Permalänk
Avstängd

Strömförande chassi!

För 5 minuter sedan skulle jag in med handen bakom datorn för att dra ut skärmkabeln. Då fick jag en sjukt stor elektrisk stöt. Shit, jag blev helt chockad och fick ett sår på handen. Det visade sig att det fanns en spänning mellan usb-porten på mitt tv-kort (som är kopplat till antennen) och chassit. Jag mätte med voltmeter, men det var svårt att se hur stor spänning det var och hur stor strömstyrka det var. Men voltmetern visar runt 13 volt mellan antennkabeln och datorchassit. Det var ingen liten stöt jag fick, hjärtat slår typ i 100000000 RPM och det känns skitkonstigt.

Vad är fel?

PS. Jag letade reda på en lysdiod och kopplade den mellan chassit och antennkabeln. Poff! Sen luktade det brännt....

Permalänk
Hedersmedlem

Ojordade strömkontakter?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64

Nej, absolut inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm, jag har det hemma... kan detta innebära problem för mig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gooogle
hmm, jag har det hemma... kan detta innebära problem för mig?

Det borde väl inte påverka?

Men asså det här är skitkonstigt. Om jag håller i datorn samtidigt som jag tar i antennkabeln så säger det ZAP!

Trasigt nätagg?

Permalänk
Hedersmedlem

Problem blir det väl om man hela tiden får stötar, det är inte trevligt anser jag, och det kan bero på dålig jordning av nätagg/chassie.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Problem blir det väl om man hela tiden får stötar, det är inte trevligt anser jag, och det kan bero på dålig jordning av nätagg/chassie.

Okej, vad föreslår du att jag gör? Ska jag dra en sladd från chassit till elementet för att jorda chassit?Eller det kanske inte funkar så? Jag är inte så bra på sånt här....

Permalänk
Medlem

Antennkabeln är strömförande och ska vara det för att kunna skicka signaler, isolera kortet den sitter i från chassit. Det kan gå rätt otrevliga mängder ström genom dom där rackarna, testa den genom att ta loss den och sätta nudda kontaktytan med handen. Det är inget konstigt eller farligt och borde vara hyfsat lätt att åtgärda med lite isolering.

edit - är det verkligen så att du blev riktigt skadad av strömmen i kabeln är det så klart något fel men är man inte beredd på att få en stöt brukar man bli rätt rädd. Det kan matcha ett elstängsel utan att det är något konstigt.

forskning -

Skillnader i jordpotentialer

Detta är ett problem som först uppkommit på senare tid. I moderna hus hittar man idag jordade uttag nästan överallt och de nya platta TV-apparaterna har också jordade kontakter, precis som HTPC:n. Med både antennkabel och jordad strömkabel inkopplad uppkommer en brandrisk på grund av olika spänningsnivåer i jorden i antennuttaget och jorden i strömuttaget. Ibland kan man känna detta som en stöt i fingrarna när man drar ut antennkabeln. Som tur är avhjälps det enkelt med en galvanisk avskiljare.

Galvanisk avskiljare kanske kan vara nåt? Det får du forska på själv.

Permalänk

Jag sätter mina sparpenagr på att du har råkat ut för en "ground-loop" plus att antennen/datorn kanske har taskig jordning.
Råkar ut för precis samma sak när jag rör vid min dator + elementet samtidigt för jag har ingen jord i mina eluttag...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Om du mår lite halvkasst och hjärtat slår konstigt, så ska du åka in till sjukan DIREKT!

Strömgenomgångar är inte att leka med!

