Hårddisk beter sig konstigt, hastigheten varierar.

Permalänk

Hårddisk beter sig konstigt, hastigheten varierar.

Hej!

Min dator har betett sig väldigt underligt det senaste året och blivit ännu värre nu på senare tid. Datorn kan helt plötsligt bara stanna till och allting går extremt segt, till slut kommer det man vill att den ska göra men det tar väldigt lång tid. T.ex. kan start menyn i värsta fall ta 3 minuter att öppna, och en gång tog en UT2k4 karta 12min att ladda!

Men detta händer bara ibland, vanligtvis går startmenyn upp på ett klick och en UT2k4 karta tar ca 30sec-1min att ladda. Detta gäller inte bara dessa program utan kan ske precis var/när som helst. Till och med XP loggan när man bootar hackar fram nu vid start.

Här är infon från HD-tune:

Här är en bench när datorn kändes väldigt seg:

Här är benchen på samma hårddisk vilket visar tydligt vad jag menar. Den börjar i normal hastighet för att sedan bli långsam en ganska lång stund till att sedan hoppa upp i normal hastighet:

Detta är en annan men identisk hårddisk som är monterad i min dator, tänkte som en referens om hur den borde prestera:

Är det hårddisken som håller på att säcka ihop eller är det någon mjukvara som ställer till det att hårddisken presterar så konstigt? Uppskattar all hjälp då detta är ett väldigt frustrerande problem.. speciellt när man har bråttom.

Datorn innehåller förövrigt:
P4 650 3,4GHz
1Gb PC4300 533mhz
7800GTX 256mb ram
X-Fi extreme music

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad på TS begäran*

Permalänk

Bump! Ingen som har någon ide?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

1. Vad är det för hårdiskar?

Tillverkarna brukar ha verktyg för hårdisken.

2. Sedan om det var länge sedan du formaterade och installerade om är det läge att göra det.

Det är en bra ide att leta upp eller ladda ner alla drivrutiner och program du tänker installera och samla så mycket som möjligt på ett ställe. Då slipper du hålla på efteråt.

Permalänk

Hårdisken är en Western digital WD1600JS, jag kunde dock ej hitta den på deras hemsida, närmaste var WD1600AVJS.

Det var väll ett tag sen jag formaterade denna hårddisk, men jag har formaterat den förut och detta problem återkommer. Dock ej lika påtagligt i början, men det existerar fortfarande. Dock när jag formaterar så blåser jag hela C partitionen och sen installerar Windows från E partitionen(Back up partition som Hp satt upp, inga filer läggs till eller tas bort därifrån, bara Windows), så aldrig från en helt ren disk. Om nu det kan ställa till strul?

Jag pratade med en bekant som gått datalinjen på gymnasiet, han sa att dessa fel kan uppstå om kretskortet på hårddisken vara skadat. Dessa hårddiskar har varit uppe i 60 grader vid värsta fall, så man blir lite orolig att något blivit bränt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din finns om man söker efter modellen (den som säger skriv modellen). Ladda ner någon av verktygen och prova.

http://support.wdc.com/product/download.asp?modelno=WD1600JS&...

Sedan skulle jag kolla upp vad jag installerar. Då pratar jag inte bara om att uppdatera drivrutiner från HPs hemsida, grafik drivrutiner etc. Utan också adaware, virus, trojaner etc.

Om det är en stationär HP vi talar om som klarar av SATA så förlorar du inget på att köpa en till hårdisk. Man borde ändå ha mist två utifall det värsta händer.

Lite svårt med märkes datorer med sådana partitioner. Man skulle kanske skapa en diskimage av den där speciella partitionen utifall.

Edit:
Insåg nu att du skev att du redan hade flera hårdiskar.

Permalänk
Vila i frid

GÖR BACKUP (inkludera även SYSTEM STATE) genom att använda inbyggda NTBACKUP) till en extern hårddisk om du vill ha kvar något av datat. Köp sen ny hårddisk och installerar och gör en restore mha NTBACKUP. Dvs, du gör en helt ny installation och kör sen NTBACKUP igen och gör restore. Då blir datorn som tidigare, fast nu med en snabb hårddisk.

Men först av allt, kör en virus-scanning mha några av den online scanners som finns typ HouseCall

Permalänk

Tack för svaren! Ska testa programmen från WD som panpo98 hittade, tyvärr är jag inte hemma för tillfället förrän på Söndag där den stationära HP datorn står.

Angående virus/trojaner så försöker jag att undvika skadlig mjukvara, jag installerar inte vad som helst från okända sidor samt virus söker alltid filerna först. Jag har kört virusscan med F-secure samt spyware sökning med Ad-aware på alla hårddiskar, de hittade inget.

Det är inga speciellt viktiga filer på hårddisken, då allt är viktigt ligger på en extern samt utbränt. Men om WD programmen inte säger något kan jag testa att formatera via den andra partitionen och sedan lägga över den nya installationen på en ny disk med NTBACKUP. Detta då det är många program som HP hade förinstallerat jag vill ha kvar, bl.a. till ett analogt TV kort. Men då måste jag skaffa en ny hårddisk samt chassi, då jag inte vill att den nya disken ska gå för varm...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan vara lönt att kolla fragmentering på disken.
Sen undrar jag lite om det är hög CPU belastning om du kollar aktivitetshanteraren när datorn känns seg, eller mycket allokerat minne?

