knäpptyst?

Finns inga fläktar i maskinen, så det skulle eventuellt vara en hårdisk som kan knastra lite.

Visa signatur

<Zaq> shot

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du strömma 1080p över SMB?

Det har jag inte testat, men jag tror att Syabas rekommenderar MyiHome för filer med högre bitrate.

Citat:

Kan du streama ifrån RAR arkiv?

RAR support diskuteras just nu på networkedmediatank.com. Jag vet inte om spelaren kommer att få stöd. Sigma chippet kan vara för svagt. Om funktionen inte kommer med en firmware-uppdatering kommer någon person säkert att skriva ett tredjepartsprogram som fungerar.
http://www.networkedmediatank.com/viewtopic.php?t=87

Citat:

Kan du få den att arbeta utifrån ett bibliotek istället för att gå via filer?

Program som kan bläddra genom filmer i bibliotek håller på att utvecklas. Det är förstås i skrivande stund mycket tidigt i sin utveckling.
http://www.networkedmediatank.com/viewtopic.php?t=3187
http://www.youtube.com/watch?v=rHahN-an1jE

Citat:

Visst, det mesta går att lösas via mjukvara, men då går skiten emot sig själv istället.

?

Citat:

Uppgraderingar i all ära, men sådana uppenbara brister som att den tar väldigt lång tid på sig att bläddra i filer, att undertexter ritas upp i 2 separata segment, att musik delen är värdelös etc är ju bara löjligt att det inte är löst ännu.

Har du nånsin köpt en media extender, eller en mer avancerad DVD-spelare?
Produkter som dessa säljs oftast som "work in progress". Alternativen vore att plocka bort alla extra funktioner, eller att vänta 2-3 år med att släppa produkten.

Citat:

På din minussida för HTPC har du lagt in Aktiv kylning och att det kan bli dyrt. Man får ju en HTPC för under 5000 kr för allting som behövs, lite dyrare än en såndär men dock mycket större frihet.

Den enda HTPC jag såg på prisjakt.nu som låg under 5000kr var en med ett integrerat grafikkort som varken hade HDMI eller DVI. Och även där är det en fråga om en burk som är mer än dubbelt så dyr som en Popcorn Hour. Inget operativsystem tillkom heller, så ska man använda Windows Media Center så får man lägga på ytterligare 900kr.
Att jämföra Popcorn Hour med en standard HTPC är lite som att jämföra en EEE-PC med en Macbook Air. De är inte fullt konkurrerande produkter.

Citat:

Min HTPC är helt knäpptyst två fläktr i 7v och allt annat passivt utan problem, vad jag läst är popcornen inte helt knäpptyst?

Nu kan vi ju tyvärr inte alla åka hem till dig och konstatera att din HTPC verkligen är knäpptyst, så det spelar inte så stor roll. Popcorn Hour har inga rörliga delar, Sigma chippet kyls med en kylfläns. Det enda som skulle kunna låta är en eventuell intern hårddisk.
Vart har du läst att den inte är knäpptyst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det har jag inte testat, men jag tror att Syabas rekommenderar MyiHome för filer med högre bitrate.

RAR support diskuteras just nu på networkedmediatank.com. Jag vet inte om spelaren kommer att få stöd. Sigma chippet kan vara för svagt. Om funktionen inte kommer med en firmware-uppdatering kommer någon person säkert att skriva ett tredjepartsprogram som fungerar.

Program som kan bläddra genom filmer i bibliotek håller på att utvecklas. Det är förstås i skrivande stund mycket tidigt i sin utveckling.

?

Produkter som dessa säljs oftast som "work in progress". Alternativen vore att plocka bort alla extra funktioner, eller att vänta 2-3 år med att släppa produkten.

