Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Theli
Ser du inte till att lära dig hur produkter fungerar innan du köper dem, kommer du nog alltid att vara körd.
Om streamande av HD film från OS-X var en viktig funktion för dig, skulle du ha sett till att produkten klarade detta innan du köpte den. Samma sak gäller RAR-support. Informationen finns.

Alltså, det har och göra med vad du tänkt använda apparaten till. Det finns ingen magisk mediaspelare som är perfekt i alla lägen. Det är helt enkelt en fråga om att väga fördelarna mot nackdelarna och priset. Produkten har blivit hyllad av en massa personer, och den är klart populär (före detta #1 på prisjakt.nu). Anledningen måste vara att den fungerar tillräckligt bra för de flesta personer och att dess funktioner är attraktiva. Om produkten är rätt för dig eller inte är något du skälv måste ta reda på.

Som s.c.s.i. påpekade, planerar du att ha datorn på hela tiden, kanske det vore en bättre lösning att koppla den direkt till TV:n. Personligen, köpte jag min Popcorn Hour just för att jag inte skulle behöva ha datorn på hela tiden. BitTorrent-funktionen, och spelarens stora stöd för filformat hjälpte stort här.

Det har nog nånting med filmtittande att göra.

Det vart inte så direkt att det någonstans stog "VARNING, STRÖMMAR EJ HD IFRÅN OSX" på maskinen eller på några forum.

En server har jag igång hela tiden, men den är undanstoppad långt borta så man inte hör den. Även därav att jag inte vill sätta igång en massa program som sunkar ner servern och sätter en massa extra press på den.

Att jag känner mig så "bedragen" av maskinen är just att den vart så jävla hyllad överallt som en HTPC ersättare, vilket för mig betyder strömmande över standarder, bibliotektsstöd, RAR stöd etc, för att inte nämna de buggar som finns överallt. Att man får vara beredd att pilla med den hade jag helt klart räknat med, men som sagt, klarar dom inte av att få den att rendera SRT text ordentligt efter X antal månader börjar jag se snett.

Sedan givetvis är det mitt fel att anta att maskinen är sämre än en XBOX minus HD stödet.

Gav bort min till Farsan, han blev iallafall glad över den.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

lånar tråden lite, undrar om någon vet om Logitechs Fjärrkontroll Harmony One, funkar med tvix eller popcorn hour? vore bra att veta innan ev. inköp

Permalänk
Medlem

Alla har vi olika ändamål, har man intresse av att skruva och spela emulator baserade spel ja köp då en HTPC, vill man ha nått enkelt som gör det man vill och inget mer, då är nog Popcorn ett bättre val.

Jag personligen är av den synpunkten ju mer funktioner desto mer som racklar, sen får man väll dra gränsen själv.

Sen en liten fråga, hur kunde denna tråd hamna i denna kategori ? för mig helt fel.

Permalänk
Medlem

popcornhour fixar ju inte DTSljud heller kan man ju skriva som en nackdel..

Permalänk
Medlem

Kan jag trycka på "J", skriva in titeln på valfri låt för att sen starta den omedelbart via en media-extender?

Om inte, så håller jag mig till HPTC.

mvh

Ps, jag förstår att folk har andra behov men personligen skulle jag aldrig kunna byta bort denna funktion.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
Det går utan problem att göra, jag har inte gjort det själv men läst om många som gjort på mediaportal-forumet och det verkar funka utan problem. Allt HD-material är ju dock 23.976fps så kör man bara det så behöver man väl ingen annan refreshrate?

Ursäkta att jag gräver upp så här gammal dynga
Men du har inte en länk till någon som förklarar hur man gör.
Jag kör själv mediaportal och skulle gärna villja byta refreshrate "on the fly"

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk

Jag har haft en PCH sen den lanserades i Sverige (Februari har jag för mig) och jag kan inte säga att jag är särskilt nöjd. Som jag ser det finns det flera stora begränsningar, den första är att man - om man vill streama material - beror på olika 3:e-partsprogram. Llink, wizd och hanewin t ex. Jag har inte fått något att fungera exakt som jag vill. Nfs är bra, men då försvinner rar-stödet. LLink har buggat något extremt för mig och långa stunder har jag inte kunnat använda det alls. Dessutom känns de server-guisen fula och tråkiga. Myihome käkar ganska bra med systemresurser och vägras hittas av min PCH. Gemensamt för alla dessa olika servrar är att själva spelaren ofta vägrar spela upp det som ska strömmas, efter en omstart av spelaren så fungerar det oftast men störigt i alla fall.

