Sapphire 4870 problem...

Permalänk
Medlem

Nja håller inte riktigt med tidigare inlägget. med tanke på att dom flesta (antar jag) när jag skaffar en ny rigg eller grafikkort formaterar burken, (iafl jag) och sen drar in nya drivisar.

Visa signatur

2,83 quad core 4870x2 , GA-X48-DQ6,1xveliciraptor 300gb 1xraptor 74gb 4x1gb 1066 DDR2 Domintator + Sony Vaio Z31 som bärbar

Permalänk
Medlem

Nja håller inte riktigt med tidigare inlägget. med tanke på att dom flesta (antar jag) när jag skaffar en ny rigg eller grafikkort formaterar burken, (iafl jag) och sen drar in nya drivisar.

Visa signatur

2,83 quad core 4870x2 , GA-X48-DQ6,1xveliciraptor 300gb 1xraptor 74gb 4x1gb 1066 DDR2 Domintator + Sony Vaio Z31 som bärbar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbe331

Bara för att man har en helt ny dator betyder det inte att drivrutinerna har installerats rätt.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Nej det kan jag hålla med om. Men har tagit bort de 2 gånger och dragit på driver drivrutin separat från ccc men gör ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbe331
Nej det kan jag hålla med om. Men har tagit bort de 2 gånger och dragit på driver drivrutin separat från ccc men gör ingen skillnad.

Då kan man ju fråga sig om allt annat är installerat som det ska och är up-to-date. Catalyst Ai satt till standard? Ingen AA eller AF påslagen i CCC?

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Då kan man ju fråga sig om allt annat är installerat som det ska och är up-to-date. Catalyst Ai satt till standard? Ingen AA eller AF påslagen i CCC?

Snacka om att vara ute efter att gnabba och käfta. Uppenbarligen är vi ett helt gäng här med olika riggar, olika drivers olika "dator-historik", men vi alla har ett gemensamt problem, våra Sapphire 4870 krashar på ungefär samma sätt.

Slutsatsen är egentligen ganska enkel efter att ha läst inläggen här:

Undvik Sapphire 4870 tills vi vet vad problemet är.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Har inte haft så mycket problem med mitt Sapphire kort, men idag när jag startade Flight Simulator X så krashade spelet och datorn starta om sig. Då stod inställningarna på Very High. Sänkte inställningarna och höjde vartalet med 10% på fläkten från 30 till 40, så fungerade det nästan perfekt. Lite små hack och grafikbuggar. Vet inte vad man ska tro om det beror på värmen, drivrutiner eller att kort helt enkelt är defekt.

Har kört crysis och det fungerar som det ska med inställningar på High.

Permalänk

Jag har skickat tillbaka kortet till komplett, får se om de får samma problem. Vilket jag hoppas de får för jag vill inte få tillbaka ett kort som inte fungerar.

När man köper ett grafikkort så ska det ju fungera direkt, man ska väl inte behöva vänta ett par månader för några fungerande drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Har också Sapphire 4870. Det enda problemet jag har är att det blir artefakter på hela bilden och datorn totalhänger sig när jag startar spore

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suzumecake
Jag har skickat tillbaka kortet till komplett, får se om de får samma problem. Vilket jag hoppas de får för jag vill inte få tillbaka ett kort som inte fungerar.

När man köper ett grafikkort så ska det ju fungera direkt, man ska väl inte behöva vänta ett par månader för några fungerande drivrutiner.

Skriv gärna i tråden hur det gick.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DellaK
Snacka om att vara ute efter att gnabba och käfta. Uppenbarligen är vi ett helt gäng här med olika riggar, olika drivers olika "dator-historik", men vi alla har ett gemensamt problem, våra Sapphire 4870 krashar på ungefär samma sätt.

Överdriver du inte lite nu?
Det har ju sålts väldigt många HD4870 och då är det väl inte konstigt att en del får problem med dom.
Problemen beror ibland på felaktiga kort, ibland på på övrig hårdvara, ibland på övrig mjukvara och ibland på drivrutinerna.

För övrigt tycker jag inte att man skall exprimentera med att ställa om fläkten byta kylare ändra V-core och annan skit, funkar inte kortet skall det skickas tillbaka, punkt slut.

Ibland får man helt enkelt saker som inte fungerar, utan måste bytas på garantin, det känns som detta blir allt vanligare i datorvärlden.