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlaik
Antennkabeln är strömförande och ska vara det för att kunna skicka signaler, isolera kortet den sitter i från chassit. Det kan gå rätt otrevliga mängder ström genom dom där rackarna, testa den genom att ta loss den och sätta nudda kontaktytan med handen. Det är inget konstigt eller farligt och borde vara hyfsat lätt att åtgärda med lite isolering.

edit - är det verkligen så att du blev riktigt skadad av strömmen i kabeln är det så klart något fel men är man inte beredd på att få en stöt brukar man bli rätt rädd. Det kan matcha ett elstängsel utan att det är något konstigt.

forskning -

Detta är ett problem som först uppkommit på senare tid. I moderna hus hittar man idag jordade uttag nästan överallt och de nya platta TV-apparaterna har också jordade kontakter, precis som HTPC:n. Med både antennkabel och jordad strömkabel inkopplad uppkommer en brandrisk på grund av olika spänningsnivåer i jorden i antennuttaget och jorden i strömuttaget. Ibland kan man känna detta som en stöt i fingrarna när man drar ut antennkabeln. Som tur är avhjälps det enkelt med en galvanisk avskiljare.

Hmm, tack för hjälpen. TV-kortet ansluts till USB-porten, men så fort jag ska koppla in kortet så börjar det spraka och man ser lite miniblixtar mellan USB-porten på TV-kortet och USB-kontakten på moderkortet. Har inte vågat koppla in det. Ska kolla närmare på det där med galvanisk avskiljare, vad det nu kan vara.

Så fort jag fått stöten åkte voltmetern fram och jag skulle ta reda på var spänningen kom ifrån. Det finns ingen spänning i antennkontakten i väggen. Jag mätte mellan plus och minuspolen på antennkabeln och där fanns ingen spänning. Spänningen fanns mellan antennkabeln och chassit. Jag kan passa på att nämna att jag drog dit en annan dator och testade samma sak. Då fanns det ingen spänning längre och det gick bra att ta i antennkabeln och chassit samtidigt, så det är något med min dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Modificated
Om du mår lite halvkasst och hjärtat slår konstigt, så ska du åka in till sjukan DIREKT!

Strömgenomgångar är inte att leka med!

Hmm, jag mådde skit precis samma kväll. Sen dagen efter kändes det fortfarande konstigt. Det är väldigt svårt att förklara hur det känns... Det känns obehagligt och typ som om man är nervös hela tiden. Riktigt sjukt... Känns ungefär som om man håller på att spy upp hjärtat. Hmm, det där lät konstigt. Jaja, svårt att förklara.

Farsan är läkare, kanske ska snacka med honom...

Permalänk
Medlem

Jag har fått ganska rejäla stötar utav potentialskillnaden mellan antennkabel och tv-kort, vad jag helt enkelt har lärt mig är att dra ur antennkabeln i väggutaget innan jag pillar vid tv-kortet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Hmm, jag mådde skit precis samma kväll. Sen dagen efter kändes det fortfarande konstigt. Det är väldigt svårt att förklara hur det känns... Det känns obehagligt och typ som om man är nervös hela tiden. Riktigt sjukt... Känns ungefär som om man håller på att spy upp hjärtat. Hmm, det där lät konstigt. Jaja, svårt att förklara.

Farsan är läkare, kanske ska snacka med honom...

Nu kan ju inte din pappa göra så mycket. Det dom gör på sjukan är att dom kollar din hjärtrytm, så att den inte är ojämn eller konstig.

Jobbade med ström och elmätare förut. Minsta lilla stöten så var det bara sjukan direkt, företagets policy.
Det är verkligen skitfarligt och det kan det dagar innan man börjar må riktigt dåligt.

Så gör dig själv en tjänst och kolla upp det där.

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Hedersmedlem

Tjo, här hittar du en galavnisk joravskiljare

http://www.kjell.com/?item=30411&path=636500000,641000000,655...

Den kan lösa dit problem delvis. Dock är det så att det egentligen inte bör kunna förkomma jordpotentialskillnad av den typen du beskrver i ett tv-kort för inbyggnad. Det ska tillverkaren redan tänkt på. Så jag lutar nog åt att dit kort är defekt. Jag skulle reklamera det.

Det är trots allt inte säskillt många som gör missen att inte ha sin dator jordad och att det kan (och till och med är troligt att det skulle) finnas en jordpotentialskillnad mellan antenn och elnät är knappast en nyhet för en tillverkare som bygger/säjler tv-kort på den svenska marknaden

Att man får en stöt från en antenn kabel, då man sjäv blir ledare mellan den och jord är i sig inget konstigt. Det skulle troligtvis hända i princip samma sak om du höll atennen i ena hande och den andra i någon annan utrustning som är jordad lr ett element lr liknande (rekomederar dock inte att prova detta ).

