SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Crysismaskin för 12k

Tjena
Det är dags för mig att uppgradera min draghäst till lite bättre grejer och behöver eran hjälp

Tanken är att jag vill få så hög prestanda för ca 12 000kr och det jag behöver är:
Moderkort
Processor + kylning
Minnen
Grafikort

Det jag redan har är:
Zalman 750w
SATA diskar
Chassi med bra fläktkylning

Detta är så långt jag har tänkt:
1x ASUS P5E3 DELUXE INTEL X38 SOCKET 775 ATX 1 909 kr
1x THERMALRIGHT ULTRA-120 EXTREME FÖR AMD/INTEL 440 kr
1x INTEL CORE 2 QUAD Q9450 2.6GHZ 12MB 1333MHZ S-775 2732 kr
2x CORSAIR 2GB DDR3 PC10600 1333 MHZ XMS (2X1GB) 1 819,73 kr
1x ASUS GEFORCE 9800GX2 1GB PCI-E 4 607 kr

Totalt: 11 507,73kr

Mitt första problem är att hitta ett bra moderkort som stödjer SLI, DDR3 och är bra på överklockning.
Och vad jag har hört så är Nvidia kretsarna inte så bra att klocka. Vilket gör det knepigt att hitta kort med SLI.
Kollat runt på sidan och jag har problem att hitta något kort som passar in på just min mall.
Kommer förmodligen inte att köra SLI i framtiden, men det känns dumt att måla in sig i ett hörn när jag tänker köra på Nvidia på grafikortet.

Men det finns ju alltid de undantagen (gällande nvidiakort som är bra på att klocka) som bevisar motsatsen, och jag vill inte köpa ett kort för 3000kr.

DDR3 vill jag köra då jag vill säkra min maskin för framtida uppgraderingar, då jag vill att systemet ska leva i 2-3 år.

Grafikortet får ni tycka vad ni vill om, jag ska ha ett 9800gx2

Jag är dock orolig över kylflänsen, verkar dels knepigt att skruva på, och den tar sån stor plats och man vill ju att den ska få plats på moderkortet.
Sen vet jag inte, man bör väll skruva på en 120mm fläkt på rackaren eller?

Planen är att koppla maskinen till min 42" full HD tv.
Systemet blir xp pro 64, och jag register hackar Crysis för att låsa upp verry high.
Räknar ändå med att på verry high bra uppnå kanske 20fps, så jag får ta att dra ner vissa grejer för att nå ca 40fps (utan överklockning).

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte valt en quad då du inte har nytta av dem i spel och de klockar bra mycket sämre en E8000 serien. Jag skulle valt en E8400 eller E8500 med TRUE.

2Gb minne är verkligen i minsta laget för en dator som ska hålla länge, dessutom är DDR3 idag såpass dåligt och outvecklat att det inte lönar sig att ha, 4Gb DDR2 är mer framtidssäkert då de är en färdigutvecklad produkt med relativt låga latenser och går att klocka en del, särskilt 8500 minnen.

En 120mm fläkt på true är ett måste för låga temperaturer och möjliggör överklockning.

Har svårt att tro att det kommer palla very high på någon relativt hög upplösning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag skulle inte valt en quad då du inte har nytta av dem i spel och de klockar bra mycket sämre en E8000 serien. Jag skulle valt en E8400 eller E8500 med TRUE.

Jag kör hellre med en quad som jag kan klocka sämre, utöver det så räknar jag med stöd för quad i kommande spel inte i nuvarande.

Citat:

2Gb minne är verkligen i minsta laget för en dator som ska hålla länge, dessutom är DDR3 idag såpass dåligt och outvecklat att det inte lönar sig att ha, 4Gb DDR2 är mer framtidssäkert då de är en färdigutvecklad produkt med relativt låga latenser och går att klocka en del, särskilt 8500 minnen.

Det som står ovan är
2x CORSAIR 2GB DDR3 PC10600 1333 MHZ XMS (2X1GB)
Dvs 2x2x1gig=4gig DD3

Citat:

En 120mm fläkt på true är ett måste för låga temperaturer och möjliggör överklockning.

Ah det var som jag trodde tack, någon speciell fläkt du skulle rekomendera?

Citat:

Har svårt att tro att det kommer palla very high på någon relativt hög upplösning.

Tror du det är möjligt att nå detta för 12 000kr? Om så hur?