Men det kanske mest irriterande är DTS-buggen som nu funnits sedan spelaren lanserades. När man spelar filmer med 1.5mbits dts-ljudspår så tappar maskinen ofta ljudet för någon 10-dels sekund, ett antal gånger i minuten. Detta går visserligen att åtgärda, men det innebär krångel. Först ska man muxa ut ljudströmmen, köra den genom ett program kallat "delaycut" och sen muxa tillbaka in den igen.

Spelaren blir varm så man är orolig för hårddisken i spelaren, då ska man börja modda lådan för att sätta dit fläkt osv...

Näe, ofta när man ska se film slutar det med att man måste konvertera ljudet, starta maskinen, sedan starta om den igen. För att till slut få igång det. Sen att den saknar simpla funktioner som att spola bakåt i en mkv...

Näe, när det blir ny TV som pixelmappar, ja då blir det också en HTPC nu när xbmc finns till linux & windows! En sådan klarar ju också simpla saker som ordentlig musikhantering och bildvisning!

(För övrigt kan man ju skaffa en bra, tyst htpc som spelar allt för runt 3000kr idag)

EDIT: glömde att påpeka att allt fungerar bra så länge man kör från interna disken, men då kan man bara ftpa i 4000kb/s. Vilket gör att man inte bara kan sätta sig ner och titta på något, nej då måste man vänta på överföringen....

Permalänk
Avstängd

Jag är en klar HTPC- förespråkare men tyvärr verkar det bästa gränssnittet fortfarande vara Utforskaren (om man sorterat bra från början, dvs). Vid större film/musik- samlingar så orkar inte någon av allehanda mjukvaror med och det är rätt ordentligt rörigt med allt för många flikar att ta sig igenom. Likaså verkar inte alla program klara alla former av media.

Permalänk
Medlem

raketmaskinen jag tycker du ska försöka få igång myiHome det funkar bra för mig. Antagligen har du en firewall eller något som blockar det från att komma åt din PCH.
Sedan har dom ju fixat så att en vanlig windows share är lika snabbt som NFS nu i senaste firmware.
DTS-buggen har inte jag märkt av faktiskt, men jag har hört att DTS ljud inte funkar så bra i de senaste firmware versionerna.
Sen tycker jag personligen att ha en hårddisk i en media extender bara är onödigt det skapar bara problem med värme och ljudnivå. Ser inga extra funktioner som jag behöver som man får med en hårddisk inkopplad.

Damodred jag håller med jag tycker inte riktigt gränssnitten i några media centers som jag har testat är lika smidiga som en vanlig filutfoskare med valfri mediaspelare som startar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
raketmaskinen jag tycker du ska försöka få igång myiHome det funkar bra för mig. Antagligen har du en firewall eller något som blockar det från att komma åt din PCH.
Sedan har dom ju fixat så att en vanlig windows share är lika snabbt som NFS nu i senaste firmware.
DTS-buggen har inte jag märkt av faktiskt, men jag har hört att DTS ljud inte funkar så bra i de senaste firmware versionerna.
Sen tycker jag personligen att ha en hårddisk i en media extender bara är onödigt det skapar bara problem med värme och ljudnivå. Ser inga extra funktioner som jag behöver som man får med en hårddisk inkopplad.

Damodred jag håller med jag tycker inte riktigt gränssnitten i några media centers som jag har testat är lika smidiga som en vanlig filutfoskare med valfri mediaspelare som startar.

Klarar den numer hd-material över smb så är det ju ett väldigt stort plus! Jag ska testa lite ikväll, tack för infon.