Däremot är det vettigt att undersöka om problemen, beror på andra saker än själva kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Skulle nog kunna säga att man borde hålla sig borta från Sapphires 4870-kort.

Har hållt på i över en vecka nu. Får samma fel hela tiden. Har inget klockat och allt annat fungerar som de ska, och JA jag kan avinstallera och installera drivrutiner ordentligt. Testat med CCC 8.8 och 8.9 beta. Samma fel hela tiden. 45 grader i load och rejäl kylning på minnena osv.

Surfat runt på Sapphires forum och på AMD och de är väldigt många som har problem med just Sapphires kort. De flesta svar jag hittat där är att nätaggen inte håller måttet och klarar hålla strömmen. Pratas mycket om att de ska klara 20A på 12V.

Men tycker de är lite långsökt att påstå att alla som har ett Sapphire-kort har en dålig psu. Vad har ni för nått? (antar de flesta sitter på ett Corsair).

Skickar i alla fall tillbaka mitt till Komplett. Orkar inte med de här mer. Har testat allt nu.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
[B]Testa Catalyst 8.9 Beta. Det är bara att googla så hittar du det. Funkar prima för mig. 8.8 funkade iofs perfekt för mig också. Har inte haft några problem med kortet ännu.

''Haha mitt kort har typ 3-4 gånger din prestanda. Lägg ner såna här kommentarer. Fullständigt onödigt.''

Inte om jag köper ett till 9800GT då blir det jämn prestanda :P, plus att Nvidia har bättre drivrutiner och stabilare kort

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Helvete! får väl avbeställa mitt kort då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DellaK

Det jag försöker säga är att det alltid är bättre att vara 100 % säker på att det är kortet i sig innan man betalar för att skicka skiten på RMA. Det finns flera tänkbara orsaker till varför datorer kraschar och att grafikkort ger artefakter. En gemensam nämnare är inte tillräcklig för att utesluta alla och bara för att ett problem uppvisar samma symptom betyder det inte att alla har samma lösning eller samma orsaker.

Många på det här forumet (vill inte peka finger på någon speciell här) kommer med ett problem men kommer med väldigt lite info om problemet i fråga, vilka hårdvaru- samt mjukvarukonfigurationer de har och hur/om de har gjort någon typ av felsökning. Jag vill inte låta gnällig men det är svårt att ge några konkreta förslag på lösningar när man inte får någon input och därför kommer jag med standardsvar med de mest troliga lösningarna/orsakerna.

Jag förutsätter numera att folk antingen är:

1. Oförmögna att utföra en basic felsökning.

eller

2. Oförmögna att tänka själva.

(Den undre innebär också den övre)

Detta därför att ingenting förvånar mig längre efter att ha hjälpt otaliga kompisar/familjemedlemmar eller forummedlemmar med deras datorer. Ta det inte personligt, jag blir ofta motbevisad i mina fördomar

Personerna med problemet i fråga får gärna ge lite mer utförliga beskrivningar av vad de gjort för felsökning. Jag säger inte att det inte beror på själva kortet utan att det alltid är bäst att leta efter andra orsaker först.

"When you hear hoof steps, think horses not zebras"

EDIT: Läste Sideburns inlägg och där kan det nog vara frågan om ett defekt kort.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Beställde ett Gigabyte kort istället!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av piddeman
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Testa Catalyst 8.9 Beta. Det är bara att googla så hittar du det. Funkar prima för mig. 8.8 funkade iofs perfekt för mig också. Har inte haft några problem med kortet ännu.

''Haha mitt kort har typ 3-4 gånger din prestanda. Lägg ner såna här kommentarer. Fullständigt onödigt.''

Inte om jag köper ett till 9800GT då blir det jämn prestanda :P, plus att Nvidia har bättre drivrutiner och stabilare kort

Två 8800gt presterar aningen sämre än 9800GX2 som presterar rätt mycket sämre än HD4870X2. Förstår inte din matte direkt.

To each his own, vill inte start någon debatt, men jag tycker sådana kommentarer är väldigt onödiga då det är lite småproblem med alla leverantörer ibland. Mitt Sapphire HD4870X2 har funkat felfritt sedan jag fick det för någon vecka sedan eller två. Så från min sida kan det inte bli mycket stabilare. Har testat både Forceware och Catalyst ganska utförligt det senaste året och jag föredrar personligen Catalyst då det för mig är mycket lättare att hitta och att det har lite mer inställningar att pilla med.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Skulle nog kunna säga att man borde hålla sig borta från Sapphires 4870-kort.

