FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Tror det kan dröja då det tog riktigt lång tid innan detta kom ut. Det krävs ju dock så mycket dator för att klara av det nuvarande så antagligen kommer inte det nya släppas innan de flesta datorer klarar FSX. Är dock väldigt missnöjd på fsx grafik/prestanda ratio! Behövs 1000 gånger mer prestanda för att klara samma grafik:( Förstår att det är många saker för datorn att hålla koll på men det är ändå segt att man köper en dator för 20000 kr så laggar fsx ibland?

Håller inte riktigt med dig där, jag har inte en sådan kraftig dator och det fungerar helt klart laggfritt med lite tweaks på 1680x1050 och hög grafik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
KAN bero på din athlon 64 3800+?

Men det fungerar när jag inte har något service pack installerat. Har dom ändrat några systemkrav vid service packen?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

nofear2k! såg att du har ett ASUS Radeon 4870. Vi har nästan samma hårdvara MEN jag har ett Gigabyte GTX260 SOM GÖR MIG TOKIG!!!

Får hela tiden "Nvlddmkm stopped responding" och jag har läst nästan allt jag kan komma över på nätet och provat det mesta.

Nu byter jag ut skiten och har tittat på ett ASUS Radeon 4870. Fungerar det bra för dig??

Andra med erfarenheter av Radeon 4870 +FSX??

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Vader
nofear2k! såg att du har ett ASUS Radeon 4870. Vi har nästan samma hårdvara MEN jag har ett Gigabyte GTX260 SOM GÖR MIG TOKIG!!!

Får hela tiden "Nvlddmkm stopped responding" och jag har läst nästan allt jag kan komma över på nätet och provat det mesta.

Nu byter jag ut skiten och har tittat på ett ASUS Radeon 4870. Fungerar det bra för dig??

Ah, nvlddmkm-skiten... Vissa spel slocknar och återupptas, andra kraschar helt. Fett jobbigt. Blev av med problemet genom att byta fabrikat. Problemen uppstod efter Vista SP1, men problemet verkar ha funnits för andra tidigare också och även en lång bit efter SP1. Kan väl tolkas som att det uppstår vid någon större förändring på datorn eller kanske efter en extrem överklockning.
Har du klockat ditt GTX260?

Observera att ATi-korten kan få samma drivrutinskrascher.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ah, nvlddmkm-skiten... Vissa spel slocknar och återupptas, andra kraschar helt. Fett jobbigt. Blev av med problemet genom att byta fabrikat. Problemen uppstod efter Vista SP1, men problemet verkar ha funnits för andra tidigare också och även en lång bit efter SP1. Kan väl tolkas som att det uppstår vid någon större förändring på datorn eller kanske efter en extrem överklockning.
Har du klockat ditt GTX260?

Observera att ATi-korten kan få samma drivrutinskrascher.

Har som sagt ett Gigabyte kort nu - skulle egentligen vilja ha ett Asus 260GTX Top men då är jag rädd att problemet återkommer (Nvidia)...

Hade problemet innan SP1 till Vista, och efter.

Jag har överklockat, kört normalt och underklockat precis allt tror jag. Blir i alla fall "nvlddmkm skiten". Fattar inte att SÅ många har problem och ingen lösning finns!

Sitter med ett nytt ASUS P5Q deluxe, E8500 E0, 4Gb OCZ REaper 8500 och bra kylning till allt.

Enda problemet är som sagt nvlddmkm som gör mig galen! Därför funderar jag skarpt på ett Asus Radeon 4870 eller ett 4850 1GB.

Jag älskar FSX men hatar problem som inte går att lösa, kan inte sluta fippla med datorn för att utesluta och prova olika lösningar, men nu har jag tröttnat. Fan, jag som bara vill flyga!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har som sagt ett Gigabyte kort nu - skulle egentligen vilja ha ett Asus 260GTX Top men då är jag rädd att problemet återkommer (Nvidia)...

Hade problemet innan SP1 till Vista, och efter.

Jag har överklockat, kört normalt och underklockat precis allt tror jag. Blir i alla fall "nvlddmkm skiten". Fattar inte att SÅ många har problem och ingen lösning finns!

Sitter med ett nytt ASUS P5Q deluxe, E8500 E0, 4Gb OCZ REaper 8500 och bra kylning till allt.

Enda problemet är som sagt nvlddmkm som gör mig galen! Därför funderar jag skarpt på ett Asus Radeon 4870 eller ett 4850 1GB.

