Köpa Switch och köra både router och switch?

Permalänk

Köpa Switch och köra både router och switch?

Jag har för närvarande en Netgear WGR614v6 som jag kört trådlöst med tidigare. Nu har jag skaffat Riksnet 100/100mbit och det trådlösa nätverket räcker inte till.

När jag kör via nätverkskabel från router till datorn så kan jag tanka ett tag från DC sedan så avbryts nedladdningen efter cirka 1 minut när jag kör i fullspeed. Detta händer inte när jag kör utan router. vad är felet?

Jag har hört att routrar inte klarar 100/100mbit och därför kan det bli problem. Så därför tänkte jag köra med Switch.

Jag hade tänkt koppla sähär:

Internet ---> Switch port1-----> Router (Trådlöst) --> Dator
Switch port 2-----> Dator (Kabel)

Funkar detta och behöver jag isåfall ställa om routern och datorn på något speciellt sätt? Samt borde hastigheten förbättras?

Jag har för närvarande 1 IP adress från min ISP men jag skulle kunna fixa en till.

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Du har alltså 2st datorer som skall kopplas till nätet?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Ja det är två stycken, en via kabel och en trådlöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sessions33
Ja det är två stycken, en via kabel och en trådlöst.

Ok..

Om du har 2st IP-adresser så kan du göra så ja.. annars skaffa en bättre router såsom dlink dir-635/655

Får du 2st IP blir det såhär.
Internet ---> Switch port 1
Switch port 2-----> Router (Trådlöst) --> Dator
Switch port 3-----> Dator (Kabel)

Men du får inget internt nätverk mellan datorerna.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Varför behöver jag två IP adresser? och hur gör jag inställningarna i datorerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför behöver jag två IP adresser? och hur gör jag inställningarna i datorerna?

Du behöver 1 IP till routern samt 1 IP till datorn som är ansluten direkt till switchen.. du behöver inte ändra några inställningar i datorerna.

Visa signatur

Permalänk

Om jag vill anstluta en tredje enhet till nätverket (En Tvix 6500). Kan jag då bara ansluta den till Switchen utan att göra något mer?

Och varför får jag inget internt nätverk mellan datorerna?

Vilken av de Routrar du rekommenderar räcker för att mig?

Permalänk
Medlem

Du får inget nätverk mellan dina datorer för att det interna nätverket skapas bakom routern så att säga..

Med tanke på att du vill streama video från tvixen samt att den har 1000Mbps anslutning & att du har 100/100Mbps uppkoppling så en DIR-655.

www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5972&page=10

Visa signatur

Permalänk

Jag kommer inte att streama till Tvixen bara överföra filer. Sedan så har jag bara Cat5 kablar dragna i nätverket så kan jag klara mig med en dir-635?

Men hur som helst, det kan alltså funka med en Switch bara? men kan jag då få kontakt med min Tvix? Men jag kan inte se den andra datorn i nätverket eftersom den är inkopplad på routern?

En till fundering. OM jag byter ut Switchen mot en trådbunden router, funkar det bättre då?

Permalänk
Medlem

Du skall utan tvekan ersätta din gamla router med en ny lämplig med tanke på vad du vill få ut av ditt interna nätverk.

Visa signatur

Permalänk

Jag försöker bara hitta den billigaste lösningen för det Har du något mer förslag? Det där med Switch kommer alltså inte att funka så bra?

Permalänk
Medlem

Nej, switch är ingen lämplig lösning.

Men titta på en Dlink DIR-635 eller en DIR-655

Kör själv med en Dlink DIR-615 på BBB 100/10Mbps lina vilket fungerar perfekt, får ut ungefär 80Mbps ner som bäst.

Visa signatur

Permalänk

Så du tror att det skulle vara det bästa för mitt problem med DC? jag förstår att nedladdningshastigheten förbättras med en bättre router.

Fast mitt problem med DC just nu är att om jag startar en nedladdning så kan jag tanka en minut ungefär innan hastigheten sjunker till noll. jag brukar hinna få hem 100mb eller något sådant innan det dör. Beror det på routern eller är det något annat?

När jag kör trådlöst funkar nedladdningarna hur bra som helst dock inte lika snabbt (1.2mb sekund).

Permalänk

Tack för dina snabba svar!