Den enda HTPC jag såg på prisjakt.nu som låg under 5000kr var en med ett integrerat grafikkort som varken hade HDMI eller DVI. Och även där är det en fråga om en burk som är mer än dubbelt så dyr som en Popcorn Hour. Inget operativsystem tillkom heller, så ska man använda Windows Media Center så får man lägga på ytterligare 900kr.
Att jämföra Popcorn Hour med en standard HTPC är lite som att jämföra en EEE-PC med en Macbook Air. De är inte fullt konkurrerande produkter.

Nu kan vi ju tyvärr inte alla åka hem till dig och konstatera att din HTPC verkligen är knäpptyst, så det spelar inte så stor roll. Popcorn Hour har inga rörliga delar, Sigma chippet kyls med en kylfläns. Det enda som skulle kunna låta är en eventuell intern hårddisk.
Vart har du läst att den inte är knäpptyst?

Nu kan man ju kyla en HTPC som klarar 1080p helt passivt också.

Vad den kostar beror ju på vad man vill ha den till, men du behöver inte lägga ut några 5000kr om den ska kunna mer än en popcorn hour. Det vill ju till du bygger den själv dock.

Angående operativsystemet så behöver man ju inte direkt köra med Microsofts alternativ, då det finns gott om lsöningar för *nix, som du kan använda dig av helt gratis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Nu kan man ju kyla en HTPC som klarar 1080p helt passivt också.
Vad den kostar beror ju på vad man vill ha den till, men du behöver inte lägga ut några 5000kr om den ska kunna mer än en popcorn hour. Det vill ju till du bygger den själv dock.

Det är inte så mycket en fråga om hur mycket den kan göra, som en fråga om hur bra den är som mediaspelare.

Jämförelsen Popcorn Hour vs. HTPC är mycket lik Spelkonsol vs Spel-PC. Många av samma argument dyker upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan ju flika in att det fungerar inte om du inte kör med deras egna mjukvara, vilket fungerar värdelöst i OSX, samt det faktum att man är låst till det.

Citat:

Det går att lösa med mjukvara, men tada, buggigt, all kodning sker på servern och skiten finns inte ens till OSX.

Citat:

Förstår att dom håller på med det, men det är just det som problemet med maskinen. Allting håller på att utvecklas och det mesta består utav en glorifierad webserver med en bunt script som körs på servern. Så som jag har lagt upp det så är varenda extra process onödig för servern

Citat:

?

Alltså, maskinen hyllas i princip som den kom ifrån Guds hand själv. Alla säger att den tar allt, allt bara fungerar. Problemet där är att en massa grejer måste lösas via en jävla massa pillande, som allting som är nämnt ovan tex. Då är maskinen inte så simpel helt plötsligt, vilket i min mening, säger emot sig själv.

Citat:

Yeasbox, köper det mesta onödiga man kan få tag på, så jag är helt med i leken. Snackar vi om mindre grejer, som tex RAR stöd, Bibliotekshantering etc så är jag med. Det är trots allt en mer nischad grupp utav användare som vill leka med det. Men något så irriterande / vitalt som långa väntetider, buffertider på uppemot 10 sekunder, värdelös uppritning utav undertexter osv är såpass stora fel att det börjar bli löjligt. Så som det känns nu har jag pungat ut 2 papp för en grej som jag betartestar.

Visa signatur

<Zaq> shot

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Kan ju flika in att det fungerar inte om du inte kör med deras egna mjukvara, vilket fungerar värdelöst i OSX, samt det faktum att man är låst till det.

Har du testat några av de andra programmen som rekommenderas på popcornhour.com?
HTTP servers: myiHome, WizD, SwissCenter, MSP Portal, Llink, GB-PVR

Citat:

Det går att lösa med mjukvara, men tada, buggigt, all kodning sker på servern och skiten finns inte ens till OSX.

Vad de talar om är att spela RAR filer direkt på PCH. Förresten, hur vet du att RAR-supporten är buggig?

Citat:

Förstår att dom håller på med det, men det är just det som problemet med maskinen.

Att program utvecklas för den?