Hur som helst, tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

Det går ju nästan att få råd med 2st 9800GX2 om du köper "normala" komponenter
8800GTS 512mb i SLI är väll mer prisvärt isf?
Jag skulle helt klart föredragit 8gb DDR2 framför 4gb DDR3, blir ungefär samma kostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Det går ju nästan att få råd med 3st 9800GX2 om du köper "normala" komponenter
8800GTS 512mb i SLI är väll mer prisvärt isf?
Jag skulle helt klart föredragit 8gb DDR2 framför 4gb DDR3, blir ungefär samma kostnad.

Jag har funderat lite i de banorna fast med
8800 ultra i SLI
Och enligt dessa siffror så får du sämre siffror med 8800 utra i sli än med ett 9800gx2 (men bra nära).
http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3275&p=4

Då blir 9800gx2 en billigare lösning
edit:(och enklare).
Och jag tror 8800gts sli inte performar tillräckligt bra. Men du är välkommen att bevisa motsatsen

Och får man någon som helst perfomence skillnad om man har 8gig eller 4?
Borde inte DDR3 med 4 gig vinna med den snabbare klockfrekvensen då jag kan inte tänka mig att jag någonsin kommer att använda 8gig.

edit:
Blev förvånad över att ni rekomenderar DDR2 över DDR3, finns det någon förklaring till detta? Lite siffror som man kan titta på?
Jag tänkte mig DDR3 för att få upp systemets BUS hastighet och inte ha några flaskhalsar.

Permalänk
Medlem

Hm, jag är inte så påläst på SLI-prestanda då jag aldrig sett det som ett alternativ, men du har säkert rätt.
Den "prestanda-boost" du får med DDR3-minnen är minimal. (Intel har kass minneshantering, tydligen)
Dagens spel kräver det kanske inte, men mycket ram är ju aldrig en nackdel (du ville ju ha det framtissäkert).
6400-minnen kanske är i lägsta laget om du ska göra någon serriös överklockning på quad'en. Då den har en låg multipel och har förutsättningar för att klara en ganska hög FSB.

Permalänk
Medlem

Jo men det känns skumt att köra på DDR2 minnen för att "framtidsäkra"
Kan ju alltid uppgrader senare till 8gig DDR3 senare om så behövs.

Jag tvivlar på att det blir sån storskillnad i huvud taget mellan DDR2 och DDR3 minnen när det kommer till FPS:en i slutänden, de siffror jag har sett så skiljer det sig 0.5 FPS. Men det borde vara värt att välja ett moderkort med FSB hastighet på 1333mhz.

Fanns det förörigt någon speciell anledning till att du tyckte att jag skulle ha 3st 120mm fläktar?

Men alla idéer är välkommna. Min fråga kvarstår, hur får jag högst FPS i crysis för 12k?

[edit:]

Citat:

Jag såg din poäng nu.
E8500 processorn outperformar i crysis.
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=499&pgno=3
Men får råstryk i Supreme Commander som har ett mycket bättre quad stöd.
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=499&pgno=2
Dock är skillnaden väldigt liten, och som jag sa tidigare så tror jag att spelen är påväg mot quad, så under processorns livslängd så tror jag att jag kommer att få mer saft ur quaden.

Enligt sifrorna så är det 1fps hit eller dit, beroende på stöd eller inte.

Jag börjar dock bli övertalad på att köra DDR2minnen.
Och ja, för samma peng kan man köra 8gig.
Vilket moderkort samt minnen rekomenderar ni?

Permalänk
Medlem

Quadsen kommer nog vara ganska dåliga i höst när Intels nya kommer. Jag tror inte på en quad för spel men förstår hur du tänker.
"Råstryk i Supreme Commander"? Det skiljer ytterst lite mellan processorerna och med tanke på hur lång tid det tog efter att AMD släppte sina första dualcores till att vanliga program börjat få dualcore stöd så tror jag att när väl du har bra nytta av 4 kärnor i dina spel så kommer datorn vara så gammal att den inte klarar de nyaste spelen längre och då har du lagt en tusenlapp extra i onödan.

Ett bra P35 moderkort från Gigabyte borde göra jobbet men de stödjer inte SLI, bara Nvidias nforce stödjer SLI och du kommer bli tvungen att köpa minst 780SLI chipset. I sådana fall är det nog bättre med ett P35 kort och 9800GX2 då du får en bättre dator i övrigt då du absolut vill ha multigpu lösning.

Ett par 2Gb (2x2 gb) 8500 DDR2 minnen kommer klocka fint, du får nog 8 Gb av dessa till samma pris som 4 Gb ddr3.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Typhonos
Det här är alltså det du tänker på, förutom processorn, som jag står fast vid.
(Jag förstår din poäng men håller inte med).