Men en ny router tror du det kommer att lösa mitt DC problem som jag har idag?

Utförligare beskrivning av mitt problem:
När jag tankar från någon så tar det ungefär 1 minut innan nedladdningen "avbryts" det som händer är att hastigheten sjunker i DC medan man ser att det inte laddas några Megabyte. Alltså den "klipps". Ibland klarar jag mig längre och ibland kortare. Tar jag bort routern och kör direkt från jacket funkar det som det ska.
Detta fenomen händer bara när jag kör via routerns LAN portar, kör jag trådlöst så uppstår inte problemet dock går ju nedladdningen saktare med trådlöst.

Permalänk
Medlem

Får du flera IP-nummer av ISP'n kan du helt enkelt köra routern som en switch så slipper du köpa ny hårdvara. Det gör du genom att stänga av DHCP på routern och sedan koppla alla sladdar till LAN-portarna på routern (lämna WAN-porten tom).

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men en ny router tror du det kommer att lösa mitt DC problem som jag har idag?

Ja det tror jag.

Visa signatur

Permalänk

Gramner, jag ska prova detta eftersom det är gratis. Men kan routern vara lika snabb som en vanlig switch på att köra trafik med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Gramner, jag ska prova detta eftersom det är gratis. Men kan routern vara lika snabb som en vanlig switch på att köra trafik med?

En router är lika bra på att switcha som en vanlig switch.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Så det är bara när den ska "routra" som den blir seg?

EDIT: Nu har jag fått nya IP adresser av min ISP så nu har jag 3 totalt vilket borde räcka. Men hur stänger jag av DHCP på min router?

Tack för svaren.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

det görs i routern så du får logga in på den och kolla runt om du hittar "DHCP" eller liknande

Permalänk

Har gjort det nu, men nu funkar det verkar det som. Men hur gör jag för att komma åt routern igen?

Permalänk
Medlem

Resetar den.

Visa signatur

Permalänk

Måste jag då reseta den varje gång jag ska komma åt den? Samt hur funkar det nu med resten av mitt nätverk. Kan jag komma åt mina andra enheter (datorn och tvixen) ?

Kan vem som helst komma åt mina enheter nu eftersom jag inte har någon brandvägg i Routern längre eftersom jag kör den som switch? har dock brandvägg i datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste jag då reseta den varje gång jag ska komma åt den? Samt hur funkar det nu med resten av mitt nätverk. Kan jag komma åt mina andra enheter (datorn och tvixen) ?

Kan vem som helst komma åt mina enheter nu eftersom jag inte har någon brandvägg i Routern längre eftersom jag kör den som switch? har dock brandvägg i datorn.

Du kan konfigurera routern utan att resetta den genom att manuellt ställa in ett fast IP på din dator som är i samma subnet som routern (d.v.s. har routern IP 192.168.1.1 så ställ in 192.168.1.2 på datorn när du ska konfigurera den). Byt sedan tillbaka till "auto" på datorn när du är klar.

Du bör fortfarande komma åt dina andra enheter i nätverket, men tänk på att det kan alla andra också göra då de ligger direktanslutna mot Internet, så se till att använda lösenord och liknande.

Routern fungerar nu som en switch + trådlös accesspunkt, d.v.s. inga brandväggsfunktioner finns tillgängliga. Vill du ha utökad säkerhet så får du helt enkelt köpa en bättre router.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

okej jag får väl försöka sätta lösenord på min Tvix så inte vem som helst tar sig in.

Någon som har något annat tips på att öka säkerheten?

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite har en 24 portars switch och funderar på bygga hemma nätverk, har dock telias adsl och en router går det använda 1 port från routern till switchen och koppla upp sig bara på switchen?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Lånar tråden lite har en 24 portars switch och funderar på bygga hemma nätverk, har dock telias adsl och en router går det använda 1 port från routern till switchen och koppla upp sig bara på switchen?

Ja det går utmärkt att göra så.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ja det går utmärkt att göra så.

Ok men hur blir det med DHCP om jag kör en kabel från routern till switchen och kopplar upp tex 4-8 enheter blir det inget krångel med ip nummer då?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Nope, inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nope, inga problem.

Gött då blir det skoj med eget litet lan då!

Visa signatur