Citat:

Allting håller på att utvecklas och det mesta består utav en glorifierad webserver med en bunt script som körs på servern.

Självklart håller det på att utvecklas. Om mjukvara inte utvecklades, skulle den heller aldrig finnas. Jag förstår inte riktigt din poäng här. Vad är problemet?

Citat:

Alltså, maskinen hyllas i princip som den kom ifrån Guds hand själv. Alla säger att den tar allt, allt bara fungerar. Problemet där är att en massa grejer måste lösas via en jävla massa pillande, som allting som är nämnt ovan tex. Då är maskinen inte så simpel helt plötsligt, vilket i min mening, säger emot sig själv.

Om Syabas sa att Popcorn Hour är guds gåva, och om de lovar att allt kommer att fungera för alla, oavsett vad du vill göra med den eller vilket operativsystem du kör, så skulle detta vara ett problem. Det hade varit falsk marknadsföring.
Vad några personer på något forum har sagt om maskinen spelar ingen roll överhuvudtaget.

Citat:

Men något så irriterande / vitalt som långa väntetider, buffertider på uppemot 10 sekunder, värdelös uppritning utav undertexter osv är såpass stora fel att det börjar bli löjligt.

Nej. Det är helt enkelt verkligheten när det gäller produkter av denna typ. Popcorn Hour är knappast den enda media extender som har buggar och problem. Produkter som dessa är ämnade för "early adopters". Du kan ju alltid köpa en DVD spelare från Sony eller kanske en Apple TV. De kommer att vara stabilare, men de kommer också att ha färre funktioner och använda äldre hårdvara.
Läs gärna Sweclockers test av mediaspelare.
http://www.sweclockers.com/recension/6051-rets_hetaste_medias...

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du testat några av de andra programmen som rekommenderas på popcornhour.com?
HTTP servers: myiHome, WizD, SwissCenter, MSP Portal, Llink, GB-PVR

Kört myIhome samt Llink. Då Myihome finns för OSX medans Llink har rar stöd.

Citat:

Vad de talar om är att spela RAR filer direkt på PCH. Förresten, hur vet du att RAR-supporten är buggig?

Kört via llink, då det är den enda möjligheten idagsläget att köra RAR filer och där buggar det samt är oanvändarvänligt till tusen. Nu är det ju knappast Popcorns fel, men ändå. Att köra rar direkt på PCH tvivlar jag på att den pallar när vi börjar snacka HD.

Citat:

Att program utvecklas för den?

Precis. Att ingenting är färdigt, allt kommer in sinom tid etc. Maskinen riktar sig som en HTPC ersättare, vilket den långtifrån är.

Citat:

Självklart håller det på att utvecklas. Om mjukvara inte utvecklades, skulle den heller aldrig finnas. Jag förstår inte riktigt din poäng här. Vad är problemet?

Se ovan.

Citat:

Om Syabas sa att Popcorn Hour är guds gåva, och om de lovar att allt kommer att fungera för alla, oavsett vad du vill göra med den eller vilket operativsystem du kör, så skulle detta vara ett problem. Det hade varit falsk marknadsföring.
Vad några personer på något forum har sagt om maskinen spelar ingen roll överhuvudtaget.

Frågan är ju dock, hade du tex köpt maskinen ifall den inte vart hyllad till skyarna ifrån användarna?

Citat:

Nej. Det är helt enkelt verkligheten när det gäller produkter av denna typ. Popcorn Hour är knappast den enda media extender som har buggar och problem. Produkter som dessa är ämnade för "early adopters". Du kan ju alltid köpa en DVD spelare från Sony eller kanske en Apple TV. De kommer att vara stabilare, men de kommer också att ha färre funktioner och använda äldre hårdvara.
Läs gärna Sweclockers test av mediaspelare.
http://www.sweclockers.com/recension/6051-rets_hetaste_medias...

