Permalänk

Telenor

Misstänker att detta inte är första gången ni har hört något negativt om mobil telefon operatören "Telenor".
Sedan uppköpet av Vodafone så har Telenor sjunkit i nöjd kund statistik rejält. En sökning på sajten www.fairshopping.com efter "Telenor" visar missnöjet med operatören.

I Februari månad så var jag i Stockholm på en kort semester och passade då på att köpa en SE W960i i samband med tecknandet av ett mobil abonemang. Jag erbjöds en försäkring för min telefon om den skulle gå sönder, bli stulen eller någonting utöver den ursprungliga garantin. Försäkringen i fråga kostade 59:-/ mån vilket jag naturligtvis tyckte var väldigt dyrt för en försäkring av denna typen och frågade då om det kostade något att utnyttja denna då den redan var så dyr. Svaret var blankt nej. Det skulle ej kosta något. Om telefonen blev helt obrukbar eller blev stulen så skulle jag ersättas med antingen samma typ av telefon eller någon annan av mitt val och lägga till mellanskillnad om jag valde en dyrare.
Alltså, Ingen skriftlig information och ett par lögner senare så tar jag det.

Detta är historien om hur Telenor behandlar sina kunder genom att ljuga för dem och bolla dem mellan olika instanser.

Så för ca 3 veckor sedan så lyckades jag spräcka displayen på den. Skittråkigt tyckte jag fram tills jag kom på att jag har ju försäkring! Toppen, bara att skicka in. Sagt och gjort. Inga problem så här långt. Väntade ca 2 veckor tills en post avi dök upp med en postförskotts avgift på 600:-.

[u]Samtal 1:[/u] Jag kastade mig på telefonen och kontaktade Telenor.
Jag frågade vad avgiften var men vart raskt hänvisad till Marsh.

[u]Samtal 2:[/u] Ringde upp Marsh och de förklarade att det var en självrisk. Jag förklarade vad säljaren sagt och de menade att jag blivit miss informerad av Telenor och hänvisade tillbaka till dem.

[u]Samtal 3:[/u] Jag ringer upp Telenor igen och förklarar allting för en ny operatör en 3.e gång och förklarar vad Marsh sagt. Operatören säger då att avdelningen som vanligtvis sköter denna typen av ärenden har gått hem.

[u]Samtal 4:[/u] Ringer Telenor dagen därpå och drar historian IGEN. Operatören påstår att det är Marsh fulla ansvar att förse kunden med villkoren.

[u]Samtal 5:[/u] Kontaktar Marsh för att kontrollera uppgifterna som visar sig vara falska. Det är Telenors ansvar. Operatören på Marsh är vänlig att ringa upp Telenor och förklara för dem hur det ligger till varpå Telenor ringer upp mig.

[u]Samtal 6:[/u] Operatören på Telenor förklarat för mig att "alla" försäkringar tillämpar ju självklart en självrisk varpå jag frågar om det menar att den informationen är så pass självklar att de inte känner sig skyldiga att informera om detta. Innan jag får ett svar så ombeds jag "hänga kvar". Jag väntar 3 min innan samtalet kopplas ner.
Väntar ca 10min innan jag inser att Telenor tänker inte ringa upp.

[u]Samtal 7:[/u] Jag ringer upp Telenor och drar min historia ytterligare en gång. Jag blir informerad ytterligare en gång att det är försäkrings bolagets ansvar att informera kunden via brev efter köp och citerar en paragraf i detta brev där det enligt honom står att en självrisk tillämpas på minst 600:-. En avgift som jag under samtal nummer 6 har fått angiven till mellan 300:- och 1200:- beroende på graden av reparation. Jag påpekar att han verkar högst osäker på sin sak. Han erbjuder mig att få halva avgiften betald! Jag frågar om detta kan ses som ett fel erkännande och att de i sådana fall bör stå för hela kostnaden men får förklarat det det inte är ett erkännande utan att det snarare är ett tecken på "Good Will". Jag erbjuds ännu en gång att bestrida detta per post eller genom högre externa instanser men med tanke på att tiden då telefonen kan ligga på posten är begränsad och att det skulle bli mycket extra problem så tar jag hans erbjudande.

Jag är fullt övertygad om att jag hade vunnit denna tvist om jag hade gått vidare med detta men hälften får duga.
Kanske är jag bara dum som går på vad en försäljare lovar men det är en läxa jag nu lärt mig.
Jag byter så fort mitt avtal löper ut.

[u]Den aktuella butiken är Telenor Stores på Drottningsgatan i Stockholm.[/u]
Inget att lita på.

Permalänk
Medlem

Telenor är inte mitt första val men vad står i ditt avtal gällandes försäkringen? 600:- låter som en väldigt hög självrisk som skulle fått mig att inte välja försäkring vid köptillfället isf.

Permalänk
Medlem

600 är ingen hög självrisk egentligen... en normal självrisk i samband med en hemförsäkring brukar ligga på 1.500 kr , ibland ännu högre. Alltså tycker jag inte att man bör klaga så värst högljutt bara för det.
Dessutom är 99,9 % av alla försäkringar ihopkopplade med ngn form av självrisk... ngt man bör tänka på själv, utan att fråga säljare om det.

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 11 Ent 64-Bit |
[OnePlus 12 ] 6.82" 3K

Permalänk
Medlem

Mobilbranchen och speciellt servicen kring mobiler är bara ett jävla mygel alltihop.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Inaktiv

Personligen så anser jag att detta inte är telenors fel utan att det är säljarens fel alltihopa, jag menar det var _säljaren_ som inte hade informerat dig sanningsenlig information och de på telenor kan ta reda på vad just din säljare heter (kan även stå på kvittot).

Permalänk
Medlem

Pajade min skärm också för ett tag sedan, har också telenor och försäkring. Visste redan innan att självrisken låg på 600kr. Tycker inte det är mycket när det kanske kostar 1500-2000kr att byta en skärm egentligen.
Men som Slayzor, säljaren hade nog inte så bra koll.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hexxy
600 är ingen hög självrisk egentligen... en normal självrisk i samband med en hemförsäkring brukar ligga på 1.500 kr , ibland ännu högre. Alltså tycker jag inte att man bör klaga så värst högljutt bara för det.
Dessutom är 99,9 % av alla försäkringar ihopkopplade med ngn form av självrisk... ngt man bör tänka på själv, utan att fråga säljare om det.

En hemförsäkring täcker ju dock en hel del prylar, mobilförsäkringen handlar om En pryl.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!