1x GIGABYTE GA-EP35-DS4 S-775 ATX 1315kr
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6024&page=8
1x NOCTUA NF-P12-1300 SILENT CASE FAN 120MM 189kr
4x CORSAIR 2GB DOMINATOR DDR2 PC8500 XMS2-8500 NO FAN 2743,40kr

Totalt 12026,4kr

Funderar på att kanske köra på "bara" 4gig då 8gig känns som riktigt riktig overkill.

Dock orolig över kylflänsen. Dels om den får plats, samt om Noctua fläkten passar. Utöver det så står det.

"Passiv kylning, 120mm fläkt kan köpas till. Bakplåt för AM2 system medföljer inte, så om ditt moderkort är tillverkat av gigabyte eller asrock och använder push-pin metoden måste man köpa en separat bakplåt."

Fattar inte vilken produkt de menar.

Skulle dock kännas bättre att köra med ett moderkort som klarar SLI men ändå är okej att klocka.

Inno 3D SL7I680A verkar klara det bra
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5973&page=11
Dock så får jag inte tag i den från leverantören jag måste beställa ifrån.

Sammanfattningsvis. Vad tror du jag får för performence ur den? Är det något annat jag kan ändra får att få mer saft men ligga runt 12000 kr?

Citat:

Råstryk i Supreme Commander"?

Råstryk kanske var ett färgstrakt ord, men som jag skrev någon rad under så skiljer det sig performence mässigt ca 1fps mellan de båda beroende om det var bra stöd eller inte så klassar jag Q9450 som vinnaren med tanke på att Crysis inte använder Q9450 fullt ut osv...

Permalänk
Medlem

Kylaren passar moderkortet, det är flera här som har kombon DS4 och TRUE. Sen vet jag inte vilket chassi du har, kan du länka till det? TRUE är inte så stor som andra kylare så tror om du har ett relativt rymligt chassi så borde du få plats. Det medföljer fästen för socket 775 och valfri 120mm passar.

4Gb räcker definitivt, kanske missuppfattade vad du skrev tidigare och trodde du skulle ha mer men 4 Gb är bra och kommer nog räcka i två år till.

Har för mig att 680-chipset inte stödjer 45nm Quads men det gör de flesta P35, inkluderat DS4 och om du kan nöja dig med ett 9800GX2 så finns ingen anledning att köpa nvidias kort. Nvidia +45nm quad =780 eller 790 chipset. Nvidias chipset kan göra hårddiskar korrupta och ha problem med en hel del kontrollerkort så jag skulle valt DS4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vraför ska man använda crysis som måttstock? Visst är det krävande men holy what, jag vill se den person som på allvar nöter spelet varje dag. Spelet var ok, det var ungefär som en film, du kör igenom den en gång och sen är det bra. Är filmen bra ser man den en gång till framöver kanske men denna "film" var inte bra.

Så jag förstår inte varför man vill bygga en dator som ska klara crysis när spelet tråkigt nog saknar all form av känsla och innehåll. Sak samma om det är snyggt, jag vill spela ett spel och inte stå och glo på en solnedgång eller studera detaljrikedomen på en hummer.. Jag har nog sällan varit så matt av besvikelse som när jag hade spelat igenom crysis..

Bygg en casual dator för hyffsad peng, något i stil med månadens datorrigg här på swec och uppdatera varefter istället. Köpa rågrymma prylar är bara idioti(min åsikt) och särskilt när det ska byggas runt ett spel som saknar all takt och ton..

Håll till godo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Vraför ska man använda crysis som måttstock? Visst är det krävande men holy what, jag vill se den person som på allvar nöter spelet varje dag. Spelet var ok, det var ungefär som en film, du kör igenom den en gång och sen är det bra. Är filmen bra ser man den en gång till framöver kanske men denna "film" var inte bra.

Så jag förstår inte varför man vill bygga en dator som ska klara crysis när spelet tråkigt nog saknar all form av känsla och innehåll. Sak samma om det är snyggt, jag vill spela ett spel och inte stå och glo på en solnedgång eller studera detaljrikedomen på en hummer.. Jag har nog sällan varit så matt av besvikelse som när jag hade spelat igenom crysis..

Bygg en casual dator för hyffsad peng, något i stil med månadens datorrigg här på swec och uppdatera varefter istället. Köpa rågrymma prylar är bara idioti(min åsikt) och särskilt när det ska byggas runt ett spel som saknar all takt och ton..

Håll till godo

Just därför det är krävande. Gilla det eller ej, men Crysis har satt en väldigt hög standard på "Next-gen" (är ju current) PC spel och når man upp dit så kommer den att klara sig rätt bra i framtiden.

