FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem

Eftersom han har en q6600 så självklart menade jag core serien. Inte någon gammal risig pentium.

Permalänk
Medlem

Fortfarande stor skillnad.

Aja, men ett par skärmdumpar skulle vara bra så att man kan bekräfta huruvida spelupplevelsen beror på inställningar eller om något är fel.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Testat ...Suck...

Körde 3DMarks och mitt resultat för den konfiguration som jag kör, är som följer:
3DMark Score 11652
SM 2.0 Score: 4889
SM 3.0 Score: 5100
CPU Score: 3381
Mejlat med xfx:s support och de bad mig installera det medföljande spelet, Assassin's Creed. Ett alldeles för våldsamt spel för mig, men det är helt otroligt snyggt och flyter kanon på datorn...
När jag skulle ta skärmdumparna förrut, så fick jag blåskärm igen, för typ 5 ggr(fast inte på en och samma dag). Det är filen, nvlddnkm.sys som är boven i dramat. Har installerat de senaste drivarna som finns på xfx:s hemsida för kortet.
Är det någon som vill, så kan jag adda er till msn och så kan jag köra en remote assistance(view session). Då får någon av Er som kan ännu mer än mig, chansen att se hur det ser ut.
Appropå inställningar i fsx, så har jag även testat de inställningar som går att välja via nvidias kontrollpanel samt att jag laddat ner nhancer.

/ Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heintz.peter
Körde 3DMarks och mitt resultat för den konfiguration som jag kör, är som följer:
3DMark Score 11652
Mejlat med xfx:s support och de bad mig installera det medföljande spelet, Assassin's Creed. Ett alldeles för våldsamt spel för mig, men det är helt otroligt snyggt och flyter kanon på datorn...
När jag skulle ta skärmdumparna förrut, så fick jag blåskärm igen, för typ 5 ggr(fast inte på en och samma dag). Det är filen, nvlddnkm.sys som är boven i dramat. Har installerat de senaste drivarna som finns på xfx:s hemsida för kortet.
Är det någon som vill, så kan jag adda er till msn och så kan jag köra en remote assistance(view session). Då får någon av Er som kan ännu mer än mig, chansen att se hur det ser ut.
Appropå inställningar i fsx, så har jag även testat de inställningar som går att välja via nvidias kontrollpanel samt att jag laddat ner nhancer.

/ Peter

Tråkigt att ännu en har drabbats av nvlddmkm.sys-problemet. Finns ingen riktig lösning till problemet. Googla lite och testa lite av det som står.
Dina resultat i 3Dmark är helt naturliga.
Det du kan göra är att testa olika versioner av drivrutinen, dvs 160-varianterna också, inte bara 170-versionerna. Det har funkat för en del. För mig löste sig problemet genom att byta grafikkort.

Visa signatur

Permalänk

Byta grafikkort ?

Hej !

Okey, så du rekommenderar att jag ska byta grafikkort ?
Körde nu en test session som towercontroller..Å även där så upplever jag samma sak, då jag orienterar mig runt i rummet...Vilken kort rekommenderar du ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej !

Okey, så du rekommenderar att jag ska byta grafikkort ?
Körde nu en test session som towercontroller..Å även där så upplever jag samma sak, då jag orienterar mig runt i rummet...Vilken kort rekommenderar du ?

Jag bytte från Gigabyte 8800GT till Asus 8800GT, då försvann problemet. Fick byta utan extra kostnad. Bytte sedan igen till Gigabyte 8800GT (fabriksklockad) och jag har fortfarande inte problemet. Kolla med butiken där du köpte kortet om du får byta till likvärdigt kort av annat fabrikat.

Visa signatur

Permalänk

Re: Testat ...Suck...

Citat:

3DMark Score 11652

/ Peter

Har precis själv haft exakt samma problem med ett Gibagyte GTX260, förbannat tröttsamt!!

Det enda som återstod efter att ha testat de flesta tipsen jag hittat på nätet var att skicka tillbaka kortet...

Köpte ett Gainward 9600 GT 1024 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347737
som fått mycket bra recensioner http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
inte minst av Toms Hardware som testat med FSX och SP2. http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-comparison...

Gick mycket efter deras test och jag är supernöjd! Inga mer "nvlddmkm" problem och har dessutom sparat en tusing. Rekommenderas!!

Även om det är oerhört frustrerande att behöva byta kort så är det nog enda utvägen...

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Vader
Har precis själv haft exakt samma problem med ett Gibagyte GTX260, förbannat tröttsamt!!

Det enda som återstod efter att ha testat de flesta tipsen jag hittat på nätet var att skicka tillbaka kortet...

Köpte ett Gainward 9600 GT 1024 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347737
som fått mycket bra recensioner http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
inte minst av Toms Hardware som testat med FSX och SP2. http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-comparison...

