Radeon HD 48xx-tråden

Permalänk

Kan någon svara på om mitt Maximus Formula klarar 2st 4870x2 eller om det bara fixar 3st GPU:s?

Permalänk

Tjena, har haft lite problem med mitt HD4870x2.. blir typ streck ibland när jag bara sitter och surfar eller sitter i windows öht.

http://img9.imageshack.us/i/bildbildt.jpg/

gjorde 3dmark 06 och fick 9800p, är inte det lite lite?

har de nyaste drivrutinerna så det kan ju inte va problemet..

någon som råkat ut för liknande?

Permalänk

Hur är prestandaskillnaden mellan HD4870x2 och två stycken HD4870 1GB i CF?

Jag har ett HD4870 1GB just nu och funderar på att köpa ett till. Men är det bättre att köpa HD4870x2 istället?

Känns nästan som om det är samma sak, men har ändå för mig att jag har läst något om att det blir bättre med HD4870x2.

Fast det blir antagligen ett till HD4870 1GB, jag är mest nyfiken.

Permalänk
Avstängd

Säger la sig självt, 2st 4870 eller 1x4870 + 1x4870x2 = 3kort = bättre prestanda, ungefär som att du skulle ha 3x4870

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael4k
Tjena, har haft lite problem med mitt HD4870x2.. blir typ streck ibland när jag bara sitter och surfar eller sitter i windows öht.

http://img9.imageshack.us/i/bildbildt.jpg/

gjorde 3dmark 06 och fick 9800p, är inte det lite lite?

har de nyaste drivrutinerna så det kan ju inte va problemet..

någon som råkat ut för liknande?

Ser ut som artefakter ala värmeproblem! Vad har du för temps?

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

50 grader i idle typ, sen kan det gå upp mot 70 när jag spelar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
Säger la sig självt, 2st 4870 eller 1x4870 + 1x4870x2 = 3kort = bättre prestanda, ungefär som att du skulle ha 3x4870

Det var inte riktigt så jag menade.

Jag undrade bara om det är någon speciell prestandaskillnad mellan ett 4870x2 och att använda 2st 4870 1GB?

Jag tycker ju själv att det i princip borde bli samma prestanda, men har för mig att jag har läst något om att det kan vara annorlunda.

?

Permalänk

men kan det va så att mitt moderkort inte stödjer mitt grafikkort?

har ett Asus P5K Premium/WIFI-AP, P35, DDR2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael4k
50 grader i idle typ, sen kan det gå upp mot 70 när jag spelar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael4k
men kan det va så att mitt moderkort inte stödjer mitt grafikkort?

har ett Asus P5K Premium/WIFI-AP, P35, DDR2

Låter lite konstigt att ditt mobo inte skulle stödja kortet.
Om du har garanti kvar så lämna in det på rma - om inte så baka det i ugnen, +200C i 30min, ta av fläktar osv som kan smälta!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Ja... Då har jag tagit steget över till ATI och köpt mig en HD4890.

Ska leka runt lite med den, men en stor nackdel är att den låter som ett stridsflygplan i mitt chassi, så nån som har tips på någon kylare som man kan koppla på för att få ner ljudet men ändå inte steka kortet?

Permalänk
Medlem

Vad än ni gör köp er inte ett 4730.. Detta kort är nog det minst prisvärda hos ATi.. Presterar under all kritik, värdelöst kort..

Gör allt för att få mig 4850 eller 4870 igen.. :@

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk

Flygmaskin!

Hej. Behöver lite hjälp med mitt kort

Har ett 4870 och nu har det börjat låta som en flygmaskin. Hela datorn vibrerar och det låter ganska högt. Kan beskrivas som en tvättmaskin/proppeller-plan.
Först trodde jag att något låg emot fläkten med jag ser inget emot det. Dock funderar jag på att den kanske är lite lös eller något.

Jag vet inte längre vad jag kan göra för att fixa det. Hjälp?!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ja... Då har jag tagit steget över till ATI och köpt mig en HD4890.

Ska leka runt lite med den, men en stor nackdel är att den låter som ett stridsflygplan i mitt chassi, så nån som har tips på någon kylare som man kan koppla på för att få ner ljudet men ändå inte steka kortet?

