Telenor
Misstänker att detta inte är första gången ni har hört något negativt om mobil telefon operatören "Telenor".
Sedan uppköpet av Vodafone så har Telenor sjunkit i nöjd kund statistik rejält. En sökning på sajten www.fairshopping.com efter "Telenor" visar missnöjet med operatören.
I Februari månad så var jag i Stockholm på en kort semester och passade då på att köpa en SE W960i i samband med tecknandet av ett mobil abonemang. Jag erbjöds en försäkring för min telefon om den skulle gå sönder, bli stulen eller någonting utöver den ursprungliga garantin. Försäkringen i fråga kostade 59:-/ mån vilket jag naturligtvis tyckte var väldigt dyrt för en försäkring av denna typen och frågade då om det kostade något att utnyttja denna då den redan var så dyr. Svaret var blankt nej. Det skulle ej kosta något. Om telefonen blev helt obrukbar eller blev stulen så skulle jag ersättas med antingen samma typ av telefon eller någon annan av mitt val och lägga till mellanskillnad om jag valde en dyrare.
Alltså, Ingen skriftlig information och ett par lögner senare så tar jag det.
Detta är historien om hur Telenor behandlar sina kunder genom att ljuga för dem och bolla dem mellan olika instanser.
Så för ca 3 veckor sedan så lyckades jag spräcka displayen på den. Skittråkigt tyckte jag fram tills jag kom på att jag har ju försäkring! Toppen, bara att skicka in. Sagt och gjort. Inga problem så här långt. Väntade ca 2 veckor tills en post avi dök upp med en postförskotts avgift på 600:-.
[u]Samtal 1:[/u] Jag kastade mig på telefonen och kontaktade Telenor.
Jag frågade vad avgiften var men vart raskt hänvisad till Marsh.
[u]Samtal 2:[/u] Ringde upp Marsh och de förklarade att det var en självrisk. Jag förklarade vad säljaren sagt och de menade att jag blivit miss informerad av Telenor och hänvisade tillbaka till dem.
[u]Samtal 3:[/u] Jag ringer upp Telenor igen och förklarar allting för en ny operatör en 3.e gång och förklarar vad Marsh sagt. Operatören säger då att avdelningen som vanligtvis sköter denna typen av ärenden har gått hem.
[u]Samtal 4:[/u] Ringer Telenor dagen därpå och drar historian IGEN. Operatören påstår att det är Marsh fulla ansvar att förse kunden med villkoren.
[u]Samtal 5:[/u] Kontaktar Marsh för att kontrollera uppgifterna som visar sig vara falska. Det är Telenors ansvar. Operatören på Marsh är vänlig att ringa upp Telenor och förklara för dem hur det ligger till varpå Telenor ringer upp mig.
[u]Samtal 6:[/u] Operatören på Telenor förklarat för mig att "alla" försäkringar tillämpar ju självklart en självrisk varpå jag frågar om det menar att den informationen är så pass självklar att de inte känner sig skyldiga att informera om detta. Innan jag får ett svar så ombeds jag "hänga kvar". Jag väntar 3 min innan samtalet kopplas ner.
Väntar ca 10min innan jag inser att Telenor tänker inte ringa upp.
[u]Samtal 7:[/u] Jag ringer upp Telenor och drar min historia ytterligare en gång. Jag blir informerad ytterligare en gång att det är försäkrings bolagets ansvar att informera kunden via brev efter köp och citerar en paragraf i detta brev där det enligt honom står att en självrisk tillämpas på minst 600:-. En avgift som jag under samtal nummer 6 har fått angiven till mellan 300:- och 1200:- beroende på graden av reparation. Jag påpekar att han verkar högst osäker på sin sak. Han erbjuder mig att få halva avgiften betald! Jag frågar om detta kan ses som ett fel erkännande och att de i sådana fall bör stå för hela kostnaden men får förklarat det det inte är ett erkännande utan att det snarare är ett tecken på "Good Will". Jag erbjuds ännu en gång att bestrida detta per post eller genom högre externa instanser men med tanke på att tiden då telefonen kan ligga på posten är begränsad och att det skulle bli mycket extra problem så tar jag hans erbjudande.
Jag är fullt övertygad om att jag hade vunnit denna tvist om jag hade gått vidare med detta men hälften får duga.
Kanske är jag bara dum som går på vad en försäljare lovar men det är en läxa jag nu lärt mig.
Jag byter så fort mitt avtal löper ut.
[u]Den aktuella butiken är Telenor Stores på Drottningsgatan i Stockholm.[/u]
Inget att lita på.