Tror inte heller att jag kommer att ens klara spelet, men spelen som släpps där efter. Farcry 2, Mass Effect osv. Lite sikta mot stjärnorna så kanske du hamnar på månen.

Jag bygger en "extrem" pc (tror inte iofs denna räknas hit) ca vart annat år. Så i ställe för att vara halvnöjd med min rigg hela tiden så kan jag känna mig super nöjd ett tag.

Sen till mitt försvar så är denna PC inte byggd för enbart crysis, då hade jag valt den fetaste tvåkärninga processorn och inte en quad.

Sak samma, denna diskution hör inte hit, du är välkommen att hjälpa mig om du vill

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos Kylaren passar moderkortet, det är flera här som har kombon DS4 och TRUE. Sen vet jag inte vilket chassi du har, kan du länka till det? TRUE är inte så stor som andra kylare så tror om du har ett relativt rymligt chassi så borde du få plats. Det medföljer fästen för socket 775 och valfri 120mm passar. 4Gb räcker definitivt, kanske missuppfattade vad du skrev tidigare och trodde du skulle ha mer men 4 Gb är bra och kommer nog räcka i två år till. Har för mig att 680-chipset inte stödjer 45nm Quads men det gör de flesta P35, inkluderat DS4 och om du kan nöja dig med ett 9800GX2 så finns ingen anledning att köpa nvidias kort. Nvidia +45nm quad =780 eller 790 chipset. Nvidias chipset kan göra hårddiskar korrupta och ha problem med en hel del kontrollerkort så jag skulle valt DS4.

Kylaren passar moderkortet, det är flera här som har kombon DS4 och TRUE. Sen vet jag inte vilket chassi du har, kan du länka till det? TRUE är inte så stor som andra kylare så tror om du har ett relativt rymligt chassi så borde du få plats. Det medföljer fästen för socket 775 och valfri 120mm passar.

4Gb räcker definitivt, kanske missuppfattade vad du skrev tidigare och trodde du skulle ha mer men 4 Gb är bra och kommer nog räcka i två år till.

Har för mig att 680-chipset inte stödjer 45nm Quads men det gör de flesta P35, inkluderat DS4 och om du kan nöja dig med ett 9800GX2 så finns ingen anledning att köpa nvidias kort. Nvidia +45nm quad =780 eller 790 chipset. Nvidias chipset kan göra hårddiskar korrupta och ha problem med en hel del kontrollerkort så jag skulle valt DS4.

Med andra ord så skulle du nöja dig med det nedan.
1x GIGABYTE GA-EP35-DS4 S-775 ATX 1315kr
http://www.sweclockers.com/articles...6024&page=8
2x CORSAIR 2GB DOMINATOR DDR2 PC8500 XMS2-8500 NO FAN 1 371,70 kkr

Kompå att jag glömde två viktiga "komponenter"
1x CRYSIS PC 269kr
1x KABEL HDMI-HDMI 7.0M 238,4kr

Totalt: 11162,1kr

Detta ger mig i sånna fall 838 kr kvar att lägga på något som skulle ge en snabbare maskin, kanske slänga in 2 gig till ram just for the hell of it.

Men ang kylaren, det är ett gigabit kort, behövs inte en extra bakplåt köpas till?
Ang chassi så vet jag inte vad jag har för märke. Märket är borta, men om det inte är extremstort borde det få plats.
Mest rädd för att det inte passar på modekortet eller det där med bakplåten.

Ang. moderkort så visst, om det inte finns en bra SLI lösning så vad har man för val?

Så finns det något vi har missat? Vad tror du om prestandan, hur mycket kräm får jag ur denna konfig utan klockning?

Permalänk
Avstängd

Kan ju säga att du behöver inte 11 tusen för et crysis dator. Först och främst presterar en e8400 snabbare i crysis än en Quadcore. Eftersom att spelet inte är optimerat för quadcore. Så en e8400 för 1600:- är ett smartare val. Sedan skulle jag köpt två 8800gts 512 i stället för ett 9800gx2. För att du får samma kraft för mindre pengar. Bara där spar du 1200:-

Köper du en e8400 dessutom som är bättre i Crysis än den dyra Q9450 spar du ytterligare ca 1100:- Sedan är dom där minnena ganska onödiga, skillnaden mot vanliga pc6400 minnen är väldigt liten i spel. Där spar du ca 600:-

Sedan är moderkortet överflödigt. Om du köper ett riktigt bra SLI moderkort till exemepel ett nForce 680i LT SLI för 870:- får du riktigt bra överclockningsegenskaper. Där sparar du ca 400:- till.

