Permalänk
Medlem

Xeon E5450 vs. X5450 ?

* Någon som vet skillnaden mellan Intel Xeon X och E serien?

Tex mellan E5450 och X5450. Pris skillnaden är minimal på prisjakt och prestanda skillnaden är ca 700 poäng på den sidan: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

* Någon som har tips på ett passande moderkort för 2st sådana Xeon processorer och vilket RAM man ska använda till respektive modell?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte precis starta en ny tråd om detta men bumpar den här istället. Jag också är intresserad av vad det är för skillnad på Intel Xeon E5450 och Intel Xeon X5450, förutom att E5450 drar mindre ström samt att den verkar prestera bättre.

Är det någon som vet svaret?

Permalänk
Medlem

E5450 = 80W TDP
X5450 = 120W TDP

I övrigt är det exakt samma propp. Skillnaden är att E-serien har en lägre Vcore och utvecklar mindre värme. Därav är de lite dyrare.. X-serien är "standardserien" för Xeon och de ligger på 120W i regel.

Vilket moderkort och minne du behöver beror helt på vad du skall använda det till. Är det en server eller? Ge mig lite specs så kan jag kika lite.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
E5450 = 80W TDP
X5450 = 120W TDP

I övrigt är det exakt samma propp. Skillnaden är att E-serien har en lägre Vcore och utvecklar mindre värme. Därav är de lite dyrare.. X-serien är "standardserien" för Xeon och de ligger på 120W i regel.

Vilket moderkort och minne du behöver beror helt på vad du skall använda det till. Är det en server eller? Ge mig lite specs så kan jag kika lite.

Tack för svaret osgorth!

Jag är på väg att köpa en HP xw8600 och håller på att försöka hitta den processor jag vill ha. Det verkar luta åt E5450 då den inte kräver lika mycket kylning och därmed ett annat "kyl-kit" till datorn vilket förhoppningsvis gör den tystare.

Datorn kommer att användas till videoredigering, så mesta möjliga prestanda önskas, så om du har lust vore jag tacksam om du kunde kolla upp vilken av dom som ger mest kraft. Det verkar som om E5450 är den som ger mest, vilket förvånade mig med tanke på att den drar 40w mindre ström än X5450.

Permalänk
Medlem

Aha, men i HP'n där har du ju allt färdigt, du behöver ju inte bry dig om moderkort osv då.

Prestanda bör vara identiskt då det är samma processorer. Skillnaden är att E-proppen kör med en lägre spänning och därför utvecklar mindre värme. Om jag finge välja skulle jag absolut ta E5450!

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Nä precis, det var prestandan jag var intresserad av.

Som det ser ut så väljer jag två stycken E5450 när jag konfigurerar datorn. Det blir vinst-vinst med E5450 - mindre värme, mindre kylning än 120w, tystare dator men samma prestanda vilket ju är topp!