Har hållt på i över en vecka nu. Får samma fel hela tiden. Har inget klockat och allt annat fungerar som de ska, och JA jag kan avinstallera och installera drivrutiner ordentligt. Testat med CCC 8.8 och 8.9 beta. Samma fel hela tiden. 45 grader i load och rejäl kylning på minnena osv.

Surfat runt på Sapphires forum och på AMD och de är väldigt många som har problem med just Sapphires kort. De flesta svar jag hittat där är att nätaggen inte håller måttet och klarar hålla strömmen. Pratas mycket om att de ska klara 20A på 12V.

Men tycker de är lite långsökt att påstå att alla som har ett Sapphire-kort har en dålig psu. Vad har ni för nått? (antar de flesta sitter på ett Corsair).

Skickar i alla fall tillbaka mitt till Komplett. Orkar inte med de här mer. Har testat allt nu.

Vill nämna samma sak som Sideburns. Det är en hel del som har det här problemet. Checka AMDs forum, det är inte bara vi här på Sweclockers.
http://forums.amd.com/game/categories.cfm?catid=260

med tanke på att det verkar fungera bra för vissa så skulle jag chansa på att en del kort är defekta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suzumecake
Vill nämna samma sak som Sideburns. Det är en hel del som har det här problemet. Checka AMDs forum, det är inte bara vi här på Sweclockers.
http://forums.amd.com/game/categories.cfm?catid=260

med tanke på att det verkar fungera bra för vissa så skulle jag chansa på att en del kort är defekta.

Läste lite i den här tråden och såg annan lösning på problemet som Fryking beskrev på sida två och den består i att helt enkelt belasta GPU:n mer genom att dra upp AA till maximala som är möjligt (24x+edge detect, välj 16x och sedan edge detect i drop-down menyn under) samt adaptive anti-aliasing (för att kantutjämna alfa-texturer). Detta borde fungera eftersom de flesta som har det här problemet med pixliga artefakter och sedan krasch spelar spel som inte är speciellt krävande (WoW, GTA).

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Om det smäller pga för höga fps borde det räcka med att slå på V-sync.
Eller cyklar jag nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Om det smäller pga för höga fps borde det räcka med att slå på V-sync.
Eller cyklar jag nu?

Det handlar om att pressa GPU:n Powerplay är ju styrt av GPU-aktivitet och därför borde det ju logiskt sett hjälpa att öka på belastningen. Vet inte riktigt om det kommer att fungera med tanke på att den redan borde använda maximal power. Hade ett liknande problem på mina kort ett par drivrutinsversioner sedan dock hjälpte det inte att öka på belastningen då. Vidarebefordrar som sagt bara info jag hittat på ett annat forum

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har just testat att ställa upp precis som du skrev bazooka och har lyckats spela klart 5 matcher i wc3 på raken utan en enda krash. Håller tummarna att de ska funka ordentligt nu då, men uppenbarligen gjorde de nått för har inte klarat spela klart en match sedan jag fick grafikkortet den 28/8.

Kan ju i alla fall vara nått för er andra att testa.

Har läst forumposter precis hela dagen och för många andra inklusive mig är de ofta att spelen krashar när man går ut i menyer eller spelar mindre krävande gamla spel då grafikkortet inte vet om de klocka upp eller ner (övergång 2D till 3D).

Faktum kvarstår att de är mest dem med Sapphire-kort som har mest problem med detta.

Skriver nått i morgon om de verkar fungera nu helt eller om de bara är "tur". Hoppas i alla fall de funkar för er andra, är ju för jävligt att behöva sitta med krashande dator...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Har just testat att ställa upp precis som du skrev bazooka och har lyckats spela klart 5 matcher i wc3 på raken utan en enda krash. Håller tummarna att de ska funka ordentligt nu då, men uppenbarligen gjorde de nått för har inte klarat spela klart en match sedan jag fick grafikkortet den 28/8.

Kan ju i alla fall vara nått för er andra att testa.