Som sagt, jag sväljer mer än gärna buggar och fel som är anpassade för en grupp mer avancerade användare, det är jag helt med på. Men när buggarna är så vansinnigt störande så att det påverkar apparaten i dagligt använde är ju löjligt.

Varför bygga in möjligheten att köra Torrents när man inte kan sätta på maskinen igen utan att dra ut / in sladden när man stänger av den ordentligt tex. Helt vrickade prioriteringar.

Som sagt, maskinen är kalas ifall du har en bunt filmer, slänger över dom till en extern hårdisk och tittar på dom där. Vill du göra något mer så är du körd.

Visa signatur

<Zaq> shot

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis. Att ingenting är färdigt, allt kommer in sinom tid etc. Maskinen riktar sig som en HTPC ersättare, vilket den långtifrån är.

Det är en perfekt HTPC-ersättare för mig. Jag kopierar över nytankat material under dagen, och när kvällen kommer stänger jag av datorn, PCH spelar upp materialet perfekt (allt jag har testat i alla fall, xvid, diverse quicktimeklipp/trailerns, hd-x264, dvd-isos m.fl), släpper genom digitalt ljud till min reciever när det finns tillgängligt, och den är dessutom helt tyst.

Den har blivit en viktigare komponent i min hemmabio än dvd:n, och den klarar av sin uppgift gallant. Har haft den i en vecka, och den har inte hängt sig en enda gång, villket många verkar klaga på.

Kan inte säga något om hur den klarar av att streama matterial via nätverket, eftersom det i mitt fall förtär hela meningen med den. Om den högljudda datorn ändå måste vara på kan jag lika gärna köra film genom den.

Det jag kan klaga på är musikstödet. Det är _värdelöst_. Sägs komma rejäla uppdateringar på den fronten, men det är ingenting jag ligger sömnlös över. För min del spelas musiken via datorn, digitalt via förstärkaren.

Citat:

Som sagt, maskinen är kalas ifall du har en bunt filmer, slänger över dom till en extern hårdisk och tittar på dom där.

Är det inte just detta som är det viktiga? Vad har t.ex. bittorrent att göra med "home theatre" öht? Personligen tycker jag att det är en helt onödig funktion, men så länge den inte sabbar mitt filmtittande så kan jag inte bry mig mindre. Jag förväntar mig att den ska spela upp digital film, och spelar upp digital film gör den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ghaa.. massa att läsa för en morgontrött
Är det någon maskin utom HTPC som klarar av att köra Mp3 i playlist som tex eller tom winamp?
Det är den dagliga funtionen på min HTPC.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt, maskinen är kalas ifall du har en bunt filmer, slänger över dom till en extern hårdisk och tittar på dom där. Vill du göra något mer så är du körd.

Ser du inte till att lära dig hur produkter fungerar innan du köper dem, kommer du nog alltid att vara körd.
Om streamande av HD film från OS-X var en viktig funktion för dig, skulle du ha sett till att produkten klarade detta innan du köpte den. Samma sak gäller RAR-support. Informationen finns.

Alltså, det har och göra med vad du tänkt använda apparaten till. Det finns ingen magisk mediaspelare som är perfekt i alla lägen. Det är helt enkelt en fråga om att väga fördelarna mot nackdelarna och priset. Produkten har blivit hyllad av en massa personer, och den är klart populär (före detta #1 på prisjakt.nu). Anledningen måste vara att den fungerar tillräckligt bra för de flesta personer och att dess funktioner är attraktiva. Om produkten är rätt för dig eller inte är något du skälv måste ta reda på.

Som s.c.s.i. påpekade, planerar du att ha datorn på hela tiden, kanske det vore en bättre lösning att koppla den direkt till TV:n. Personligen, köpte jag min Popcorn Hour just för att jag inte skulle behöva ha datorn på hela tiden. BitTorrent-funktionen, och spelarens stora stöd för filformat hjälpte stort här.

Citat:

Vad har t.ex. bittorrent att göra med "home theatre" öht?

Det har nog nånting med filmtittande att göra.