Så allt som allt får du samma dator fast lite bättre för bara 7860:- Genom att vara lite smart spar man mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
Kan ju säga att du behöver inte 11 tusen för et crysis dator. Först och främst presterar en e8400 snabbare i crysis än en Quadcore.

Det stämmer.
Om du kollar länken som jag postade tidigare så tjänar man hela 0.3fps med en E8400 vs Q9450
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=499&pgno=3
Men man förlorar alla sexiga egenskaper med en quad som jag räknar med på att tjäna på i framtiden då spel blir mer optimerade.

Citat:

smartare val. Sedan skulle jag köpt två 8800gts 512 i stället för ett 9800gx2. För att du får samma kraft för mindre pengar. Bara där spar du 1200:-

Om du kollar
http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3275&p=4
Så ser du att en 9800gx2 outperformar 8800 ultra SLI i full hd upplösning (vilket är tanken att jag ska köra på)
Vilket borde tyda på att 8800gts är chanslös i SLI. Utöver det så kostar en 8800gts ca 2 595kr(det billigaste jag kunde hitta hos leverantören jag måste använda)
Vilket blir ett totalpris på 5190kr
medans ett 9800gx2 går på 4 606.
Detta betyder att med ditt förslag så får jag dels sämre performence men jag får även betala 584kr mer.

Citat:

Sedan är dom där minnena ganska onödiga, skillnaden mot vanliga pc6400 minnen är väldigt liten i spel. Där spar du ca 600:-

Sedan är moderkortet överflödigt. Om du köper ett riktigt bra SLI moderkort till exemepel ett nForce 680i LT SLI för 870:- får du riktigt bra överclockningsegenskaper. Där sparar du ca 400:- till.

Håller med, minnes hastigheter är inte helt avgöranden. Skillnaden jag såg på tester mellan DDR3 och DDR2 var ca 1fps. Har dock inte sett tester på det du föreslår.

Men hur är det med överklockningen på Nvidiakorten? är
nForce 680i LT SLI bra på att överklocka?
Som jag fattar det så är det svårt att klocka Nvidia moderkort. Jag är helt på att köpa ett som stödjer SLI om det också är bra på att klocka.

Citat:

Så allt som allt får du samma dator fast lite bättre för bara 7860:- Genom att vara lite smart spar man mycket pengar.

Då kommer frågan, om du då hade 4140kr över, vad skulle du spendera dessa på för att få din konfiguration så snabb som möjligt?

Men ja din rigg är prisvärd, det jag söker är nödvändigtvis inte det. Gärna, men det är inte kravet.

Permalänk
Avstängd

Det är flera fel där i din text. Först av allt, en quad-core CPU är ganska överflödig för vanliga användare. Det är främst till att köra flera tunga program samtidigt och för animering i maya och 3dsmax och liknande program. En snabb dual-core räcker gott och väl för vanlig användning och spelande på hög nivå. Nehalem kommer snart med 8 kärnor så tror faktist inte quad-core kommer bli framtidens melodi.

Sedan tar du fel, två 8800gts 512 i SLI presterar väldigt likvärdigt 9800gx2. Två 8800 ultra i SLI presterar bättre än 9800gx2 speciellt i höga upplösningar och med AA påslaget. Det är något som är väldigt konstigt med det där testet kan jag lova. Dom där siffrorna stämmer inte. Kolla bara t.ex två 9800gx2 i Quad SLI presterar samma som ett 9800gx2 vilket INTE stämmer. Troligast en amatör som gjort testet, eller så blev det fel med siffrorna med troligast är att det är ett problem med drivrutiner. Och en sid notering är att testet kom 1 april och vad jag fått erfara har det släpps april skämt i form av galna tester och annat skumt i år. Men det är väl kanske inte det troligaste alternativet.

Nu ska vi se, Geforce 8800gts 512mb finns för 1745:- på TBH.se och 1729:- på leiljung.se.

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2742&prod_id=39390
http://www.leiljung.se/PartDetail.aspx?q=p:1827913

Det innebär att du får samma prestanda som ett 9800gx2 för 3458:- vilket är betydligt billigare än ett 9800gx2 (som för övrigt går loss på en 3900:- lol)

pc6400 minnena är snabba och klockar bra. Helt okej minnen.

nForce 680i LT klockar väldigt bra. Jag äger själv ett nämligen. Min E8400 klockar till 4.2ghz utan problem (stock är 3.0ghz) Snabb som attan i spel och windows.