Har läst forumposter precis hela dagen och för många andra inklusive mig är de ofta att spelen krashar när man går ut i menyer eller spelar mindre krävande gamla spel då grafikkortet inte vet om de klocka upp eller ner (övergång 2D till 3D).

Faktum kvarstår att de är mest dem med Sapphire-kort som har mest problem med detta.

Skriver nått i morgon om de verkar fungera nu helt eller om de bara är "tur". Hoppas i alla fall de funkar för er andra, är ju för jävligt att behöva sitta med krashande dator...

Trevligt att det verkar hjälpa. Kan ju vara så att det är något som är fel med Sapphires BIOS och då borde det ju bli bättre om man flashade kortet med ett annat BIOS. Dock är detta inget jag rekommenderar (såvida man inte känner att man vill ta riskerna och dessutom vet vad man gör). Då är nog en RMA att föredra.

En sak jag är ganska säker på är att just det här felet inte beror på själva hårdvaran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag testade att göra som FyrKing sade med att pilla i catalyst filen. För mig verkar det ha fungerat, 4 dagar utan krash. Men man måste loada profilen varje gång man startat datorn.

Så alla som har det här problemet, testa frykings lösning, glöm inte loada profilen vid varje reboot, 2 gånger, och berätta om det fungerade eller inte.

Fast den stora frågan återstår, i och med att det endast rör Sapphires kort vad det verkar, är det hårdvaru, bios eller driverfel?

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Även jag fick krashar första kvällen jag använde mitt nya sapphire 4870 kort.

Jag har gjort fyrkings lösning och fläkt ändringen och mitt kort krashar inte längre. Håller 55c vid 35% fläkt inställning.

Ikväll skall jag prova att sätta på en passivkylare och se hur det funkar, då jag inte vill ha det störande fläkt ljudet.

Permalänk
Medlem

gubbs. Kan vi utesluta att det är fel på hårdvaran och skylla på mjukvaran?

fan jag blir tokig på den här UUA grejen. installerat alla och ändå blir jag sönder spamad varje gång jag startar datorn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Två 8800gt presterar aningen sämre än 9800GX2 som presterar rätt mycket sämre än HD4870X2. Förstår inte din matte direkt.

To each his own, vill inte start någon debatt, men jag tycker sådana kommentarer är väldigt onödiga då det är lite småproblem med alla leverantörer ibland. Mitt Sapphire HD4870X2 har funkat felfritt sedan jag fick det för någon vecka sedan eller två. Så från min sida kan det inte bli mycket stabilare. Har testat både Forceware och Catalyst ganska utförligt det senaste året och jag föredrar personligen Catalyst då det för mig är mycket lättare att hitta och att det har lite mer inställningar att pilla med.

du hade tur att få ett 100% bra kort, å man ska inte ha nån tur när man köper ett sådant dyrt kort, det ska vara för givet att det skall fungera till 100% oavsett måndags EX

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
du hade tur att få ett 100% bra kort, å man ska inte ha nån tur när man köper ett sådant dyrt kort, det ska vara för givet att det skall fungera till 100% oavsett måndags EX

Visst är det möjligt att jag hade tur men generellt är det mindre folk som har haft problem med HD4870X2 (då räknas inte processorflaskhals för att man inte har klockat) än med HD4870.

Å andra sidan verkar ju detta problemet ha att göra med just Sapphire som leverantör och inte ATI.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Suck, jag hade inte haft nån låsning sedan i söndags men idag när jag var jobbet och skärmsläckaren var igång (av en sort som utnyttjar grafikkortet som ett lättviktarspel) hade den låst sig igen...

Det där att man måste välja profilen varje gång datorn startar och två gånger dessutom, var får ni det ifrån? Jag hör på fläktljudet att min profil används, som även innehåller fixen som gör att grafikortet inte klockar ned sig vid liten belastning (som lagts fram som en teori bakom låsningarna). Jag har dock inte loggat med GPU-Z, men varför skulle bara vissa inställningar läsas vid uppstart från samma profil och andra inte förrän man valt den två gånger?

Hursomhelst, jag är duktigt trött på kortet nu...ska testa Sapphires egna drivrutiner, får se ifall det hjälper.

Permalänk

Jag skickade tillbaka mitt Sapphire 4870 till Komplett.
De fick tydligen samma problem för de har skickat ett HIS 4870 till mig som ersättning. Väntar nu på posten