Accelero Twin Turbo är mitt svar på kylning, fungerar med lite moddning

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
Accelero Twin Turbo är mitt svar på kylning, fungerar med lite moddning

Danke!

vad för typ av moddning? Enligt deras hemsida ska den passa 4890...

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem med xfx hd 4870 ?

Hallå sweclockers. Har gjort trådar om detta innan och har gjort dem tips jag fått och hämtat nyaste drivrutinerna ett antal gånger.
Det är så när man spelar att det kan funka i flera timtal och ibland utan problem, men ibland kan du bara spela ca 5 minuter så fryser spelet, spelet stängs ner och varningstriangel kommer upp i vänstra hörnet och det står: Bildskärmsdrivrutin slutade fungera och har nu återställts ?
Har testat på annat moderkort, testat annan pci-e plats, installerat om datorn men ingen skillnad.
Någon som vet varför det beter sig så ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Re: Flygmaskin!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rockmebaby
Hej. Behöver lite hjälp med mitt kort

Har ett 4870 och nu har det börjat låta som en flygmaskin. Hela datorn vibrerar och det låter ganska högt. Kan beskrivas som en tvättmaskin/proppeller-plan.
Först trodde jag att något låg emot fläkten med jag ser inget emot det. Dock funderar jag på att den kanske är lite lös eller något.

Jag vet inte längre vad jag kan göra för att fixa det. Hjälp?!

Hände mitt gamla 3870x2. Det är förmodligen något som lossnat i fläkten. Jag fick mitt utbytt på garantin.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Fortfarande problem med xfx hd 4870 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Hallå sweclockers. Har gjort trådar om detta innan och har gjort dem tips jag fått och hämtat nyaste drivrutinerna ett antal gånger.
Det är så när man spelar att det kan funka i flera timtal och ibland utan problem, men ibland kan du bara spela ca 5 minuter så fryser spelet, spelet stängs ner och varningstriangel kommer upp i vänstra hörnet och det står: Bildskärmsdrivrutin slutade fungera och har nu återställts ?
Har testat på annat moderkort, testat annan pci-e plats, installerat om datorn men ingen skillnad.
Någon som vet varför det beter sig så ?

Är systemet Orthosstabilt? Memtest86+ stabilt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fortfarande problem med xfx hd 4870 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Är systemet Orthosstabilt? Memtest86+ stabilt?

memtest86+ var stabilt i tre timmar, orthos har jag inte testat.

Ska jag tanka hem orthos och testa ?
Länka gärna i så fall för jag hittar ingen bra nedladdning.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
http://www.overclock.net/downloads/138142-orthos.html
Funkar denna?

Ja den funkade, är det bara trycka på start eller ska man ställa in olika inställningar ?

Tack jalle !

Edit: Har kört Orthos i 2½ timme nu utan problem, vet inte hur man ser om något är fel via Orthos .
Och jag har inte problem med temperaturer heller.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Har ett sapphire radeon. 4850 512mb.
Det ligger just nu på 83 grader, med öppen sida. noll i load. fläkten går på ~35% just nu.

Vet att dessa kort är bra varma, men 83 grader med noll i load? och just nu kör jag med öppen sida... tycker det är lite väl varmt.

funderar på att göra en fulmodd och sätta en 120mm fläkt på den istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweina
Har ett sapphire radeon. 4850 512mb.
Det ligger just nu på 83 grader, med öppen sida. noll i load. fläkten går på ~35% just nu.

Vet att dessa kort är bra varma, men 83 grader med noll i load? och just nu kör jag med öppen sida... tycker det är lite väl varmt.

funderar på att göra en fulmodd och sätta en 120mm fläkt på den istället...

Om jag har förstått menar du att ditt grafikkort ligger på 83 grader i idle ( När du inte spelar, bara surfar eller dylikt )
Ja i så fall är det väldigt mycket. Är kortet gammalt ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Korrekt. Det ligger på 83 grader idle. 0% load.
Systemet i övrigt ligger på 39 grader atm. cpu på 40. rumstempen är alltså inte vidare hög, men gpun är skyhög.

nej, kortet är 1 år gammalt. oklockat. har klockat datorn en del, men inte gpun...?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweina
Korrekt. Det ligger på 83 grader idle. 0% load.
Systemet i övrigt ligger på 39 grader atm. cpu på 40. rumstempen är alltså inte vidare hög, men gpun är skyhög.

nej, kortet är 1 år gammalt. oklockat. har klockat datorn en del, men inte gpun...?!