Gick mycket efter deras test och jag är supernöjd! Inga mer "nvlddmkm" problem och har dessutom sparat en tusing. Rekommenderas!!

Även om det är oerhört frustrerande att behöva byta kort så är det nog enda utvägen...

Det där testet litar jag inte en sekund på. Skulle G92 vara toppeliten på FSX? Deras val av CPU flaskhalsade ju hela grejen också.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Det där testet litar jag inte en sekund på. Skulle G92 vara toppeliten på FSX? Deras val av CPU flaskhalsade ju hela grejen också.

Ingen aning faktiskt. Vet bara att jämfört med GTX260 som jag hade tidigare och 9600GT som jag har nu så har jag något bättre FPS, till billigare peng

Visa signatur

Permalänk

Tjena..

Jag har nyligen installerat FSX och är givetvis än en gång hooked på flygsimulatorer. (Jag körde rätt mkt FS2002 när jag var yngre.)

Nu är det bara ett litet problem som jag behöver hjälp med fort som fan..

Jag behöver nytt grafikkort och ny cpu till min burk för att kunna trycka upp grafiken till en njutbar nivå.

Har kollat runt lite på grafikkort och såg att geforce 8800gt 1024mb skulle kunna vara ett bra alternativ. Dock verkar de vara lite svåra att få tag i nu eftersom de verkar ha blivit ersatta av 9-serien. Därför kollade jag på följande istället; http://www.webhallen.com/prod.php?id=90502 , ett gt9800gt 1024mb. Måste ju säga att det är ett väldigt överkomligt pris så det är lockande.. Men är det bra till FSX?

Läste nåt om att "SLI" inte var bra att ha, men vad är SLI och varför är det inte bra till FSX? (om det nu är så)..

Kan ju säga direkt att jag antagligen mestadels kommer köra FSX på datorn men vill ändå ha möjligheten att köra andra spel om det kommer ut nåt kul, tex far cry 2..

Skriv vad ni tror om det här och om ni har några andra tips på grafikkort i ungefär samma prissegment.

Skriv gärna även tips på CPU's. Där har jag verkligen noll koll.. (hur många kärnor stödjer FSX Sp2?)

jaja.. nu får jag avsluta och låta er svara..

ps. kom gärna med snabba svar.. jag är sugen på att köpa redan idag.. ds

mvh /Kalle

Visa signatur

// Charlie

Permalänk
Avstängd

FSX älskar CPU-kraft så det är där du ska lägga pengarna!
FSX med SP2 stödjer 4 kärnor. Min rekommendation Q9550 som "alla" får upp i 3.4GHz, många 3.6GHz.

Tycker inte grafikkortet du länkar till är prisvärt. Köp istället ett billigare (men snbbare) Radeon 4850 eller gå upp 350kr och köp GTX260 (rejält mkt snabbare) för 2000kr.

Försök få in denna manick i din buget. Förändrade min flygupplevelse totalt.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
FSX älskar CPU-kraft så det är där du ska lägga pengarna!
FSX med SP2 stödjer 4 kärnor. Min rekommendation Q9550 som "alla" får upp i 3.4GHz, många 3.6GHz.

Tycker inte grafikkortet du länkar till är prisvärt. Köp istället ett billigare (men snbbare) Radeon 4850 eller gå upp 350kr och köp GTX260 (rejält mkt snabbare) för 2000kr.

Meh, han har ju en Q66! Då blir det ingen stor skillnad att byta till en Q9550?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Meh, han har ju en Q66! Då blir det ingen stor skillnad att byta till en Q9550?

Var har han skrivit så? Men om det är fallet har du rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oki
Här är hela systemet som han skrivit:

Citat:

ASUS P5N-D, Intel C2Q q6600 2,4 GHz, Corsair PSU 650W, Kingston DDR2 PC6400 4GB, Seagate 7200 rpm 320GB, XFX GeForce 9800GT och en skärm från Benq G2200W

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Fast jag hjälper TheBullet med ny dator inte heintz.peter

Visa signatur

Permalänk

Tack för hjälpen. Jag tror jag är lite mer inne på ett gtx260 nu.. Men dock tycker jag att 3000:- för en processor (som q9550 kostar) är på tok för mkt.. skulle inte en q6600 funka nästan lika bra tror du?

En trackIr verkar grymt, men det får bli ett senare projekt.. kanske nästa lön.