Sådär!

Permalänk
Medlem

Jag håller med redrock81, är det likvärdig prestanda, så skulle jag helt klart föredra ett kort.

Hade jag pengar över så skulle jag köpa ett ljudkort, lite ljuddämpning och sedan strö ut det på lite övrigt.

Permalänk
Medlem

Köp du ett 9800GX2. Angående kylaren så måste man enligt Gigabytes hemsida ta bort nordbryggekylaren, erkänner att jag inte hade koll på det men alla Asus kort klarar kylaren utan modifieringar så ett PK5 kort är nog lättare att ha och göra med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är flera fel där i din text. Först av allt, en quad-core CPU är ganska överflödig för vanliga användare.

Det är främst till att köra flera tunga program samtidigt och för animering i maya och 3dsmax och liknande program. En snabb dual-core räcker gott och väl för vanlig användning och spelande på hög nivå. Nehalem kommer snart med 8 kärnor så tror faktist inte quad-core kommer bli framtidens melodi.

Jag är inte en vanlig användare, finns flera skäl till varför jag vill ha quad än crysis, men jag håller inte med, jag tror att quad kommer att bli framtidens melodi, och jag är beredd att sätta pengar på det (dvs mellanskillnaden mellan en dual och en quad processor).
Och efter som jag inte kan köpa en åttakärning processor än så tar jag det nästa vända..

Citat:

Sedan tar du fel, två 8800gts 512 i SLI presterar väldigt likvärdigt 9800gx2. Två 8800 ultra i SLI presterar bättre än 9800gx2 speciellt i höga upplösningar och med AA påslaget. Det är något som är väldigt konstigt med det där testet kan jag lova. Dom där siffrorna stämmer inte. Kolla bara t.ex två 9800gx2 i Quad SLI presterar samma som ett 9800gx2 vilket INTE stämmer. Troligast en amatör som gjort testet, eller så blev det fel med siffrorna med troligast är att det är ett problem med drivrutiner. Och en sid notering är att testet kom 1 april och vad jag fått erfara har det släpps april skämt i form av galna tester och annat skumt i år. Men det är väl kanske inte det troligaste alternativet.

Jag vet att det har vart problem med drivisar för 9800gx2 i början. Vet dock inte om de är korrigerat. Men om du har siffror som är mer korrekta så tittar jag gärna på det.
Jag tolkade dock problemet till 9800gx2´s nackdel vilket borde betyda att om det är korrigerat så ska den prestera ännu bättre.

Citat:

Nu ska vi se, Geforce 8800gts 512mb finns för 1745:- på TBH.se och 1729:- på leiljung.se.

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2742&prod_id=39390
http://www.leiljung.se/PartDetail.aspx?q=p:1827913

Det innebär att du får samma prestanda som ett 9800gx2 för 3458:- vilket är betydligt billigare än ett 9800gx2 (som för övrigt går loss på en 3900:- lol)

Då kan jag medela att dustinhome.se har usla priser på just grafikkort.
Tyvär måste jag köra med dem som leverantör, orkar inte gå in på varför.

Citat:

nForce 680i LT klockar väldigt bra. Jag äger själv ett nämligen. Min E8400 klockar till 4.2ghz utan problem (stock är 3.0ghz) Snabb som attan i spel och windows.

Sådär!

Ska spana in moderkortet.

Men ja min fråga kvarstår, hur skulle din burk se ut om du skulle bygga en sån snabb som möjligt för 12 000 kr?
Är ju trotts allt namnet på tråden

Citat:

Köp du ett 9800GX2. Angående kylaren så måste man enligt Gigabytes hemsida ta bort nordbryggekylaren, erkänner att jag inte hade koll på det men alla Asus kort klarar kylaren utan modifieringar så ett PK5 kort är nog lättare att ha och göra med.

Stort tack för den varningen, kan hända att jag hade gått på den nitlotten.
jag bugar och bockar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet Jag håller med redrock81, är det likvärdig prestanda, så skulle jag helt klart föredra ett kort. Hade jag pengar över så skulle jag köpa ett ljudkort, lite ljuddämpning och sedan strö ut det på lite övrigt.

Jag undviker gärna SLI om jag kan, bökigt, tar plats i lådan.
Ljudkort har jag redan, och jag avstår från att ljudisolera då jag har andra graden tintius så gillar jag att ha datorbrus i bakgrunden, but that´s just me.

Permalänk
Medlem

680 är ett gammalt chipset.
Rekommenderar något nyare.

