Förslag på ny forumdel: Serverhallen

Permalänk
Medlem

Förslag på ny forumdel: Serverhallen

Jag efterlyser en ny forumdel lik "The Server Room" på Ars Technica-forumet. En forumdel för diskussion om serverhallar och allt som hör till. Därbland rackservers, bladservers, storskalig virtualisering, klustring, storage-lösningar, point-to-point leverantörer, failoverlänkar, WAN-acceleratorer, KVM over IP, serviceavtal, best practices och alla andra tusen saker som hör till vid drift av större företagsnät och/eller serverhallar.

Jag är medveten om att detta skulle överlappa vissa nuvarande forumdelar, men det behövs en segmentering mellan hemmaanvändare och större operationer. Som det är nu finns det ingen ide att fråga efter en lite djupare fråga i forumdelar som "Microsofts operativsystem", "Internet, uppkoppling och nätverk", även "Linux och övriga operativsystem" är påväg neråt. 90% av innehållet på ovannämnda forumdelar är i stil med "går ej logga in på msn för?", "Knäppt knapp strul i Vista?", "trådlösa funkar inte..." och "Vilken linux dist är bäst?".

Jag hoppas vi kan hitta en bättre lösning än det vi har nu.

Tack i förväg!

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej Flagel!

Vi ska ha dina ord i åtanke vid nästa omstrukturering av forumet!

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Hej Flagel!

Vi ska ha dina ord i åtanke vid nästa omstrukturering av forumet!

Hälsningar,
Andreas

Trevligt att höra! Har ni redan börjat fila på en omstrukturering eller ligger detta långt in i framtiden?

Btw, finns det något skäl till att feedback-forumdelen inte finns med i forumindex? Att hitta "Feedback" längst ner på sidan var inte helt trivialt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Trevligt att höra! Har ni redan börjat fila på en omstrukturering eller ligger detta långt in i framtiden?

Btw, finns det något skäl till att feedback-forumdelen inte finns med i forumindex? Att hitta "Feedback" längst ner på sidan var inte helt trivialt.

Omstruktureringar sker allt eftersom behovet uppstår. Vi föredrar att avvakta lite och kontrollera om behovet verkligen finns innan vi spikar en förändring.

Feedback finns inte med i indexet av två anledningar. För det första vill vi undvika "Varför låstes min tråd?", "Jag vill byta användarnamn" etc. och hålla diskussionen på en högre nivå. För det andra är det närmast en designstandard att lägga allt som har med själva sajten att göra (kontaktuppgifter osv.) längst ned på sidan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Om inte annat, skulle det vara kul med en del med inriktning Server.
Allmänt, för de passar ju egentligen inte in helt någonstans.. det finns stationära datorer, visst.. delvis..

Men en där man kan diskutera allt med servers, program, os, hårdvara.. Spec. os samnt program..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Jag skulle också väldigt gärna ha en avdelning på forumet för servrar i allmänhet. När man till och från funderar på om man verkligen ska skaffa eller ej, vad det ska vara i och så, så kan det vara väldigt bra att ha allt samlat på ett ställe.

Mitt förslag är att under "system" (tillsammans med stationära och bärbara datorer samt apple mac) lägga avdelningen Server som i sin tur kan delas in två avdelningar: Hårdvara och Mjukvara.

Jag vet att allting redan har en avdelning, men för oss som kollar i gamla trådar innan vi skapar nya skulle det vara guld värt att faktiskt kunna ha alla trådar samlade på ett ställe. Just nu känns det som att serverfrågor kan dyka upp lite överallt på forumet i avdelningar som lagring, nätverk, linux, stationära datorer etc.

Som grädde på moset tror jag också att man kan få bättre svar av de användare som bara kollar upp vissa avdelningar. Många av de som har stora kunskaper om just serverbruk kanske inte brukar kolla i lagringsdelen, eftersom bara en bråkdel av trådarna har något med servrar att göra.

Det var allt för mig!

Permalänk
Medlem

Hmm, mjuk respektive hårdvara del vet jag inte om egentligen är bra idé. Eftersom det blir en till forumsdel att kolla.. tror det är bättre att ha dem ihop så orkar man kolla igenom den när man bara ska ögna igenom efter intresant info, eller kanske ge lite snabb hjälp.. Vet själv att jag inte orkar gå igenom alla forumsdelar så ofta.. Men ibland händer det och man ger hjälp där man minst anat..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Skulle bli väldigt glad om det fanns ett forum för just servrar och alltdäromkring. Egentligen är det ju mest 19" standaden. Enda fel jag kan se är att folk som vill ha en cs dator 'server' med 16spelare hemma i garderoben kommer att skita ner forumet. Det enligt mig är ingen server även om många kanske kan tycka det.

Isf bör man ju ha någon form av regel för att få posta i Serverforumet. Något form av test eller att granskningen är stenhård och att det finns klistrade trådar i stil med.

* Hur tar jag ikontakt med en serverhall och ställer min dator/mjukvara där?
* Hur ser ditt Serverrum ut.
* Vanligaste frågorna osv.
* Hur är internet uppbyggt.
* Hur fungerar skolnätet mm.

Som sagt så vet även jag att i många forum så ligger det spridda trådar om just servrar och dess funktioner.

Sen att vi fortfarande har problem med folk som bara postar trådar i modifikationsforumet fast de bör till 85% ligga i Köpråd om heladatorsystem är ju en annan sak.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hur går det med detta?

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av FLAGEL:

Hur går det med detta?

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En server flera servrar ?