Ps. eas@tetris: det där är inte mitt system ds.

men bara för att klargöra vad jag sitter på just nu då..

moderkort vet jag inte exakt modell.. asus nånting.. ca 3 år gammalt..
cpu: intel 4 3ghz
gpu: quadro fx 1400 (ett kort gjort för 3d-program såsom maya och 3d studio max mm.. eftersom jag jobbar med det)
minne: 2*2gb kingston (har jag för mig)

mvh

Visa signatur

// Charlie

Permalänk
Avstängd

Jodå Q6600 fungerar som du säger nästan lika bra.

Jag tycker du ska överklocka just för att FSX inte kan få nog av cpu-kraft!

Q6600

Moderkort, jag gillar alla ASUS-moderkort i P5Q-serien. Kolla upp vilka finesser du behöver. Deluxe har tex. 16-fas strömförsörjning till processorn men lägger du dig på 3-3.2GHz duger alla P5Q.
Gigabyte har säkert fina moderkort men inget JAG kan rekommendera då jag inte köpt Gigabyte moderkort på 3-4 år.

4GB DDR2 PC6400. Tror alla Corsairs DDR2-minnen stödjs av P5Q.
Lätt att kolla genom att surfa in här, välj moderkortet du är intresserad av, tanka QVL-dokumentet i menyn till vänster.

Geforce 260GTX, 4870 fungerar kanske lika bra i FSX men som jag tidigare skrev inget JAG kan rekommendera.

En cpu-kylare för 300-500. Rekommenderar inte TRUE pga. krånglig installation och dålig fästning av fläkt.

Visa signatur

Permalänk

Tack zaver! Du är till stor hjälp ska du veta!

En liten fråga bara från en okunnig.. Kollade runt på asus P5Q-kort och såg att de är väldigt lika varandra rent färgmässigt på de olika komponenterna och även väldigt likt mitt där hemma.. är det möjligtvis så att asus moderkort är färgade lite efter vilken modellserie de tillhör. Om det är fallet skulle jag med all säkerhet säga att jag faktiskt har ett P5Q-moderkort..

Hur kan jag ta reda på exakt vilket moderkort jag har i burken? Kan man gå in nånstans i kontrollpanelen och titta eller står det nånstans på själva kortet?

mvh

Visa signatur

// Charlie

Permalänk
Avstängd

Du har inte ett P5Q-moderkort, dem var inte ens påtänkta för 3 år sedan

Everest kan se vilken hårdvara du har. Alternativet är att öppna burken och leta, men ett P5Q kommer du leta förgäves efter.

Vi får ta och avsluta här, det handlar inte längre om vad som är bäst för FSX. Du får be om hjälp i övriga forumet när det gäller allmänt om hårdvara.

Visa signatur

Permalänk

jag kollar med everest helt enkelt.. verkar smidigt.. tack för hjälpen..

Jag kommer säkert skriva mer här framöver.. Flygningen har verkligen fått mig fast vid datorn igen.. och när jag fått lite mer flygtid och erfarenhet så hoppar jag online med er andra..

ha de fint!

Visa signatur

// Charlie

Permalänk

Så...Ni rekommenderar ?

Så om jag förstår er rätt, så rekommenderar ni att jag byter till ati radeon 4850 ? Någon som kör liknande konfiguration som min, fast med radeon 4850 ? Kommer jag slippa de problem som jag beskrivit här på forumet ?

/ Peter

Permalänk

Program för att ta bort plan?

Har för mig att det finns ett bra program som håller koll på installerade plan och som man till och med kanske kan avinstallera planen med. Någon som vet vad jag menar??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GTX260 kostar INTE 2000kr. Snarare 2500 och uppåt.

CPU-Z är väl bara lite smidigare att kolla hårdvaran med än Everest, då CPU-Z tar 2mb och är freeware medan Everest är payware och tar mer plats.

Angående FSX-testet på Toms Hardware så får jag absolut inte över 30 fps med G92. Snarare hälften om ens det (på de inställningarna).

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag får be om ursäkt Zaver och TheBullet.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Från Quito approach updraget. Någon som vet var man kan hitta fler updrag? Jag har googlat men inte hittat någon sida med bra updrag.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

det finns ju tex rescue pilot! Riktigt nice!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zekehund
det finns ju tex rescue pilot! Riktigt nice!

Det såg najs ut! Men finns det inga freeware?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej! Men det finns ett demo (det är nästan det roligaste missonet av alla) där man får köra första uppdraget. En trafik olycka och du måste springa ut till helikoptern fort och köra dit och landa bredvid ambulansen!
Sen finns ju även MSN och The piratebay

Permalänk
Citat:

nej! Men det finns ett demo (det är nästan det roligaste missonet av alla) där man får köra första uppdraget. En trafik olycka och du måste springa ut till helikoptern fort och köra dit och landa bredvid ambulansen!

Tack, demon ska jag ta och kika på.

Citat:

Sen finns ju även MSN och The piratebay

Asgarv!

Visa signatur