Permalänk
Avstängd

Okej, kör Quad-core om du känner att du kommer ha användning för det.

N hittade jag två tester med 9800gx2 och 8800gtx SLI och båda visar att 8800gxt i SLI ger bättre prestanda än ett 9800gx2:

http://www.guru3d.com/article/bfg-geforce-9800-gx2-1024mb-rev...
http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2277196,00.asp

Får jag fråga varför du ska betala överpriser för att handra grafikkort på sketna dustin? Skaffa ett kreditkort och beställ två 8800gts 512 från TBH och ett 680i LT och känn dig nöjd med ditt köp.

För att svara på din fråga. Hade jag 12 lax att köpa dator för hade jag köpa en E8400 inklusive en thermaltake ultima-90 + 92mm Noctua fläkt. Sedan en Coolermaster Cosmos, /Cosmos S. + lite Noctua chassie fläktar. Sedan två 9800gtx i SLI och 2GB Crucial pc6400 minnen och ett riktigt bra SLI moderkort.

Kaffer, 680 är gammalt men funkar riktigt bra. Klockar bra och strular inte. Dessutom är det billigt, 870:- vilket man får mycket för pengarna. Håller inte med om att köpa något nyare eftersom jag själv hört att folk haft problem med 750, 780, och 790 är dyr. De andra är dyra de med. 680i LT ger bra överklockningsegenskaper och är prisvärt. Man behöver inte betala 1500 - 2000:- för ett moderkort med samma egenskaper.

Permalänk
Medlem

Stillman 680i stödjer inte 45nm Quads. Dessutom skulle datorn bli sjukt högljudd och varm med 8800GTX i SLI.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ah shit, glömde det

I så fall, skaffa ett nyare nForce kort.

Permalänk
Medlem

redrock81: Vad har du för chassi frågade jag innan, är det väldigt litet så kanske inte GX2:an går in, kan ju vara idé att mäta om du inte har ett välkänt chassi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, kör Quad-core om du känner att du kommer ha användning för det.
hittade jag två tester med 9800gx2 och 8800gtx SLI och båda visar att 8800gxt i SLI ger bättre prestanda än ett 9800gx2:

http://www.guru3d.com/article/bfg-geforce-9800-gx2-1024mb-rev...
http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2277196,00.asp

Du övertalade mig, får också "okej" pris på gtx korten
http://www.dustinhome.se/pd_5010114416.aspx
2 284 kr st (4568totalt) vilket är ungefär samma pris. Prestandan är något bättre.
Står att det ska vara "HDTV" på rackaren men jag kan inte se en HDMI port.

Nu är det frågan, skapar dock två problem. Dels så låser det in mig med ett moderkort som måste ha stöd för SLI. Men moderkortet måste även ha plats för två av dessa bjässar samt den feta flensen med en 120mm fläkt på.
Utöver det så vore det trevligt om moderkortet är överklock vänligt.
Ström problem lär jag dockinte få med 750w agget.

Citat:

redrock81: Vad har du för chassi frågade jag innan, är det väldigt litet så kanske inte GX2:an går in, kan ju vara idé att mäta om du inte har ett välkänt chassi.

Hittar inte kvittot, och klistermärket har fallitbort.
Chassit har dock yttredimensioner på
Djup:44,5cm
höjd 52 cm
bredd: 20cm

5 yttre 120mm fläktar (håller en inre temp på 31c), ställbara med temp, ca 2år gammal. PSU ny (mitt gamla 450w dog, skaffade då 750w för att förbereda för uppgradering).
Moderkortet har rymligt med plats, det är en säkert 5-7cm upp till PSU.
Diskarna sitter okej placerat så inget är direkt ivägen.

Skulle gissa på att CPU har 18cm fri höjd om inte den sitter för långt ner. Har en 120mm fläkt som sitter på rutan för att kyla GPU, sånnafall får den ca 16cm "höjd" skulle jag gissa.

Citat:

För att svara på din fråga. Hade jag 12 lax att köpa dator för hade jag köpa en E8400 inklusive en thermaltake ultima-90 + 92mm Noctua fläkt. Sedan en Coolermaster Cosmos, /Cosmos S. + lite Noctua chassie fläktar. Sedan två 9800gtx i SLI och 2GB Crucial pc6400 minnen och ett riktigt bra SLI moderkort.

Tror jag dock stannar med med PC8500 minnen, men du skulle bara köra 2gig minne?
Har det i min nuvarande och tycker att det inte räcker.
Och varför thermaltake ultima-90?
Coolermaster Cosmos såg lite lite ut, gillar inte att PSU sitter ner. Men ja, behöver inte slösa pengar på ett chassi när jag är nöjd med den jag har

Känns som vi börjar komma någon vart med det här. nu är det bara det viktigaste kvar. Moderkort.

