Permalänk
Medlem

Vilken ny processorfläkt till P933'a?

Hej,

Kör fortfarande på min gamla P933'a. Processorfläkten är den som kom i datorn från början. Den för dock ett väldigt oväsen så jag skulle vilja byta ut den. Tips på vad jag ska köpa? Gärna så tyst och billigt som möjligt.

Har en liten fan-controller (enkel potentiometer som reglerar varvtalet) till fläktarna till mina diskar vilket jag gillar, där kan jag göra min egen avvägning mellan ljudet och vilken temp jag får ner diskarna i. Kan jag sätta in nåt liknande mellan moderkortet och den nya processorfläkten så jag får samma möjlighet där?

/Carl

Permalänk
Medlem

Japp, du kan köpa en zalman fanmate för att styra fläkten. En sådan kostar typ 40 kr. Räcker originalkylningen då så är ju problemet löst, annars får du investera i en ny kylare helt enkelt. Arctic Freezer är billiga och bra.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

OK, tackar för svar. Gissar att en ny arctic freezer är tystare än orginalfläkten (rätt många år gammal) vid samma kyleffekt? Dom verkar ju inte vara så dyra så i så fall köper jag nog ny fläkt samt controller direkt.

Frågan är hur jag vet vad som passar till min P933'a? Beror det på vilken sockel man har? Vad är en P933'a för sockel?

Permalänk

Vill minnas att det är en Socket 370.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Avstängd

Socket A och 370 -kylare var ofta kompatbila,Borde inte svara jättesvårt att hitta en som passar eller en som går att modda på.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Vila i frid

carwer82, håll en uppsikt på dina lokala återvinningsstation efter en annan dator (fråga personalen där lite försiktigt och nämn något om ditt "åsknedslag" typ). Det börjar bli rätt vanligt nu att man byter ut sina gamla P4 3GHz Hem-PC med 512k internminne som plågas under en hårt fragmenterad 40GB hårddisk och en gammal bauta-stor Norton Antivirus installation. Jag plockade upp en i veckan som gick. Ca 4 ggr snabbare än en P3 1000, alltid något. Duger gott för Elsa Pensionär att surfa med.

Permalänk
Medlem

Äsch, köp en ny kylare som passar, dödstyst å bra mycket effektivare kylning.

Kör själv en p3 600 som router med 2,5" laptop hårddisk å bytte till helt ny kylare för ett tag sen, nu ska jag bara hitta ett bättre nätaggregat så kan jag nog ha den som huvudkudde sen

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.