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Re: Strömförande chassi!

Citat:

För 5 minuter sedan skulle jag in med handen bakom datorn för att dra ut skärmkabeln. Då fick jag en sjukt stor elektrisk stöt. Shit, jag blev helt chockad och fick ett sår på handen. Det visade sig att det fanns en spänning mellan usb-porten på mitt tv-kort (som är kopplat till antennen) och chassit. Jag mätte med voltmeter, men det var svårt att se hur stor spänning det var och hur stor strömstyrka det var. Men voltmetern visar runt 13 volt mellan antennkabeln och datorchassit. Det var ingen liten stöt jag fick, hjärtat slår typ i 100000000 RPM och det känns skitkonstigt.

Vad är fel?

PS. Jag letade reda på en lysdiod och kopplade den mellan chassit och antennkabeln. Poff! Sen luktade det brännt....

men herregud 13 volt? och det fick du ett sår av ? jag tog i ett tjur stängsel med runt 24 volt fick inga sår osv och tog där flera gånger för det var kul ( var liten och dum ) har stoppat in fingret i en lamp sockel och fått en jävla stöt men inga sår . hur kunde du få det av ynka 13 volt ?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Strömförande chassi!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
men herregud 13 volt? och det fick du ett sår av ? jag tog i ett tjur stängsel med runt 24 volt fick inga sår osv och tog där flera gånger för det var kul ( var liten och dum ) har stoppat in fingret i en lamp sockel och fått en jävla stöt men inga sår . hur kunde du få det av ynka 13 volt ?

om du får en stöt från en taser på 120 000 volt så får du fortfrande troligtvis inget bränmärken det har att göra med mycket mer än hur många volt det är.

Oavsett vilket, om man känner sig kass efteråt och är lite osäker så ring sjukvårdsuplysningen och hör med dem om de tycker du ska söka läkarvård. Det är ett betydligt bättre forum än swec i den frågan

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Strömförande chassi!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
om du får en stöt från en taser på 120 000 volt så får du fortfrande troligtvis inget bränmärken det har att göra med mycket mer än hur många volt det är.

Oavsett vilket, om man känner sig kass efteråt och är lite osäker så ring sjukvårdsuplysningen och hör med dem om de tycker du ska söka läkarvård. Det är ett betydligt bättre forum än swec i den frågan

jaja jag tyckte det lät lite fjantigt när han sa att han fick en stöt och så var det ynka 13 volt sen säger någon att han ska åka till sjukhuset . så tyckte det lät lite mesigt för 13 volt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte Volten som är farlig det är Amperen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, vad föreslår du att jag gör? Ska jag dra en sladd från chassit till elementet för att jorda chassit?Eller det kanske inte funkar så? Jag är inte så bra på sånt här....

Sitter TV,n i ett jordat uttag eller ojordat? För sådant påverkar. Vet inte riktigt hur man ska förklara men. Man får aldrig kombinera jordat med ojordat. Det är kombinerat med livsfara. Är kabeln dock helisolderad ska det inte spela någon större roll.

Samt sitter ditt tv-kort i en extern låda lr är det sammankopplat direkt in i datorn? Sitter det i en extern låda kan det hjälpa att på något sätt jorda sjävla chassit på boxen till tv kortet. Rekommenderar endast elementet om du vet att hela huset är potentioal utjämnat. (dvs hela husets platta är jordat inklusive inkommande vattenrör). Annars kommer du bara se till att alla element i huset blir uppladdade av den läckström du redan har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlaik

forskning -

En antenn kabel är uppbyggd i flera lager. Jordfläta, sedan en skyddande folie för yttre störningar. följt av en koppar ledare i mitten. Jordflätan ska jorda allt, även bnc kontakten om den är rätt kopplat. Koppar ledarn som tv signalen går i är frånskillt från själva bnc kontakten. Så strömförande är en antenn kabel men det är ofarliga strömmar i den och dom är avskillda från all beröring.