Permalänk
Avstängd

Hm... Alltså ta ett nForce som stödjer det du vill ha. Två 8800gtx, en Quad core 45nm, 4GB ram pc8500. En fet fläns med 120mm fläkt. Så svårt ska det inte vara att hitta.

Jag hittade mitt moderkort till mina ändamål och önskemål. Funkar super.

Köp två 8800gtx och kör dom i SLI det gör du alldeles rätt i, du får mer prestanda än två 8800gts i SLI och mer prestanda än ett 9800gx2. Även lite bättre än nya 9800gtx på höga upplösningar eller med tons of AA
Kör själv två 88gtx, crysis flyter på Veryhigh i 1600x upplösningar. 25 - 30 fps vilket är helt okej i crysis.

Varför jag inte orkar med 4gb är för att jag kör 32bitars windows och man får ändå bara ut 3gb. Och skillnaden mellan 2 och 3 gb är inte stor. Speciellt inte i spel. Och så väljer jag Thermaltake Ultima-90 för att den presterar bättre än Tuniq tower och presterar nästan lika bra som värstingen ultra 120 extreme men den är betydligt mindre och mer lätthanterelig och mindre klumpig. Jag har kollat in flera tester, ultima-90 är ett litet mirakel

Cosmos är ett stort och fint chassi, tyst, stabilt, snyggt, mycket plats för hårdvara, kyler mycket bra och är smart designat. Kablar dras snyggt på baksidan och chassit är skruv löst, det använder en smart teknik i stället.
Just nu har jag en Antec Nine hundred och den är jag mycket nöjd med, kunde vart större. Den är snygg och kyler mycket bra.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om följande moderkort
ASUS P5N-T DELUXE NF 780I SLI SOCKET 775 ATX
http://www.dustinhome.se/pd_5010126462.aspx?

Nu ser min korg ut som följande:
2x XFX GEFORCE 8800GTX 768MB XT 2XDVI SLI HDTV PCI-E 4 568,53 kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010114416.aspx?
1x ASUS P5N-T DELUXE NF 780I SLI SOCKET 775 ATX 1 794 kr
http://www.sweclockers.com/articles...6024&page=8
2x CORSAIR 2GB DOMINATOR DDR2 PC8500 XMS2-8500 NO FAN 1 371,70 kr

1x CRYSIS PC 269kr
1x KABEL HDMI - DVI-D SINGLE LINK 7M 238,40 kr
Totalt inkl. moms och frakt 11 689,60 kr

Är som sagt smått orolig för att de feta korten inte ska få plats, då dessa är två platser feta, så det kommer totalt ta 4kortplatser.
Finns dock gott om plats för flensen för cpun vilket är betryggande.

Sen poppar en fråga upp, blir det inte en längre space mellan korten då dessa är "feta", behöver jag inte en annorlunda SLI brygga?

Permalänk
Avstängd

Den vanliga SLI bryggan duger fint. Moderkortet ser bra ut. Fattar fortfarande inte varför det blir så dyrt. Men vilket chassi använder du? Ta och mät vet jag. Räkna med 30cm på båda korten. Och med ca 1 DM mellan korten så får du ett hum om hur mycket plats dom tar.
Tycker ändå att du skulle köpa bara 2 GB ram, och pc6400 för 800:- totalt, snabbare och mer minnen ger fan inget. Det beror iofs på vilket OS du kör.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrock81

Crysis är i princip ett singeltrådat program, du har ingen nytta av quaden för det spelet.

Köp en billigare duo med högre frekvens och byt senare när Intel kommer ut med Nehalem som är en riktig quad. det är iofs ett riktigt dyrt allternativ för endast ett spel (crysis).

Ett bättre val (sparar du flera tusenlappar på) är och köpa en högt klockad AMD, när det sedan börjar dyka upp coola spel som körs i flera trådar så byter du till en AMD Phenom (det är en riktig quad som är gjord för flertrådade program eller att köras flera program samtidigt), då behöver du endast byta processor och förmodligen kostar en billig quad drygt 1000 kronor (om något år) som har kraft så det räcker och blir över för flertrådade spel.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Gosh
Läs hela tråden. Detta har tagits upp om och om igen.

Permalänk
Avstängd

Måste ändå hålla med gosh. Men det är ju ditt val Dessutom blir det ju bara 1100:- dyrare men what the heck.