Låter väldigt skumt...
Har du fläktkontrollen på auto eller ställer du in själv ?
Men det går inte att sänka under 20 % fläktanvändning, väldigt lustigt.
Dammsugat kortet någon gång ? Kanske fullt med damm ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Låter väldigt skumt...
Har du fläktkontrollen på auto eller ställer du in själv ?
Men det går inte att sänka under 20 % fläktanvändning, väldigt lustigt.
Dammsugat kortet någon gång ? Kanske fullt med damm ?

Tror faktiskt alltid kortet legat väldigt högt i grader, inte tänkt så mycket på det, förrän nu när man ser vad andra har för idle-temp.

Har provat köra både auto och att sätta fläkten manuellt. Drar jag upp den till 100 och kör ett tag, så sjunker tempen ganska fort. men sätter man den på auto så sticker graderna igen.

nej, datorn är väldigt ren från damm.

kortet är ruskigt varmt när man känner på det iaf. ;P får ju resten av burken väldigt varm också.

Edit; Ser nu att andra med samma kort också har ganska hög idle-temp. på 75-80 grader. helt sjukt dock att den är så hög. detta får åtgärdas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweina
Tror faktiskt alltid kortet legat väldigt högt i grader, inte tänkt så mycket på det, förrän nu när man ser vad andra har för idle-temp.

Har provat köra både auto och att sätta fläkten manuellt. Drar jag upp den till 100 och kör ett tag, så sjunker tempen ganska fort. men sätter man den på auto så sticker graderna igen.

nej, datorn är väldigt ren från damm.

kortet är ruskigt varmt när man känner på det iaf. ;P får ju resten av burken väldigt varm också.

Edit; Ser nu att andra med samma kort också har ganska hög idle-temp. på 75-80 grader. helt sjukt dock att den är så hög. detta får åtgärdas.

Det är ju något som är fel, så mycket kan man konstatera.
Du ska kunna se hur mycket fläkten snurrar i % Jag hade problem med det där ett tag på mitt hd 4870 men jag tankade bara hem nyaste drivrutinerna så funkade det att styra fläktarna med auto igen.
Kolla hur många % den snurrar, det borde ligga på minst 25% när det ligger på så höga temps.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Det är ju något som är fel, så mycket kan man konstatera.
Du ska kunna se hur mycket fläkten snurrar i % Jag hade problem med det där ett tag på mitt hd 4870 men jag tankade bara hem nyaste drivrutinerna så funkade det att styra fläktarna med auto igen.
Kolla hur många % den snurrar, det borde ligga på minst 25% när det ligger på så höga temps.

Ja, den ligger på ~34% nu. den står på auto. kan ju köra den manuellt dock, men den hörs ju som en hel.... när man drar upp den mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweina
Ja, den ligger på ~34% nu. den står på auto. kan ju köra den manuellt dock, men den hörs ju som en hel.... när man drar upp den mer.

Jag tänkte om det var något lurt med auto funktionen på "CCC" men det är det ju inte i så fall.
Men när du spelar är det inga problem? spelen craschar inte, Hackar inte ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Jag tänkte om det var något lurt med auto funktionen på "CCC" men det är det ju inte i så fall.
Men när du spelar är det inga problem? spelen craschar inte, Hackar inte ?

Nej, har aldrig märkt av något problem när jag spelat.
Kör ju iofs bara CoD4, som inte är så krävande.

Skall spela lite och se vad tempen blir.

EDIT; Kör furmark nu. efter några minuter ligger den på 97 grader.
fläkten går inte ens på 100% än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweina
Nej, har aldrig märkt av något problem när jag spelat.
Kör ju iofs bara CoD4, som inte är så krävande.

Skall spela lite och se vad tempen blir.

EDIT; Kör furmark nu. efter några minuter ligger den på 97 grader.
fläkten går inte ens på 100% än.

När jag kör furemark går mitt kort upp till högst 89 och fläkten ligger och studsar mellan 25-35 %.
Men 97 grader är riktigt mycket och det är inte bra för kortet.
Vart har du köpt det och har du kvar garanti ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB