Permalänk
Medlem

Tangentbord

Varför är shifknappen till vänster så jävla lång på Apples tangentbord? Och Varför är enterknappen så liten?

Permalänk
Medlem

För att apple tyckte att det skulle vara så.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
För att apple tyckte att det skulle vara så.

-.- Bara jag om tycker det var dumt gjort av Apple?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos

Jag vet inte, men jag tycker då att det är helt ok. Jag har inga problem med Retur-tangentens storlek.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ser du massa med tangentbord så som du vill ha dom på eftermarknaden så är det nog många som tycker som du.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

tycket att den högra command knappen sitter ivägen hela tiden man ska göra snabbelA

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
tycket att den högra command knappen sitter ivägen hela tiden man ska göra snabbelA

Ett tips är att testa den vänstra alt knappen istället. Enhands @ är sjukligt smidigt.
Kommer verkligen inte på någon fördel att använda den högra?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Ett tips är att testa den vänstra alt knappen istället. Enhands @ är sjukligt smidigt.

Haha, det är ju så uppenbart jävla inpräntat sedan länge Jag gör likadant men när du säger det så är det ju så självklart men ändå kan jag inte bara ändra...

@@@@@@@@@atatatatat@@

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven

word! smidigt värre !

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Tycker varken vänster shift är för stor:

eller att Enter är för liten:

EDIT: Samma sak gäller även deras Macbook:ar

Apples nuvarande tangentbord är lätt det bästa jag någonsin haft.

EDIT2: Frixos, tänkte du kanske på Apples USA-tangetbord som oftast visas på bilder även här i Sverige?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Tycker varken vänster shift är för stor:
http://img515.imageshack.us/img515/8315/cimg3778ns5.th.jpg

eller att Enter är för liten:
http://img515.imageshack.us/img515/7849/cimg3777ng3.th.jpg

EDIT: Samma sak gäller även deras Macbook:ar
http://img374.imageshack.us/img374/8302/cimg3780dl4.th.jpg http://img131.imageshack.us/img131/3130/cimg3779jf6.th.jpg
Apples nuvarande tangentbord är lätt det bästa jag någonsin haft.

EDIT2: Frixos, tänkte du kanske på Apples USA-tangetbord som oftast visas på bilder även här i Sverige?

Jaha trodde svenska versionen skulle vara ungefär likadan. Dumt att lägga upp bilder på amerikanska keybordet på svenska sidan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha trodde svenska versionen skulle vara ungefär likadan. Dumt att lägga upp bilder på amerikanska keybordet på svenska sidan..

Japp det är verkligen dåligt att dom har fel bilder på produkter som faktiskt har ganska stor betydelse hur dom ser ut/är designade.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha, det förklarar saker och ting

Antog att du menat höger shift och tänkte att "Liksom, den är ju lika stor som andra datorer", däremot retur är ju lite lite mindre än vad den är hos andra tillverkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang. enhands-@ så kan jag tipsa om att göra om Caps Lock till Option, det är nice!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Kanske kan ta frågan här, är det inbygggt i hårdvara att F-tangenterna har en media funktion och Fn+F-tangent blir F-tangent för datorn?
Är det inbyggd delay på Caps Lock i hårdvaran?

Jag pratar om Apples trådade tangentbord.

Det är så att jag är sjukt intresserad av tangentbordet, men jag använder Caps Lock som Escape, så en delay där är ett big NO NO. Även F-tangenterna används friskt, så där får inte vara extra ludd.

Permalänk

Skulle inte tro att F-tangenterna är hårdkodade iaf. Det finns en ruta så man kan ställa in att de ska användas som sina vanliga F-tangenter i OS X.

Permalänk
Medlem

Caps Lock-delayen är hårdvarusatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ska vara helt ärlig, har aldrig tänkt på det, så är ju inget problem för mig. men det var en bra fråga

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Kanske kan ta frågan här, är det inbygggt i hårdvara att F-tangenterna har en media funktion och Fn+F-tangent blir F-tangent för datorn?
Är det inbyggd delay på Caps Lock i hårdvaran?

Jag pratar om Apples trådade tangentbord.

Det är så att jag är sjukt intresserad av tangentbordet, men jag använder Caps Lock som Escape, så en delay där är ett big NO NO. Även F-tangenterna används friskt, så där får inte vara extra ludd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Caps Lock-delayen är hårdvarusatt.

Jag märker ingen direkt delay på min Capslock, hur kan man kontrollera om det är delay lättast? F-knapparna är F-knappar i hårdvaran då dom är det när man kör t.ex. Windows.

För att få allt att fungera som man vill i annat än MacOSX så behöver man binda om lite knappar, som t.ex. printscr, scroll-lock, pause/break, insert, home osv.

I övrigt är det ett riktigt härligt tangentbord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

dödgrävning i tråd, råkade snubbla på den här när jag sökte på något annat...

Har inte mac-laptops brist på home/end/pageup/pagedown knappar? Har för mig att deras vanliga tangentbord har dom, men att laptops, i alla fall 13" modellerna, saknar dessa?

Alltid funderat på om inte folk stör sig på just detta fenomen, jag byter laptos lika ofta som en del byter underkläder känns det som, men just den "ovana" tangentbordslayouten har ofta hållt mig ifrån att ens titta på macbook's, även om jag tilltalas av designen.

Kanske springa förbi en ÅF när man ändå är ute och ränner på stan och fyller på garderoben i rean och spana på dagens tangentbord, det har väl kommit nya macbook's till stan?

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet ser likadant ut på de nya MacBooksen men home/end/pageup/pagedown har jag aldrig saknat. De brukar sitta på så dumma ställen på laptops oftast också så man drar ju sig för att använda dem iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Tangentbordet ser likadant ut på de nya MacBooksen men home/end/pageup/pagedown har jag aldrig saknat. De brukar sitta på så dumma ställen på laptops oftast också så man drar ju sig för att använda dem iaf.

Längst ut i högerkant alt. högst upp på högersidan gillar jag på laptops, använder dom knapparna konstant både på vanligt tangentbord och min bärbara, alltid varit ett krav att dom finns och funkar, det är ju inte direkt ovanligt att man hinkar runt i en större klump med text

Även om jag lirar spel eller dylikt, är just home & end fan ett krav,uja utan!

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Längst ut i högerkant alt. högst upp på högersidan gillar jag på laptops, använder dom knapparna konstant både på vanligt tangentbord och min bärbara, alltid varit ett krav att dom finns och funkar, det är ju inte direkt ovanligt att man hinkar runt i en större klump med text

Även om jag lirar spel eller dylikt, är just home & end fan ett krav,uja utan!

Har spelat mycket spel i mina dagar, men har aldrig använt Home/End osv. Vad använder du dem till i spel?

Man kan uppnå samma funktion som Home/End på en Macbook genom att trycka på CMD+Pil Höger/vänster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och alt+up/ner för att få page up/down. Men jag saknar end/home knapparna lite, andra saker som väger upp det dock....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GandUlf
Och alt+up/ner för att få page up/down. Men jag saknar end/home knapparna lite, andra saker som väger upp det dock....

Är inte end/home Cmd + ner/upp?
(Minns fasen inte vad end/home gör, men de ovan går längst ner resp. upp på en sida/i ett dokument.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

End/home - går till längst bak/fram på raden när man redigerar text

Permalänk

cmd + upp/ner = page up/down

ctrl + alt + cmd + 8 = inverterade färger :D!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GandUlf
End/home - går till längst bak/fram på raden när man redigerar text

Ah. Cmd + vänster/höger är motsvarigheten då. (Alt/opt + pilar går ett ord i taget, och alt+backspace suddar bort närmaste ordet.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på apples tangentbord till min nya macbook, men hur bra fungerar det igentligen? på min macbook har jag problem med att inte vissa knapptryck registreras, är det samma visa med det externa tangentbordet?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Jag är lite sugen på apples tangentbord till min nya macbook, men hur bra fungerar det igentligen? på min macbook har jag problem med att inte vissa knapptryck registreras, är det samma visa med det externa tangentbordet?

Inget jag har märkt på det externa. fast det kräver faktiskt en lite speciell teknik på apple tangentbord, slant som en tok i början och missa tangenter

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3