Jag älskar FSX men hatar problem som inte går att lösa, kan inte sluta fippla med datorn för att utesluta och prova olika lösningar, men nu har jag tröttnat. Fan, jag som bara vill flyga!!

kan väl med en gång säga att default- eller underklockning inte fungerar. Det fungerar inte heller att byta drivrutin. Det som har funkat för vissa är att ställa om från Aero till Classic. Funkade inte för mig, fick ett nytt från Asus istället för Gigabyte och den funkade utan problem. Bytte sedan tillbaka till gigabyte (fast en fabriksklockad variant) och det är inga problem på det heller (nuvarande). Tänkte själv skaffa mig ett HD4870 rätt snart, mest för att det presterar dubbelt så bra i det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja senaste kortet jag hade i spel i samband med FSX var ett 8800gtx, jämförelsevis med det kortet är det stor skillnad.

4870 fungerar väldigt bra med FSX, bra klockvänligt och dessutom har jag alltid gillat catalyst snäppet bättre än forceware. Ibland hade jag lite problem med att få kantutjämningen fungera som jag ville med nvidia, men det är löst nu.

Rekomenderas!

Permalänk
Citat:

kan väl med en gång säga att default- eller underklockning inte fungerar. Det fungerar inte heller att byta drivrutin. Det som har funkat för vissa är att ställa om från Aero till Classic. Funkade inte för mig, fick ett nytt från Asus istället för Gigabyte och den funkade utan problem. Bytte sedan tillbaka till gigabyte (fast en fabriksklockad variant) och det är inga problem på det heller (nuvarande). Tänkte själv skaffa mig ett HD4870 rätt snart, mest för att det presterar dubbelt så bra i det mesta.

Ja, det är väl det enda som jag inte provat att ställa om till Classic. Vet inte ens om det är värt att prova längre...

Fattade jag rätt att du hade ett Nvidia kort från GB och bytte till Asus och det fungerade bra då? Vet inte om jag vågar chansa på Nvidia igen, ATI känns mer tryggt om jag slipper nvlddmkm-felet!

Kanske ska jag satsa på ett 4850 med 1GB minne istället för ett 4870 med 512? Tror ni FSX drar nytta av större minne till texturer mm?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis börjat spela FSX. Men jag undrar en sak, kan man "snabbspola" tiden?

Tex i ett träningsuppdrag ska man flyga från en flygplats till en annan, och 95% av tiden är ren transportsträcka. Skulle vara bra om man kan hoppa direkt till nästa händelse eller snabbspola tiden.

Jag har lusläst manual och kollat keyboard i spelet utan att hitta något.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Har precis börjat spela FSX. Men jag undrar en sak, kan man "snabbspola" tiden?

Tex i ett träningsuppdrag ska man flyga från en flygplats till en annan, och 95% av tiden är ren transportsträcka. Skulle vara bra om man kan hoppa direkt till nästa händelse eller snabbspola tiden.

Jag har lusläst manual och kollat keyboard i spelet utan att hitta något.

Ja det kan man. klicka in ALT(ernativ) knappen på tangentbordet eller högerklicka på bilden, välj "visa menyrad" eller liknande.
Sedan kan man välja vilken "Simulatorhastighet"

om jag minns rätt

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Options > simulation rate > 2x/4x/8x/16x/32x

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Options > simulation rate > 2x/4x/8x/16x/32x

Ja så hette det

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Åh tack!

Ni är mina gudar!

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Åh tack!

Ni är mina gudar!

Glöm inte att sätta på autopiloten om du ska simulera i hög hastighet

Permalänk
Medlem

och slå om till GPS samt VOR LOC (om du har en flight route)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte cloud9 F104 starfighter. Riktigt scysst flygplan jävligt svårt att navigera med. Den har bara VOR och ADF. Ingen aning om vad ADF är för något men fan vad gött att man kan navigera genom VOR. hehehe

Någon som kanske vet?

Permalänk

DirextX 9 eller 10?

Vad föredrar ni i FSX - DirextX 9 eller 10? För och nackdelar??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad föredrar ni i FSX - DirextX 9 eller 10? För och nackdelar??

Jag föredrar DX10
Blev så mycket snyggare upptäckte jag, och Service Pack 2 drog upp prestandan rejält.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Kör DX10, får bättre prestanda i DX10
Nackdelen är att markeringar på landningsbanan flimrar.
Var likadant med mitt gamla 8800GTX.

http://www.youtube.com/watch?v=ffSW-fnom-c

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av zaver
Kör DX10, får bättre prestanda i DX10
Nackdelen är att markeringar på landningsbanan flimrar.
Var likadant med mitt gamla 8800GTX.

http://www.youtube.com/watch?v=ffSW-fnom-c

[/QUOT

Upplever samma problem själv med flimrande texturer... Kanske något man får leva med, åtminstone så länge ingen lösning finns...

