Permalänk
Hedersmedlem

§ 4 i reglerna säger fortfarande "Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna (s.k. bumping)". Däremot testar vi för tillfället att ta bort spärren som hindrar att man skriver två inlägg i rad. Det har aldrig varit mot reglerna att skriva två inlägg i rad, så länge de inte endast har till syfte att flytta upp tråden. Visserligen har det inte varit möjligt att göra det rent praktiskt, men det betyder inte att det har varit mot reglerna.

Permalänk
Medlem

Men... Har jag förstått det hela rätt nu. Man kunde inte skriva två inlägg efter varandra tidigare men det var tillåtet? Det låter ju ganska korkat. Hade för mig att man inte alls kunde skriva två inlägg efter varandra utan var tvungen att vänta på någon annan skrev, för att skriva igen alternativt editera sitt inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Men... Har jag förstått det hela rätt nu. Man kunde inte skriva två inlägg efter varandra tidigare men det var tillåtet? Det låter ju ganska korkat. Hade för mig att man inte alls kunde skriva två inlägg efter varandra utan var tvungen att vänta på någon annan skrev, för att skriva igen alternativt editera sitt inlägg.

Det stämmer. Tidigare var det inte möjligt att skriva två inlägg i rad. Det var dock inte mot reglerna att göra det, så reglerna har inte ändrats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Det stämmer. Tidigare var det inte möjligt att skriva två inlägg i rad. Det var dock inte mot reglerna att göra det, så reglerna har inte ändrats.

Då är jag med dig. Tycker det är ett mycket bra initiativ av er.

Permalänk

Tycker fortfarande detta verkar vara någon funktion som man kan se över:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
[...] Många forumdelar används till stor del som supportforum för t.ex. hård- och mjukvara, men f.n. finns inget sätt att avgöra om en trådskapares fråga är besvarad eller ej. Med andra ord tvingas de hjälpsamma användarna lägga på minnet vilka rubriker som är lösta respektive olösta. Dessutom vet den som hittar en tråd inte om tråden hjälpte trådskaparen eller bara är en 80 sidor lång diskussion hit och dit som aldrig kom fram till något. Den som hittar tråden som handlar om sitt problem vill naturligtvis så fort som möjligt veta 1) om problemet är löst och 2) hur problemet löstes.

Jag håller med om att bumpning är en omodern lösning, bättre är då systemet med en markering (t.ex. grön/röd ikon) i trådarna som markerar om frågetråden är löst eller ouppklarad. Trådskaparen (och moderatorer) kan på ett enkelt sätt ange frågeställningen som löst (t.ex. genom att klicka på "Ange inlägg som svar"). I detta system ingår naturligtvis ett undantagsfall för trådar som inte är av en frågeställningsart. Dessa kan då markeras t.ex. med ett informations-i eller utan grön/röd ikon.

Är inte så ofta inne här att jag har problem med detta, men från andra forum så vet jag att detta skulle löst mycket. Kanske även ett poängsystem för inlägg, så ser även andra med liknande problem om förslaget på lösning var bra eller inte, i stil med (10-2=8) där första blir antal possitiva, andra antal negativa och sedan totalen (d'oh). Även den som postat inlägget får ju en bra feeback på om han/hon hjälpt någon. Och även i detta forum hade ni forumutvecklare sett vilka förslag folk gillar, och minskat poster om att folk håller med osv som inte tillför något.