Om du kör om HDTune, kommer disken dippa igen på samma ställe som innan eller är det HELT sporadiskt? Är S.M.A.R.T aktiverat i BIOS? Kan du kolla med Typ everest eller Seagates program vad S.M.A.R.T Statusen är på disken?

Du nämner själv att du provat att installera om många gånger och att det återkommer. Är det där från början av ominstallationen eller dyker problemet upp igen ett tag efter ominstallationen?

Slutligen, när dök problemet upp första gången och vad var det som gjorde att du märkte det första gången?

Mycket frågor vart det

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Många frågor, men jag ska försöka göra mitt bästa på att svara dem.

CPU belastningen ligger oftast väldigt låg när detta sker då den inte får data för att starta programmen, så den står bara och väntar i princip. När detta sker så lyser HDD aktivitets lampan konstant men man hör hårddisken bara "ticka" lite då och då, låter som sökljudet. När den är i normal hastighet brukar det rassla till med massa sådana ljud under en kort period.

Detta sker helt sporadiskt, de två första bencharna här ovanför är utförd på samma disk med exakt samma inställningar. Och som du ser så skiljer det ganska mycket. Det är inte någon applikation i Windows som man märker utlöser detta utan kan bara komma helt plötsligt när man startar ett spel eller t.ex. Winamp. Och ibland kan datorn starta igång Windows med alla autostart program efter man loggat in på 30-45sec medan andra gånger kan det ta 10-15min.

Angående S.M.A.R.T så får jag återkomma då jag inte är vid den stationära för tillfället.

Ja jag har installerat om den några gånger via "HP_Recovery" partitionen. I början brukar det inte kännas riktigt lika segt, men det beror nog mer på att den inte auto startar lika många applikationer. Detta problem har dock återkommit efter varje ominstallation, vilket är iallafall minst tre stycken om jag minns rätt.

Tyvärr så kan jag inte peka ut någon exakt tidpunkt när det börja, men det blir definitivt värre efter längre tid då disken blir mer fragmenterad, vilket påverkar mycket när datorn laddar i 4MB/sec. Datorn var dock inte såhär när vi fick den, och iallafall första året(vi fick datorn för ~2år sedan) så upplevde jag inga sådana här "slowdowns". Vad som fick mig att märka det första gången... ja det var väll när jag tyckte att datorn var väldigt slö jämfört med början, och sen blåste jag om den för att sedan problemen kom ganska snabbt tillbaka igen. Jag har dock "stått ut" med det här ganska länge men nu tycker jag att den är hemskt slö, känns som att det sker mycket oftare nu.

Hoppas jag svarade på frågorna, uppskattar att du tar dig tid att försöka hjälpa mig! Blir galen på det här problemet, har aldrig vart med om att hårddisken tar "semester" lite slumpartat sådär...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som att du skall se dig om efter en ny disk iaf, för denna har nog för många timmar bakom sig, och som allt mekaniskt så går de någon gång sönder

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

JO jag håller med, det ser inte helt ljust ut som det är nu. Speciellt inte iom att den andra disken verkar fungera helt felfritt.

En sak jag lärt mig genom åren dock är att alltid prova att uppdatera saker innan man byter ut.
T ex prova att uppgradera BIOS, men viktigast av allt, se om det finns nån Firmwareuppdatering för din hårddisk. Gör det det så prova att lägga på den. Det skadar aldrig. Men Jag tror rätt mycket på också att slå på S.M.A.R.T och se om den reagerar på nånting.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Körde WD test, här är resultatet:

Programmet kan inte upptäcka något problem, drog även en bench i HD-tune och då var den normal. Frustrerande hårddisk, ena stunden fungerar den helt normalt och i andra står den nästan stilla...

Upptäckte att man kunde göra recovery CDs med HP program, så jag får med alla drivrutiner till datorn. Vad skulle ni rekommendera för ny hårddisk? Har hört att WD 640GB ska vara rätt bra?:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264236

Tänkte väll issåfall köpa ett Antec Solo för att få bättre kylning på hårddiskarna vid samma tillfälle.

Avvaktar dock lite och ser om disken får en sån där "Slowdown" igen, F-secure upptäckte malware när jag körde test programmet, det var dock på en extern disk men man vet ju aldrig...

"Edit" Tog bort lite serienummer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bäst att göra recovery CDs redan nu och passa på att ladda ner de senaste drivrutinerna till din dator när du ändå är igång.

Har hört samma sak om WD 640GB.

Permalänk

Ring HP dom skickar skivor gratis till dig med OS och drivrutiner till din dator
Det gjorde jag allt var klart på drygt en timma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honda?brrrrumm
Ring HP dom skickar skivor gratis till dig med OS och drivrutiner till din dator
Det gjorde jag allt var klart på drygt en timma

Tack för tipset, får kolla upp det. Vet dock ej om vi fortfarande har support av HP då hyresavtalet var på 3 år och har gått ut.

Visa signatur