Citat:

Hmm, tack för hjälpen. TV-kortet ansluts till USB-porten, men så fort jag ska koppla in kortet så börjar det spraka och man ser lite miniblixtar mellan USB-porten på TV-kortet och USB-kontakten på moderkortet. Har inte vågat koppla in det. Ska kolla närmare på det där med galvanisk avskiljare, vad det nu kan vara.

Så fort jag fått stöten åkte voltmetern fram och jag skulle ta reda på var spänningen kom ifrån. Det finns ingen spänning i antennkontakten i väggen. Jag mätte mellan plus och minuspolen på antennkabeln och där fanns ingen spänning. Spänningen fanns mellan antennkabeln och chassit. Jag kan passa på att nämna att jag drog dit en annan dator och testade samma sak. Då fanns det ingen spänning längre och det gick bra att ta i antennkabeln och chassit samtidigt, så det är något med min dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Tjo, här hittar du en galavnisk joravskiljare

http://www.kjell.com/?item=30411&path=636500000,641000000,655...

Den kan lösa dit problem delvis. Dock är det så att det egentligen inte bör kunna förkomma jordpotentialskillnad av den typen du beskrver i ett tv-kort för inbyggnad. Det ska tillverkaren redan tänkt på. Så jag lutar nog åt att dit kort är defekt. Jag skulle reklamera det.

kan tyvärr på att husets platta inte är potentioal utjämnad och då kan uppstå skillnadet i potentioal på jorden. Men låter osannolikt som sagt.

Citat:

jaja jag tyckte det lät lite fjantigt när han sa att han fick en stöt och så var det ynka 13 volt sen säger någon att han ska åka till sjukhuset . så tyckte det lät lite mesigt för 13 volt.

Är precis som Jalle skriver. Amperen säger hur farligt allt är. En uppladdad statisk ström som det verkar vara i detta fall. Kan bli helt livsfarlig för man vet aldrig hur många amper man kommer upp i. Samt så påverkas allt av vilken väg strömen går genom kroppen. Vissa organ är mer känsliga än andra punkter som sagt. Krävs otroligt lite för att t.ex hjärtat kan stanna och dylikt.

Vet inte hur pass hjälpsam jag varit här men.

Sitter tv'n i ett jordat uttag eller är tv'n ojordad? Helisolerad kabel så spelar det mindre roll.

Är ditt tv kort i en extern låda och ojordad kan det vara lönt att försöka jorda det på något sätt.

Annars kolla jorden i din dator. Du kan möta motstånd med din voltmeter antar jag och mäta chassi mot en jordpunkt. Har du något motstånd kan du behöva kolla över din jordning i chassit.

Samt kolla över din antenn kabel så den är felfri.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag är lika förvånad som du, men nog fan fick jag ett brännmärke.

Permalänk

Säker på att det inte är något annat som genererade spänning?

För övrigt till han som pratade om tazer..

Strömmen går alltid snabbaste vägen så den cirkulerar precis där man blir träffad av den.. Den är ju som en gaffel.

Men om man håller i saker i båda händerna är kortaste vägen rätt igenom hjärtat och det är då det kan uppstå farliga saker.. Det är till exempel inte alls lika farligt att stoppa i 2 spikar i ett eluttag om du håller båda med en hand. Men sekunden som du använder 2 händer med 1 spik per hand är du ganska körd

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Att du får ström i dig från antennkabeln kan bero på att någon av dina grannar (om du bor i flerlägenhetshus) har en halvtrasig TV som skickar ut läckströmmar genom antennkabeln till din lägenhet.

Anledningen till att du endast mätte 13V beror troligtvis på att du har en hundrakronors multimeter som inte tar med hela frekvensspektrat. Ställer du in den på likspänningsmätning får du troligtvis 0V och växelströmsmätning på billiga multimetrar tar inte med frekvenser utanför 50Hz området. Mäter du spänningen med en "riktig" multimeter får du garanterat 230V eller 115V beroende på hur du vänder kontakten i väggen.

Skaffa en galvanisk avskiljare till antennkabeln så är problemet löst, förutsatt att du har jordade uttag.