Har inte bestämt mig för vad som verkar bäst, men FPS-prestandan verkar, som du skriver, bättre med DirectX10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har typ endast kört med DX9. Testade DX10 en gång, men glömde notera bildfrekvensen. Det kan vara möjligt att DX10 körs bättre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Utseendemässigt är det väldigt lika mellan DX10/9. Enda skillnaderna som jag märker av i DX10 är bättre skuggor i VC och snyggare vatten. Det finns fler men inget jag märker.

Finns det något propellerplan vars dragkraft överstiger dess tyngd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att flyga lite?? Vart laddar man ner JAS Gripen föresten? Vill inte hänga bakom med någon Piper eller nåt direkt...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Någon som har lust att flyga lite?? Vart laddar man ner JAS Gripen föresten? Vill inte hänga bakom med någon Piper eller nåt direkt...

Blir snarare en 737 du får jaga med.. (om du inte har acceleration, där F-18 ingår)

Visa signatur

Permalänk

FS9, Scandinavian airports. FS9 är mkt finare än FSX imo. Men då krävs addons.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Avstängd

Haha, jäkla maratonflygning det blev för mig tack vare motvinden (kör real time weather). Airspeed ligger på 110kts men DMEn/GPS visar 75-78kts ground speed så det blåser på bra västerifrån Precis kommit förbi Västerås och har ca 1h flygning kvar.
Startade en flygningen i Cessna C172SP från Skavsta, upp mot Stockholm, mot Arlanda sen västerut mot Karlstad. Navigation med radiofyrar.

Men jag ska inte klaga för mycket, tycker det är ren avslappning att flyga små plan. Gillar det mycket mer än jets!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasermannen
FS9, Scandinavian airports. FS9 är mkt finare än FSX imo. Men då krävs addons.

http://img519.imageshack.us/img519/7509/b777finalqe8.th.jpg
http://img519.imageshack.us/images/thpix.gif

FSX e bannemig snyggare än det där.. Dock inte med de inställningar jag sett dig köra med.

Visa signatur

Permalänk

Hjälp...Fsx ser inte bra ut i VC och kvällsflygningar...

Hej !

Jag har köpt ett helt nytt system ifrån komplett.se och med följande komponenter.

ASUS P5N-D, Intel C2Q q6600 2,4 GHz, Corsair PSU 650W, Kingston DDR2 PC6400 4GB, Seagate 7200 rpm 320GB, XFX GeForce 9800GT och en skärm från Benq G2200W.

Senaste drivrutinerna för grafikkort och chipset. Uppdaterat OS och FSX till SP2.

Problemet är: När jag kör i VC och tittar ut åt höger å vänster, så hackar det. Stolparna blir inte raka utan lite trappliknande. Sen när jag kör gryning eller skymning samt natt, så blir panelerna väldigt gulaktiga i skenet, går knapp att utläsa min attitude.

Kan ta skärmdumpar om det kan vara till hjälp..

Någon som kan hjälpa mig med tips ???

Peter Heintz

Permalänk
Medlem

Vad har du för upplösning. Du kommer inte kunna köra FSX på högsta detaljnivå med den datorn. FSX kräver minst en processor på 3Ghz för att funka någorlunda bra. Hade jag fått välja så hade jag fan haft en superdator för att köra det

P.S Glöm inte att sätta på anitalising.

Permalänk
Medlem

Det är inga hårdvaruproblem. Klar att det hackar, du har ju G92
Angående processor över 3GHz så säger det ingenting. Finns Intel P4 över 3 Ghz och det är riktigt risigt.

Din hårdvara är ändå tillräcklig för att upptäcka flygets konst. Det du kan göra är att höja lite frekvenser (se separata trådar) och byta inställningar i FSX. Vill du ha kantutjämning, slå på Anti-aliasing (AA). Att det laggar när du snurrar på huvudet beror på att datorn måste ladda fram alla tusentals objekt som finns i det området. Vill du bli av med lagget så rekommenderar jag att du sänker inställningarna på Scenery.
Angående solstrålar i cockpiten så är det helt naturligt. Satsa på att inte titta rakt in i solen, för precis som i verkligheten blir du rätt bländad
Och att det blir gult är ju naturligt, gå ut i verkligheten och titta på en solnedgång så får du se att ljusets våglängder i horisonten filtreras till gult.

Fast du kanske har så överdrivet mycket av ovannämnda grejer att det kan vara nåt fel? Visa gärna med screenshots!

Visa signatur